ruostetta pukkaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

ruostetta pukkaa

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

Onko muille käynyt niin, että varmarin takakontin kansi alkaa ruostumaan rekisterikilven paneelin alanurkkien alta/alapuolelta.

Itellä oli tämmönen ikävä yllätys odottamassa kun autoa talven suolan jäljiltä pesin ja vahasin.

Joutuu käyttämään paneelin irti ja maalaamaan valojen tasalle asti uusiksi. ***KELE

Miten tuo kontin kansi muuten, lähteekö helposti irti vai joutuuko purkamaan puoli autoa. Entäs sitten nuo valot ja se rekisterikilven paneeli. Olis nimittäin kuitenkin mukavampi maalata pöydällä irrallaan ku paikoillaan.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Onneksi ei ole kilven alla muuta, kuin korotusholkit pulteissa.
Ruostetta on kyllä havaittavissa luukun alareunassa siinä kohdassa, joka on aina kurakelillä kosteana puskurin päällä olevan sohjon vaikutuksesta.

Selvästi Ooppelin suunnittelema paikka :evil:

Ps. Tuo ruosteinen romu on muuten myynnissä jäsenosiossa.
Tzeipii
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 23:26
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Tzeipii »

Joo, samaa vaivaa oli aikoinaan omistamassani 97mallisessa 9000 CD:ssä, ainoastaan takaluukku pintaruostui jostain syystä joka kulmasta ja rekisterikilven takaa tehtaan tekemien kilven reikien ympäriltä.
Vaivaan auttoi automerkin vaihto :wink: . Herneitä ei tästä kannata ottaa.
Teknistä etumatkaa odotellessa
Märkäkorva
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Märkäkorva »

No en minä tuon takia ihan vielä ole kyseistä kulkinetta polttamassa tai paaliin pukkaamassa, mutta ihmetyttää vain, että molemmilta laidoilta ihan ilman ennakkovaroitusta (ei siis vielä talvella TI-hallissa pestessä näkynyt mitään) pukkaa ihan kunnon kukkaa. Oiskohan, että valojen ja rekisterikilven paneelin väliin muodostaa jonkinmoisen pyörteen kun on pystysuuntainen ura ja sitä kautta hiekka ja maantiesuola hakkaa maalin ja sinkit ruvelle. Tai sitten on muhinut kilpipaneelin takana jo pitkään suola ja hiekka.

Tuonne yleisellä puolella olevaan ennakkoluuloja saabeista -juttuun viitaten, ilmeisesti ne on sittenkin saabilla jotain osia ottanut foordilta, eikös niissäkin ruostu kontin kannet samaa tahtia.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
skepe
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja skepe »

Lontoonkielisestä WISsistä löytyi tällainen tarina

Saab 9-5 5D M02-03 within Vehicle Identification Number range 23000001-33001246
On certain cars the decor panel around the number plate rests against the sheet metal which can cause paintwork damage to the tailgate at the lower corners of the decor panel.
At the same time as the damage to the tailgate is rectified, plastic washers and rubber seals must be fitted to both decor panel lower mounting points in order to prevent paintwork damage from recurring.
Symptom description
Paintwork damage to the tailgate in the areas around the lower corners of the decor panel.

Onko tästä kysymys vai jostain muusta?
9-5 2,0T Vector Wagon -03
(Saabilla yli 30 vuotta; 9000 2.0t CSE-97, 9000i CS-92, 900i 16v-89,
900 turbo-84, 900 turbo-81, 99 ems-77, 99 ems-75, 99 Le-74
rinnalla myös muita japsista amerikanrautaan; nyt Golf ja C3)
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi
03:sen omistajana huolestuin eli vielä ei näy mitään, mutta miten sen paneelin saa irti, jotta pääsen tarkistamaan. Onko ruuvit sisäpuolelta vai ??
MB 220 cdi A vm 2013
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: ruostetta pukkaa

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Märkäkorva kirjoitti:Onko muille käynyt niin, että varmarin takakontin kansi alkaa ruostumaan rekisterikilven paneelin alanurkkien alta/alapuolelta.

Itellä oli tämmönen ikävä yllätys odottamassa kun autoa talven suolan jäljiltä pesin ja vahasin.

Joutuu käyttämään paneelin irti ja maalaamaan valojen tasalle asti uusiksi. ***KELE

Miten tuo kontin kansi muuten, lähteekö helposti irti vai joutuuko purkamaan puoli autoa. Entäs sitten nuo valot ja se rekisterikilven paneeli. Olis nimittäin kuitenkin mukavampi maalata pöydällä irrallaan ku paikoillaan.
Mulla ainakin alkaa jo jotain tuossa paikassa näkymään.

