Outoa "säksätystä" konehuoneesta
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
- Paikkakunta: State of Koria
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Morjes
"mites tuo öljypolitiikka, MIKSI juuri tuota?
itselläni pyörii tällä hetkellä sisuksissa 5w-40...laitettiin määräaikaishuollossa..."
Niin öljy on Mobilin RF 10-40w, huollossa ne laittaa varmaan aina tuota 5-40w jos ei pyydä muuta. Tuo muu on mulla 10-40w eikä koskaan ollu valittamista. Tärkeintä on että pöntön kyljestä API SG ja CCMC G4/G5 tai ASEA A2-96/A3-96...
Sitten EN ole neuvonnut kannen irroitusta vaan HYDRAULINOSTIMEN huoltoa vaihtoa sekä puhdistusta takasin laittoa. Otsikossa on tosin kannenirroitus sana mutta teksti ei mainitse myöskään Venakoppaa mitä tarkoitin jos lukee textiä.
Suuresti pahoittelen jos aiheutin sydämmen tykytystä tai jotain muuta pakkoliikkeitä jollekin lukialle.
mienkoiv, seuraa tilannetta siellä konehuoneessa ja se tiiviste tarkottaa venttiilikopantiivistettä.
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9-5
2,0/2,3-16V ja Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-5179 13.90 ???
Mitäs sitä koko autoo purkaa, kun vähemmälläkin pääsee... työtunnit 4h
meni ja olen "Mallintaja" en autoalan ammattilainen...
- Niin Fortesta vielä. Itse käytän joka toisella ö-vaihdolla fortea, ja on pelittänny.
Silloinkun aloitin 9-5 kauden fortea laitettiin 2xannosta merkkihuollossa vanhoihin öljyihin täytettiin ensin merkin ylärajaan Jollain halvalla öljyllä sitten ne fortet, peruutus ulos kirjaa lueskelin n15min 2000rpm, välilä käytin 3000rpm, takas talliin vanhat öljyt ja suodatin pois, uudet suodattimet ja RF 10-40W sisään ja eikun baanalle..toimiii.
"mites tuo öljypolitiikka, MIKSI juuri tuota?
itselläni pyörii tällä hetkellä sisuksissa 5w-40...laitettiin määräaikaishuollossa..."
Niin öljy on Mobilin RF 10-40w, huollossa ne laittaa varmaan aina tuota 5-40w jos ei pyydä muuta. Tuo muu on mulla 10-40w eikä koskaan ollu valittamista. Tärkeintä on että pöntön kyljestä API SG ja CCMC G4/G5 tai ASEA A2-96/A3-96...
Sitten EN ole neuvonnut kannen irroitusta vaan HYDRAULINOSTIMEN huoltoa vaihtoa sekä puhdistusta takasin laittoa. Otsikossa on tosin kannenirroitus sana mutta teksti ei mainitse myöskään Venakoppaa mitä tarkoitin jos lukee textiä.
Suuresti pahoittelen jos aiheutin sydämmen tykytystä tai jotain muuta pakkoliikkeitä jollekin lukialle.
mienkoiv, seuraa tilannetta siellä konehuoneessa ja se tiiviste tarkottaa venttiilikopantiivistettä.
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9-5
2,0/2,3-16V ja Turbo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27-5179 13.90 ???
Mitäs sitä koko autoo purkaa, kun vähemmälläkin pääsee... työtunnit 4h
meni ja olen "Mallintaja" en autoalan ammattilainen...
- Niin Fortesta vielä. Itse käytän joka toisella ö-vaihdolla fortea, ja on pelittänny.
Silloinkun aloitin 9-5 kauden fortea laitettiin 2xannosta merkkihuollossa vanhoihin öljyihin täytettiin ensin merkin ylärajaan Jollain halvalla öljyllä sitten ne fortet, peruutus ulos kirjaa lueskelin n15min 2000rpm, välilä käytin 3000rpm, takas talliin vanhat öljyt ja suodatin pois, uudet suodattimet ja RF 10-40W sisään ja eikun baanalle..toimiii.
