9-5 peruskysymyksiä
9-5 peruskysymyksiä
Hankin OG:n tilalle 9-5:n. Auto on 2,3t automaatti vm. 2000. Tässä vaiheessa tietenkin käy mielessä kysyä ne kysymykset jotka piti kysyä jo etukäteen
Kannattaako auto viedä massattavaksi? Ruostetta ei tunnu näkyvän missään, onko ruostuminen yleinen ongelma esim. alustassa?
Öljyt on vaihdettu huoltokirjan mukaan 20tkm välein, ilmeisesti se on hyvä vaihtoväli? Huohotin on päivitetty äskettäin, samalla kuin kansi,ketjut yms
Saako TCS:n jälkikäteen? Kävi mielessä jospa tuo sattuisi olemaan pitkälti softassa oleva ominaisuus.
Mistä Eberi/Webasto edullisimmin asennettuna? Manuaalikellolla on tarjottu 1700 eurolla. Hinta tuntuu arvokkaalta kun tietää pelkän laitteen hinnan netistä tilattuna.
Miten koneeseen saa lisää tehoa? Ja vielä suhteellisen halvalla (oli pakko kysyä)
Muuta huomioitavaa? Autohan on kuitenkin lähes 200 000km ajettu, joten varmaan johonkin perusremppaan voi ruveta henkisesti varautumaan.
Kannattaako auto viedä massattavaksi? Ruostetta ei tunnu näkyvän missään, onko ruostuminen yleinen ongelma esim. alustassa?
Öljyt on vaihdettu huoltokirjan mukaan 20tkm välein, ilmeisesti se on hyvä vaihtoväli? Huohotin on päivitetty äskettäin, samalla kuin kansi,ketjut yms
Saako TCS:n jälkikäteen? Kävi mielessä jospa tuo sattuisi olemaan pitkälti softassa oleva ominaisuus.
Mistä Eberi/Webasto edullisimmin asennettuna? Manuaalikellolla on tarjottu 1700 eurolla. Hinta tuntuu arvokkaalta kun tietää pelkän laitteen hinnan netistä tilattuna.
Miten koneeseen saa lisää tehoa? Ja vielä suhteellisen halvalla (oli pakko kysyä)
Muuta huomioitavaa? Autohan on kuitenkin lähes 200 000km ajettu, joten varmaan johonkin perusremppaan voi ruveta henkisesti varautumaan.
Re: 9-5 peruskysymyksiä
On hyvä väli jos tulee vähintään 20tkm ajoa vuodessa, eikä ajo ole pääasiassa lyhyitä pyrähdyksiä. Alle 20tkm vuodessa -> öljynvaihtoväli 1 vuosi. Ajo pääasiassa lyhyttä matkaa -> vaihtoväli 10tkm tehtaan suositus.oju kirjoitti:Öljyt on vaihdettu huoltokirjan mukaan 20tkm välein, ilmeisesti se on hyvä vaihtoväli? Huohotin on päivitetty äskettäin, samalla kuin kansi,ketjut yms .
Tää on mun mielipide: TCS on täysin turha. Se vie tehot kokonaan jos sutii. Monesti tullut hankalia paikkoja kun ei kerkeä kiihdyttämään totutulla matkalla kun TCS vie tehot kokonaan ja menee aikaa ennen kuin kaasu taas vastaa. Näin ainakin vm02:ssa. Ilman TCS:ää selviää liukkaalla paremmin ainakin jos suoraan meinaa kiihdytellä.oju kirjoitti:Saako TCS:n jälkikäteen? Kävi mielessä jospa tuo sattuisi olemaan pitkälti softassa oleva ominaisuus.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Onnittelut päivityksen johdosta. Varmaan ero on tuntuva
Jos olet ajatellut ajaa tuolla vielä pitkään, kannattaa massaus. Eihän tuo kovin altis ole ruostumaan pahasti, mutta kaikki rauta ruostuu aikanaan.
20 tkm on valmistajan suositus (ja huoltoväli), mutta riippuu paljolti ajosta. Jos ajat pelkkää matka-ajoa, riittää varmasti. Sen sijaan runsaassa taajama-ajossa ei kannata pitkittää. 10 tkm öljynvaihtovälit suositeltavia, huohotinpäivityksistä huolimatta.
Betoniviidakon vanha sanonta:
Öljy halpa - moottori kallis!
Jos olet ajatellut ajaa tuolla vielä pitkään, kannattaa massaus. Eihän tuo kovin altis ole ruostumaan pahasti, mutta kaikki rauta ruostuu aikanaan.
