Sisämelu
Re: Sisämelu
Ei kai tässä muu auta kuin laittaa Lexusta tilaukseen
Ehkä 9-5 olisi pärjännyt 940 Volvolle, jos siinäkin olisi ollut 15-kiekot...
Eski
Ehkä 9-5 olisi pärjännyt 940 Volvolle, jos siinäkin olisi ollut 15-kiekot...
Eski
Re: Sisämelu
Olipa huono artikkeli, pojat oli mittailleet dB eikä dB(A):ta joka vastaa suunnilleen ihmiskorvan kuulemaa ääntä. Tärkeämpää ois tietää spektri, niin näkis millä taajuudella ääni tulee, esim. 1/3 oktaavi kaistoina. Muutenkin ns. normi-ihminen ei erota alle 3 dB(A):n vaihtelua korvilla. Joskus tuli mittailtua edellisistä autoista kaikennäköistä firman laitteilla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Sisämelu
Olis laittanut samat gummit noille autoille (missä mahdollista) niin olisi ollut enemmän järkeä tuossa testissä. Nyt tulee hiukan auton ominaisuutta ja paljon renkaiden ominaisuutta esiin tuossa.
#2493
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Saab 9-5 Wagon Linear -03 2.0T
Re: Sisämelu
Tuo vanha 900-sarjan volvo on muuten oikeasti aika hiljanen kulkine sisämelultaan.Eski kirjoitti:Ei kai tässä muu auta kuin laittaa Lexusta tilaukseen
Ehkä 9-5 olisi pärjännyt 940 Volvolle, jos siinäkin olisi ollut 15-kiekot...
Eski
Ei tuo 9-5 minusta paha ole aikakautensa tekeleeksi mutta hirmuinen merkitys on tienpinnan laadulla. Uudella päälysteellä auto kulkee kuin sukkasillaan mutta rengasmelu alkaa vaivaamaan taas perinteisellä karkealla pinnalla.
Tuossa tehottomammassa dieselissä vaivaa vielä moottorimelukin moottoritievauhdissa.
Toki rengastuksella on suuri merkitys asiassa, mutta valmistajahan se valitsee mitä rengaskokoa suosittaa ja mitä merkkiä käyttää uusissa autoissaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Sisämelu
Itsekin kuvittelin 9-5 olevan melko hiljainen sileällä pinnalla, mutta taulukon mukaan ei menestynyt silläkään. Audi A6 ja 9-3 näytti olevan rengastettu aika samoilla renkailla kuin 9-5.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Sisämelu
Terve,
Minusta Saab 9-5 (vm. -99) on rengasääniltään mukavan meluton kulkupeli, ainakin verrattuna Volvooni (850) , jota sitäkin aikoinaan hiljaiseksi kehuttiin. Vannekoko on sekä Saabissani että Volvossani 15. Toisin kuin Volvossa Saabin sisämelu (rengasäänet) kasvaa ja omasta mielestäni myös mukavuus heikentyy selvästi, mikäli nostan rengaspaineen ohjekirjan suosittelemaa korkeammaksi. Renkaina on molemmissa Contit. Ajelen siis suosituspaineilla, vaikka rengasliikkeissä muuta kehottavat. Ja hyvin kulkee.
Minusta Saab 9-5 (vm. -99) on rengasääniltään mukavan meluton kulkupeli, ainakin verrattuna Volvooni (850) , jota sitäkin aikoinaan hiljaiseksi kehuttiin. Vannekoko on sekä Saabissani että Volvossani 15. Toisin kuin Volvossa Saabin sisämelu (rengasäänet) kasvaa ja omasta mielestäni myös mukavuus heikentyy selvästi, mikäli nostan rengaspaineen ohjekirjan suosittelemaa korkeammaksi. Renkaina on molemmissa Contit. Ajelen siis suosituspaineilla, vaikka rengasliikkeissä muuta kehottavat. Ja hyvin kulkee.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Sisämelu
MINUSTA 9-5 sisämelu on aivan uskomattoman kova.Muuten aivan loistava.
Eisole poika mikhään.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Sisämelu
Juuri näin ja kun rengastaa autonsa (9-5) vielä ilmarenkailla...
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: Sisämelu
Tonnari on hiljaisempi kaikkien koeajojeni jälkeen
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Sisämelu
Minunkin mielestä vakio 9000 on hiljaisempi kuin 9-5 (ainakin aero).
Tosin molemmat vinkuu aika samalla tavalla ylätaajuuksilla.
Syy: http://www.tama.com/
ja seuraus: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... p_teos=ati
Tosin molemmat vinkuu aika samalla tavalla ylätaajuuksilla.
Syy: http://www.tama.com/
ja seuraus: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... p_teos=ati
9000CS 2,3
Re: Sisämelu
Jep ja kiitos kaikille jotka julkisesti tämän rengasmelun tunnustavat, olen jo epäillyt rengasmelun tulevan omien korvieni välistä. Muutenhan 9-5 on tosi hiljainen, tuo suomen karkean asfaltin jyrinä vaan kuuluu ihan pirun hyvin sisälle ja varsinkin kuljettajan puolelle.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Sisämelu
Minä ainakin tunnustan RENGASMELUN ,muuta ääntä sisälle ei kuulukkaan.Jos jollain vinkkiä hiljaisesta renkaasta niin kerrotko(rengas koko alkuperäinen).
Eisole poika mikhään.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
- Paikkakunta: A51 Support 81
Re: Sisämelu
Aeron rengas 225/45R17 ja muutkin koot kiinnostavat esim.215/55r16.Riittävän tarkka?
Eisole poika mikhään.
Re: Sisämelu
Eiköhän tuo melkein millä tahansa 16 tuuman kitkarenkaalla ole aika hiljainen
Eski
Eski