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
- Paikkakunta: State of Koria
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Morjes
Minkä H......n kannen jopa minä tiedän että jos joutuu 16v koneen hyd,venan nostajan irrotamaan,huoltamaan tai vaikka vaihtamaan uuteen EI tarvi irrottaa kantta syl,ryhmastä. Jos VIELÄ epäilet se selviää kun käyt siellä porsse tehtalla missä kasattiin ennen SAABeja, aivan uudessakaupungissa. Kysyvä ei tieltä eksy.
esim
-venakoppa pois
-nokka akselin ketjupyörät pois.
-n-akselin laakeripesien kannet pois.
-n-akselit yx kerrallaan pois.
-hyd,kupit pois, yx kerallaan huoltoon tai vaihtoon.
-siinä se, sama käänteisessä järjestyksessä takas.
+sinne tänne sitä pientä tilpehööriä mitä kirjotin aikasemmin...
ps. On muuten tehty "ihan ite" samainen remppa.
Minkä H......n kannen jopa minä tiedän että jos joutuu 16v koneen hyd,venan nostajan irrotamaan,huoltamaan tai vaikka vaihtamaan uuteen EI tarvi irrottaa kantta syl,ryhmastä. Jos VIELÄ epäilet se selviää kun käyt siellä porsse tehtalla missä kasattiin ennen SAABeja, aivan uudessakaupungissa. Kysyvä ei tieltä eksy.
esim
-venakoppa pois
-nokka akselin ketjupyörät pois.
-n-akselin laakeripesien kannet pois.
-n-akselit yx kerrallaan pois.
-hyd,kupit pois, yx kerallaan huoltoon tai vaihtoon.
-siinä se, sama käänteisessä järjestyksessä takas.
+sinne tänne sitä pientä tilpehööriä mitä kirjotin aikasemmin...
ps. On muuten tehty "ihan ite" samainen remppa.
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Olisin kyllä sitä mieltä, ettei se Forte, tms käsittely mitään auta, kun vain laimentaa öljyä vähän, ja sitten sitä pesuainetta jää pesunjälkeisiin uusiinkin öljyihin ihan väkisinkin, eli öljyvuoto voi vaan kasvaa entisestään.
Suosittelisin että ajat noilla uusilla (?) öljyillä hetken aikaa, ja vaihdat vieloä uudempiin aika pian, niin vaihtuu ainakin puhtaisiin, eli tulisi yksi ylimääräinen puhdistusvaihto tähän väliin, ja öljytkin voisivat alkaa olemaan puhtaat. Ja tottakait suodatin pitää vaihtaa aina samalla kuin öljytkin.
Suosittelen siihen -99:iin femmaasi mod2 -huohotuspäivitystä,
http://www.mitt-eget.com/saab/images/cc ... _large.gif
Ja tuo 3mm:n reikä siinä pikkutakaiskulla tulee porata ainakin siihen 3mm:n mittaan (isommaksi ei taida saada, jos saat, niin sitten 3.5mm, tai jopa 4mm, mitä isompi, niin sen parempi)
Ja pönikältä lähtevä lähtö porattuna AINAKIN 7-8mm:n kokoiseksi (6mm on LIIAN PIENI, vaikka ohjeessa tuota kokoa virheellisesti käytetäänkin).
Ja lisäksi joka ikinen noista kumiputkista tulee vaihtaa PALJON alkuperäistä isommiksi, ja etenkin jäykkäseinämäisemmiksi, tuollaista alkuperäistä löträkettä parempaa kumiputkea löytyy mm Etralta, jne.
Öljyloukkoa ei ole mitään syytä vaihtaa Aero-malliseksi, ihan turhaa siis sekin.
Eikait niitä venanpainimia ole pakko vaihtaa, kantsii ensin ainakin käyttää parit öljyt läpi, ja kuulostella miksikä ääni muuttuu.
