Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Eli te jotka aikaisemmin olette ajaneet tonnarilla ja sitten vaihtaneet 9-5:n, niin oletteko jääneet kaipaamaan mitään tonnarista? Eikö tonnari ollut vähän tilavampi sisältä? Onko 9-5 muuten ollut yhtä laadukas kuin tuo tonnari? Itse ajelen tonnarilla tällä hetkellä.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Jäsen: 2227
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Tiloja kaipaa tonnarista eniten, varsinkin takapenkin istuinmukavuus on täysin toista luokkaa kuin 9-5:n. Mutta onhan tuo 9-5 muuten monilta osin selvästi parempi auto.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Joskushan se on tonnarikin jätettävä eläkkeelle ja silloin 9-5 on kyllä paras korvaaja sille. Itse tein sen virheen että vaihdoin aikoinaan tonnarin 9-3:seen ja eihän siihen tonnarimies totu mitenkään.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
#3086
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Emme jääneet eukon kanssa kaipaamaan oikeastaan tontusta mitään kun vaihdoimme 9000 CD:n 9-5 Griffiniin. Oikeastaan ainoa asia mikä tulee mieleen niin pikkutavaran säilytystilat olivat tontussa paremmat.
Kuskin penkiltä katsoen kummassakin sopii olemaan riittävän leveästi.
Laatuun en ota sen kummemmin kantaa kun tuossa tonnarissa oli kaikenlaista iän mukanaan tuomaa pikkuvikaa sekä vähän isompaa vikaa. 9-5:een ei öljynvaihtojen lisäksi pakollista remonttia ei ollut kuin etupyöränlaakeri ja velton alustan vaihto Konin sportkittiin.
Kuskin penkiltä katsoen kummassakin sopii olemaan riittävän leveästi.
Laatuun en ota sen kummemmin kantaa kun tuossa tonnarissa oli kaikenlaista iän mukanaan tuomaa pikkuvikaa sekä vähän isompaa vikaa. 9-5:een ei öljynvaihtojen lisäksi pakollista remonttia ei ollut kuin etupyöränlaakeri ja velton alustan vaihto Konin sportkittiin.
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
ei mitää kaipuutaa tonnariin
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
CS tonnarin kuljetuskapasiteettia tulee usein ikävä .
Sedanin takakontti niin matala ettei mahdu edes nojatuolia .
Ehkä olutkoreja mahtuu riittävä määrä muttei ole tullut kokeiltua?! Muuten kulkineena oiva peli!
Sedanin takakontti niin matala ettei mahdu edes nojatuolia .
Ehkä olutkoreja mahtuu riittävä määrä muttei ole tullut kokeiltua?! Muuten kulkineena oiva peli!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Vertailussa ei kannata unohtaa polttoainetaloutta. 9-5 on huomattavasti taloudellisempi kuin tonttu. Ainakin omat kokemukseni tukevat tätä. Turboton 2,3-litrainen tonttu vei samoilla reissuilla n. litran enemmän satasella kuin 9-5, myös 2,3-litrainen.Mimmi kirjoitti:Tontussa on paremmin pikkutavaroille tiloja kabiinissa ja suurempi tavaratila (CS tonttu vs. farkkufemma). Femma on kyllä kehittyneempi, onhan se uudempaa suunnitteluakin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Ainakin karvalakki 9000 tuntuu myös hiljaisemmalta kuin 9-5 aero. Eikä pelkästään ylimääräisten äänien kuten kolinat nitinät ja vinkunat/suhinat vaan myös moottori ja rengasäänet. 9-5 tuntuu ketterämmältä pyöritellä. Maantiellä aika makuasia kummasta tykkää enemmän, 9000 menee vakaammin ja vähemmällä ohjaamisella. 9-5:n sportti istuin sopii minulle tosi hyvin, luulin siihen asti että mikään ei voi olla parempi kuin 9000:n penkki. Niin hyvä auto 9000 minusta on että ihan hyvin voisi palata pelkästään sen käyttöön vieläkin vaikka on jo 4v takana myös 9-5:n omistajana.
9000CS 2,3
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Ei pidä paikkaansa jos välitykset ovat samat, vaparikoneessa on parempi hyötysuhde. Bensakoneissa turbo ei paranna hyötysuhdetta vaan huonontaa sitä (huonompi pakosarja, turbiinin aiheuttama pakopaine, matalampi puristussuhde).Mimmi kirjoitti:Ahtamatonta ja ahdettua ei voi verrata suoraan keskenään, koska ahdettu vie nätissä ajossa vähemmän.iikoo kirjoitti:Turboton 2,3-litrainen tonttu vei samoilla reissuilla n. litran enemmän satasella kuin 9-5, myös 2,3-litrainen.
Tehoa kylläkin saa samanpainoisesta ja -tilavuuksisesta paketista enemmän tarvittaessa, eli "downsizingillä" saa kyllä kulutusta matalammaksi pienemmän litratilavuuden avulla mutta samankokoisissa moottoreissa vaparibensa on hyötysuhteeltaan osakaasulla parempi.
Kyllä vaan niillä paljon parjatuilla "ecopower"-matalakitkamännillä ja muilla muutoksilla on selvä vaikutuksensa hyötysuhteeseen ja taloudellisuuteen, ei Saab ole typeryyttään niitä muuttanut. Lisäksi ohjausjärjestelmänä Trionic 7 on kehittyneempi ja taloudellisempi kuin Trionic 5 tai etenkin LH-jetronic.
Osansa tekee myös erot välityksissä ja 9-5 sedanin hyvässä ilmanvastuskertoimessa (kokonaiskerroin on pienempi kuin 9000:n).
Omakohtainen vertailu täysin kunnossa olevilla 9-3 T7 ja T5 malleilla, molemmat 5d ja lähes vastaavalla varustuksella (T5:ssä sähköpenkit, T7 normaalit, molemmissa ACC). Sama vaihdelaatikko samoilla välityksillä ja samalla reitillä samoin nopeusrajoituksin vie T7 voiton kulutuksessa parilla desillä. Ero lisäksi kasvaa etenkin lyhyillä matkoilla talvella, T7 kylmäkulutus on pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Nyt kun vaihdoin 9-5;een uudet, matalampi profiiliset ja leveämmät renkaat nousi keskikulutus ainakin litran. Ensi kesänä värkkään normaalit 205/65 takaisin alle. Minulla on molemmat t5 ja t7 auto käytössä 2.0t koneilla ja t5 kuluttaa vähemmän ajettaessa sama viikottainen noin 700km työlenkki.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.
Leveämmillä renkailla on enemmän kosketuspintaa tiehen ==> suurempi vierintävastus ==> suurempi kulutus.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Nyt kun vaihdoin 9-5;een uudet, matalampi profiiliset ja leveämmät renkaat nousi keskikulutus ainakin litran. Ensi kesänä värkkään normaalit 205/65 takaisin alle. Minulla on molemmat t5 ja t7 auto käytössä 2.0t koneilla ja t5 kuluttaa vähemmän ajettaessa sama viikottainen noin 700km työlenkki.