Harkitsen 9-5 Saapikasta.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
arskar67
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: To Marras 25, 2004 19:48
Paikkakunta: Kangasala.
Viesti:

Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja arskar67 »

Eli te jotka aikaisemmin olette ajaneet tonnarilla ja sitten vaihtaneet 9-5:n, niin oletteko jääneet kaipaamaan mitään tonnarista? Eikö tonnari ollut vähän tilavampi sisältä? Onko 9-5 muuten ollut yhtä laadukas kuin tuo tonnari? Itse ajelen tonnarilla tällä hetkellä.
En ole paha, olen sairas.Ajan vain saabilla.
Jäsen: 2227
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja mike »

Tiloja kaipaa tonnarista eniten, varsinkin takapenkin istuinmukavuus on täysin toista luokkaa kuin 9-5:n. Mutta onhan tuo 9-5 muuten monilta osin selvästi parempi auto.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Pugman
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 12:02
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja Pugman »

Joskushan se on tonnarikin jätettävä eläkkeelle ja silloin 9-5 on kyllä paras korvaaja sille. Itse tein sen virheen että vaihdoin aikoinaan tonnarin 9-3:seen ja eihän siihen tonnarimies totu mitenkään.
9-3 SC Vector XWD -09
#3086
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Emme jääneet eukon kanssa kaipaamaan oikeastaan tontusta mitään kun vaihdoimme 9000 CD:n 9-5 Griffiniin. Oikeastaan ainoa asia mikä tulee mieleen niin pikkutavaran säilytystilat olivat tontussa paremmat.
Kuskin penkiltä katsoen kummassakin sopii olemaan riittävän leveästi.
Laatuun en ota sen kummemmin kantaa kun tuossa tonnarissa oli kaikenlaista iän mukanaan tuomaa pikkuvikaa sekä vähän isompaa vikaa. 9-5:een ei öljynvaihtojen lisäksi pakollista remonttia ei ollut kuin etupyöränlaakeri ja velton alustan vaihto Konin sportkittiin.
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja A.L. »

ei mitää kaipuutaa tonnariin
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

CS tonnarin kuljetuskapasiteettia tulee usein ikävä :cry: .
Sedanin takakontti niin matala ettei mahdu edes nojatuolia :D .
Ehkä olutkoreja mahtuu riittävä määrä muttei ole tullut kokeiltua?! Muuten kulkineena oiva peli!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Mimmi kirjoitti:Tontussa on paremmin pikkutavaroille tiloja kabiinissa ja suurempi tavaratila (CS tonttu vs. farkkufemma). Femma on kyllä kehittyneempi, onhan se uudempaa suunnitteluakin.
Vertailussa ei kannata unohtaa polttoainetaloutta. 9-5 on huomattavasti taloudellisempi kuin tonttu. Ainakin omat kokemukseni tukevat tätä. Turboton 2,3-litrainen tonttu vei samoilla reissuilla n. litran enemmän satasella kuin 9-5, myös 2,3-litrainen.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Ainakin karvalakki 9000 tuntuu myös hiljaisemmalta kuin 9-5 aero. Eikä pelkästään ylimääräisten äänien kuten kolinat nitinät ja vinkunat/suhinat vaan myös moottori ja rengasäänet. 9-5 tuntuu ketterämmältä pyöritellä. Maantiellä aika makuasia kummasta tykkää enemmän, 9000 menee vakaammin ja vähemmällä ohjaamisella. 9-5:n sportti istuin sopii minulle tosi hyvin, luulin siihen asti että mikään ei voi olla parempi kuin 9000:n penkki. Niin hyvä auto 9000 minusta on että ihan hyvin voisi palata pelkästään sen käyttöön vieläkin vaikka on jo 4v takana myös 9-5:n omistajana.
9000CS 2,3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mimmi kirjoitti:
iikoo kirjoitti:Turboton 2,3-litrainen tonttu vei samoilla reissuilla n. litran enemmän satasella kuin 9-5, myös 2,3-litrainen.
Ahtamatonta ja ahdettua ei voi verrata suoraan keskenään, koska ahdettu vie nätissä ajossa vähemmän.
Ei pidä paikkaansa jos välitykset ovat samat, vaparikoneessa on parempi hyötysuhde. Bensakoneissa turbo ei paranna hyötysuhdetta vaan huonontaa sitä (huonompi pakosarja, turbiinin aiheuttama pakopaine, matalampi puristussuhde).
Tehoa kylläkin saa samanpainoisesta ja -tilavuuksisesta paketista enemmän tarvittaessa, eli "downsizingillä" saa kyllä kulutusta matalammaksi pienemmän litratilavuuden avulla mutta samankokoisissa moottoreissa vaparibensa on hyötysuhteeltaan osakaasulla parempi.

Kyllä vaan niillä paljon parjatuilla "ecopower"-matalakitkamännillä ja muilla muutoksilla on selvä vaikutuksensa hyötysuhteeseen ja taloudellisuuteen, ei Saab ole typeryyttään niitä muuttanut. Lisäksi ohjausjärjestelmänä Trionic 7 on kehittyneempi ja taloudellisempi kuin Trionic 5 tai etenkin LH-jetronic.
Osansa tekee myös erot välityksissä ja 9-5 sedanin hyvässä ilmanvastuskertoimessa (kokonaiskerroin on pienempi kuin 9000:n).

Omakohtainen vertailu täysin kunnossa olevilla 9-3 T7 ja T5 malleilla, molemmat 5d ja lähes vastaavalla varustuksella (T5:ssä sähköpenkit, T7 normaalit, molemmissa ACC). Sama vaihdelaatikko samoilla välityksillä ja samalla reitillä samoin nopeusrajoituksin vie T7 voiton kulutuksessa parilla desillä. Ero lisäksi kasvaa etenkin lyhyillä matkoilla talvella, T7 kylmäkulutus on pienempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Nyt kun vaihdoin 9-5;een uudet, matalampi profiiliset ja leveämmät renkaat nousi keskikulutus ainakin litran. Ensi kesänä värkkään normaalit 205/65 takaisin alle. Minulla on molemmat t5 ja t7 auto käytössä 2.0t koneilla ja t5 kuluttaa vähemmän ajettaessa sama viikottainen noin 700km työlenkki. :roll:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
iikoo
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 12:20

Re: Harkitsen 9-5 Saapikasta.

Viesti Kirjoittaja iikoo »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Nyt kun vaihdoin 9-5;een uudet, matalampi profiiliset ja leveämmät renkaat nousi keskikulutus ainakin litran. Ensi kesänä värkkään normaalit 205/65 takaisin alle. Minulla on molemmat t5 ja t7 auto käytössä 2.0t koneilla ja t5 kuluttaa vähemmän ajettaessa sama viikottainen noin 700km työlenkki. :roll:
Leveämmillä renkailla on enemmän kosketuspintaa tiehen ==> suurempi vierintävastus ==> suurempi kulutus.
Vastaa Viestiin