Käsjarru
Käsjarru
Moi.
Tossa lopultakin sain aikaiseksi tutkia, miksi meidän 9-5:n käsijarru jäätyy pakkasella. Otin molemmat vaijerit irti kiinnikkeistään sieltä jarruilta ja suoja kumit veks. Kun käänsin vasemman puolen vaijerin alaspäin, niin vettähän sieltä tuli ihan lorinalla.
Suojakumit on molemmilta puolilta rikki, mutta vaijerien kuoret ehjät. Pikafiksinä ujutin wd40:n yleisöljyä vaijereiden kuoriin, laitoin vaseliinimöykyn siihen vaipan suulle ja risat kumit päälle. Kumien putsaus ja siihen päälle vulganoituvaa kumimaista teippiä, joka tarttuikin aika napakasti niihin vanhoihin rikkonaisiin kumeihin. Vielä lopuksi vaijerin pintaan vaseliinia siihen suojakumin aukon suulle, jotta sinne olisi menossa ekana muuta, kuin vettä tai hiekkaa.
Jään odottelemaan kelien viilenemistä...
Tossa lopultakin sain aikaiseksi tutkia, miksi meidän 9-5:n käsijarru jäätyy pakkasella. Otin molemmat vaijerit irti kiinnikkeistään sieltä jarruilta ja suoja kumit veks. Kun käänsin vasemman puolen vaijerin alaspäin, niin vettähän sieltä tuli ihan lorinalla.
Suojakumit on molemmilta puolilta rikki, mutta vaijerien kuoret ehjät. Pikafiksinä ujutin wd40:n yleisöljyä vaijereiden kuoriin, laitoin vaseliinimöykyn siihen vaipan suulle ja risat kumit päälle. Kumien putsaus ja siihen päälle vulganoituvaa kumimaista teippiä, joka tarttuikin aika napakasti niihin vanhoihin rikkonaisiin kumeihin. Vielä lopuksi vaijerin pintaan vaseliinia siihen suojakumin aukon suulle, jotta sinne olisi menossa ekana muuta, kuin vettä tai hiekkaa.
Jään odottelemaan kelien viilenemistä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Käsjarru jäätyi
Tänään oli käsijarru jäätynyt kunnolla, kun eilen satoi räntää ja tänään on -10. Kun molemmat takarattaat tulee suksena perässä niin se jo vähän vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Varmaan sama ongelma kuin tuossa edellä, eli vettä pääsee vaijereihin . Katoksessa oli sen verran sepeliä, että sain edestakaisin heijaamalla rattaat pyörimään. Sutimisenesto, Abs, Brake ja Varoituskolmio jäi palamaan.Sammuivat kyllä seuraavassa käynnistyksessä. Käsijarruvaijerit on nyt jäätyneet kireällä mutta takalevyt ei ainakaan yhtään ole kuumentuneet eli eivät makaa päällä. Mutta?? Käsijarru on ottanut koko ajan vasta ihan ylhäällä, vaikka maantienopeudella kesärenkailla lukkoon asti eli onko se ihan yksilövika. Ei se, että ottaa hyvin vaan vasta ylhäältä ottaminen .
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Re: Käsjarru
Vaatii säätämistäKäsijarru on ottanut koko ajan vasta ihan ylhäällä, vaikka maantienopeudella kesärenkailla lukkoon asti eli onko se ihan yksilövika. Ei se, että ottaa hyvin vaan vasta ylhäältä ottaminen .
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Käsjarru
Säätö onnistuu jopa ilman renkaan irroitusta. Otetaan yksi pultti pois, rengas ilmaan tunkilla ja sitten pyöritellään se tyhjä reikä tonne yläkantille. Ruuvimeisselillä solkataan sitä säädön ratasta siten, että jarru menee jumiin. siitä sitten senverran auki, että jarru vapautuu ja sama tehdään toiselle puolelle.