20 tkm on valmistajan suositus (ja huoltoväli), mutta riippuu paljolti ajosta. Jos ajat pelkkää matka-ajoa, riittää varmasti. Sen sijaan runsaassa taajama-ajossa ei kannata pitkittää. 10 tkm öljynvaihtovälit suositeltavia, huohotinpäivityksistä huolimatta.
Betoniviidakon vanha sanonta:
Öljy halpa - moottori kallis!
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Porvoon delta myi orkkiseberin n700€+450€ vespumppu ja asennussarja,asennuksesta taisvat ottaa puolentoistatunnin hinnan tid kolmoseen parivuotta sitten,kikottimessa tosin oli ennestään toimimaton ilman vespumppua joten pari letkua tohon lisää? Nojoo, ainakin tos valmetissa polttoyksikkö on ahtaammas paikas kolmoseen verrattuna.
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: 9-5 peruskysymyksiä
9-5 ei ole paha ruostumaan. Ruostetta todnäk kuitenkin löytyy palkeista ja pyöräntuennoista jne joten ruosteen päälle suojaaminen on vähän turhaa hommaa. Kotelosuojan ruiskuttelu oviin yms. ei tietysti olisi pahitteeksi.Kannattaako auto viedä massattavaksi? Ruostetta ei tunnu näkyvän missään, onko ruostuminen yleinen ongelma esim. alustassa?
Suosittelen lämpimästi 10K öljynvaihtoväliä. Hakusanalla huohotusongelma löytyy lisätietoa, jos ei ole vielä tuttu asia. Kannattaa myös seurata öljynkulutusta.Öljyt on vaihdettu huoltokirjan mukaan 20tkm välein, ilmeisesti se on hyvä vaihtoväli? Huohotin on päivitetty äskettäin, samalla kuin kansi,ketjut yms
Eipä taida ihan helpolla onnistua ja aika turha vekotin.Saako TCS:n jälkikäteen? Kävi mielessä jospa tuo sattuisi olemaan pitkälti softassa oleva ominaisuus.
Foorumin myyntipalstalta löytynee apua: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9&p=559776Miten koneeseen saa lisää tehoa? Ja vielä suhteellisen halvalla (oli pakko kysyä)
Iskarit, taka-akseliston puslat, läppäkotelo, turbo, kampiakselin asentoanturi, bensapumppu, di-kasetti ja puolimoottori - eiköhän noilla jo pääse alkuunMuuta huomioitavaa? Autohan on kuitenkin lähes 200 000km ajettu, joten varmaan johonkin perusremppaan voi ruveta henkisesti varautumaan.
Eski
Viimeksi muokannut Eski, La Marras 01, 2008 14:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Eiköhän 200t kilometreillä aleta jo uusimaan ainakin toiseen kertaa noita osia ainakin jos ajo on ollut sekalaista ja/tai pikkuajoa. Itselläni on 50-100tkm välillä uusittu tai korjattu iskarit (takaa kahteen kertaan), puslat, lämppärin moottori, ka:n asentoanturi, jarrupolkimen anturi, jakopää, di kasetti, käyttöhihna ja rullat,lisäjarruvalo, abs boksi, vilkku ja valoreleet, sid näyttö, edes kumin laatu ei ole enää saab laatua, letkuja on pykinyt pellin alta puhki n.4kpl, ja vaikka mitä muuta, nämä tuli nyt nopeasti mieleen. Lisäksi peilien säätö ei toimi kuin välillä pätkittäin eikä tihkukytkimen ajastus säätö.
Pihalla seisoo myös 9000 jolla on enemmän ajettu mutta siinä ei tunnu olevan muita kuluvia osia kuin pakoputki ja jarrupalat. JOhtuneeko sitten siitä että se on käynyt merkkihuollossa viimeksi vuonna -98, en tiedä.
Minulla on vain yksi 9-5 peruskysymys: Mihin sen vaihtaisi?
Pihalla seisoo myös 9000 jolla on enemmän ajettu mutta siinä ei tunnu olevan muita kuluvia osia kuin pakoputki ja jarrupalat. JOhtuneeko sitten siitä että se on käynyt merkkihuollossa viimeksi vuonna -98, en tiedä.
Minulla on vain yksi 9-5 peruskysymys: Mihin sen vaihtaisi?
