Takapään "lotina" farkussa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Tulipa koeajettua tässä taannoin yhtä 9-5 farkkua, jos vaikka nuorempaan vaihtaisi. :) Muutaman vuoden vanha auto ja kilometrejäkin tosi vähän (alle 100 tkm).

Kaikesta muusta uudenkarheudesta huolimatta takapää lotisi kuopissa ankarasti ja mielestäni vieläpä molemmilta puolilta. Onko tuo nyt todennäköisimmin niiden kestoltaan lähes legendaaristen takaiskarien viimeisiä valituksia? Jos, niin onko Vector senaikaisella "vakioalustalla"? Tuntuma oli muuten aika lähellä 90-luvun lopun 9-5:sten muka-roadholding-kitin kovuusastetta.

Isojen puslien menemiseen nyt en haluaisi uskoa, vaikka onhan niitäkin ilmeisesti mennyt tosi pienilläkin ajomäärillä. Oma nykyinen käyttövessasedan sentään oli niiden osalta äänetön vielä 300 tkm lähestyessä, vaikka sitten uretaanit alleen saikin. Noo, onhan siellä tietysti vielä ne taka-akselin nivelet ja vakaajan puslat ja tangot, mutta niillekin tuo tuntuisi hiukan lyhyeltä kestolta.

Eihän noista tietenkään mikään ole mahdoton vaihtaa. Tosin iskarien vaihtaminen nyt on lähinnä mukavaa hermolepoa niiden isojen puslien vaihtoon verrattuna.

E
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja Petter »

Minulla vaihdettiin puslat ja iskarit ja jouset 110 tkm ja 7 v. kohdalla huonojen ajo-ominaisuuksien takia (sivutuuliherkkyys, löysyys, takapään roikkuminen).
Vectorissa on vakiona ihan normialusta.
Lotina voisi olla Bensatankistakin, katso haulla loiskelevyt tms.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Petter kirjoitti:Minulla vaihdettiin puslat ja iskarit ja jouset 110 tkm ja 7 v. kohdalla huonojen ajo-ominaisuuksien takia (sivutuuliherkkyys, löysyys, takapään roikkuminen).
Vectorissa on vakiona ihan normialusta.
Lotina voisi olla Bensatankistakin, katso haulla loiskelevyt tms.

Kyllä minä bensan hölskynnän erotan ja tuon auton takapään ääntely ei missään nimessä ollut siitä peräisin. Oletan kyllä, että vika on juuri iskarit. Ne isot puslat olisi ehkä lähempänä kolahtelua ääntelyltään.

Sinänsä muuten ihan hauskaa oli huomata, että tuoreemmissa tuotoksissa se alustan perusjäykkyys (siis jouset) oli huomattavasti terveemmällä tasolla kuin 98-99 -ikäisissä. 98-99 juuri allelaitetulla muka-roadholding-kitilläkin on lähinnä samaa tasoa tuollaisen tuoreemman vakioalustan kanssa. Ne 98-99:thän oli uutena vakioalustalla lähinnä toivottomasti jenkkiautoa muistuttavia.

E
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja Petter »

Voiha Vectorissa olla lisävarusteena urheilu(aero) alusta.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
lakuvana
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2008 08:39
Paikkakunta: Helsingfros

Re: Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja lakuvana »

Mulla 2001 115tkm ja sporttialusta lotisee ja huollossa ilmoittivat että puslat kaput.

Iskarit vaihdoin just marilyneihin kun vanhat oli ihan loppu.
"pikkuvikoja helppo korjata"
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

lakuvana kirjoitti:Mulla 2001 115tkm ja sporttialusta lotisee ja huollossa ilmoittivat että puslat kaput.

Iskarit vaihdoin just marilyneihin kun vanhat oli ihan loppu.

Kaipa sitä sitten viisas henkisesti varautuisi sekä iskareihin että isoihin pusliin. Toisaalta, kun hylkää Saab-iskarit ja Saab-puslat ja laittaa tilalle jotain kelvollisempaa eli Powerflexia ja Konia, niin eiköhän se siitä. Kokonaiskustannushan ei sinänsä kamalan paha ole tuossa, vaikka suuntauksen toki joutuukin vielä teettämään päälle. Osat kolmisensataa ja suuntaus päälle noin satkun.

Lähinnähän ne isot puslat on inhottavat vaihdettavat, mutta kerran tehneenä toinen kerta on jo helpompaa, kun tietää sudenkuopat. Se on sellainen 8-10 h, kun karussa tallissa puhdetyönä tekee. Iskarithan on työmielessä lastenleikkiä.

E
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Takapään "lotina" farkussa

Viesti Kirjoittaja Petter »

eeskola kirjoitti:

Kaipa sitä sitten viisas henkisesti varautuisi sekä iskareihin että isoihin pusliin. Toisaalta, kun hylkää Saab-iskarit ja Saab-puslat ja laittaa tilalle jotain kelvollisempaa eli Powerflexia ja Konia, niin eiköhän se siitä.

E
Näin luulen olevan.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Vastaa Viestiin