Aeron ja 2,3t erot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
HMK
"Hölösuu"
Viestit: 1239
Liittynyt: Su Syys 07, 2003 14:01
Paikkakunta: Espoo/Huittinen

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja HMK »

Bokseja saa esim. Ruotsin romuttamoilta kohtuuhintaan.
Omasta maksoin muistaakseni 300 euroa.
Audi A6 Abt AS6R -623Nm
Golf Gti 320 -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ero uudemman ja vanhemman aeron ahtimen välillä on ainoastaan imuputken liitäntä joka on erilainen sen 2006-> imuputken takia. Täysin sama muuten.

Klubikaupassa oli joskus T7 purkkeja (kaikki sopivat ristiin, vain ohjelma poikkeaa) 99e/kpl mutta liekö jo kaikki menneet.

Purkin ohjelmoiminen itse/ohjelmoituttaminen tulee halvemmaksi kuin tuo 300e varsinkin jos joutaa seisottaa autoa muutaman päivän eli uudelleenohjelmoi orkkiksen. Sitten ei tarvitse edes käydä TECH:llä naittamassa ja maksaa siitä vielä toisin kuin jos hommaisi purkaamolta muuten sopivan purkin suoraan kiinni pultattavaksi. ;)

'98-99 2.3t:ssä jossa on vain yksi lambda polttaa aeron purkki check engineä ellei kakkoslambdaa poista pelistä softaa muokkaamalla. Ei onnistu techillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Joo sen vanhimman surkeimman pillin vaihto parempaan saattaa auttaa, mutta aeron tai uudemman laiskemman mallin imuputken vaihto siihen uusimpaan tuskin montaa hevosta enää nettoaa vakioahtimella.
Siis onko kaikissa 2.3-koneissa vuosimallista 2000 (vai 2001) eteenpäin tuo "Aerocobra"?

Mites kaksilitraisissa?

Nimim. edelleen hakusessa, tsekkaa sigu :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Eski »

Isompi pilli on vakiona vasta M2006- Aerossa.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Niitä "pillejä" on ainakin kolmea erilaista.

9-3 T7 MY00 185hv mallissa on se pienempi kuten käsittääkseni myös MY98-99 9-5:ssä.
MY00-05 9-5:ssä, MY01-02 9-3:ssa sekä MY00 9-3 Aerossa on hieman isompi ja virtaavampi malli.
Sitten MY06 alkaen 9-5 aeroissa on se kaikkein isoin.

9-5 kohdalla en ole täysin varma missä välissä muuttui tuosta ankeimmasta siihen "normaaliin" eikä ole nyt tässä EPC:tä josta tarkistaa. 9-3:n kohdalla kuitenkin kaikissa on se normikokoinen paitsi '00 täyspainemallissa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:Niitä "pillejä" on ainakin kolmea erilaista.

9-3 T7 MY00 185hv mallissa on se pienempi kuten käsittääkseni myös MY98-99 9-5:ssä.
MY00-05 9-5:ssä, MY01-02 9-3:ssa sekä MY00 9-3 Aerossa on hieman isompi ja virtaavampi malli.
Sitten MY06 alkaen 9-5 aeroissa on se kaikkein isoin.

9-5 kohdalla en ole täysin varma missä välissä muuttui tuosta ankeimmasta siihen "normaaliin" eikä ole nyt tässä EPC:tä josta tarkistaa. 9-3:n kohdalla kuitenkin kaikissa on se normikokoinen paitsi '00 täyspainemallissa.
Juu, en ole oikein itsekään saanut selvyyttä noista, paitsi että 00-05 Aerossa/isoTeessä ja 2000=> Viggenissä on se toiseksi paras imuputki.

Eikä tarvikkeiden myyjien nettisivutkaan kovin paljoa asiaa selvennä:

http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3247

Helpostihan tuon huonoimman pillin näkee päällepäin, melkoinen kuristus IMM:un letkun kiinnityksen jälkeen. Mutta yllättävän vaikeeta tuntuu olevan tuon korvaaminen paremmalla, jos koittaa hommata putkea esmes varaosahaun romiksien kautta :(

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jthing »

Tuolla päivityksellä näköjään saa korjattua ärsyttävän tärinän automaatissa tyhjäkäynnillä. Tartteepa kokeilla.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Antsa »

jcarlson kirjoitti:Se 260hv (MY08 esim.) kokoonpano on sitten hieman isommalla imuputkella ja tämä softa on kaikinpuolin paras muutenkin. Taitaa olla että jäi kaikkiaan viimeiseksi T7 softaksi ja aerosoftaksi. Sellaiseksi on kyllä erittäin hyvä käytökseltään ja tehoja myöskin enemmän kuin vanhemmissa.

