Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Omaan wagoniin vaihdettiin tänään takuuseen taakse nuo pitkittäistukivarren puslat, jotka aiheuttivat natinaa. Ja kylläpä muuttui puslien vaihdon ja kulmiensäädön jälkeen alusta paremmaksi ja jämäkemmäksi.
Renault clio sport
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
No, mitä mieltä käyttäjät ovat, onko siinä taka-akselissa tyyppivika, vai ei ?
Kysyisin samalla vaivaako tonnaria sama asia, eli onko senkin taka-akseli samaa sarjaa ?
Lisäksi, onko mitenkään mahdollista pidentää noiden puslien elinikää, muuttamalla ajotapaa, tai käyttämällä esim. polkupyörän ketjurasvaa sopivassa paikassa ?
Kyselyikä näyttää iskeneen taas.
Kysyisin samalla vaivaako tonnaria sama asia, eli onko senkin taka-akseli samaa sarjaa ?
Lisäksi, onko mitenkään mahdollista pidentää noiden puslien elinikää, muuttamalla ajotapaa, tai käyttämällä esim. polkupyörän ketjurasvaa sopivassa paikassa ?
Kyselyikä näyttää iskeneen taas.
Saabismi on ainoa sairaus, jonka itsehoidosta kannetaan vuosimaksua.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
9000 CS 97 mennyt parempiin käsiin, ja varattomuuttani ajelen nykyään Volksvaunulla.
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Oma auto on tasan 3 vuotta vanha, ajettu 66000 km. Takapäästä etumaiset puslat on kuulemma halki ja pitää vaihtaa. Ajossakin kuuluu notkelmissa selvää kitinää. Syyksi liikkeessä sanottiin, että tiesuola kovettaa kumiosia. Autoon laitettiin 2 vuotta sitten sporttialusta, mutta - toisin kuin luulin - puslia ei vaihdeta samalla. Onko 3 vuotta normaali käyttöikä noille puslille? Jos kerran uretaanipuslia on olemassa, niin miksei tehdas laita niitä jo valmiiksi autoon, vaan käyttää noita kumeja?
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Tuo taitaa olla aika normaali lukema puslien vaihdolle, itsellä oli reilut 70t lasissa, kun vaihdettiin uretaani puslat etutukivarsiin, tosin auto oli jo 5v vanha. Uretaanipusla tuo enemmän ääntä sisälle ja on kovempi, siinä syyt miksi tehdas ei käytä sitä.
Luultavasti eniten vaikuttaa tienpinta, millä ajetaan, koska esim Saksassa ei nämä puslan rikkoontumiset ole ongelma, tasaisemmat tiet. Tuo suola tietysti vaikuttaa myös, mutta Saksassakin käytetään suolaa ja välillä tosi reilusti.
Perusongelma on siinä, että taka-akseli on otettu suoraan edellisen korimallin vectrasta ja se on huomattavasti kevyempi auto kuin saab, ei kertakaikkiaan ole mitoitettu tarpeeksi kestäväksi. Mutta sitä sanotaan säästämiseksi, kun voidaan käyttää toisen mallin rakennetta suoraan konsermin sisällä. Tonnarissa on taas ihan erillainen taka-akseli.
Luultavasti eniten vaikuttaa tienpinta, millä ajetaan, koska esim Saksassa ei nämä puslan rikkoontumiset ole ongelma, tasaisemmat tiet. Tuo suola tietysti vaikuttaa myös, mutta Saksassakin käytetään suolaa ja välillä tosi reilusti.