Olenkin ihmetellyt aina kun autoa olen pessyt, että vesi jää todella makaamaan siihen rakoon, eikä sitä saa pois oikein kuivaamallakaan.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Harmillista ruostevaurioiden kanssa on se, että niiden korjauttaminen ei tunnu kiinnostavan ammatinharjoittajia. Edellisessä NG900:ssa oli takaluukku ruosteessa (tyyppivika). Soitin n.10 paikkaa läpi ja kävin 3:ssa paikassa. Suurinta osaa ei kiinnostanut kyseinen korjaus palaakaan. Jos olisin tarjonnut koko auton maalattavaksi niin olisi kiinnostanus. Lopulta yksi kaveri suostui tekemään korjauksen ja työnjälkikin näytti hyvälle. Seuraavana keväänä luukku oli taas ruosteessa..

Tänään tuli 10 uutisissa autojen ruostetakuista. Puhkiruostumis takuulla ei tutkimusten mukaan tunnu olevan kovinkaan suurta turvaa näissä tilanteissa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

eklunto1 kirjoitti:Harmillista ruostevaurioiden kanssa on se, että niiden korjauttaminen ei tunnu kiinnostavan ammatinharjoittajia. Edellisessä NG900:ssa oli takaluukku ruosteessa (tyyppivika). Soitin n.10 paikkaa läpi ja kävin 3:ssa paikassa. Suurinta osaa ei kiinnostanut kyseinen korjaus palaakaan. Jos olisin tarjonnut koko auton maalattavaksi niin olisi kiinnostanus. Lopulta yksi kaveri suostui tekemään korjauksen ja työnjälkikin näytti hyvälle. Seuraavana keväänä luukku oli taas ruosteessa..

Tänään tuli 10 uutisissa autojen ruostetakuista. Puhkiruostumis takuulla ei tutkimusten mukaan tunnu olevan kovinkaan suurta turvaa näissä tilanteissa.
"Lopulta yksi kaveri suostui tekemään korjauksen ja työnjälkikin näytti hyvälle. Seuraavana keväänä luukku oli taas ruosteessa.. "

Tuossa se suurin syy. Oikeesti hyvin tehty ruostekorjaus maksaa. Eikä juuri kukaan suostu pienestä kukkasesta mitään maksamaan, se kun on "pikku homma" fiksattavaksi.

Vaan eipä välttämättä olekaan. Sopii vaikka itse testailla :wink:

Siinä vaiheessa, kun koripellin pintamaali kuplii ruostepeikon jyrsimänä, homma menee vaikeaksi. Voi yrittää kaapia ruosteita puukolla, tai jyystää kohdetta hiomapaperilla tai sitten vaan maalata kohdan uudestaan... ja taas uudestaan...
Aina se tulee kukkimaan.

Happojakin voi kokeilla, ja karhunkielellä jyystämistä. Mutta ainoa toimiva konsti noihin on puhallus hiekalla/kuulilla, jos pelti ei mene puhalluksesta puhki, niin siihen sitten kunnon pohjamaali + pintaväri.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Termos kirjoitti:
"Lopulta yksi kaveri suostui tekemään korjauksen ja työnjälkikin näytti hyvälle. Seuraavana keväänä luukku oli taas ruosteessa.. "

Tuossa se suurin syy. Oikeesti hyvin tehty ruostekorjaus maksaa. Eikä juuri kukaan suostu pienestä kukkasesta mitään maksamaan, se kun on "pikku homma" fiksattavaksi.

Vaan eipä välttämättä olekaan. Sopii vaikka itse testailla :wink:

Siinä vaiheessa, kun koripellin pintamaali kuplii ruostepeikon jyrsimänä, homma menee vaikeaksi. Voi yrittää kaapia ruosteita puukolla, tai jyystää kohdetta hiomapaperilla tai sitten vaan maalata kohdan uudestaan... ja taas uudestaan...
Aina se tulee kukkimaan.

Happojakin voi kokeilla, ja karhunkielellä jyystämistä. Mutta ainoa toimiva konsti noihin on puhallus hiekalla/kuulilla, jos pelti ei mene puhalluksesta puhki, niin siihen sitten kunnon pohjamaali + pintaväri.
Noi puukolla / kevyellä hiomapaperilla rapsuttelut saa unohtaa samoin tein. Ei taatusti tule onnistumaan.

