Aeron ja 2,3t erot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Antsa
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 12:32
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Antsa »

Tri-Lo kirjoitti: Kerroppa mulle nyt samalla, että millä lailla tuo uusin eroaa sitten -00-01 -softaan
verrattuna? Käytännössä. Kun nämähän ei juuri "laggaa" ainakaan.(-08:sta ei kokemusta tosin) TCS:n toiminnan paraneminen ainakin ilmeisesti?
hmm… ei ole kokemusta vm-00/-01:sta. Siihen en voi verrata. Oma Auto kun on -04:nen. Mutta yritän kuvailla. Vanhassa -04 softassa oli selvä ”kohta” kaasupolkimessa jossa oltiin paikoillaan kun alipaine alkaa vaihtumaan ylipaineeksi. Jäi vähän niin kuin arpomaan että painaako kuski lisää kaasua vai höllääkö. Tällaista ei ole -08:in softassa. Samoin reagointi on nopeampaa, kun alkaa pyytää enemmän. Karttoja on rukattu paljon uusiksi verrattuna vanhempiin softiin. (Parempi reagointi ei kuitenkaan ole peräisin poljinkartasta, se on sama ainakin -04 vs.-08) Nämä -08 softaan tehdyt muutokset vaikuttavat arkiajamiseen positiivisesti. Toivottavasti selvitti.. Pitäis kait käydä itse koettamassa uutta Aeroa, jotta tietäis onko oman auton käytöksessä sitten jotain outoa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

^^ Selvä ja kiitti, ymmärsin vaan väärin kun käsitin jcarlsonin aiemmasta postauksesta että sulla olisi tämä vanhempikin softa ennen "välisoftaa". Siis että auto -00/-01. No, olisi ilmeisesti vaivan arvoista tehdä tuo päivitys jokatapauksessa. :)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaverilla (joka täälläkin kirjoittelee joskus) testattu -01, -05 että -08 softat, auto siis alkuperäinen -01 aero.

Mikäli oikein muistan niin ainakin kehui kaasuläpän käytöksen olevan pehmeämmän ja miellyttävämmän ja vedon olevan tasaista sekä reagoinnin nopeaa. Kuulemma tuntui hieman tehojakin tulleen lisää, vaikka autosta on vakiosoftalla jo penkitetty 260hv. Kun taas -05 softasta ei oikein pitänyt lagin vuoksi ja muutenkin oli läpän toiminta heikompaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jcarlson kirjoitti:Kaverilla (joka täälläkin kirjoittelee joskus) testattu -01, -05 että -08 softat, auto siis alkuperäinen -01 aero.

Mikäli oikein muistan niin ainakin kehui kaasuläpän käytöksen olevan pehmeämmän ja miellyttävämmän ja vedon olevan tasaista sekä reagoinnin nopeaa.
Juuri tuo kuulostaa varsin uskottavalta, läpän käytös voisi kyllä olla tasaisempi. :idea:
Jaulis
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: La Marras 01, 2008 11:05

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Jaulis »

Nyt on 08-aeron softa paikallaan tuossa omassa saabissa. Täytyy kehua että toimii tosi hyvin... Koneen käytös on tosi nöyrä ja tasainen,ilman pienintäkään nykimistä. Ahtaminen on todella viiveetöntä kaikilla kaasun asennoilla ja sitä riittää nyt hieman eri malliin kuin ennen. Moottoriluonne kokonaisuudessaan muuttui paljon paremmaksi ajettavuudeltaan, verratuna vanhaan.
Nyt ei muuta kuin savut ulos garretista ja mitsua tilalle... :lol:

Ps. Suurkiitokset jcarlsonille joka päivityksen teki. Homma tuntui olevan helppoa kun sen osaa... Ei tarvinnut kavereiden paljon arpoa
Ex. Saab 9-5 2.3T -01
Nyk. Subaru...
Aeroilia
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 17:57

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Aeroilia »

Alko itteekin kiinnostaa toi softapäivitys.
Autona mulla on 04 Aero, suostuvatko merkkiliikkeet tekemään softapäivitystä? :roll:
Ittellä ei kyllä tietotaito riitä tohon omatoimiseen vaihtoon. (mistä sen 08 softan edes saisi?) :roll:
Julli
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ma Heinä 11, 2005 10:59
Paikkakunta: Oulu