Itse en MISSÄÄN nimessä vaihtaisi vanhaan koneeseen mitään uusinta huohotinpäivitystä, se saattaa jollain tavoin toimiakin uudessa moottorissa, johon se on alunperin piirrustuspöydällä suunniteltukin, mutta voisi odottaa, että jos sen lykkää vanhaan koneeseen, niin johan alkaa öljy maistumaan, senverta monimutkainen , ja he****illinen systeemi se vaan on, ettei varmaan vanhan koneen hörhötinilmat osaa mennä enää uutta kautta ulos.
Suosittelisin että ajat noilla uusilla (?) öljyillä hetken aikaa, ja vaihdat vieloä uudempiin aika pian, niin vaihtuu ainakin puhtaisiin, eli tulisi yksi ylimääräinen puhdistusvaihto tähän väliin, ja öljytkin voisivat alkaa olemaan puhtaat. Ja tottakait suodatin pitää vaihtaa aina samalla kuin öljytkin.
Suosittelen siihen -99:iin femmaasi mod2 -huohotuspäivitystä,
http://www.mitt-eget.com/saab/images/cc ... _large.gif
Ja tuo 3mm:n reikä siinä pikkutakaiskulla tulee porata ainakin siihen 3mm:n mittaan (isommaksi ei taida saada, jos saat, niin sitten 3.5mm, tai jopa 4mm, mitä isompi, niin sen parempi)
Ja pönikältä lähtevä lähtö porattuna AINAKIN 7-8mm:n kokoiseksi (6mm on LIIAN PIENI, vaikka ohjeessa tuota kokoa virheellisesti käytetäänkin).
Ja lisäksi joka ikinen noista kumiputkista tulee vaihtaa PALJON alkuperäistä isommiksi, ja etenkin jäykkäseinämäisemmiksi, tuollaista alkuperäistä löträkettä parempaa kumiputkea löytyy mm Etralta, jne.
Öljyloukkoa ei ole mitään syytä vaihtaa Aero-malliseksi, ihan turhaa siis sekin.
Eikait niitä venanpainimia ole pakko vaihtaa, kantsii ensin ainakin käyttää parit öljyt läpi, ja kuulostella miksikä ääni muuttuu.
Itse en MISSÄÄN nimessä vaihtaisi vanhaan koneeseen mitään uusinta huohotinpäivitystä, se saattaa jollain tavoin toimiakin uudessa moottorissa, johon se on alunperin piirrustuspöydällä suunniteltukin, mutta voisi odottaa, että jos sen lykkää vanhaan koneeseen, niin johan alkaa öljy maistumaan, senverta monimutkainen , ja he****illinen systeemi se vaan on, ettei varmaan vanhan koneen hörhötinilmat osaa mennä enää uutta kautta ulos.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Niin, onko tämä huohotinpäivitys -juttu niin yksioikoinen, kuin luulisi, eli uusinta päivitystä kiinni vaan?
Mitä sanovat muut?
Kannattaisiko siis etsiä "SOPIVAA kyseiselle koneelle" -päivitystä?
Mitä sanovat muut?
Kannattaisiko siis etsiä "SOPIVAA kyseiselle koneelle" -päivitystä?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Toistan itseäni ja komppaan ng900aero:a forte-käsittelyjen suhteen ja jatkan, että jos venttiilinnostimet tai jakoketju pitävät ääntä, taikka öljynpaineen merkkivalo vilahtaa, ja vuosimalli < 2004, niin venakoppa (ja sumppu) auki ja mönjätarkistus.
Jos koneessa on mönjä-ongelma, forte pesu ei tarjoa pitkäaikaista ratkaisua. Öljysihti voi puhdistua, mutta kertynyt mönjä tulee tukkimaan sen uudelleen ennenpitkää. Yksittäinen pesu ei jaksa irrottaa venttiilikoppaan / jakopään yläosiin kertynyttä asfalttia (been there, done that). Kunnon puhdistus vaatii enemmän.
