9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Polttoaineensuodattimen vaihdon jälkeen ilmaus vaati käsittämättömän paljon voimistelua. Konehuoneeseen asti nafta tuli vain imemällä irroitetusta liittimestä (moottorin päällä sijaitseva muoviputki) Käynnistettäessä ei tullut tippaakaan. Kylmäkäynnistysongelmat olen pistänyt parin viikon tiedonhankinnan myötä mallin ominaisuuksien piikkiin. Ehkäpä ongelma on yksinkertaisempi, sillä lyhyen seisokin jälkeen saab käynnistyy kuin normaali auto.
Aika loppui kesken, joten jätin auton talliin ja hyppäsin junaan. Sulakkeen ja releen tarkistus tapahtunee ensi lauantaina, mutta pessimistinä varaudun aina pahimpaan skenaarioon. Bensamallin pumpun vaihdosta löytyy seikkaperäistä tietoa, jota ehkä voi soveltaa tid:ssä? Alkuperäisvaraosan hankintaan kukkaro on vähän liian ohut, joten muutaman kympin bensamallin tarvikepumpun asentamiseen ei liene estettä?

Onhan siellä pumppu? Jos toistaiseksi hypoteettinen pumppu on olemassa, onko se käynnissä aina? Outoa kyllä moottori käy nätisti käynnistyttyään ja tehoa en ole osannut enempää kaivata. Ensirekisteröinti on tehty joulukuussa 2002 ja kilometrejä on 143157.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja mike »

Ei ole tankissa pumppua vaan ruiskutuspumppu imee tarvitsemansa polttoaineen. Siirtopumppu on ruiskutuspumpussa.

Ruiskutuspumpun edessä (siis jäähdyttimen suuntaan) on sellainen renkaan venttiilin näköinen liitin mistä ilmaaminen tapahtuu imemeällä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Systeemi on siis toisenlainen kuin 3,0 tid:ssä jos oheista viestiketjua on uskominen http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... pu#p485047 . Ehkäpä jonain päivänä saan hankittua WIS:in enkä joudu tekemään tyhmiä kysymyksiä.
Sinänsä ilmausprosessi imemällä kyseisestä liittimestä tuloputkessa on aivan loistava idea. Minä kun kuvittelin, että tankissa oleva pumppu työntää polttoainetta konehuoneeseen päin ja kyseisestä venasta lasketaan ilmat pois.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja mike »

Jos nyt ihan olen ajantasalla niin ei tuossa isossakaan dieselissä pitäisi olla tankissa pumppua. Ruiskutuspaineen kehittävän pumpun yhteydessä pitäisi olla siirtopumppu joka sitten imee polttoaineen korkeapainepuolen käytettäväksi. Ja nämä molemmat pumput pitäisi olla saman kotelon sisällä.

Tankin ulkopuolella on taas pieni siirtopumppu polttoainekäyttöiselle lämmittimelle.

2.2 ja 3.0 dieseleiden oleellisin ero polttoainepuolella on se että isossa koneessa on yhteispaineruiskutus ja pienemmässä taas perinteinen jakajapumppu sähköisesti ohjattuna.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja rr »

Zomm kirjoitti:Kylmäkäynnistysongelmat olen pistänyt parin viikon tiedonhankinnan myötä mallin ominaisuuksien piikkiin. Ehkäpä ongelma on yksinkertaisempi, sillä lyhyen seisokin jälkeen saab käynnistyy kuin normaali auto.
Aika loppui kesken, joten jätin auton talliin ja hyppäsin junaan. Sulakkeen ja releen tarkistus tapahtunee ensi lauantaina, mutta pessimistinä varaudun aina pahimpaan skenaarioon
Pidemmän stopin jälkeen huono käynnistyvyys, vai? Ihan kuin suuttimien paluuletkut olisivat vaihtokunnossa. Kokeilehan HAKU-toimintoa osastolla 9-3 & NG 900. Löytyy aika paljon asiaa 2,2 TiD-koneesta :idea:
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Kiitti vihjeestä. Letkut vaihtuu, egr ja imusarja putsataan yms. Sitten alkaa harjoittelu SID:n ja eberin tiimoilla. Uudehko harrasteauto :wink:
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja mike »

