Nykiminen täydellä kuormalla?
Nykiminen täydellä kuormalla?
Moi!
Tuli tuossa tehtyä noin puolentoista tuhannen kilsan mittainen kesälomareissu tuolla meidän 9-5 2,3t:llä. Tavaraa tietysti kyydissä niin paljon, kun kyytiin mahtuu. Huomasin harmikseni ikävän piirteen ajopelissämme. Mäkisillä osuuksilla noin 90km/h vauhdin tuntumassa jyrkemmissä mäissä moottori alkoi nykiä, kun kaasua joutui painamaan syvempään. Samoin nopeusrajoituksien vaihtuessa 80-100 kiihdytykseen valitsin mieluummin 4-vaihteen, koska 5-vaihteella meno oli ikävää ja kävi konetta sääliksi se nykiminen. Mäkisimpien osuuksien ajo suurimmalla vaihteella jätettiin suosiolla pois, eli Varkaus-Joensuu välin mäkiosuus mentiin suosiolla nelosella. Melutasoon kun tuolla ei ole mitään vaikutusta, eikä polttoaineenkulutuskaan siitä näyttänyt kärsivän. Reissun keskikulutus oli 7,7litran tuntumassa ja ohitukset yms. sujui oikein hyvin käyttämällä 3- ja 4- vaihteita. Onko autossa siis jotain vikaa? Muistelen, ettei tuollaista piirrettä ollut viimekesänä... Kone käynnistyy ihan normaalisti ja mitään poikkeavaa en ole havainnut.
Pientä remppaa on tehty, kun vaihdoin takaiskuventtiilin sinne huohotinletkuun ja samalla meni vaihtoon monta pykinyttä letkua. Kyseinen homma vaikutti positiivisesti öljynkulumiseen. On nähkääs jo pidemmän aikaa joutunut lisäämään öljyä 1litra/4000km, mutta takaiskuventtiilin uusimisen jälkeen ei öljypinta olekaan vajunut. Uudet 4000km jo ajettu, eikä pinta vajukaan enää.
ps. kesäaikaan on tankattu 98E:tä
Tuli tuossa tehtyä noin puolentoista tuhannen kilsan mittainen kesälomareissu tuolla meidän 9-5 2,3t:llä. Tavaraa tietysti kyydissä niin paljon, kun kyytiin mahtuu. Huomasin harmikseni ikävän piirteen ajopelissämme. Mäkisillä osuuksilla noin 90km/h vauhdin tuntumassa jyrkemmissä mäissä moottori alkoi nykiä, kun kaasua joutui painamaan syvempään. Samoin nopeusrajoituksien vaihtuessa 80-100 kiihdytykseen valitsin mieluummin 4-vaihteen, koska 5-vaihteella meno oli ikävää ja kävi konetta sääliksi se nykiminen. Mäkisimpien osuuksien ajo suurimmalla vaihteella jätettiin suosiolla pois, eli Varkaus-Joensuu välin mäkiosuus mentiin suosiolla nelosella. Melutasoon kun tuolla ei ole mitään vaikutusta, eikä polttoaineenkulutuskaan siitä näyttänyt kärsivän. Reissun keskikulutus oli 7,7litran tuntumassa ja ohitukset yms. sujui oikein hyvin käyttämällä 3- ja 4- vaihteita. Onko autossa siis jotain vikaa? Muistelen, ettei tuollaista piirrettä ollut viimekesänä... Kone käynnistyy ihan normaalisti ja mitään poikkeavaa en ole havainnut.
Pientä remppaa on tehty, kun vaihdoin takaiskuventtiilin sinne huohotinletkuun ja samalla meni vaihtoon monta pykinyttä letkua. Kyseinen homma vaikutti positiivisesti öljynkulumiseen. On nähkääs jo pidemmän aikaa joutunut lisäämään öljyä 1litra/4000km, mutta takaiskuventtiilin uusimisen jälkeen ei öljypinta olekaan vajunut. Uudet 4000km jo ajettu, eikä pinta vajukaan enää.
ps. kesäaikaan on tankattu 98E:tä
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Edelisessä 9-5:ssa oli minulla samoja ongelmia. Syylliseksi paljastui lamda-anturi. Aluksi oli nykimistä täydellä kuormalla ja sitten muutaman viikon kuluttua check- engine syttyi.
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Jahas. Motonetistä katsoin tuon anturin hinnan. Ei ole onneksi mikään kamalan kallis osa, jos se menee vaihtoon. Katsastuksessa päästöt oli kunnossa, kun pari viikkoa sitten piti käyttää leimalla. No seuraillaan tilannetta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.
Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
omakohtanen kokemus motonet lamboista on että ne ei toimi ala kierroksilla alle 2000rpm.bossin oma maksoi 120€ paikallisesta autosähköstä ja toimii "takuuvarmasti"?
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...jcarlson kirjoitti:Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.
Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Mitkäs ngk:t sulla on jos niin kauan kestää? Platinat?Mertmi kirjoitti:Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...jcarlson kirjoitti:Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.
Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
Itsellä on tulpat kohtuu heikossa hapessa jo 20-30tkm ajon jälkeen, mutta viri varmasti aiheuttaa osan kulumasta.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Mercedes EQV 2021
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Nyt kun heräsi tämä tulppa-asia tässä niin kerron omasta kokemuksestani. Ostin -04 Aeron helmikuussa ja vaihdoin siihen heti uudet tulpat. Platinat marmoritiskiltä. noin 4-5tkm tulppien vaihdon jälkeen alkoi tulemaan yli 0,5barin ahdoilla outoja nykimisiä. Vaihdoin ensin DIn... Auttoi mielestäni vähäksi aikaa. Kunnes vika alkoi ilmaantumaan aina pienemmillä ahdoilla. Viimein tarkastin tulpat. Sieltä vika löytyi. Tulpasta oli kulunut se "uloke" melkein kokonaan pois! S...tanan NKG ajattelin. Niissäkin löytyy paskoja. Ja olivat 6tkm ajettu. Kärkiväli oli luokkaa 3mm. Vaihtoivat tiskillä koko sarjan takuuna uusiin. Nyt toimii taas niinkuin pitää.Mertmi kirjoitti: Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...
Eli tulpat kannattaa tarkistaa.
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Taisin ihan WIS:tä tarkastaa vaihtovälin. 60tkm se antoi. Käytännössä entisillä olikin ajettu tuonverran. Pitänee ruuvata ne tulpat pois ja katsoa, onko siellä edes sivuelektrodia enää.2.3i-16 kirjoitti:Mitkäs ngk:t sulla on jos niin kauan kestää? Platinat?Mertmi kirjoitti:Entisillä ngk:lla ajettiin 60tkm ja nykyisillä on ajettu vasta 8tkm. Tuskin ne vielä on vaihtokunnossa. Vai olisko valmistusvikaa? Tänään ajelin yksikseen ja kiesi kulki ja kehräsi kuin unelma. Outoa...jcarlson kirjoitti:Ongelmien kerjäämistä nuo biltema/motonet 40-50e roskalambdat. Mutta kokeile pois jos siltä tuntuu, oikea maksaa 100-150e.
Tulpat vaihtaisin ehkä itse ekana.
Itsellä on tulpat kohtuu heikossa hapessa jo 20-30tkm ajon jälkeen, mutta viri varmasti aiheuttaa osan kulumasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
9-5 Aeron kaasu pohjassa nykimistä aiheutti 270tkm ajettu bensapumppu.
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Mites tuota bensapumpun kuntoa voisi tarkistaa, vai onko niin että leviää sitten kun leviää, ja useimmiten pidemmän reissun päällä? Tuntuu olevan hieman tyyppivian vikaa tuossa bensapumpussa niin 9-5:ssä kuin 9-3:ssakin, joten onko jotain lukemaa jossa vaiheessa kannattaisi suosiolla vaihtaa ellei kiinnosta tien päälle jääminen?
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Onhan noista tapana sanoa että kestää 200-300tkm. Itsekin vaihdoin oikeastaan "ennakoivasti" tuohon, ja huomasin sitten samalla sen nykimisen hävinneen. Tai no itseasiassa huolsin muutenkin samalla eli meni tulpatkin ym. vaihtoon ja bensafiltterikin heti seuraavana päivänä, mutta olen kyllä melko varma että nykiminen johtui riittämättömästä b-paineesta ellei kukaan tiedä moista mahdottomaksi..?ballantine kirjoitti:Mites tuota bensapumpun kuntoa voisi tarkistaa, vai onko niin että leviää sitten kun leviää, ja useimmiten pidemmän reissun päällä? Tuntuu olevan hieman tyyppivian vikaa tuossa bensapumpussa niin 9-5:ssä kuin 9-3:ssakin, joten onko jotain lukemaa jossa vaiheessa kannattaisi suosiolla vaihtaa ellei kiinnosta tien päälle jääminen?
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Bensapumpusta kuuluu kyllä selvä ääni auton ulkopuolelle. Se ei kuitenkaan "korahtele" tms. niinkuin vanhemmassa kalustossa tuppasi tekemään...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Ujellus?Mertmi kirjoitti:Bensapumpusta kuuluu kyllä selvä ääni auton ulkopuolelle. Se ei kuitenkaan "korahtele" tms. niinkuin vanhemmassa kalustossa tuppasi tekemään...
Tuossa juuri pyörähtämässä 230 tkm mittariin ja ajoittain bensapumppu viheltelee melko kuuluvasti. Vanhassa OG:ssa pamahti just näillä kilometreillä ja suurin murhe oli poishinauttamisessa sekä viikko korjausta odotellessa. Tekisi melkein mieli vaihtaa ihan vain varmuuden vuoksi
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: Nykiminen täydellä kuormalla?
Eiköhän se kannatakin, näissähän ei tarvitse edes ryömiä peräkontissa kuten tonnareissa. Niin lähellä mieluista hommaa kuin b-pumpunvaihto voi olla, luulisin..Tannisto kirjoitti: Tekisi melkein mieli vaihtaa ihan vain varmuuden vuoksi