Ilmastoinnin kompura hajoamassa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Puolesta
"Turbo"

Ilmastoinnin kompura hajoamassa

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Uusi maksaa 9-5 2,3 saabiin 1240 euroa metroautossa. Saako jostain halvemmalla? Saako vaikkapa ulkomailta tilaamalla? En viitsisi laittaa noin hirvittävää summaa autoon. Käytettyja purkuosia kyllä saa, mutta kannattaako sellaisia ostaa? Onko kellään kokemusta? Onko ruotsin puolella osat halvempia?

Voiko kompura räjähtää, jos sitä käyttää viallisena? Se kuulemma voi hajottaa moottorin. Sellaista minulle on väitetty. Ilmastointi sirisee ja välillä murisee. Ääni ei ole korvillekaan mikän hirmu mukava.
9-5 2.0 sedan vm.2002
pipsa09
"Ruisku"

Re: Ilmastoinnin kompura hajoamassa

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Moi,

oletko varma, että kompura on kaputt? Omassa ilmastointi vinkui ja surisi. Raitisilmasuotimen vaihto ratkaisi ongelman. Oli ihan tukkeessa.

-s-
Puolesta
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja Puolesta »

Auto oli saab korjaamolla, josta sanoivat, että kompura on menossa tai sitten sen tiiviste. Ääni luultavasti viittaa ennemmin kompuraan. Nestettä myös kuulemma hukkuu jonnekin. Ääni luultavasti kuuluu kompurasta. Autolla on nyt ajettu 360 000km, joten epäilemme vahvasti kompuraa. Ilmeisesti sen vuoto kohdan voi testata väriaineella. katselin purkaamoilta kompuran hintaa 380eurolla saisi vähän ajetusta autosta kompuran. Millaisethan mahtaa olla takuut tuollaiseen osaan. Kompuran vaihto on kuulemma aika hankalaa, joten työ maksaa maltaita. Itse en kyken sitä vaihtamaan. Voiko kompuraa jotenkin koekäyttää?
9-5 2.0 sedan vm.2002
Tannisto
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Itse veisin auton jonnekin ilmastointihuoltoon. Ei merkkihuoltoon, vaan alan korjaamoon. Esim. Helsingissä liikkeitä, jotka tarvittaessa vaikka tekevät ilmastoinnin osia. Hommat osataan ja tulee halvemmaksi. Suosittelen esim. (Olisikohan ollut nimeltään...?) Uudenmaan autovarustelua Konalassa.
Väriaineet sisään ja vuotoa etsimään. Tiivisteen vaihto ja aineet sisään ja jos sittenkin mölyää niin tiedätpähän syyn varmuudella eikä arvaamalla.

Kysyt tietenkin käytetyn osan myyjältä onko osalla takuuta. Esim. autovahinkokeskuksen osilla on takuu.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itsellä on kompura äännellyt myös 9-5;ssa. Kun ennen käynnistystä virrat päällä laittaa ilmastoinnin econ asentoon, niin kompuran saa hiljaiseksi. Tuolloin magneettikytkin ei kytke kompuraa päälle.
Tietysti viilennysteho heikkenee kabiinissa mutta ei sillä tänä kesänä ole ollut niin väliä. :?
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Jusa L
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja Jusa L »

Minulla kompura meni vaihtoon vuosi sitten. Kouvolan Laakkonen olisi veloittanut tonnin kompurasta ja 500 vaihtotyöstä.

Vaihdatin kompressorin sitten ilmastoinnin erikoisliikkeessä (Thermo-Service Kouvolassa), jossa uusi osa maksoi 750 euroa ja vaihtotyö 250 euroa. Tähän sisältyi ns. normaali ilmastointihuolto, jossa kylmäaineen määrä tarkastettiin ja kosteus poistettiin.
mwessman
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja mwessman »

MInä tilasin taannoin kompressorin netistä kotiovelle. Hintaa en jaksa muistaa, mutta oisko ollut puolta halvempi kuin Saabin varaosatiskin vastaava.
Jorma
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Jos itse kompura on ehjä niin siihen voi vaihtaa pelkän laakerin jos se ääntää.
9-3 SC 1.8t -06
Passi
"Hirsch"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Omassa tonnarissa kompura kolissut jo kaksi kesää ja vielä toimii.

Kompura voi hajoittaa moottorin jos moniurahihna katkeaa ja vesipumppu lakkaa pyörimistä. Tällöin moottori ylikuumenee ja yleensä sylinterikansi menee kieroksi kun ei jäähdytys toimi.

Sama moniurahihna siis pyörittää ilmastoinnin kompuraa, vesipumppua, laturia ja ohjaustehostimen pumppua.
99T-museopeli
Vastaa Viestiin