Mitäs mieltä porukka on sumuvalojen käytöstä päiväsaikaan tai illalla ? Aika moni joka sellaset omistaa näyttää ajelevan ne päällä. Luin wikipediasta, että sumuvalojen ( käsitin, että meinaa etu- ja takasumuvaloja ) käyttö olisi sallittua vain sumussa ym...pitääkö paikkansa ?
Etusumuvalot ovat täysin turhat kapistukset, tosiasiassa ne huonontaa näkemistä sinne, minne pitää nähdä, eli kaus. Yllättävän paljon niitä kuitenkin käytetään, ehkä luullaan sen näyttävän jotenkin hienolta? Sais lailla kieltää. Takasumarit tietty hyvät pyryssä ja sumussa.
Näinpä. Joo kyllähän ne tuo autoon parempaa lookkia vaikkei niitä koskaan käyttäskään
Tarpeellisuudesta en tiedä, kun eipä sitä kovin usein sellaseen keliin joudu, missä niitä "pitäs" käyttää.
Sumuvaloja saa käyttää todellakin sateellä, sumussa, lumipyryssä kun näkyvyys on huono. Ja toinen fakta sumuvalojen käytöstä on että niitä saa käyttää vain taajaman ulkopuolella.
näillä ohjeilla kun käytätte niin ei ainakaan sakkoja tule.....
No täähän tuli selväks. Mites kun jotkut ajaa pelkät parkit ja sumuvalot päällä ? Normaalisti 9-5:han ei edes sellasta optiota ole ( ellei tuuunaaa ). Sakkojen paikka ?
Poliisin suusta kuultuna: Suomessa ei ole sellaisia vesisateita jossa sumuvalojen käyttö olisi sallittua
Ainoastaan sumussa sekä sakeassa lumisateessa käyttö on sallittu
enska kirjoitti:Terve!
Sumuvaloja saa käyttää todellakin sateellä, sumussa, lumipyryssä kun näkyvyys on huono. Ja toinen fakta sumuvalojen käytöstä on että niitä saa käyttää vain taajaman ulkopuolella.
näillä ohjeilla kun käytätte niin ei ainakaan sakkoja tule.....
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Jos etusumuvalot on suunnattu oikein, ne näyttävät melko lähelle. Yleensä silloin kun on lailliset edellytykset sumuvalojen käytölle, näkyvyysolosuhteet ovat jo senverran huonot, että nopeuden pudotus on on järkevin asia mitä voi tehdä.
Ne jotka ajavat satasta sumuvalot päällä eivät ymmärrä tai välitä sumuvalosäännöksistä tai sumuvalojen valaisualueesta yhtään mitään.
#3657
Mazda 2 -19 ( KA ), Nissan Qashqai 2.0 -13 ( KA ) ja Volvo S60 T5 -03 ( KA )
Ainoa hyöty noista sumareista on että pikkasen saa sivulle lisää valoa jos oikein pimeässä kulmauksessa kääntelee. Tosin eipä nuo ole tonnarin sivuperuutusvalojen veroset...
Muuten täydet pellevalot mutta onhan ne ihan hyvän näköset.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Moon kova jätkä, en tartte moisia tuikkuja eikä tartte muutkaan, ainakaan Suomesssa. Koskaan ei tosiaan Suomessa voi olla niin huono keli et ETUsumareista olis jotain hyötyä. Minusta ihan turhat valot, ainakin jos istuu kuskin penkillä, laittaa oman auton sumarit päälle ja kuvittelee että niillä näkee paremmin...
Kävi aikoinaan (1999) Jyväskylässä ollessani tapaus et olin illalla ajanu jyskään ja luullu että sumarit pitää olla päällä kun satoi... No aamulla lähdin liikenteeseen ja liikennevaloissa odotellessani oli poliisi kävellen liikenteessä. Hän osoitti sormella keulaani ja minä ikkunaa auik ja kysymään et mikäs nyt? Poliisimies sanoi että hän tulee ja tukistaa jos en sammuta sumareita.