Perusongelma on siinä, että taka-akseli on otettu suoraan edellisen korimallin vectrasta ja se on huomattavasti kevyempi auto kuin saab, ei kertakaikkiaan ole mitoitettu tarpeeksi kestäväksi. Mutta sitä sanotaan säästämiseksi, kun voidaan käyttää toisen mallin rakennetta suoraan konsermin sisällä. Tonnarissa on taas ihan erillainen taka-akseli.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Taitaa tääläkin olla edessä puslaremontti. On takarenkaat kulunut ihan miten sattuu. Onneksi nyt jo muutenkin huonot renkaat, ettei hyvät mennyt piloille. Toiselta puolen sisäreuna kankailla. No onneksi tuli eilen tuo katsottua. Aiheuttaako tuo puslaongelma tuommoista?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Kyllä, todennäköisesti isot puslat riekaleina.Jamppa kirjoitti:Taitaa tääläkin olla edessä puslaremontti. On takarenkaat kulunut ihan miten sattuu. Onneksi nyt jo muutenkin huonot renkaat, ettei hyvät mennyt piloille. Toiselta puolen sisäreuna kankailla. No onneksi tuli eilen tuo katsottua. Aiheuttaako tuo puslaongelma tuommoista?
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
JA sitten pusliin liittyviä kysymyksiä. Millaisia vaihtaa ja uretaanit vai alkuperäiset?
powerflexit saisi noin 150€ koko sarjan(eteen ja taakse)
Taidan tänään laittaa good yearin F1:t tilaukseen. Onko millaisia kokemuksia moisista kumeista?
powerflexit saisi noin 150€ koko sarjan(eteen ja taakse)
Taidan tänään laittaa good yearin F1:t tilaukseen. Onko millaisia kokemuksia moisista kumeista?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Pakko kirjoittaa omat kommentit tähän threadiin, sen verta hihityttää.
Jos tiesuola kovettaa kumiosia, niin miksi esim. -80 luvun saabeissa taka-akseliston isot puslat ovat täysin iskussaan? Kummallisia kommentteja merkkihuollosta, mutta mitäpä uutta siinä olisi. Omaa selustaansa vaan petaavat.
Yleisestä laadustakin oli juttua. Nykyisellä kauppakassillani takana kilsoja 313tkm ja vuosia 19V. Mikä on kun menee heittämällä katsastukset läpi?
Tällä hetkellä viat ovat laiska kuskinoven keskuslukon moottori (asensin itse hälärin yhteydessä) ja kk sitten pisti kuskin oven ikkunanostin lakon pystyyn. Nämä korjaan kunhan kesäloma koittaa.
292tkm ajettuna ostin auton ja vaihdoin eturipustuksen puslia kapallisen, samalla meni vaihtoon oikeanpuolen sisempi vetarin kuppi + laturista hiilet. Etulaakeritkin tuli vaihdettua.
Jos kaikki osat olisi kaupasta ostanut, niin hintaa kenties ~700e osille. Työtä sitten oli muutama tunti. Rempat oli sitä tasoa että uudestakin autosta samat olisi pystynyt samalla työmäärällä korjaamaan itse. Että joo... tällä hetkellä 90km/päivä tulee kilsoja, keskinopeudella 100km/h.
Jos tiesuola kovettaa kumiosia, niin miksi esim. -80 luvun saabeissa taka-akseliston isot puslat ovat täysin iskussaan? Kummallisia kommentteja merkkihuollosta, mutta mitäpä uutta siinä olisi. Omaa selustaansa vaan petaavat.
Yleisestä laadustakin oli juttua. Nykyisellä kauppakassillani takana kilsoja 313tkm ja vuosia 19V. Mikä on kun menee heittämällä katsastukset läpi?
Tällä hetkellä viat ovat laiska kuskinoven keskuslukon moottori (asensin itse hälärin yhteydessä) ja kk sitten pisti kuskin oven ikkunanostin lakon pystyyn. Nämä korjaan kunhan kesäloma koittaa.
292tkm ajettuna ostin auton ja vaihdoin eturipustuksen puslia kapallisen, samalla meni vaihtoon oikeanpuolen sisempi vetarin kuppi + laturista hiilet. Etulaakeritkin tuli vaihdettua.
Jos kaikki osat olisi kaupasta ostanut, niin hintaa kenties ~700e osille. Työtä sitten oli muutama tunti. Rempat oli sitä tasoa että uudestakin autosta samat olisi pystynyt samalla työmäärällä korjaamaan itse. Että joo... tällä hetkellä 90km/päivä tulee kilsoja, keskinopeudella 100km/h.