Mites eberi temppuilee?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

No ensinnäkin eberin löytäessäni (positiivinen) yllätys oli suuri. Toinen yllätys tuli ajettuani auton talliin. Kyseisessä autossa kuuluu sammuttamisen jälkeen konepellin alta kaikenlaista asiaankuuluvaa räpätystä, mutta sunnuntaiehtoolla korva totesi epämääräisesti eberiltä kuulostavan hurinan. Avasin konepellin, sehän se siellä mekkaloi. Alta minuutin myös lopetti. Lämpötila oli vähän toistakymmentä astetta, joten käynnistymiseen ei ole mitään järkevää syytä. Mitä ilmeisimmin tässä versiossa lämmitintä ohjaa SID2, jonka käpälöinti vaikuttanee asiaan. Ellei tilanne selviä, kyselen toisen otsikon alla. Tietoa on kuitenkin löytynyt aika lailla, joten olen toiveikas. Voipi olla löydän jotain kirjoitettavaa eberin sielunelämästä. Jos niin käy, palaan asiaan toisaalla. Työ alkaa kuitenkin sidin ledittämisellä (taustavalot pimeänä), ja lattakaapelin fiksauksella.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Mulla oli edellisessä 2.2 Tid:ssä starttivaivaa (silloin kun ei hehkuttanut) ja pahaa ilmausvaivaa suutintiivisteitä vaihdatettaessa. Vaihdettiin toki ne letkutkin, merkkiliike ehdotti dieselpumpun vaihtoa. Vaihdatin autoon uuden startin ja jo loppui hermoja repivät starttiongelmat. Startti pyöritti kaikkien asiantuntijoiden mukaan normaalisti, mutta ainakin uus tarvikestartti oli korvin kuullen nopeampi. TiD on herkkä starttiongelmille, yksikin heikko lenkki ketjussa ja jo saa sahata.
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Starttikysymys kävi mielessä, koska uuden laatuakun vaihto ei antanut oleellisesti potkua käynnistettäessä. Myös ilmauksen yhteydessä lyhyehkö veivaus kuumensi startteria aivan liian paljon.
Mistä hankit tarvikesellaisen? Niitäkin kun on moneen lähtöön.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Zomm kirjoitti:Starttikysymys kävi mielessä, koska uuden laatuakun vaihto ei antanut oleellisesti potkua käynnistettäessä. Myös ilmauksen yhteydessä lyhyehkö veivaus kuumensi startteria aivan liian paljon.
Mistä hankit tarvikesellaisen? Niitäkin kun on moneen lähtöön.
Itse hommasin kolkkiin käytetyn Opel Vectran startin, koska vanha omistaja oli polttanut moottorin ilmatessaan naftapiiriä.. Motonet myy ainakin vanhempaan 2.2 (115hp) koneeseen sopivaa starttia. Alkuperäinen startti Oreniuksen (Opel korjaaja Jyväskylässä) kautta olisi maksanut pikkuisen päälle 300€. Kannattaa kysyä hintoja myös Opel liikkeistä.

Ilmauksessa kannattaa avata suuttimille meneviä putkia suuttimen päästä, jolloin ilmaaminen nopeutuu. Itsellä lähti käymään kahden putken löysäämisen jälkeen. Toinen starttaa ja toinen avaa suutinputkea kunnes tulee naftaa niin vetää putken kiinni.

Opelclubin foorumilla on käsitelty hieman enemmän näitä 2.2 diesel vehkeitä, kuin tällä puolella.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Re: 9-5 tid 2,2 tankin pumppu ?

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Zomm kirjoitti:Starttikysymys kävi mielessä, koska uuden laatuakun vaihto ei antanut oleellisesti potkua käynnistettäessä. Myös ilmauksen yhteydessä lyhyehkö veivaus kuumensi startteria aivan liian paljon.
Mistä hankit tarvikesellaisen? Niitäkin kun on moneen lähtöön.
Hommasin tarvikestartin Tarviketorilta, kävi kai myös Opeliin. Merkkiä ei kuitissa näy, enkä sitä muista (ei Bosch ym. tunnettu merkki). Hintaa startilla 150e ja asennuksella vajaa 100e.

Suutintiivisteiden (uusittiin starttivikaa selvitettäessä) uusimisen jälkeen auto ei ilmannut itseään millään startilla, vasta vetämällä toisella autolla. Silti startti kuulosti kohtuunormaalilta ilman vertailukohtaa ja auto käynnistyi miltei normaalisti hehkujen toimiessa (alle +5).
Vastaa Viestiin