Säätömekanismi on semmonen vaakassa oleva tanko siellä "jarrurummun" sisällä (kenkien välissä), jossa on hammastettu mutteri. Mutterin voi lampun kanssa jopa nähdä pultein reiästä. Harmillisesti ruuvarin kanssa sitä pyöritellessä ei tietenkään voi enää, kuin hapuilla sokkona.
Säätömekanismi on semmonen vaakassa oleva tanko siellä "jarrurummun" sisällä (kenkien välissä), jossa on hammastettu mutteri. Mutterin voi lampun kanssa jopa nähdä pultein reiästä. Harmillisesti ruuvarin kanssa sitä pyöritellessä ei tietenkään voi enää, kuin hapuilla sokkona.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käsjarru
Täytyy oikein kysyä että kuinkas tämä suojakumien korjaus on kestänyt?Mertmi kirjoitti:Moi.
Tossa lopultakin sain aikaiseksi tutkia, miksi meidän 9-5:n käsijarru jäätyy pakkasella. Otin molemmat vaijerit irti kiinnikkeistään sieltä jarruilta ja suoja kumit veks. Kun käänsin vasemman puolen vaijerin alaspäin, niin vettähän sieltä tuli ihan lorinalla.
Suojakumit on molemmilta puolilta rikki, mutta vaijerien kuoret ehjät. Pikafiksinä ujutin wd40:n yleisöljyä vaijereiden kuoriin, laitoin vaseliinimöykyn siihen vaipan suulle ja risat kumit päälle. Kumien putsaus ja siihen päälle vulganoituvaa kumimaista teippiä, joka tarttuikin aika napakasti niihin vanhoihin rikkonaisiin kumeihin. Vielä lopuksi vaijerin pintaan vaseliinia siihen suojakumin aukon suulle, jotta sinne olisi menossa ekana muuta, kuin vettä tai hiekkaa.
Jään odottelemaan kelien viilenemistä...
Omassa näytti olevan myös murtuneet nuo suojakumit ja korjaisin tuolla vulganoivalla teipillä jos saa vahvistuksen korjauksen onnistumisesta?!Toisinsanoen jos tuolla korjauksella menisi yli talven?
Onko muuten pahahomma vaihtaa näitä käsijarruvaijereita... tankin pannat täytynee irroittaa/ löysyttää mutta mitäs vielä?? Entä vaijerien saatavuus ja hinta?
Nimimerkillä: Ei ne kilometrit vaan se ikä.
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käsjarru
Se korjaus toimi oikein hyvin koko talven. Jos vielä tulee jäätymisongelmia vaijereidne kanssa, niin teen volkkarimiesten konstit niille, eli uitan kuoret täyteen glykoolia. Loppuu se jäätyminen. Vaijereissa itessään ku ei ole mitään vikaa...
Tarvikkeena ei taida saada vaijereita? Ei ainakaan viimeksi kun kyselin puolisen vuotta sitten.
Tarvikkeena ei taida saada vaijereita? Ei ainakaan viimeksi kun kyselin puolisen vuotta sitten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käsjarru
Mikä oli tuo merkkiliikkeen hinta?9-5T kirjoitti:Saa jopa bilteemasta lisäksi SP, procarservice yms.Mertmi kirjoitti: Tarvikkeena ei taida saada vaijereita? Ei ainakaan viimeksi kun kyselin puolisen vuotta sitten.
Ei oikein motivoi käyttää näitä tarviketuotteita juuri niiden huonon kumilaadun takia, mutta kokemustahan ei minulla ole näistä vaijereista.
Onko jollain kokemusta esim. näistä: Biltema 66-6948 49,90? Lähinnä kestävydellä tarkoitan juuri niitä kuorenpäässä olevia vaijerien kumisuojuksia jotka ajan mittaan halkeilee jopa alkuperäisissä osissa!
