Tästä löytyy toivottavasti tarpeeksi kokoa:9-5 3.0t kirjoitti:Eipä taida 70-tuumaisia pyöriä löytyä edes suurimmista kaivosdumppereistakaan, saati Saabista
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Kuva](http://farm2.static.flickr.com/1426/1319724876_37c9c8cfcc.jpg?v=0)
Tästä löytyy toivottavasti tarpeeksi kokoa:9-5 3.0t kirjoitti:Eipä taida 70-tuumaisia pyöriä löytyä edes suurimmista kaivosdumppereistakaan, saati Saabista
eipä perän nyt ihan hajalla luulis olevan kun se aeron satsi sinne on vaihdettu johon vissiin kuuluu eism. kallistuksenvakaaja. Jotain muitakin puslia yms kalikkaa sinne on myös vaihdettu. Toisaalta, onhan vaihdoista jo aikaa ja kilsoja tullut joten on hyvin mahdollista että puslat on jo taas palasina.Onkohan kaikki palikat ihan kondiksessa...?
Mitä jäykemmät kumit alla sitä suuremmat rasitukset kohdistuu alustaan joka taas nopeuttaa esim puslien kulumista, ei siinä sen kummempaa. Leveät renkaat vetelee urissa enemmän kuin kapea ja aiheuttaa nekin kovempaa kulumista. Jos ajo on pääasiassa valtatieajoa eroa tuskin tulee mutta seka-ajossa ero saattaa olla huomattava matalaprofiilien ja korkeiden välillä.9-5T kirjoitti:Eipä ole ilmoitettu vaikka jättää viimeiset numerot pois.lakuvana kirjoitti:Noi 225/50/ renkaat on kaiketi ihan Saabinki ilmoittamat vaihtoehtorenkaat 95:een.
Eiks omistajan käsikirjassakin ole toi koko ilmoitettuna?
Alustan puslat menee kanssa nopeammin matalaprofiileilla kuin löysillä korkeaprofiileilla.
Mihin perustuu tietosi puslien kulumisesta? Reilusti yli 1,5milj 9-5 km:n kokemuksella väitän luuloksi.
Ihan omasta kokemuksesta olen huomannut eroa eturenkaiden kulumisessa verrattaessa leveää ja kapeaa kumia. Ainakin teoriassa ero vois johtua seuraavista.Mimmi kirjoitti:Ei pidä paikkaansa, ainakaan minun käyttöohjekirjassa ei mainita 225/50-17" renkaita.lakuvana kirjoitti:Noi 225/50/70 renkaat on kaiketi ihan Saabinki ilmoittamat vaihtoehtorenkaat 95:een.
Eiks omistajan käsikirjassakin ole toi koko ilmoitettuna?
Käsittääkseni jousten vaihto ei pitäis vaikuttaa renkaiden mahtumiseen koska sisäänjouston ääriasento on sama riippumatta jousten korkeudesta.
Mulla ainakin on semmonen tuntu että matalat renkaat kuluu edessä varsinkin ulkoreunastaan paljon nopeammin kuin korkeat.
Alustan puslat menee kanssa nopeammin matalaprofiileilla kuin löysillä korkeaprofiileilla.
Voisitko perustella tuota kulumisteoriaasi?8 km/h liikanäytöllä on todennäköisesti sinulla ohjelmoitu nopeusmittarin näyttö huolella pe*siilleen.mollanke kirjoitti:Nopeusmittarista hävisi se pieni extra mitä näytti. Eli aikaisemmin kun ajoi mittarin mukaan 128 niin vasta silloin oli todellista nopeutta 120. Nyt näyttää täsmälleen oikein eli ei voi yhtään yli ajaa. Gps:llä tuota mittailin.
Noita kommentteja siitä ettei korkeampi profiili toisi lisäkilometrejä kyllä hieman ihmettelen koska se on kyllä yleinen käsitys kaikilla ainakin omassa tuttavapiirissä että matalaprofiilirengas kuluu nopeammin kuin ns. "normaali" kumi.Olen myös ymmärtänyt että yleensä ns. merkkirenkaan ja halpiskumien kilometrimäärissä on eroa.
Perusteletko kulumisteoriaasi?
9-5T kirjoitti:8km jos on näyttänyt liikaa on jossain vikaa mutta renkaittesi koko eron pitäisi aiheuttaa vain 3km/h muutos mittarin näyttämään kulumattomina.mollanke kirjoitti:Nopeusmittarista hävisi se pieni extra mitä näytti. Eli aikaisemmin kun ajoi mittarin mukaan 128 niin vasta silloin oli todellista nopeutta 120. Nyt näyttää täsmälleen oikein eli ei voi yhtään yli ajaa. Gps:llä tuota mittailin.
Noita kommentteja siitä ettei korkeampi profiili toisi lisäkilometrejä kyllä hieman ihmettelen koska se on kyllä yleinen käsitys kaikilla ainakin omassa tuttavapiirissä että matalaprofiilirengas kuluu nopeammin kuin ns. "normaali" kumi.Olen myös ymmärtänyt että yleensä ns. merkkirenkaan ja halpiskumien kilometrimäärissä on eroa.
En ymmärtänyt että vertailet koon muuttuessa myös eri merkkisiä renkaita joista ei voi mitenkään esim. hinnan perusteella tietää mikä kuluu nopeimmin mutta yleensä kallis merkkirengas kuluu nopeimmin. Jos olisit ostanut saman merkkiset kuin ennen voisi laskennallinen kestävyys kehän pituuden muutoksen mukaan olla 3,5% jos mikään muu ei renkaassa muutu, eli 10000km matkalla pääsisi 350km pidemmälle renkailla joille 20000km on hyvä saavutus. Tietty 700km on paljon mutta itse en huomioi noin pientä määrää jolla vaihdoin voi siirtää 0,5-2 vrk myöhäsemmäksi.
Mimmi kirjoitti:Siis mitä? Sinullahan on erikoiset renkaat, kun niiden ulkoreunat eivät pyöri samaa tahtia kuin itse rengas.lakuvana kirjoitti:Renkaita käännettäessä leveän renkaan ulkoreunat kulkevat pidemmän matkaa pöyrimättä kuin kapean.
9-5T kirjoitti:Kuulostaa nokialaisilta.lakuvana kirjoitti:mutta jostain syystä mullla on leveät ja matalat nakit aina ulkoreunasta sliksit ennenkuin keskeltä (etupyörät)