Muina huomioina voisi mainita esim. TCS:n toiminnan huiman parantumisen softan vaihdolla jo 01->05 välillä.
Nyt on -04Aerossa kiinni tuo -08Aeron softa. Ei voi kuin vahvistaa, että on todella kuin ajaisi eri autoa. Lagi on poissa. Käyttää ahtoja erilaillakuin -04:sen softa. Nousee pienille ahdoille jo vähemmällä kaasulla, ilman "kuollutta kohtaa". Ja tuntuu että runtatessa viive on huomattavasti pienempi. Ilman viivettä lähtee repimään "kunnolla".

"Joulukuusi"(TCS-valo) palaa herkemmin nyt talvirenkailla. Ei aikaisemmin palanut. (Johtunee paremmasta reagoinnista.)
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jkotka »

oiskoha pakovenatki erilaiset 235R moottorissa. (mimonic)
-
Janne #2769 stcf #40
samso
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 23:55

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja samso »

Missä kyseisen softapäivityksen teit ja mitäs tästä veloitettiin? Itellä kans 04 aero ja alkoi kummasti kiinnostaan... Onkos tämä 56x softa = 08?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onnistuu itse kun hommaa BDM-ohjelmointilaitteen/debuggerin ja juottaa piirilevylle siellä valmiina oleviin BDM-liittimen reikiin (täynnä tinaa joka pitää poistaa ensin, myös suojalakka päältä) liittimen. Virransyöttö purkkiin pitää tietysti myös järjestää esim. labrapowerilla ja ylimääräisellä Trionicin liittimellä tai hauenleuoilla.

Jos ei halua tai viitsi itse perehtyä asiaan niin voin myöskin muille tuon ohjelmoinnin tehdä jos lähettää minulle purkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mites muuten Aeron ja 2.3t:n (nimenomaan matalapaineturbon) automaattivaihteistot eroaa toisistaan, vai onko eroa?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Eikös tuo ohjelmointi onnistu ihan liitimenkin kautta, ilman mitään juottamisia :roll: :?:

Itsellä on tällä hetkellä Aeron SP steg 1 ilmakartat, Bensakartat SP steg1 mihin lisätty muutama napsu lisää, vakio 01-aeron nakutusilma kartat ja sytkäkartat on jostain T5 Maptunin(steg3) softasta :lol: Kaikkea voi aina testata 8)

Hyvin tuntuu toimivan näinkin :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Frostgrey kirjoitti:Eikös tuo ohjelmointi onnistu ihan liitimenkin kautta, ilman mitään juottamisia :roll: :?:

Itsellä on tällä hetkellä Aeron SP steg 1 ilmakartat, Bensakartat SP steg1 mihin lisätty muutama napsu lisää, vakio 01-aeron nakutusilma kartat ja sytkäkartat on jostain T5 Maptunin(steg3) softasta :lol: Kaikkea voi aina testata 8)

Hyvin tuntuu toimivan näinkin :wink:
Onnistuuhan se CAN-väylänkin kautta mutta kokemuksella se ei ole aina kovin varma keino ja sitten jos ja kun homma menee reisille niin se purkki pitää sieltä kuitenkin kaivaa esille ja tinata BDM-liitin.

Kunnon vehkeillä liittimen laittamisen vaiva on sen verran pieni ja ohjelmointi BDM:n yli nopeampi niin itse hoidan homman aina sitä kautta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Antsa kirjoitti:Nyt on -04Aerossa kiinni tuo -08Aeron softa. Ei voi kuin vahvistaa, että on todella kuin ajaisi eri autoa. Lagi on poissa. Käyttää ahtoja erilaillakuin -04:sen softa. Nousee pienille ahdoille jo vähemmällä kaasulla, ilman "kuollutta kohtaa". Ja tuntuu että runtatessa viive on huomattavasti pienempi. Ilman viivettä lähtee repimään "kunnolla".

"Joulukuusi"(TCS-valo) palaa herkemmin nyt talvirenkailla. Ei aikaisemmin palanut. (Johtunee paremmasta reagoinnista.)
Kerroppa mulle nyt samalla, että millä lailla tuo uusin eroaa sitten -00-01 -softaan
verrattuna? Käytännössä. Kun nämähän ei juuri "laggaa" ainakaan.(-08:sta ei kokemusta tosin) TCS:n toiminnan paraneminen ainakin ilmeisesti?
Vastaa Viestiin