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Julli »

Aeroilia kirjoitti:Alko itteekin kiinnostaa toi softapäivitys.
Autona mulla on 04 Aero, suostuvatko merkkiliikkeet tekemään softapäivitystä? :roll:
Ittellä ei kyllä tietotaito riitä tohon omatoimiseen vaihtoon. (mistä sen 08 softan edes saisi?) :roll:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=76539

Tsekkaapa tuo.
900i
riisi serkku suudelma aurinko
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Aeroilia kirjoitti:Alko itteekin kiinnostaa toi softapäivitys.
Autona mulla on 04 Aero, suostuvatko merkkiliikkeet tekemään softapäivitystä? :roll:
Ittellä ei kyllä tietotaito riitä tohon omatoimiseen vaihtoon. (mistä sen 08 softan edes saisi?) :roll:
Katso myydään ja ostetaan osat tarvikkeet palstalta viesti tiistaina lokakuun 07, 2008 4:31 pm!
Siinä sulle on softapäivitykset ja "mausteet" saat valita itse 8)!
Hopeasija jälleen :oops: :evil: !
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jthing »

Tätä samaa olen huomannu omassa 2004 autossa, enkä usko että ohjelmiston päivittäminen koskaan on huono asia, tuppaavat nuo ohjelmistot yleensä kehittymään eteenpäin. Pientä haastetta toki oli löytää oikea softa Kanadalaiseen autoon, mutta onnistuihan tuo.

Kyllä tuo kannattaa tehdä, merkkiliike tuohon tosin tuskin suostuu :)
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jaulis kirjoitti:Mitä muuta eroa löytyy mitsun turbon lisäksi tekniikka puolelta aerosta, verratuna vakio 2.3t malliin? Vuosimalli 2001. Onko eri kytkin, putkisto, laatikko?
Automaattilaatikot ovat EPC:n mukaan samoja, mutta ohjausboksit olisivat erilaisia. Onko niihinkin saatavissa päivitystä vastaamaan uusia teho- ja vääntökäyriä? Olen kuullut kertomuksen lastutetusta autosta, jonka matalapainelaatikko ei osannut käyttää kasvanutta vääntöä vaan vaihtoi yhtä herkästi pienemmälle. Polttoaineen kulutushan siitä vain kasvoi.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja oju »

jkotka kirjoitti:oiskoha pakovenatki erilaiset 235R moottorissa. (mimonic)
Tuleeko käytännössä ongelmia 2,3t 170hv:n vakiopakoventtiilien kanssa jos konetta lähtee lastuttamaan? Millaista muutosta tehossa olisi odotettavissa ja mikä olisi suositeltava softaversio?

Koska raudassa on eroa turbon yms. osalta niin onko näiden tehomallien softien osalta odotettavissa mitään Nordic-ongelmien tapaista?

Eihän se pelaa joka pelkää, toisaalta ei viitsi säästää itselleen ongelmia.
Pekka Valtanen kirjoitti:Olen kuullut kertomuksen lastutetusta autosta, jonka matalapainelaatikko ei osannut käyttää kasvanutta vääntöä vaan vaihtoi yhtä herkästi pienemmälle. Polttoaineen kulutushan siitä vain kasvoi.
Mutta eikös tuo kierrosten käyttö ehkäise huohotusongelmaa? :lol:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

oju kirjoitti:
jkotka kirjoitti:oiskoha pakovenatki erilaiset 235R moottorissa. (mimonic)
Tuleeko käytännössä ongelmia 2,3t 170hv:n vakiopakoventtiilien kanssa jos konetta lähtee lastuttamaan? Millaista muutosta tehossa olisi odotettavissa ja mikä olisi suositeltava softaversio?
Ei tule, Nimonic-pakoventtiilit ovat muistaakseni ainakin 9-3 T7:oissa vuodesta 2001 alkaen myös matalapainemalleissa. "Tavallistenkaan" venttiilien keston osalta ei ole kyllä koskaan kuulunut olevan ongelmia kovemminkaan viritetyissä matalapaineissa ilman Nimonic-venttiileitä.

