Käsjarru

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Moi.

Tossa lopultakin sain aikaiseksi tutkia, miksi meidän 9-5:n käsijarru jäätyy pakkasella. Otin molemmat vaijerit irti kiinnikkeistään sieltä jarruilta ja suoja kumit veks. Kun käänsin vasemman puolen vaijerin alaspäin, niin vettähän sieltä tuli ihan lorinalla. :roll:

Suojakumit on molemmilta puolilta rikki, mutta vaijerien kuoret ehjät. Pikafiksinä ujutin wd40:n yleisöljyä vaijereiden kuoriin, laitoin vaseliinimöykyn siihen vaipan suulle ja risat kumit päälle. Kumien putsaus ja siihen päälle vulganoituvaa kumimaista teippiä, joka tarttuikin aika napakasti niihin vanhoihin rikkonaisiin kumeihin. Vielä lopuksi vaijerin pintaan vaseliinia siihen suojakumin aukon suulle, jotta sinne olisi menossa ekana muuta, kuin vettä tai hiekkaa.

Jään odottelemaan kelien viilenemistä... :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Käsjarru jäätyi

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

Tänään oli käsijarru jäätynyt kunnolla, kun eilen satoi räntää ja tänään on -10. Kun molemmat takarattaat tulee suksena perässä niin se jo vähän vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Varmaan sama ongelma kuin tuossa edellä, eli vettä pääsee vaijereihin 8O . Katoksessa oli sen verran sepeliä, että sain edestakaisin heijaamalla rattaat pyörimään. Sutimisenesto, Abs, Brake ja Varoituskolmio jäi palamaan.Sammuivat kyllä seuraavassa käynnistyksessä. Käsijarruvaijerit on nyt jäätyneet kireällä mutta takalevyt ei ainakaan yhtään ole kuumentuneet eli eivät makaa päällä. Mutta?? Käsijarru on ottanut koko ajan vasta ihan ylhäällä, vaikka maantienopeudella kesärenkailla lukkoon asti eli onko se ihan yksilövika. Ei se, että ottaa hyvin vaan vasta ylhäältä ottaminen 8O.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Käsijarru on ottanut koko ajan vasta ihan ylhäällä, vaikka maantienopeudella kesärenkailla lukkoon asti eli onko se ihan yksilövika. Ei se, että ottaa hyvin vaan vasta ylhäältä ottaminen .
Vaatii säätämistä :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Säätö onnistuu jopa ilman renkaan irroitusta. Otetaan yksi pultti pois, rengas ilmaan tunkilla ja sitten pyöritellään se tyhjä reikä tonne yläkantille. Ruuvimeisselillä solkataan sitä säädön ratasta siten, että jarru menee jumiin. siitä sitten senverran auki, että jarru vapautuu ja sama tehdään toiselle puolelle.

Säätömekanismi on semmonen vaakassa oleva tanko siellä "jarrurummun" sisällä (kenkien välissä), jossa on hammastettu mutteri. Mutterin voi lampun kanssa jopa nähdä pultein reiästä. Harmillisesti ruuvarin kanssa sitä pyöritellessä ei tietenkään voi enää, kuin hapuilla sokkona. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Mertmi kirjoitti:Moi.

Tossa lopultakin sain aikaiseksi tutkia, miksi meidän 9-5:n käsijarru jäätyy pakkasella. Otin molemmat vaijerit irti kiinnikkeistään sieltä jarruilta ja suoja kumit veks. Kun käänsin vasemman puolen vaijerin alaspäin, niin vettähän sieltä tuli ihan lorinalla. :roll:

Suojakumit on molemmilta puolilta rikki, mutta vaijerien kuoret ehjät. Pikafiksinä ujutin wd40:n yleisöljyä vaijereiden kuoriin, laitoin vaseliinimöykyn siihen vaipan suulle ja risat kumit päälle. Kumien putsaus ja siihen päälle vulganoituvaa kumimaista teippiä, joka tarttuikin aika napakasti niihin vanhoihin rikkonaisiin kumeihin. Vielä lopuksi vaijerin pintaan vaseliinia siihen suojakumin aukon suulle, jotta sinne olisi menossa ekana muuta, kuin vettä tai hiekkaa.

Jään odottelemaan kelien viilenemistä... :wink:
Täytyy oikein kysyä että kuinkas tämä suojakumien korjaus on kestänyt?
Omassa näytti olevan myös murtuneet nuo suojakumit ja korjaisin tuolla vulganoivalla teipillä jos saa vahvistuksen korjauksen onnistumisesta?!Toisinsanoen jos tuolla korjauksella menisi yli talven?
Onko muuten pahahomma vaihtaa näitä käsijarruvaijereita... tankin pannat täytynee irroittaa/ löysyttää mutta mitäs vielä?? Entä vaijerien saatavuus ja hinta?
Nimimerkillä: Ei ne kilometrit vaan se ikä. :wink:

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Se korjaus toimi oikein hyvin koko talven. Jos vielä tulee jäätymisongelmia vaijereidne kanssa, niin teen volkkarimiesten konstit niille, eli uitan kuoret täyteen glykoolia. Loppuu se jäätyminen. Vaijereissa itessään ku ei ole mitään vikaa...