Mulla oli parin vanhan 900:n aikaan kesähommaa paikkailla ruostevaurioita ja asia jonka opin oli se, että ruosteen mukana pitää lähteä myös peltiä, kunnolla. Ruostuneet kohdat pitää vetää koneella suurinpiirtein kuopalle asti niin, ettei taatusti jää yhtään ruostunutta peltiä, edes molekyylitasolla. Sitten happo tai sinkkimaali lämpimään kuivaan peltiin HETI, paklaus, hionta ja maalaus. Maalin kuivuttua pari viikkoa, kunnon myllytys päälle. Eipä kukkinut niistä kohdista koskaan uudestaan!
Vaan riippuu tietysti kohdasta. Jos on sellainen paikka, missä pelti taittuu, on aika hankalaa saada siistin näköiseksi.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Sairas95
Matalapaineturbo
Viestit: 188
Liittynyt: La Huhti 15, 2006 22:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Sairas95 »

Biltemassa :lol: on ruosteensyöjää, millä käsittelin puukonkärjellä rapsuttamani paikat Passatista. Sitten kävi niin, etten saanut niitä pintamaaliin 1,5:een vuoteen (myin auton) ja kuitenkaan ne eivät sinä aikana ruostuneet uudelleen (ruoste muuttuu mustaksi käsittelyllä) 8O
9-5 2.3 MY2008
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Sairas95 kirjoitti:Biltemassa :lol: on ruosteensyöjää, millä käsittelin puukonkärjellä rapsuttamani paikat Passatista. Sitten kävi niin, etten saanut niitä pintamaaliin 1,5:een vuoteen (myin auton) ja kuitenkaan ne eivät sinä aikana ruostuneet uudelleen (ruoste muuttuu mustaksi käsittelyllä) 8O
Se tökötti on fosforihappoa (tai vaikuttava aine ainakin on fosforihappo) ja musta mitä ruosteen tilalle muodostuu on rautafosfaattia.

Fosforihappo toimii, kaikki muut aineet on enemmän tai vähemmän pullotettua petosta.

Hiekkapuhallus mitä tuossa aiemmin suositeltiin on melkoinen taitolaji varsinkin jos lähdetään poistamaan ruostetta pintapelleistä keskeltä isompaa tasoaluetta (esim keskeltä ovea). Pienellä paineella puhallettaessa ruoste ei irtoa vaan abrasiivi vain takoo sen pintaa vasten littanaksi, isommalla paineella pelti alkaa muokkauslujittumaan ja vetelemään. Jostain oven alareunoista sun muista vastaavista paikoista voi puhallella miten lystää... siellä ei saa peltiä muuttamaan muutoaan hiekkapuhallusvehkeillä.

Paras tapa on kiltisti raaputtaa ruoste pois, hinkata hiekkapaperilla ja sitten puhdistaa fosforihapolla. Hapon jälkeen voi sitten varovasti hiekkapuhaltaa niin saa hyvän tartuntapinnan pohjamaalille.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: ruostetta pukkaa

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

rupesin tutkimaan tota oman saabin konepelliä tarkemmi, totesin et perkele täähä ruostuu silmissä. auto ei mistään muualta ruosteessa kun nokka pellistä.
onkos kukaan ostanu tuollasta speedpartsin hiilikuitu konepelliä? mahtaisko mistään saada halvemmalla?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 238
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: ruostetta pukkaa

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Sedanissa oli mulla rek.kilven valojen ympäriltä kontin luukun sauman sisäpuolelta (kuskin reuna) ruostepeikko aloittanut syömisensä. Irrotin umpion, valo/kahva-asetelman ja rek. kilven. Irtos luukun kannen sauman alta semmonen 30 cm pitkä ja 2 cm leveä maali/metallilastu, joka oli ihan mätä!

Sitten vaan märkähiominen hiekkapapreilla ja pohjille juurikin tuota Bilteman ruosteensyöjää, jonka päälle 24 h kuivumisen jälkeen pohjamaalia sekä varsinainen maali ja kirkaslakka. EI pitäisi ruostua. sen verta huolella tuli askarreltua

Maalauksen tosin kyllä huomaa ja tarkoitus ois se uusia jossain vaiheessa. Aattelin koko kontin "perälaudan" eli n. 80 x 10 cm alueen maalata kokonaan!
-*-Elämä on-*-
Bart1260
"Tuplakaasari"
Viestit: 53
Liittynyt: Ti Helmi 28, 2006 13:38
Paikkakunta: Tampere

Re: ruostetta pukkaa

Viesti Kirjoittaja Bart1260 »

Kilpiä vaihtaessani omaan autooni, huomasin niiden istuvan ****tun tiukassa! Ruoste ja kaikki muu paska teki ruuvista ja mutterista yhtä.

Jouduin kyllä repeilemään tolle Märkäkorvan "parantamis"-sloganille.. :P
Alle kaksilitraiset tulisi rekisteröidä mopoiksi
Vastaa Viestiin