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käsjarru
Muistelen että merkkiliikkeessä maksoi 80-90euroa. Minusta tuo on melko suolainen hinta tommoselle osalle, ja siksi korjasin entiset. Jos hinta olisi lähempänä 30euroa, niin voisin harkita uusia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käsjarru
Tässä uunituoreet hintatiedot! Länsiauto/ Magneetti Raisio GM käsijarru vaijeri 5059829 klubialennuksella 68,85, Biltema Kaarina 66-6948 49,90 tuotetta ei ollut ja vastaus kysymykseeni että tarvitaanko kaksi eli kummallelin pyörälle oli vastaus myöntävä!? Oli yhtä tyhmä kuin minäkin sillä vaijerit niitattuine päineen yhtä pakettia KUTEN 9-5T tuossa aiemmin jo mainitsikin!9-5T kirjoitti:Vaijerit on samaa pakettia.Mertmi kirjoitti:Muistelen että merkkiliikkeessä maksoi 80-90euroa. Minusta tuo on melko suolainen hinta tommoselle osalle, ja siksi korjasin entiset. Jos hinta olisi lähempänä 30euroa, niin voisin harkita uusia...
Riku/ ProCarService orkkisvaijeri hintaan: 65,00, joten halvin orkkisosa. Kaikki Jyväskylän läheltä ja miksei kauempaakin ostavat sen häneltä!
Mietin tässä ennen asennusta jotta nyt olisi täydellinen homma täyttää nuo vaijerisuojukset jollain???? Mutta millä aineella/ öljyllä!? Ainakin sellaista tökömenttiä se täytyy olla jottei haperra noita kumeja ja suojuksia alle aikayksikön ?!
Taitanee olla viisainta jättää vaijerit "tehdasrasvoille", ei ainakaan töpeksi mitään
-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Re: Käsjarru
Lienee paras seurata volkkarimiehien esimerkkiä: vaijerit täytetään glykoolilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Käsjarru
ite ostin euran varaosaliike J. sarinilta 40€ tarvike vaijerin, ollut nyt vuoden verran kiinni ja vielä näyttäs kumit olevan ehjät
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Käsijarru / kengät
Mulla ottaa käsijarru kiinni vain oikealta puolelta. Jarrut yritettiin säätää vuosihuollon yhteydessä ja aukikin ne kuulemma otettiin ja putsattiin, mutta hyvä siitä ei tullut. Huollon kommentti olikin, että kengät pitäisi vaihtaa.
Eka katsastus on ensi keväänä, joten viimeistään silloin se olisi vuosihuollon yhteydessä tehtävä, mutta olisiko hankala homma tehdä itse Jos itse tekee, niin nyt pitäisi ryhtyä toimeen, kun ei ole lämmintä tallia... Mistäs kengät kannattaisi ostaa, PCS kenties
Eka katsastus on ensi keväänä, joten viimeistään silloin se olisi vuosihuollon yhteydessä tehtävä, mutta olisiko hankala homma tehdä itse Jos itse tekee, niin nyt pitäisi ryhtyä toimeen, kun ei ole lämmintä tallia... Mistäs kengät kannattaisi ostaa, PCS kenties
Re: Käsjarru
Yllättävää että ne käsijarrukengät kuluu. Onhan kuitenkin kyseessä erillinen käsijarru ja käyttöjarru ottaa tietenkin levyyn.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Käsjarru
Mitenkäs tämä temppu tehdään? Onnistuuko auton alta touhuaminen irroittamalla vain renkaan puoleinen pää ja ujuttaa sitten glykolia jollain konstilla vaijerin sisuksiin? Vai pitääkö vaijeri kaivaa kokonaan irralleen ennen kuin pakkasnesteen saa haluttuun rakoseen?Mertmi kirjoitti:Se korjaus toimi oikein hyvin koko talven. Jos vielä tulee jäätymisongelmia vaijereiden kanssa, niin teen volkkarimiesten konstit niille, eli uitan kuoret täyteen glykoolia. Loppuu se jäätyminen. Vaijereissa itessään ku ei ole mitään vikaa...
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Käsjarru
Tualla puitihin ja pohorittihin...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4sijarru
lisäpohdinta ei kyllä ole koskaan pahasta.
niin ja hyvää joulua!
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4sijarru
lisäpohdinta ei kyllä ole koskaan pahasta.
niin ja hyvää joulua!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011