Tarvikkeena ei taida saada vaijereita? Ei ainakaan viimeksi kun kyselin puolisen vuotta sitten.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

9-5T kirjoitti:
Mertmi kirjoitti: Tarvikkeena ei taida saada vaijereita? Ei ainakaan viimeksi kun kyselin puolisen vuotta sitten.
Saa jopa bilteemasta lisäksi SP, procarservice yms.
Mikä oli tuo merkkiliikkeen hinta?

Ei oikein motivoi käyttää näitä tarviketuotteita juuri niiden huonon kumilaadun takia, mutta kokemustahan ei minulla ole näistä vaijereista.
Onko jollain kokemusta esim. näistä: Biltema 66-6948 49,90? Lähinnä kestävydellä tarkoitan juuri niitä kuorenpäässä olevia vaijerien kumisuojuksia jotka ajan mittaan halkeilee jopa alkuperäisissä osissa!

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Muistelen että merkkiliikkeessä maksoi 80-90euroa. Minusta tuo on melko suolainen hinta tommoselle osalle, ja siksi korjasin entiset. Jos hinta olisi lähempänä 30euroa, niin voisin harkita uusia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

9-5T kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Muistelen että merkkiliikkeessä maksoi 80-90euroa. Minusta tuo on melko suolainen hinta tommoselle osalle, ja siksi korjasin entiset. Jos hinta olisi lähempänä 30euroa, niin voisin harkita uusia...
Vaijerit on samaa pakettia.
Tässä uunituoreet hintatiedot! Länsiauto/ Magneetti Raisio GM käsijarru vaijeri 5059829 klubialennuksella 68,85, Biltema Kaarina 66-6948 49,90 tuotetta ei ollut ja vastaus kysymykseeni että tarvitaanko kaksi eli kummallelin pyörälle oli vastaus myöntävä!? Oli yhtä tyhmä kuin minäkin sillä vaijerit niitattuine päineen yhtä pakettia KUTEN 9-5T tuossa aiemmin jo mainitsikin!
Riku/ ProCarService orkkisvaijeri hintaan: 65,00, joten halvin orkkisosa. Kaikki Jyväskylän läheltä ja miksei kauempaakin ostavat sen häneltä! :D
Mietin tässä ennen asennusta jotta nyt olisi täydellinen homma täyttää nuo vaijerisuojukset jollain???? Mutta millä aineella/ öljyllä!? Ainakin sellaista tökömenttiä se täytyy olla jottei haperra noita kumeja ja suojuksia alle aikayksikön 8O 8) ?!
Taitanee olla viisainta jättää vaijerit "tehdasrasvoille", ei ainakaan töpeksi mitään :?:

-J-
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Lienee paras seurata volkkarimiehien esimerkkiä: vaijerit täytetään glykoolilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

ite ostin euran varaosaliike J. sarinilta 40€ tarvike vaijerin, ollut nyt vuoden verran kiinni ja vielä näyttäs kumit olevan ehjät :D
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Oiler
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 15:50
Paikkakunta: Vaasa

Käsijarru / kengät

Viesti Kirjoittaja Oiler »

Mulla ottaa käsijarru kiinni vain oikealta puolelta. Jarrut yritettiin säätää vuosihuollon yhteydessä ja aukikin ne kuulemma otettiin ja putsattiin, mutta hyvä siitä ei tullut. Huollon kommentti olikin, että kengät pitäisi vaihtaa.

Eka katsastus on ensi keväänä, joten viimeistään silloin se olisi vuosihuollon yhteydessä tehtävä, mutta olisiko hankala homma tehdä itse :?: Jos itse tekee, niin nyt pitäisi ryhtyä toimeen, kun ei ole lämmintä tallia... Mistäs kengät kannattaisi ostaa, PCS kenties :?:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yllättävää että ne käsijarrukengät kuluu. Onhan kuitenkin kyseessä erillinen käsijarru ja käyttöjarru ottaa tietenkin levyyn.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Mertmi kirjoitti:Se korjaus toimi oikein hyvin koko talven. Jos vielä tulee jäätymisongelmia vaijereiden kanssa, niin teen volkkarimiesten konstit niille, eli uitan kuoret täyteen glykoolia. Loppuu se jäätyminen. Vaijereissa itessään ku ei ole mitään vikaa...
Mitenkäs tämä temppu tehdään? Onnistuuko auton alta touhuaminen irroittamalla vain renkaan puoleinen pää ja ujuttaa sitten glykolia jollain konstilla vaijerin sisuksiin? Vai pitääkö vaijeri kaivaa kokonaan irralleen ennen kuin pakkasnesteen saa haluttuun rakoseen?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Käsjarru

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Tualla puitihin ja pohorittihin...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4sijarru

lisäpohdinta ei kyllä ole koskaan pahasta.

niin ja hyvää joulua!
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Vastaa Viestiin