Narinaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Narinaa

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Taajamanopeuksilla kuuluu narinaa takaa. Diagnoosi tehty: takatukivarren etummainen kumihela menee uusiin. Kustantaa n. 40,- plus työ.

Kannattaako vaihdattaa toisellekin puolelle samoilla itkuilla?

Eipä kestänyt pitkään: 65 tuhatta takana ja takuukin meni juuri umpeen.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja masas »

Kustantaa n. 40,- plus työ.
heh "länkkäri" ilmoitti työ kustannuksiksi 514 eukkaa molemmat puolet.

mulla on kanssa narinaa ja diagnoosi on alaimmaisen takatukivarren etu- hela. sen vaihto työ olis ollu n.130/puoli.

narina poistuu pro-car servisessä elokuussa :wink:
http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_95.shtml

tosta alemmasta kuvasta puslat 3,4ja 5

sabaman oli tuon puslan no. 3 vaihtanu itse :arrow: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=22479
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Terve!
Lueskelin juuri wis:ä ja se on kohtalaisen iso homma vaihtaa ne etupuslat jos sen tekee kirjan mukaan, pitää purkaa koko alatukivarsi pois ( käsijarru, jarru kengät, abs-anturi jne.) autosta että pääsee vaihtamaan. Lisäksi ( en tiedä tiesikö sabaman? ) että taka-akselin toe-in (auraus) kulma olisi pitänyt säätää siinä vaiheessa kun kaikki on paikoillaan mutta etutuen kiinnikkeet ovat vielä löysällä?
kun ne on säädetty kohdalleen niin pitäisi säätää vielä etupään kulmat.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Kyllä Sabaman tietää!
Autoon tulee ensviikolla Konin iskarit ja H&R jouset. Sen jälkeen se menee nelipyörä suuntaukseen VIIDENNEN KERRAN!!! Se on ollut 2 kertaa euromasterissa ja 2 kertaa Länsiautossa ja kukaan ei osaa laittaa sitä kulkemaan suoraan! (puoltaa)
Siellähän muuttuu koko alakerran geometria kun puslia, (vakaajan kumeja) ja erityisesti jousia ja iskareita vaihdetaan.

Joku mainosti kerran hesan suunnalla jotain paikkaa missä osataan suunnata kunnolla, makso jotain 50€, Onko tuttu?
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Ai niin.
Ei sitä tukivartta tarvi pois ottaa!
Riittää kun vakaaja tangon irrottaa ja ABS piuha irti. Ja letkun ja vaijerin pitimet.
Se roikkuu ihan nätisti ja ne puslat saa vaihdettua "pohjan alapuolella", eli se pusla tulee poterosta näkyviin. Ihan helppo homma!
Ja mitään ei hajonnu tässä touhussa! WIS tosiaan antaa hienommat korjaamo menetelmät kun ollaan tunti hommissa (eli kaikki irti!)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mulla pisti Porissa kokenut ammattimies omasta päästä(hänen mielestä Saabin ohjearvot hieman kyseenalaiset :roll: )

Sen jälkeen on kyllä kulkenut suoraan ja ei ole renkaat kuluneet yhtään epätasaisesti. Takapäähän hommasin säädettävät puslat joten Camberin saa sellaiseksi ettei käy yhtään renkaiden päälle. Takapää oli minulla ainakin aika hurja syömään renkaita tuolla H&R ja Koni yhdeistelmällä ilman noita puslia. :?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Ilmeisesti koitit ensin ajella ilman niitä säätö puslia kun renkaat kulu? Oliko KAIKKI suuntaus arvot hyviä ennen puslitusta?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Muuten renkaat eivät kuluneet, paitsi takapään sisäreunasta, madallussarjan jälkeen näki ihan silmällä, että takarenkaat ovat aivan vinossa :( En ennen alustasarjan laittoa käynyt kulmia kattomassa, mutta renkaiden kuluminen alkoi heti jousien vaihdon jälkeen.

