Narinaa
Narinaa
Taajamanopeuksilla kuuluu narinaa takaa. Diagnoosi tehty: takatukivarren etummainen kumihela menee uusiin. Kustantaa n. 40,- plus työ.
Kannattaako vaihdattaa toisellekin puolelle samoilla itkuilla?
Eipä kestänyt pitkään: 65 tuhatta takana ja takuukin meni juuri umpeen.
Kannattaako vaihdattaa toisellekin puolelle samoilla itkuilla?
Eipä kestänyt pitkään: 65 tuhatta takana ja takuukin meni juuri umpeen.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
heh "länkkäri" ilmoitti työ kustannuksiksi 514 eukkaa molemmat puolet.Kustantaa n. 40,- plus työ.
mulla on kanssa narinaa ja diagnoosi on alaimmaisen takatukivarren etu- hela. sen vaihto työ olis ollu n.130/puoli.
narina poistuu pro-car servisessä elokuussa

http://www.speedparts.se/prod/res_fjadring_95.shtml
tosta alemmasta kuvasta puslat 3,4ja 5
sabaman oli tuon puslan no. 3 vaihtanu itse

saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
Terve!
Lueskelin juuri wis:ä ja se on kohtalaisen iso homma vaihtaa ne etupuslat jos sen tekee kirjan mukaan, pitää purkaa koko alatukivarsi pois ( käsijarru, jarru kengät, abs-anturi jne.) autosta että pääsee vaihtamaan. Lisäksi ( en tiedä tiesikö sabaman? ) että taka-akselin toe-in (auraus) kulma olisi pitänyt säätää siinä vaiheessa kun kaikki on paikoillaan mutta etutuen kiinnikkeet ovat vielä löysällä?
kun ne on säädetty kohdalleen niin pitäisi säätää vielä etupään kulmat.
Lueskelin juuri wis:ä ja se on kohtalaisen iso homma vaihtaa ne etupuslat jos sen tekee kirjan mukaan, pitää purkaa koko alatukivarsi pois ( käsijarru, jarru kengät, abs-anturi jne.) autosta että pääsee vaihtamaan. Lisäksi ( en tiedä tiesikö sabaman? ) että taka-akselin toe-in (auraus) kulma olisi pitänyt säätää siinä vaiheessa kun kaikki on paikoillaan mutta etutuen kiinnikkeet ovat vielä löysällä?
kun ne on säädetty kohdalleen niin pitäisi säätää vielä etupään kulmat.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Kyllä Sabaman tietää!
Autoon tulee ensviikolla Konin iskarit ja H&R jouset. Sen jälkeen se menee nelipyörä suuntaukseen VIIDENNEN KERRAN!!! Se on ollut 2 kertaa euromasterissa ja 2 kertaa Länsiautossa ja kukaan ei osaa laittaa sitä kulkemaan suoraan! (puoltaa)
Siellähän muuttuu koko alakerran geometria kun puslia, (vakaajan kumeja) ja erityisesti jousia ja iskareita vaihdetaan.
Joku mainosti kerran hesan suunnalla jotain paikkaa missä osataan suunnata kunnolla, makso jotain 50€, Onko tuttu?
Autoon tulee ensviikolla Konin iskarit ja H&R jouset. Sen jälkeen se menee nelipyörä suuntaukseen VIIDENNEN KERRAN!!! Se on ollut 2 kertaa euromasterissa ja 2 kertaa Länsiautossa ja kukaan ei osaa laittaa sitä kulkemaan suoraan! (puoltaa)
Siellähän muuttuu koko alakerran geometria kun puslia, (vakaajan kumeja) ja erityisesti jousia ja iskareita vaihdetaan.
Joku mainosti kerran hesan suunnalla jotain paikkaa missä osataan suunnata kunnolla, makso jotain 50€, Onko tuttu?
Ai niin.
Ei sitä tukivartta tarvi pois ottaa!
Riittää kun vakaaja tangon irrottaa ja ABS piuha irti. Ja letkun ja vaijerin pitimet.
Se roikkuu ihan nätisti ja ne puslat saa vaihdettua "pohjan alapuolella", eli se pusla tulee poterosta näkyviin. Ihan helppo homma!
Ja mitään ei hajonnu tässä touhussa! WIS tosiaan antaa hienommat korjaamo menetelmät kun ollaan tunti hommissa (eli kaikki irti!)
Ei sitä tukivartta tarvi pois ottaa!
Riittää kun vakaaja tangon irrottaa ja ABS piuha irti. Ja letkun ja vaijerin pitimet.
Se roikkuu ihan nätisti ja ne puslat saa vaihdettua "pohjan alapuolella", eli se pusla tulee poterosta näkyviin. Ihan helppo homma!
Ja mitään ei hajonnu tässä touhussa! WIS tosiaan antaa hienommat korjaamo menetelmät kun ollaan tunti hommissa (eli kaikki irti!)
Mulla pisti Porissa kokenut ammattimies omasta päästä(hänen mielestä Saabin ohjearvot hieman kyseenalaiset
)
Sen jälkeen on kyllä kulkenut suoraan ja ei ole renkaat kuluneet yhtään epätasaisesti. Takapäähän hommasin säädettävät puslat joten Camberin saa sellaiseksi ettei käy yhtään renkaiden päälle. Takapää oli minulla ainakin aika hurja syömään renkaita tuolla H&R ja Koni yhdeistelmällä ilman noita puslia.