9000CS 2,3
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Ohhoh... Onpas sulla ollut kaikenlaista... Osahan noista on määräaikaishuoltohommia tai kampanjakorjauksia (käyttöhihna / DI-kasetti)Saappi Kuski kirjoitti:Eiköhän 200t kilometreillä aleta jo uusimaan ainakin toiseen kertaa noita osia ainakin jos ajo on ollut sekalaista ja/tai pikkuajoa. Itselläni on 50-100tkm välillä uusittu tai korjattu iskarit (takaa kahteen kertaan), puslat, lämppärin moottori, ka:n asentoanturi, jarrupolkimen anturi, jakopää, di kasetti, käyttöhihna ja rullat,lisäjarruvalo, abs boksi, vilkku ja valoreleet, sid näyttö, edes kumin laatu ei ole enää saab laatua, letkuja on pykinyt pellin alta puhki n.4kpl, ja vaikka mitä muuta, nämä tuli nyt nopeasti mieleen. Lisäksi peilien säätö ei toimi kuin välillä pätkittäin eikä tihkukytkimen ajastus säätö.
Pihalla seisoo myös 9000 jolla on enemmän ajettu mutta siinä ei tunnu olevan muita kuluvia osia kuin pakoputki ja jarrupalat. JOhtuneeko sitten siitä että se on käynyt merkkihuollossa viimeksi vuonna -98, en tiedä.
Minulla on vain yksi 9-5 peruskysymys: Mihin sen vaihtaisi?
Mulla mittarissa kohta 240 tkm, ja normihuoltojen lisäksi mennyt moottorin kumiletkuja , puslia, iskarit, jarrulevyjä, kerran limbannut läppäkotelo. Muoviosien alta paikkailtu pieniä ruostelaikkuja ja hankaumia. Tuossa pahimmat.
Tuulilasi menee vaihtoon piakkoin ja turbon ja bensapumpun kohtaloa tietysti arvuutellaan jo näillä km-lukemilla.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Jos ymmärrät ite tietokniikasta jotain niiin flashaat sinne omat softat, t7suitella softan editointi. Nordic jos satut ostamaan niin valmistaudu siihen että kone voi lojahtaa millon tahansa, Hirch tulee huomattavasti halvemmaksi.oju kirjoitti:
Miten koneeseen saa lisää tehoa? Ja vielä suhteellisen halvalla (oli pakko kysyä)
Öljyt tosiaan 10tkm välein. Jos GT17 alkaa savutteleen niin tilalle mitsu ja Aeron softa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Jep. aika paljon on kaikkea ollut. Nyt kun kankkunen alkaa helpottaa (helpottaahan se kun ottaa lisää niin näkee myönteisiäkin asioita. Autossa ei ole viimeiseen kahteen vuoten ollut oikeastaan mitään muuta trabelia kuin se abs boksi. Ilmeisesti kaikki kuluvat ja muuten vaan p*skalaatuiset osat osat on jo siis kertaalleen vaihdettu. Hyvää autossa on se että kone osoittautui puhtaaksi jakopäätyön yhteydessä, käy hyvin eikä kuluta öljyä.Tannisto kirjoitti:Ohhoh... Onpas sulla ollut kaikenlaista... Osahan noista on määräaikaishuoltohommia tai kampanjakorjauksia (käyttöhihna / DI-kasetti)Saappi Kuski kirjoitti:Eiköhän 200t kilometreillä aleta jo uusimaan ainakin toiseen kertaa noita osia ainakin jos ajo on ollut sekalaista ja/tai pikkuajoa. Itselläni on 50-100tkm välillä uusittu tai korjattu iskarit (takaa kahteen kertaan), puslat, lämppärin moottori, ka:n asentoanturi, jarrupolkimen anturi, jakopää, di kasetti, käyttöhihna ja rullat,lisäjarruvalo, abs boksi, vilkku ja valoreleet, sid näyttö, edes kumin laatu ei ole enää saab laatua, letkuja on pykinyt pellin alta puhki n.4kpl, ja vaikka mitä muuta, nämä tuli nyt nopeasti mieleen. Lisäksi peilien säätö ei toimi kuin välillä pätkittäin eikä tihkukytkimen ajastus säätö.
Pihalla seisoo myös 9000 jolla on enemmän ajettu mutta siinä ei tunnu olevan muita kuluvia osia kuin pakoputki ja jarrupalat. JOhtuneeko sitten siitä että se on käynyt merkkihuollossa viimeksi vuonna -98, en tiedä.
Minulla on vain yksi 9-5 peruskysymys: Mihin sen vaihtaisi?
Mulla mittarissa kohta 240 tkm, ja normihuoltojen lisäksi mennyt moottorin kumiletkuja , puslia, iskarit, jarrulevyjä, kerran limbannut läppäkotelo. Muoviosien alta paikkailtu pieniä ruostelaikkuja ja hankaumia. Tuossa pahimmat.
Tuulilasi menee vaihtoon piakkoin ja turbon ja bensapumpun kohtaloa tietysti arvuutellaan jo näillä km-lukemilla.