Jos koneessa on mönjä-ongelma, forte pesu ei tarjoa pitkäaikaista ratkaisua. Öljysihti voi puhdistua, mutta kertynyt mönjä tulee tukkimaan sen uudelleen ennenpitkää. Yksittäinen pesu ei jaksa irrottaa venttiilikoppaan / jakopään yläosiin kertynyttä asfalttia (been there, done that). Kunnon puhdistus vaatii enemmän.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
- Paikkakunta: State of Koria
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Morjes
9-5T kirjoitti:
Blackviggen kirjoitti:
Joko teit kansirempan? .
Oishan siinä pitännyt tietysti olla:
"Autokannan>auton>mekaniikan>voimanlaitteen>Saabin>4-sylinterisen moottorin>Sylinterinkannen>venttiilikopan>nokkaakselien>hydraulinostimien korjaus tai huolto ehkä peräti vaihto uusiin.
Niin kaikesta voi tunnistaa näiden "Tunnetuiden Pikku Sielujen" = TPS )kuten kaikki jotka olemme seurailleet näitä Verbaliikan jättiläisten vastauksia esim. Kyllä, Ei, On, ym...
-vastaus:
Heiltä se vastaaminen käy, mutta annasolla jos joku exsyy heidän omana pitämään hiekkalaatikoon sotkemaan...NIIN, hoh hoijaa...
_vastaus:
Käsitääkeseni tämä foorumi on luotu meille AIDOSTI Saab merkkisen auton ympärillä pyörijöille, osto, huolto, korjaus, jelppaus tai vain AITO ihailu mielessä...oleville.
-vastaus:
Joten TE jotka olette siellä "Norsunluutornissanne" miettimässä yksitavuisia vastauksia ja ajattelemassa vain vastausmääräluvun kasvattamista menkää ja katsokaa peiliin, niin ehkä heräätte takas samalle tasolle meidän muiden kanssa.
-vastaus:
ps. Teilläkin löytyy hyviä neuvoja, mutta mutta missä paketissa. Asiallinen
keskustelu on asiaa.
-vastaus:
pps.Paska Vittuilu on Vittuilua...
-vastaus:
Nämäkin vastaukset ovat lyhyitä...
Iloista syksyä kuitenkin
9-5T kirjoitti:
Blackviggen kirjoitti:
Joko teit kansirempan? .
Oishan siinä pitännyt tietysti olla:
"Autokannan>auton>mekaniikan>voimanlaitteen>Saabin>4-sylinterisen moottorin>Sylinterinkannen>venttiilikopan>nokkaakselien>hydraulinostimien korjaus tai huolto ehkä peräti vaihto uusiin.
Niin kaikesta voi tunnistaa näiden "Tunnetuiden Pikku Sielujen" = TPS )kuten kaikki jotka olemme seurailleet näitä Verbaliikan jättiläisten vastauksia esim. Kyllä, Ei, On, ym...
-vastaus:
Heiltä se vastaaminen käy, mutta annasolla jos joku exsyy heidän omana pitämään hiekkalaatikoon sotkemaan...NIIN, hoh hoijaa...
_vastaus:
Käsitääkeseni tämä foorumi on luotu meille AIDOSTI Saab merkkisen auton ympärillä pyörijöille, osto, huolto, korjaus, jelppaus tai vain AITO ihailu mielessä...oleville.
-vastaus:
Joten TE jotka olette siellä "Norsunluutornissanne" miettimässä yksitavuisia vastauksia ja ajattelemassa vain vastausmääräluvun kasvattamista menkää ja katsokaa peiliin, niin ehkä heräätte takas samalle tasolle meidän muiden kanssa.
-vastaus:
ps. Teilläkin löytyy hyviä neuvoja, mutta mutta missä paketissa. Asiallinen
keskustelu on asiaa.
-vastaus:
pps.Paska Vittuilu on Vittuilua...