Sen jälkeen on kyllä kulkenut suoraan ja ei ole renkaat kuluneet yhtään epätasaisesti. Takapäähän hommasin säädettävät puslat joten Camberin saa sellaiseksi ettei käy yhtään renkaiden päälle. Takapää oli minulla ainakin aika hurja syömään renkaita tuolla H&R ja Koni yhdeistelmällä ilman noita puslia.

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Muuten renkaat eivät kuluneet, paitsi takapään sisäreunasta, madallussarjan jälkeen näki ihan silmällä, että takarenkaat ovat aivan vinossa
En ennen alustasarjan laittoa käynyt kulmia kattomassa, mutta renkaiden kuluminen alkoi heti jousien vaihdon jälkeen.
Saabiltahan saa myös sellaisia SIMM levyjä sinne navan väliin millä tuota liian negatiivista Camberia saa korjattua.

Saabiltahan saa myös sellaisia SIMM levyjä sinne navan väliin millä tuota liian negatiivista Camberia saa korjattua.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
terve!
vaihdoin tänään toisen takajarrulevyn ja kokeilin huvikseni rengas avaimella pitkittäispuslan kuntoa, antoi niin maan perkeleesti periksi ilman mitään voimaa.... Olen kyllä huomannut sen ajossakin heiluu koko auto vaikka ei tuulisikaan.
Näyttäisi olevan mullakin vaihto edessä.
Toinen juttu, olin ostanut motonetistä viime vuonna käsijarru kengät.. toisen puolen kengät ovat taas paskana (sama kävi motonetin taka jarrupaloissa molemmat palat)
Kengistä on irronnut isoja paloja pintaa ja hirveitä skaraiduja koko kengässä. Niillä ei ole vauhdissa jarrutettu kun ehkä kaksi kertaa vuodessa ja kengät hajoaa käsiin!!! Näyttäisi kun motonetin paloissa/kengissä on joku perustavanlaatuinen vika, eihän nyt jarrupinta saa irrota isoissa paloissa??
vaihdoin tänään toisen takajarrulevyn ja kokeilin huvikseni rengas avaimella pitkittäispuslan kuntoa, antoi niin maan perkeleesti periksi ilman mitään voimaa.... Olen kyllä huomannut sen ajossakin heiluu koko auto vaikka ei tuulisikaan.
Näyttäisi olevan mullakin vaihto edessä.
Toinen juttu, olin ostanut motonetistä viime vuonna käsijarru kengät.. toisen puolen kengät ovat taas paskana (sama kävi motonetin taka jarrupaloissa molemmat palat)
Kengistä on irronnut isoja paloja pintaa ja hirveitä skaraiduja koko kengässä. Niillä ei ole vauhdissa jarrutettu kun ehkä kaksi kertaa vuodessa ja kengät hajoaa käsiin!!! Näyttäisi kun motonetin paloissa/kengissä on joku perustavanlaatuinen vika, eihän nyt jarrupinta saa irrota isoissa paloissa??
Viimeksi muokannut nef, Ti Heinä 12, 2005 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Capital rengas Herttoniemessä on varmaan kyseinen pulju. Itsekin kävin siellä viime kesänä ja jokin nelipyörälasermittalaite niillä oli.Sabaman kirjoitti:Joku mainosti kerran hesan suunnalla jotain paikkaa missä osataan suunnata kunnolla, makso jotain 50€, Onko tuttu?
http://www.capitalrengas.fi
jussi
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Saab 9³X -10 #2508
OG 900 Cab -87
Joo,tunnustan kertoneeni joskus ton 50e maksaneen nelipyöräsuuntauksen. Eli paikka oli Rengasmaailma ja Espoo. Hertsikassa niillä ei ainakaan vuosi sitten ollut laitteita. Silloin mä teetätin operaation M-B 300:seen,mutta kai toi hinta lienee sama kaikkiin...
Ai niin, tuli tässä vielä mieleen yksi asia.
Tulin viime yönä Bulgariasta, eikä osunut ainuttakaan Saabia näkökenttään. Ajattelin vaan mielessäni, että kun ns. "parempi väki" kuitenkin ajelee Audeilla,Bimmereillä ja Meseillä, niin yksi laatumerkki puuttui joukosta
.

Ai niin, tuli tässä vielä mieleen yksi asia.
Tulin viime yönä Bulgariasta, eikä osunut ainuttakaan Saabia näkökenttään. Ajattelin vaan mielessäni, että kun ns. "parempi väki" kuitenkin ajelee Audeilla,Bimmereillä ja Meseillä, niin yksi laatumerkki puuttui joukosta

9-5 Aero Nordic -00
Re: Narinaa
[quote="ajokoira"]Taajamanopeuksilla kuuluu narinaa takaa. Diagnoosi tehty: takatukivarren etummainen kumihela menee uusiin. Kustantaa n. 40,- plus työ.
Moro. Sain sitten elämäni ensimmäisen Saabin (-02 Vector Wagon 2.0t) hommattua viime viikolla ja tässäkin takapää "narisee", enemmänkin kyllä kuskin puolelta
. Narina häviää sateisella kelillä, joten onkohan tässä kyse samasta ongelmasta?
On kyllä loistavaa, että tällainen foorumi on olemassa, moneen kysymykseen on täältä vastaus jo löytynyt, kiitos.
Moro. Sain sitten elämäni ensimmäisen Saabin (-02 Vector Wagon 2.0t) hommattua viime viikolla ja tässäkin takapää "narisee", enemmänkin kyllä kuskin puolelta

On kyllä loistavaa, että tällainen foorumi on olemassa, moneen kysymykseen on täältä vastaus jo löytynyt, kiitos.
____________________
jouvee
9-5 Wagon Vector 2.0t
jouvee
9-5 Wagon Vector 2.0t