9-5 2,3t ei tahdo käynnistyä kylmänä ensimmäisellä yrittämällä, yleensä starttaa toisella taikka joskus vasta kolmannella yrityksellä. Lämpimänä startatessa ei ongelmia ole.
Onko kellään ollut samoja probleemeja / tietääkö joku miten tulisi edetä?
Merkkihuollossa eivät löydä vikaa, kokeilivat josko sytytysyksikkö olisi viallinen. Vaihtoivat vaan vika jatkui, ja pistivät vanhan osan takaisin.
Joku uumoili että jos bensapumpun takaiskuventtiili vuotaa ja bensa pääsee yön aikana valumaan poispäin ja synnyttää jonkinlaisen ilmalukon, niin se voisi aiheuttaa tämänlaisen vaivan. Siis ongelmahan ilmenee ainoastaan kylmällä koneella. Autoon on myös pari kuukautta takaperin vaihdettu bensapumppu kun se taannoin jätti kerrasta tielle. Vika korjaantui pumpun uusimalla.
9-5 2.3t Sedan vm-03-> käynnistys-ongelmia kylmänä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:28
- Paikkakunta: Imatra (Suomi) / Beihai (Kiina)
9-5 2.3t Sedan vm-03-> käynnistys-ongelmia kylmänä
_____________________________________
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Re: 9-5 2.3t Sedan vm-03-> käynnistys-ongelmia kylmänä
Kampiakselin asentoanturi voi tehdä tuonkin. Itselläni teki kans aina kylmällä koneella kunnes ei lähtenyt enää ollenkaan. Monilla on vika ollut toisinpäin eli ei lähde lämpimänä.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:28
- Paikkakunta: Imatra (Suomi) / Beihai (Kiina)
Re: 9-5 2.3t Sedan vm-03-> käynnistys-ongelmia kylmänä
Sen verran täsmennän että laatikko on automaatti, P asennolla starttaus ja kone "hörähtää" käyntiin, mutta sammuu samantien, eli vika ei liene virtalukossa eikä startissa. Tuntuu että kävisi vajailla pytyillä tms. taikka ei saisi bensaa (ei mene "ryyppy" päälle)?
Mutta heti perään sitten lähtee, ja lämpimänä ei mitään ongelmaa. Mystinen peli...
Moni ehdottelee sitä kampiakselin asentoanturia, mitä se oikeastaan tekee? nimim. tietämätön... Olen jotain jo lueskellutkin noista vanhemmista posteista, taitaa auttaa vaivaan kuin vaivaan
Mutta heti perään sitten lähtee, ja lämpimänä ei mitään ongelmaa. Mystinen peli...
Moni ehdottelee sitä kampiakselin asentoanturia, mitä se oikeastaan tekee? nimim. tietämätön... Olen jotain jo lueskellutkin noista vanhemmista posteista, taitaa auttaa vaivaan kuin vaivaan

_____________________________________
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Saappi on hyvä auto... ja sopivasti erilainen!
Re: 9-5 2.3t Sedan vm-03-> käynnistys-ongelmia kylmänä
Kampiakselin asentoanturi kertoo moottorinohjaukselle sen että moottori pyörii (eli kampiakselin asennon). Ilman sitä ei lähde käyntiin, mutta jos hörähtää niin kyllä sieltä jotakin signaalia tulee. Samoin jos toisella tai kolmannella jää käymään niin viittaa vahvasti siihen että ei vaan saa tarpeeksi bensaa ensimmäisellä yrityksellä. Jos näin on, niin myöhemmillä yrityksillä jää käymään koska:
1) ensimmäisellä yrityksellä tiivistyi jo hieman bensaa imusarjan seinämille jolloin myöhemmillä sitä menee sinne hukkaan vähemmän (pääasiallinen syy miksi kylmärikastusta ja kaasariautoissa ryyppyä tarvitaan)
2) moottorinohjausyksikkö Trionic huomaa että ensimmäisellä kylmästartilla ei jäänyt käymään ja vaihtaa vieläkin enemmän rikastavaan karttaan
3) polttoaineen paine nousi riittävästi ensimmäisellä pyörittelyllä jolloin toisella nousee jo niin korkealle että käy kunnolla
4) kaikki ylläolevat yhdessä
Takaiskuventtiiliteoria on ihan mahdollinen, ja on helppo tarkistaa laittamalla bensalinjaan painemittari ja seuraamalla pysyykö järjestelmässä riittävä jäännöspaine. Tämä pitäisi olla merkkihuollolla tiedossa samoin varustus mittaukseen tulisi löytyä. Jos ei löydy tai onnistu, niin vaihda huoltoa koska on täysin epäpätevä.
Myöskin oletan että merkkihuolto on tarkistanut (TECH2:lla esim.) että moottorinohjauksen anturit näyttävät järkeviä lukemia, mutta tästäkin kannattaa varmaan vielä muistuttaa.
1) ensimmäisellä yrityksellä tiivistyi jo hieman bensaa imusarjan seinämille jolloin myöhemmillä sitä menee sinne hukkaan vähemmän (pääasiallinen syy miksi kylmärikastusta ja kaasariautoissa ryyppyä tarvitaan)
2) moottorinohjausyksikkö Trionic huomaa että ensimmäisellä kylmästartilla ei jäänyt käymään ja vaihtaa vieläkin enemmän rikastavaan karttaan
3) polttoaineen paine nousi riittävästi ensimmäisellä pyörittelyllä jolloin toisella nousee jo niin korkealle että käy kunnolla
4) kaikki ylläolevat yhdessä

Takaiskuventtiiliteoria on ihan mahdollinen, ja on helppo tarkistaa laittamalla bensalinjaan painemittari ja seuraamalla pysyykö järjestelmässä riittävä jäännöspaine. Tämä pitäisi olla merkkihuollolla tiedossa samoin varustus mittaukseen tulisi löytyä. Jos ei löydy tai onnistu, niin vaihda huoltoa koska on täysin epäpätevä.
Myöskin oletan että merkkihuolto on tarkistanut (TECH2:lla esim.) että moottorinohjauksen anturit näyttävät järkeviä lukemia, mutta tästäkin kannattaa varmaan vielä muistuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com