Katsastuksessa kun vilkaisin niin muutama pieni ruostepilkun alku on tuossakin toisen takaoven alapinnalla. Tuo on kuitenkin jo sen hintaluokan auto että ei viitsi pienistä hötkyillä. Arvo ei enää paljoa mihinkään tipu kun sitä juurikaan ole joten jokainen kuukausi minkä se korjaamatta kestää on "niinkuin rahaa laittais pankkiin" ainakin verrattuna siihen että pihalla seisoo joku uusi auto.
9000CS 2,3
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Kiitos kommenteista, eiköhän noilla pääse alkuun.
Muuten, mikä on tuo nappula lasinnostinten nappuloiden takana (yläpuolella) keskikonsolissa? Siinä lukee 'on' ja 'off' eikä siitä ollut mainintaa ohjekirjassa. Vaikuttaako tuo matkustajien lasinnostinten toimintaan?
Tämän takia otin vähän vanhemman, mutta hyvänoloisen, yksilönSaappi Kuski kirjoitti:Ilmeisesti kaikki kuluvat ja muuten vaan p*skalaatuiset osat osat on jo siis kertaalleen vaihdettu.
Muuten, mikä on tuo nappula lasinnostinten nappuloiden takana (yläpuolella) keskikonsolissa? Siinä lukee 'on' ja 'off' eikä siitä ollut mainintaa ohjekirjassa. Vaikuttaako tuo matkustajien lasinnostinten toimintaan?
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Oliskos takapenkin ikkunoiden nostinten on ja off? Takapenkkiläiset (lapset?) ei voi käyttää takasivulaseja.
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Jeppalle kirjoitti:Oliskos takapenkin ikkunoiden nostinten on ja off? Takapenkkiläiset (lapset?) ei voi käyttää takasivulaseja.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Miten polttoaineensyöttö toteutetaan asennuksessa? Jäähdytinvesiletkujärjestely ei vaikuta liian vaikealta ja pakoputken olen jo kerran Eberiin uusinut.9-5T kirjoitti:Eberin saa SIDin ohjaamaksi joten kellolla ei väliä/tarvetta. n.1300 orkkis ilman asennusta, netistä tarvike halvalla(mahtuu hyvin -00) asennus ei paha jos kiinnostusta ja hiukan harjoittelua ruuvaamisesta löytyy
Miksi tuota haluaisi ohjata SIDillä? Ajastimen asettamiseenkin pitäisi laittaa virta päälle? Liittyykö tämä siihen ettei kabiiniin saa lämpöä, ellei tietokone ole mukana?
Löytyykö noita muistakin deltoista vai pitääkö olla merkin edustus paikkakunnalla? No, täytynee pirauttaa heidän huoltoonsa.Linjavalo kirjoitti:Porvoon delta myi orkkiseberin n700€+450€ vespumppu ja asennussarja,asennuksesta taisvat ottaa puolentoistatunnin hinnan tid kolmoseen parivuotta sitten,kikottimessa tosin oli ennestään toimimaton ilman vespumppua joten pari letkua tohon lisää?
Onko tästä ollut jossain enemmänkin juttua? Luulin ettei maltillisilla muutoksilla saa konetta rikki. Hirchiltä en nähnyt sopivaa palikkaa, olisi pitänyt olla vuoden nuorempi auto.JouniCSE kirjoitti:Jos ymmärrät ite tietokniikasta jotain niiin flashaat sinne omat softat, t7suitella softan editointi. Nordic jos satut ostamaan niin valmistaudu siihen että kone voi lojahtaa millon tahansa, Hirch tulee huomattavasti halvemmaksi.
Mitkä ovat 185hv ja 170hv koneiden erot? Kumpikin tuntuvat olevan mallia 235E mutta uudemmista saa enemän ulos.
-
- "Viggen"
- Viestit: 643
- Liittynyt: Su Loka 23, 2005 21:22
- Paikkakunta: Honkajoki
Re: 9-5 peruskysymyksiä
En tiedä kuinka mahtaa sopia mutta itsellä on hyllyssä käyttämätön (lue asentamaton) bensawebasto tonnariin kellolla (kellossa lukee webasto ja saab ) ja tonnarin asennussarjalla. Jos tuon haluaa rakennella siihen niin tarjouksen voi esittää =)
#2671
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
9-5 wagon 2.2tid 2004
tech2 ohjelmoinnit, vikakoodien luku jne. pohjois-satakunnassa 041 310 2313 tai yv
Re: 9-5 peruskysymyksiä
Saakos tuon muuten ohjelmoitua niin ettei eberi sammu samalla kun sammutat auton??
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99