Varmaan turvallisin softaversio olisi esim. 2001 Aero koska siinä on vielä kevyemmät vääntöpyynnöt ja rajoitukset kuin uudemmissa. Eli vakio GT17-ahdin pääsee hieman vähemmällä. Toisaalta sitten se 2008 softa on varmaan miellyttävin muuten vaikka rasittaankin ahdinta enemmän. Sen ehkä itse laittaisin jos tavoite olisi kuitenkin piakkoin vaihtaa mitsu tilalle. ;)
Koska raudassa on eroa turbon yms. osalta niin onko näiden tehomallien softien osalta odotettavissa mitään Nordic-ongelmien tapaista?

Eihän se pelaa joka pelkää, toisaalta ei viitsi säästää itselleen ongelmia.
Ei ainakaan normaalitoiminnassa, ilmamassamittarin hajotessa ja tämän jälkeen polkiessa saattaa tuhoja tullakkin koska vakioissa Aeroissakin niitä on kuulemma tapahtunut. Nakutuskartta ja sytytyskartta on kuitenkin aeron softassa turvallisemmin tehty kuin niissä N:n virityssoftissa joita olen nähnyt.
oju kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti:Olen kuullut kertomuksen lastutetusta autosta, jonka matalapainelaatikko ei osannut käyttää kasvanutta vääntöä vaan vaihtoi yhtä herkästi pienemmälle. Polttoaineen kulutushan siitä vain kasvoi.
Mutta eikös tuo kierrosten käyttö ehkäise huohotusongelmaa? :lol:
Ainakaan Aeron ohjelman kanssa ei pitäisi ko. ongelmaa T7:lla tulla koska softassa näyttäisi olevan Trionicilla jonkinlaiset suositukset TCM:lle vaihtokohdista jotka ovat erilaiset kuin matalapaineessa. Ei ole kokemusta kuitenkaan noudatetaanko niitä vai mikä pointti niillä oikein on. Sen saatan uskoa kyllä että varsinkin varhaisissa T7 virisoftissa ei ole moisesta edes mitään tiedetty eikä niin ollen myöskään muutetu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Amiraali
Matalapaineturbo
Viestit: 192
Liittynyt: La Loka 04, 2003 21:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja Amiraali »

, Nimonic-pakoventtiilit ovat muistaakseni ainakin 9-3 T7:oissa vuodesta 2001 alkaen myös matalapainemalleissa. "Tavallistenkaan" venttiilien keston osalta ei ole kyllä koskaan kuulunut olevan ongelmia kovemminkaan viritetyissä matalapaineissa ilman Nimonic-venttiileitä.


Tervehdys ! Muistanko oikein , oliko nuo nimonic pakoventtiilit ydintäytteiset
ja oliko asialla jotain tekemistä lämmön johtumisen kanssa jolla
( siis lämmöllä ) on jotain tekemistä nakutuksen kanssa ?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Amiraali kirjoitti: Tervehdys ! Muistanko oikein , oliko nuo nimonic pakoventtiilit ydintäytteiset
ja oliko asialla jotain tekemistä lämmön johtumisen kanssa jolla
( siis lämmöllä ) on jotain tekemistä nakutuksen kanssa ?
Vanhoissa 8-venttiilisissä 99 ja 900 turboissa oli natriumtäytteiset venttiilit mutta käsittääkseni nuo Nimonic-venttiilit ovat ihan vaan paremmin kuumankestävästä Nimonic-metalliseoksesta tehtyjä. Pakopaineet ja pakolämmöt kun ovat T7 moottoreissa varsin kovat ja venttiilivarret ohuet. Ilmeisesti kuitenkin matalapainemallienkin venttiilit silti kestävät aivan hyvin huomattavasti vakiota korkeampiakin tehoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Aeron ja 2,3t erot

Viesti Kirjoittaja jkotka »

juu, on sitä kyllä nähty matalapaine venttiilillä vuorattu pakopesä ahtimessa.

oli mielenkiintoisen näköinen.
-
Janne #2769 stcf #40
Vastaa Viestiin