Saabiltahan saa myös sellaisia SIMM levyjä sinne navan väliin millä tuota liian negatiivista Camberia saa korjattua.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

terve!
vaihdoin tänään toisen takajarrulevyn ja kokeilin huvikseni rengas avaimella pitkittäispuslan kuntoa, antoi niin maan perkeleesti periksi ilman mitään voimaa.... Olen kyllä huomannut sen ajossakin heiluu koko auto vaikka ei tuulisikaan.
Näyttäisi olevan mullakin vaihto edessä.

Toinen juttu, olin ostanut motonetistä viime vuonna käsijarru kengät.. toisen puolen kengät ovat taas paskana (sama kävi motonetin taka jarrupaloissa molemmat palat)
Kengistä on irronnut isoja paloja pintaa ja hirveitä skaraiduja koko kengässä. Niillä ei ole vauhdissa jarrutettu kun ehkä kaksi kertaa vuodessa ja kengät hajoaa käsiin!!! Näyttäisi kun motonetin paloissa/kengissä on joku perustavanlaatuinen vika, eihän nyt jarrupinta saa irrota isoissa paloissa??
Viimeksi muokannut nef, Ti Heinä 12, 2005 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

en tee sillain.
vaihdoin toisen kolme viikkoa sitten. Tuli rota virus ja ripuli sitten oli kesälomamatka ja tavallinen laiskuus, tänään iski taas into vaihtaa se.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
MtSound
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: Pe Tammi 23, 2004 19:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MtSound »

Sabaman kirjoitti:Joku mainosti kerran hesan suunnalla jotain paikkaa missä osataan suunnata kunnolla, makso jotain 50€, Onko tuttu?
Capital rengas Herttoniemessä on varmaan kyseinen pulju. Itsekin kävin siellä viime kesänä ja jokin nelipyörälasermittalaite niillä oli.
http://www.capitalrengas.fi
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

Joo,tunnustan kertoneeni joskus ton 50e maksaneen nelipyöräsuuntauksen. Eli paikka oli Rengasmaailma ja Espoo. Hertsikassa niillä ei ainakaan vuosi sitten ollut laitteita. Silloin mä teetätin operaation M-B 300:seen,mutta kai toi hinta lienee sama kaikkiin... 8O

Ai niin, tuli tässä vielä mieleen yksi asia.
Tulin viime yönä Bulgariasta, eikä osunut ainuttakaan Saabia näkökenttään. Ajattelin vaan mielessäni, että kun ns. "parempi väki" kuitenkin ajelee Audeilla,Bimmereillä ja Meseillä, niin yksi laatumerkki puuttui joukosta :roll: .
9-5 Aero Nordic -00
Sabaman
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2005 09:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sabaman »

Oliko se capital renkaan vehje sellanen, mikä heijastaa seinälle laser säteet ja tekee ristimitttauksen ja etäisyys mittaukset pyörästä pyörään? Sellanen kuulemma on 3-D huippu vehje. Sinne pitää viedä jos tollaset on!
Wheelspin
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2004 15:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Wheelspin »

Minä kertoilin omista kokemuksistani Capital Renkaan osalta. Itse olin tyytyväinen ja ymmärtääkseni kyseessä oli juuri tälläinen laser -suuntauslaite.
9-5 Aero
#2047
jouvee
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ke Syys 24, 2008 09:05

Re: Narinaa

Viesti Kirjoittaja jouvee »

[quote="ajokoira"]Taajamanopeuksilla kuuluu narinaa takaa. Diagnoosi tehty: takatukivarren etummainen kumihela menee uusiin. Kustantaa n. 40,- plus työ.

Moro. Sain sitten elämäni ensimmäisen Saabin (-02 Vector Wagon 2.0t) hommattua viime viikolla ja tässäkin takapää "narisee", enemmänkin kyllä kuskin puolelta :cry: . Narina häviää sateisella kelillä, joten onkohan tässä kyse samasta ongelmasta?

On kyllä loistavaa, että tällainen foorumi on olemassa, moneen kysymykseen on täältä vastaus jo löytynyt, kiitos.
____________________
jouvee

9-5 Wagon Vector 2.0t
Vastaa Viestiin