Outoa "säksätystä" konehuoneesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Tänään huomasin, että auton ulkopuolella ollessa kuulee selvän "säksättävän" äänen koneen ollessa käynnissä. Ääni tihenee kierrosten noustessa, mutta tietty hukkuu moottorin ääneen.
Ääni tuntuisi tulevan moottorin etuosasta, moottorin ja etumaskin välistä.

Jakopäähän on koneen sivulla, mutta mielestäni se ei sieltä tule, vaan juuri edestä moottorin ja etumaskin välissä olevan peltisen? kannen alta.
Juuri äsken kävin vielä käynnistämässä ja taas alussa kuuluikin ääntä, mutta siinä tutkiessani ääni häipyi :roll: Ääni kuuluu siis koneen ollessa myös lämmin.

Mikäköhän siellä siis ääntä pitää, mitä tuossa kohtaa konehuonetta on?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:Ääni tuntuisi tulevan moottorin etuosasta, moottorin ja etumaskin välistä.
Mikäköhän siellä siis ääntä pitää, mitä tuossa kohtaa konehuonetta on?
Ahdin.
nyt kuului kauppareissun jälkeen taas ja tungin korvan lähelle niin ääni tuntuisi tulevan myös koneen "sisältä" juuri siitä direct ignition tekstin luota. saattaahan se säteillä tuohon hieman koneen etuosaan...tai toisinpäin

meinaatko mimmi että ahdin antaisi merkkejä siitä että olisi vaihdon aika vai onko tuo joku muu oire...tuprautteluja ei vielä ole tullut...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:Koneen etuosa on jakopää.
Jos säksäys kuuluu DI-kasetin kohdalta, kyseessä on todennäköisesti venttiilin hydrauliset välyksentasaajat (-nostimet).
Ahdin kyllä savuttaa ennen kolinaa.
ok, näitä meikäläisen adjektiivieja on kyllä vähän moninaista tulkita, mutta mitäs tässä nyt sitten pitäis alkaa tekemään...
venttiilin nostimia ei vissiin motonetistä saa :)
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Mimmi kirjoitti: Ahdin kyllä savuttaa ennen kolinaa.
Ei aina. Mulla ei savuttanut, eikä öljyäkään kulunut poikkeuksellisen paljoa ennen Garretin täysrikkoa. Noin litra kymppitonnin vaihtovälillä.
Uudella Mitsun ahtimella ei tietty kuluta tuotakaan.
Viimeksi muokannut Termos, La Loka 18, 2008 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:Kylläpäs saa, eli Motonet tarjoaa:
VENTTIILIN NOSTAJAT/KEINUVIVUT SAAB 9-5
Hinta / 1 kpl
16V-moott 98--05 NOSTIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-1281 18.00 ???
no OHO! katohan...tiedätkö vielä mistä tuo johtuu? onko siis väsymystä...onkohan yleinen vaiva ja kuuluuko mihinkään määräaikaishuoltoon?
mitä luultavimmin vika on juuri tuo...lähin adjektiivi joka mieleen tulee on juuri tuo "säksätys" ja paikkakin täsmäisi...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tarkasta pakosarjan ja turbon kunto. Säksätys voi olla pakosarjan tai turbon vuoto, koska häviää lämmetessä. Peltinen suoja on muistaakseni suhteellisen helppo irrottaa. Sen jälkeen on helppo tarkastaa pulttien kireys.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

tuossa vähän etsiskelin, niin tuon pakosarjan ja turbon tsekkauksen jälkeen
olisi kai järkevää:

-tehdä huohotinpäivitys
- tehdä Forte-moottoripesu
-vaihtaa öljyt ja suodatin

mutta mitenkä tuo venttiilien nostimien vaihto..osassa jutuista forte pesu jo auttoi asiaan. mitä mieltä olette?

jotenkin tuo oma vika olisi mielestäni juuri tuolla venapuolella, ei niinkään turbossa/pakosarjassa, mitä siis muiden juttuja on uskominen...jopa tyyppivikaa luin jostain, eli oli sitten hajonnut enemmän, kun asialle ei oltu tehty mitään...

minkälainen homma tuo venakopan aukaisu muuten on, vastatkaa ne jotak olette sen tehneet, mitä huomioitavaa jnejne..mitä (erikois) työkaluja tarttee?

