2.0t -00:n turbon oikukas käytös

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja Pika »

Seuraavanlainen omituisuus kummittelee omassa 9-5:ssä:

Kun kaasun lyö lähes pohjaan, auto kyllä kiihtyy tasaisesti, mutta silti jotenkin tunkkaisesti. Diagnostiikkaporttiin kytketty ajoneuvotesteri näytti 0.19 ahtopainetta koko kiihdytyksen ajan eikä se siitä nouse. Mutta! Jos kesken kiihdytyksen löysääkin kaasun ylös ja samantien painaa sitä takaisin edes 1/3:n verran, kiesi ikäänkuin herää aivan uuteen uskoon ja ahtopaine nousee kiukuttelematta 0.45 - 0.47:n huitteille, minne se kai matalapaineisessa kuuluukin ja ahterimittari tukee ajoneuvotesterin mittausarvoja.

Magneettiventtiili on vaihdettu, by-pass on vaihdettu, DI-kasetti on vaihdettu, Garrettikin on vaihdettu "joskus" - mistä lähteä etsimään vikaa seuraavaksi? Kanittava hukkaportti? Joku juonitteleva takaiskuventtiili? Vuotava letku? Olisiko moisen oikuttelun aiheuttajasta tietoa tai hyviä arvauksia? Pärjäähän tuon kanssa noinkin, mutta oudolta tuntuu, että nuo matalapaineisen muutenkin vaatimattomat väännöt pitää härnätä esille :P

- Pika
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Itellä 9-3:ssa ajoittain saman kaltaista käytöstä. Ilmenee enemmänki lämpimämmillä keleillä 15 ->. Kun lämpötila about alle 15 niin oikuttelu vähäisempää/miedompaa, tai kun kierrokset yli n 3300 nii silloin auto kyllä hyökkää oli keli lämmin tai ei . Kumma juttu... lieneekö vika vai ominaisuus? Itel samoin mankku, bybassi, kasetti ja murheenkrynigarretikin vaihtuneet.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

9-5T kirjoitti:
Saabisti -77 kirjoitti:lieneekö vika vai ominaisuus?
Selvä vika.
Mikähän tossa vois olla? lamda ? ilmamassamittari? vai joku vuoto? Juu tiedän "vie huoltoon luetuttaan vikakoodit", ne on luettu: ei vikakoodeja.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Pitäisi TECH kiinni käydä ajelemassa ja ongelman ilmaantuessa nähdä sillä onko esim. ilmamassarajoitus päällä vai missä voisi mättää. Läppäkotelolla on varsin suuri merkitys kaikinpuolin T7:n toimintaan myöskin jos esim. "pyydetty vääntö"-arvo kaasupolkimen asentoanturilta ei välity oikein.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 pystyy pudottamaan alle peruspaineiden helposti kaasuläppää sulkemalla. Eli tästä lienee kyse. Matalapaineautossakin tehonrajoitus tehdään kaasuläpällä sen sijaan että autossa olisi vain peruspaineet, vrt. T5 ja vanhemmat.

Eli jostain syystä rajoitus puuttuu peliin tai sitten läppäkotelon toiminnassa on ongelmaa..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Voisko perusahtopaineen pielessä olo aiheuttaa moista käytöstä?
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja Pika »

Sainpa auton käyttäytymään vähän enemmän siihen malliin, kuin mitä siltä odotan. Käytin suuttimien liittimet irti, putsasin ja pistin kontaktispraytä, vaihdoin bensapaineensäätimeen alipaineletkun, joka mureni monena osana käteen kun yritin ottaa sitä pois ja kävin huohotinletkut läpi, jotka tosin oli auki ja puhtaat niin kuin kuuluukin. Samoin tarkistin magneettiventtiilin letkujen tiiveyden ja ne oli ok. Hukkaportin kellon tankoa yritin lyhentää kierroksen-parin verran, mutta se oli mokoma niin tiukassa, etten ajanpuutteessa saanut tuota tehtyä. Tanko oli kuitenkin pikkuisen vääntynyt ja oikaisen sen suoraksi. Tiedä häntä sitten mikä noista oli se tekijä, joka oudon käytöksen aiheutti, mutta nyt on joka tapauksessa paljon parempi.


- Pika
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Re: 2.0t -00:n turbon oikukas käytös

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

No niin Sevisihän se syyllinen nykimis ongelmaan! alipaineletkunpätkä imusarjassa oli irti. Oli peijakas vielä sellasessa paikaassa ettei silmin nähnyt letkun irtioloa :oops: . Vaati hieman gynekologisia käden taitoja et sain letkun paikoilleen. No nyt ei nypytä enää yhtään, vaan hyökkää heti ku polkasee 8) :D
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Vastaa Viestiin