-vastaus:
Nämäkin vastaukset ovat lyhyitä...
Iloista syksyä kuitenkin
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
tähän suuntaan täytyy itsekkin kääntyä.mienkoiv kirjoitti:no OHO! katohan...tiedätkö vielä mistä tuo johtuu? onko siis väsymystä...onkohan yleinen vaiva ja kuuluuko mihinkään määräaikaishuoltoon?Mimmi kirjoitti:Kylläpäs saa, eli Motonet tarjoaa:
VENTTIILIN NOSTAJAT/KEINUVIVUT SAAB 9-5
Hinta / 1 kpl
16V-moott 98--05 NOSTIN. . . . . . . . . . . . . . . . . . 25-1281 18.00 ???
mitä luultavimmin vika on juuri tuo...lähin adjektiivi joka mieleen tulee on juuri tuo "säksätys" ja paikkakin täsmäisi...
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
No tuolta muista osioista eli OG900, ja Tonnaripuolelta löytyy "Etsi":llä juttuja hydraulinostinten purkamisesta ja pesemisestä, eli itse painimet ovat samanlaiset kaikissa Saabin 16v moottoreissa ja melko helposti purettavissa sekä pestävissä.
Yleisin syy säkätyksiin ja naputuksiin on pelkkä öljyn pikeentyminen hydraulikupin melko pienivälyksiseen säätöyksikköön, ja pienellä vaivalla voi säästää pitkän pennin sensijaan että vaihtaisi vain likaantuneita painimia uusiin.
Yleisin syy säkätyksiin ja naputuksiin on pelkkä öljyn pikeentyminen hydraulikupin melko pienivälyksiseen säätöyksikköön, ja pienellä vaivalla voi säästää pitkän pennin sensijaan että vaihtaisi vain likaantuneita painimia uusiin.
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
Kun näitä huohotinpäivitys - aiheisia juttuja etsitään haulla vielä pitkänkin ajan kuluttua, niin pitänee vastata edelliseen (provoon?) notta:ng900aero kirjoitti: Itse en MISSÄÄN nimessä vaihtaisi vanhaan koneeseen mitään uusinta huohotinpäivitystä, se saattaa jollain tavoin toimiakin uudessa moottorissa, johon se on alunperin piirrustuspöydällä suunniteltukin, mutta voisi odottaa, että jos sen lykkää vanhaan koneeseen, niin johan alkaa öljy maistumaan, senverta monimutkainen , ja he****illinen systeemi se vaan on, ettei varmaan vanhan koneen hörhötinilmat osaa mennä enää uutta kautta ulos.
Höpö Höpö!
Sinulla on tietenkin oma mielipiteesi asiaan, kun teit ison remontin lietteen runtelemaan moottoriin.
Itse vaihdoin vanhaan, 1998 femman 2,3t - koneeseen uusimman päivityksen, kun koneella oli ajettu 190 tkm keväällä 2007. Ei mitään ongelmia, joskaan ei näkyvää hyötyäkään, kun motti oli öljyloukon aukisahaamisen ja letkujen rassaamisen perusteella puhdas.
Keväällä 2008 laukesi Garrett GT17, mutta tuskin uusi huohotinpäivitys sen rikkoi.
Ahdin vaihtui Aeron Mitsuun ja kesän mittaan pellin alle ruuvattiin Maptun Stage 4 - palikat ja softa (285Hv/440Nm paperilla ).
Kymppitonnin kestotestin jälkeen konevanhus on edelleen nipussa uusien virityksien kanssa, vaikka uusin huohotinpäivitys onkin ollut asennettuna 25 tkm:n matkan.
kop kop kop, voiko lastulevyä koputtaa, kuten puuta?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Outoa "säksätystä" konehuoneesta
hiljenihän se uusilla öljyillä!!
#4568 Saabit 9-3 SS 1.9TTiD -11 (130hv) +200hv/+440Nm ja 96 V4 -77