niin ja pitäisikö nyt välttää ainakin "reipasta" menoa..pikaisestihan tuo on tarkoitus kuntoon laittaa...???
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
kaivaja
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: La Huhti 21, 2007 07:47
Paikkakunta: orivesi

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja kaivaja »

Mulla piti moniurahihna ajoittain sellaista"säksätystä"ennen kuin hyppäs pois päältä.Oli irronnut sellanen suikale ja mennyt väliin ja heittänyt hihnan pois.On ainakin helppo tarkistaa....
A.L.
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: Pe Marras 03, 2006 16:56
Paikkakunta: Teuva

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja A.L. »

samanlaista ääntä taitaa kuulua meidänkin 9-5ta. Viime syksynä vaihdettu turpo ja jakopää remmastettu joten tuskin niis on mitään häikkää.. Itte olen epäilly että jos pakosarja jostain hiukan vuotais.. :roll:
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

9-5T kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:minkälainen homma tuo venakopan aukaisu muuten on, vastatkaa ne jotak olette sen tehneet, mitä huomioitavaa jnejne..mitä (erikois) työkaluja tarttee?
Jakoavain ei riitä mutta katso kuvan venakoppaa, jollet tajua miten se "avataan" luulen että sinun ei kannata avata sitä. Jos päätät avata irroita ruuvit ja nosta koppa pois. Kokoamiseen voi tarvita uuden tiivisteen jonka voi liimata kontaktiliimalla koppaan.
Kuva
Kuva
Kuva
8O näyttääpä helpolta, niinku suurin osa rassaushommista...arvaan jo että tarvittavat työkalut puuttuvat, ne ovat 1000 -osa millimetrin väärän kokoisia ja syövät pulttien/ruuvien reunoja...
no leikki sikseen...torxeillahan nuo muistaakseni ovat...

1) onko tuossa kiinnityksessä mitään väliä missä järjestyksessä nuo kiinnitetään sitten takaisin? tarvitseeko jotain helvetin momentteja, vai voisiko ne jopa runtata täydellä voimalla niinku tehtiin vielä 60-luvulla?
ettei vaan käy silleen että aukaisun jälkeen valuttaa tiivisteestä...

2) onko aina tarpeen vaihtaa tiiviste aukaistaessa, kallishan tuo ei ole ja orkkis kannattanee olla? vai pitääkö siis tutkia silmämääräisesti tiivisteen kunto?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:1: On väliä. Kiristysjärjestys:
4,5,6,7
3,12,13,14,8
16,15,1
11,10,9,2

Momentti 15Nm.

2: Ei, jollei vuoda
...ok, jokun järjestyksen muistelin haynesistä joskus näkeväni...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Morjes

Joko teit kansirempan? jos et niin tässä marssijärjestys..

-Hayesin tai jokin muu SAAB korjauskäsikirja 900, 9000, tai 9,5 jos eng tai ruotsi sujuu. Sieltä kohta 16v kannenpurku ja kasaus..
-Huom. Laita Kaikki merkit paikalleen, vauhtipyörä, n-akselit.
-Iso pahvilevy, piirrä karikatyylinen kannen kaavio, reijitä pulttien paikat, eivät mee sekasin öljykanavapultit ja muut esim nokkaakselin kiinnityspultit . seuraa kirjan ohjeita...
-Pidä huoli että ketju on aina pienessä vedossa, ei tule ajotus ongelmii.
- Kun saat nostimen käteen, laita astiaan jossa on esim petrolia yksi kerrallaan, Sitten suurena apuna pieni vahva mangneetti, laitat sen sinne nostimenkupin sisään, ota pihdeillä kiinni ja pumppaa öljyt ekaksi pois roskiin sit sinne petroli astiaan pinnan alle eestakas pumpaat n10-20 kertaa, sitten männän pitäis kilistä vapaana kun heiluttelee nostinkuppia. jos ei niin uuden etsiminen edessä, vain sen mikä jumittaa.
-Käyt kaikki läpi, MUISTA täyttää kupit tippakannulla siitä pienestä kyljessä olevasta reijästä öljyllä. Itse asiassa tippakannulla jokapaikkaan mitä laitat kiinni eikun ensin runsaasti tippakannuöljyy.
- Momentit kirjassa.
- Tiivisteestä jos ehjä eiku takas ja jotain moottorikasaukseen tarkotettua tivisteliimaa esim logtite;llä hyvät aineet tiivisteen ylä ja alapuolelle.
-Palikat paikalleen kannet kiinni, öljyt olet jo laskennut lämpimänä jo pois, joten jotain halpaa synteettistä sisään. kone käyntiin, tarkastus kone käy nätisti eikä mikään vuoda, koeajo n5-15min < 2500rmp. Takas talliin öljyt mujuineen valutat pois sekä ö-suodatin pois. Uudet Mobil RF 10-40 sisään sekä se uus ö-suodatin mielummin se aito GM (motonetistä)
-Sitten ei ole äänistä enää kuin muisto tallella.
-Lisätään viellä 9-5 kolme nyrkkisääntöä
1, Uudempi huohotinpäivitys.
2, 10000km öljynvaihtoväli.
3, Mobil RF 10-40W
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

kannattaa tarkistaa myös käyttöhihna systeemi.

porukoiden 9-3:sta luulin olevan jakopää tai ventiilinostajat vainaa, kunnes otin käyttöhihnan pois ja pistin auton tulille, kehräsi kuin kissa. Yhdestä hihnapyörästä oli laakeri valmis(ajettu 40tkm) joka aiheutti ihme rapinan!
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Blackviggen kirjoitti:Morjes

Joko teit kansirempan? jos et niin tässä marssijärjestys..

-Hayesin tai jokin muu SAAB korjauskäsikirja 900, 9000, tai 9,5 jos eng tai ruotsi sujuu. Sieltä kohta 16v kannenpurku ja kasaus..
-Huom. Laita Kaikki merkit paikalleen, vauhtipyörä, n-akselit.
-Iso pahvilevy, piirrä karikatyylinen kannen kaavio, reijitä pulttien paikat, eivät mee sekasin öljykanavapultit ja muut esim nokkaakselin kiinnityspultit . seuraa kirjan ohjeita...
-Pidä huoli että ketju on aina pienessä vedossa, ei tule ajotus ongelmii.
- Kun saat nostimen käteen, laita astiaan jossa on esim petrolia yksi kerrallaan, Sitten suurena apuna pieni vahva mangneetti, laitat sen sinne nostimenkupin sisään, ota pihdeillä kiinni ja pumppaa öljyt ekaksi pois roskiin sit sinne petroli astiaan pinnan alle eestakas pumpaat n10-20 kertaa, sitten männän pitäis kilistä vapaana kun heiluttelee nostinkuppia. jos ei niin uuden etsiminen edessä, vain sen mikä jumittaa.
-Käyt kaikki läpi, MUISTA täyttää kupit tippakannulla siitä pienestä kyljessä olevasta reijästä öljyllä. Itse asiassa tippakannulla jokapaikkaan mitä laitat kiinni eikun ensin runsaasti tippakannuöljyy.
- Momentit kirjassa.
- Tiivisteestä jos ehjä eiku takas ja jotain moottorikasaukseen tarkotettua tivisteliimaa esim logtite;llä hyvät aineet tiivisteen ylä ja alapuolelle.
-Palikat paikalleen kannet kiinni, öljyt olet jo laskennut lämpimänä jo pois, joten jotain halpaa synteettistä sisään. kone käyntiin, tarkastus kone käy nätisti eikä mikään vuoda, koeajo n5-15min < 2500rmp. Takas talliin öljyt mujuineen valutat pois sekä ö-suodatin pois. Uudet Mobil RF 10-40 sisään sekä se uus ö-suodatin mielummin se aito GM (motonetistä)
-Sitten ei ole äänistä enää kuin muisto tallella.
-Lisätään viellä 9-5 kolme nyrkkisääntöä
1, Uudempi huohotinpäivitys.
2, 10000km öljynvaihtoväli.
3, Mobil RF 10-40W
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Tänks...
ihme ääntely loppui ainakin toistaiseksi, kun lisäsin öljyä..oli muuten kuluttanut mukavasti, tikku vähän kastui...

joo, huohotinpäivitys tehdään ja öljynvaihdot, jos paskasen näköstä niin fortea vielä...

mites tuo öljypolitiikka, MIKSI juuri tuota?
itselläni pyörii tällä hetkellä sisuksissa 5w-40...laitettiin määräaikaishuollossa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hyvin usein näissä B2x5-moottorien kansista on myös venttiileitä pskana, joten kansi kannattaa käyttää koneistamolla tarkistettavana (ja oikaistavana), niin ei tarvitse heti avata uudestaan...

Eski
Vastaa Viestiin