Sen verran opettava tapaus et en oo koskaan ton jälkeen tartenu sumareita.
VKe kirjoitti:Koskaan ei tosiaan Suomessa voi olla niin huono keli et ETUsumareista olis jotain hyötyä.
Kerran on ollut 12 vuoden autoilu-urani aikana niin huono keli, että sumuvalot olivat todella tarpeen. Viime talvena oli niin kova lumimyrsky, että sumuvalot olivat ainoat millä näki missä tie kulkee, jopa lyhyet valot oli liikaa, eli parkeilla ja sumareilla tulin hiukan yli 40km. Sitten sade hiukan hellitti ja lyhyillä näki paremmin. Tämä kylläkin kolkilla mutta sopi aiheeseen.
Toinen hyöty sumuvaloista on huonoilla metsäautoteillä ajellessa, niillä näkee hyvin tien muodot, ulkonevat kivet ym kierrettävät kohdat.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
VKe kirjoitti:
Kävi aikoinaan (1999) Jyväskylässä ollessani tapaus et olin illalla ajanu jyskään ja luullu että sumarit pitää olla päällä kun satoi... No aamulla lähdin liikenteeseen ja liikennevaloissa odotellessani oli poliisi kävellen liikenteessä. Hän osoitti sormella keulaani ja minä ikkunaa auik ja kysymään et mikäs nyt? Poliisimies sanoi että hän tulee ja tukistaa jos en sammuta sumareita.
Sen verran opettava tapaus et en oo koskaan ton jälkeen tartenu sumareita.
VKe
Jyskälässä on tai oli muistaakseni yksi konstaapeli joka jakeli punasia/keltaisia korttejakin kävelykadulla sääntöjen rikkojille. Liekö ollut sama mies asialla?
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
kalle37 kirjoitti:Poliisin suusta kuultuna: Suomessa ei ole sellaisia vesisateita jossa sumuvalojen käyttö olisi sallittua
Ainoastaan sumussa sekä sakeassa lumisateessa käyttö on sallittu
Tästä olisin 100% samaa mieltä, todella ärsyttäviä nuo sateessa!
kalle37 kirjoitti:Poliisin suusta kuultuna: Suomessa ei ole sellaisia vesisateita jossa sumuvalojen käyttö olisi sallittua
Ainoastaan sumussa sekä sakeassa lumisateessa käyttö on sallittu
Tästä olisin 100% samaa mieltä, todella ärsyttäviä nuo sateessa!
Sadekelillä sumareista on ainakin vastaantulijoille ja edessä ajaville eniten haittaa. Heijastuu todella ilkeästi märästä tienpinnasta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Mielenkiintoinen kommentti poliisilta ettei meillä ole sellaisia sateita jotka luokitellaan rankaksi......tässä kuitenki nyt faktaa pöytään!
Tieliikennelaki
36 §
Valojen käyttö ajettaessa
Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja. (7.5.1997/414)
Ajovaloja on käytettävä jokaisessa ajoneuvossa, kun sitä kuljetetaan «tiellä» pimeän tai hämärän aikana taikka näkyvyyden ollessa sään vuoksi tai muusta syystä huonontunut. Jollei «ajoneuvon» varusteeksi ole määrätty ajovaloja, ajoneuvossa on käytettävä sellaisia heijastimia kuin asetuksella säädetään.
Kaukovalojen käyttö on kielletty:
1) tyydyttävästi valaistulla «tiellä»;
2) niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa tai raitiovaunua, että tämän kuljettaja voi häikäistyä; ja
3) ajettaessa lähellä toisen «ajoneuvon» takana.
Etusumuvaloja ja takasumuvaloja saa käyttää vain sumun tai rankan vesi- tai lumisateen aikana. Etusumuvaloja saa tällöin käyttää lähivalojen asemesta, jos etuvalot ovat samanaikaisesti kytketyt. Takasumuvaloa saa käyttää myös milloin ajoviiman tiestä nostama lumi, pöly tai loka oleellisesti rajoittaa «ajoneuvon» näkymistä taaksepäin.