99T-museopeli
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
tekeekös noilla motonetin nivelillä mitään? olisi siellä vaan aika tavoin halvemmat kuin laakkosella tai pcs:llä.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Jamppa kirjoitti:JA sitten pusliin liittyviä kysymyksiä. Millaisia vaihtaa ja uretaanit vai alkuperäiset?
powerflexit saisi noin 150€ koko sarjan(eteen ja taakse)
Taidan tänään laittaa good yearin F1:t tilaukseen. Onko millaisia kokemuksia moisista kumeista?
Noista F1-kumeista ei ole kuin hyviä kokemuksia Viggenin ja aikaisemman Saabin alta. Pitoa riittää eikä meluakaan ole mahdottomasti. Hieman pehmeämmät renkaat voisivat olla toisaalta se olisi sitten poissa kulutuskestävyydestä.
Viggenissä on ollut Powerflexit melkein siitä lähtien kuin sain auton. Hyvin ovat toimineet, tosin en osaa verrata miten ne eroavat alkuperäisistä. Madalletun alustan kanssa ainakin toimivat erinomaisesti.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
Golf Gti 320 -14
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Etsin pitkään soratiellä takapäästä kuuluvaa pietä naputusta / kolkutusta. Ei kuulunut isommissa montuissa. Iskarit, puslat ym. oli kunnosa. Otin takaluukun kaasujouset pois ja naputus loppui !! Kaasujousissa oli kyllä vielä potkua. Samanlainen naputus kuului 900 NG :ssä kun takaluukun kaasujouset oli loppu.
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Nyt on toisen puolen nivelet vaihdettu. Lähipäivänä ottaa toinen puoli työn alle, ja sitten viedä kulmien tarkastukseen
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Ettei jäisi väärinkäsitystä, niin sivulla 1 oleva kuva 9-5 alustasta ei tietenkään vastaa todellisuutta, vaan niveliä on paljon enemmän.
Tuolta voi katsoa mitä siellä oikeasti on: http://www.speedparts.se/
Tuolta voi katsoa mitä siellä oikeasti on: http://www.speedparts.se/
9-5 2.3 MY2008
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Terve, täältä huutelee uusi foorumin käyttäjä.
Vaimon 9-5 2.0t vector -04 taka-akselisto pitää mieletöntä melua, tuossa jo joku aiemmin kyselikin Motonetin puslien perään, että onko käyttökokemuksia? Kestävätkö yhtään?
Ja toisaalta koetin pikaisesti katsella Speedpartsin sivuilta noita puslia ja hinnat vaikuttaa ihan hyviltä, mutta viitsisikö joku säästää aikaani ja kertoa että mitkä noista osista pitää tilata että ääntely saadaan pois?
Vaimon 9-5 2.0t vector -04 taka-akselisto pitää mieletöntä melua, tuossa jo joku aiemmin kyselikin Motonetin puslien perään, että onko käyttökokemuksia? Kestävätkö yhtään?
Ja toisaalta koetin pikaisesti katsella Speedpartsin sivuilta noita puslia ja hinnat vaikuttaa ihan hyviltä, mutta viitsisikö joku säästää aikaani ja kertoa että mitkä noista osista pitää tilata että ääntely saadaan pois?
Re: Saabin taka-akselissa tyyppivika?
Jos on Scantech:n pussissa, niin voi olla jo asennettaessa rikki . Myös PCS myy samaa osaa, joten ei parane edes niistä. Alkuperäiset kestävät muutaman vuoden tai pitempään.Vektori kirjoitti:Terve, täältä huutelee uusi foorumin käyttäjä.
Vaimon 9-5 2.0t vector -04 taka-akselisto pitää mieletöntä melua, tuossa jo joku aiemmin kyselikin Motonetin puslien perään, että onko käyttökokemuksia? Kestävätkö yhtään?
Ja toisaalta koetin pikaisesti katsella Speedpartsin sivuilta noita puslia ja hinnat vaikuttaa ihan hyviltä, mutta viitsisikö joku säästää aikaani ja kertoa että mitkä noista osista pitää tilata että ääntely saadaan pois?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx