5v automaattivaihtesto sekoilee?
5v automaattivaihtesto sekoilee?
Huomasin tänään moottoritielle raskaalla kaasujalalla kiihdyttäessä seuraavaa: Kun laatikko vaihtoi neloselle, heti sen jälkeen kierrokset nousivat hetkeksi lähelle 5000rpm ja saman tien palasivat normaaliksi. Ihan kuin laatikko olis vaihtanu hetkeksi takaisin kolmoselle ja heti takaisin neloselle. Koitin sitten vähän ajan päästä uusiksi saada tuota ilmiötä esiin, mutta ei onnistunut. Luistaakohan laatikossa joku paikka vai sekoileeko softa..?
Laatikko on pumpattu tyhjäksi 90tkm huollossa ja uudet öljyt pistetty silloin sisälle. Nyt kilsoja on 162tkm - öljyt ovat siis olleet 72tkm laatikossa. Laatikon softa päivitettiin uuteen joskus reilu vuosi sitten.
Laatikko on pumpattu tyhjäksi 90tkm huollossa ja uudet öljyt pistetty silloin sisälle. Nyt kilsoja on 162tkm - öljyt ovat siis olleet 72tkm laatikossa. Laatikon softa päivitettiin uuteen joskus reilu vuosi sitten.
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Mulla sama vika ollut "aina". Laatikko on kerran PCS:n toimesta avattu ja todettu ehjäksi. Softaa päivitetty jne. Täällä suurin osa vaikuttaa tyytyväisiä 5 loviseen laatikkoon. Itsellä on parempia kokemuksia vanhasta 4 lovisesta mallista. No olen päättänyt ajaa tuolla ja jos hajoo, niin Jenkkilästä saa tehdaskorjattuja laatikoita halvalla, näkeepä sitten miten toimii sen jälkeen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 87
- Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
- Paikkakunta: Salo
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Itse olen vaihdattanut automaattiöljyt 50000km välein,niin on suositeltu.Suomusjärvellä on Saabin ja myös muihin automaatteihin perehtynyt korjaamo nimeltään Ram-auto siellä olen omani huollattanut ,kun kaveri on entinen saabin korjaamopäällikkö joka tosissaan ymmärtää Sabien päälle.
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Eikös tuo ole ihan normaalia toimintaa laatikolta? "Raskas kaasujalka" ja sen toiminta vaikuttaa. Tuollaisen ilmiön saa aikaiseksi, kun lähtee kiihdyttämään raskas kaasujalka asennossa X => laatikko vaihtaa pienemmälle, jos kesken kiihdytyksen painaa raskasta kaasujalkaa lisää X + jotain, niin rippuen nopeudesta yms. laatikko saattaa vaihtaa pienemmälle hakien parempaa kiihtyvyyttä eli enemmän tehoa käyttöön. Tuosta lienee ollut kyse tässä tapauksessa. S-nappikin vaikuttanee käytökseen. OT: 4-v A:ssakarg kirjoitti:Huomasin tänään moottoritielle raskaalla kaasujalalla kiihdyttäessä seuraavaa: Kun laatikko vaihtoi neloselle, heti sen jälkeen kierrokset nousivat hetkeksi lähelle 5000rpm ja saman tien palasivat normaaliksi. Ihan kuin laatikko olis vaihtanu hetkeksi takaisin kolmoselle ja heti takaisin neloselle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
No jos kaasu on valmiiksi jo pohjassa, niin eipä sitä enää lisääkään voi painaa...
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Ei, jos se on yhtään samanlainen ilmiö kuin omassa autossani. Itse olen huomannut automaatin vaihtaessa kolmoselle, että kierrokset joskus hetkellisesti karkaavat taivaisiin ja selkä irtoaa penkistä ennen kuin veto taas jatkuu seuraavalla vaihteella. Tätä tapahtuu välillä ihan kevyelläkin jalalla, ja luistolta se musta ainakin tuntuu enemmän kuin siltä että mentäisiin ykkösen kautta kolmoselle.JKen kirjoitti: Eikös tuo ole ihan normaalia toimintaa laatikolta? "Raskas kaasujalka" ja sen toiminta vaikuttaa.
t. Petteri #507 ja 9-5 2.3t -03
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Öljyn vaihtaminen ei ole kovinkaan kallis operaatio ja sillä säästyy monelta murheelta.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Huolto-ohjelma on suunniteltu niin että auto on takuuajan jälkeen liki paalauskunnossa. Automaattilaatikossa öljy on kuluva osa ja näissä pohjolan oloissa se ois syytä vaihtaa kerran vuodessa vaikka huoltokirjassa lukis mitä.eklunto1 kirjoitti:Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Jos ja kun sillä säästää yhdenkin remontin niin ne öljyjen hinnat ei tunnu missään.
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
eklunto1 kirjoitti:Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Uudet öljyt varmasti on kunnossa, mutta vähänkin ajettuna eivät. Saabin lootassa ei ole edes kunnon suodatinta, joka huolehtisi öljyn puhtaudesta käytön aikana, niin kyllä öljyt kannattaa vaihtaa useammin (edellyksenä että tehdään puhtaasti) kuin mitä huoltokirja sanoo.
Vaihdatan itse 45 tkm jälkeen laatikkoöljyt ja joka kerta vaihdon jälkeen laatikko toimii sivistyneemmin.
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Täällä missä ruuhkassa seisotaan usein on tuo öljynvaihto osa huoltoja. Kannattaa käydä vaihtamassa ja kurkata minkälaista öljyä ulos tulee...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
JouniCSE kirjoitti:Huolto-ohjelma on suunniteltu niin että auto on takuuajan jälkeen liki paalauskunnossa. Automaattilaatikossa öljy on kuluva osa ja näissä pohjolan oloissa se ois syytä vaihtaa kerran vuodessa vaikka huoltokirjassa lukis mitä.eklunto1 kirjoitti:Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Jos ja kun sillä säästää yhdenkin remontin niin ne öljyjen hinnat ei tunnu missään.
Kerran vuodessa... Vaikka autolla olisi ajettu esim. 10 000KM? Olen samaa mieltä että öljyä tule vaihtaa, mutta tämä "vanhan kansan" tapa vaihtaa sitä kokoajan saisi pikkuhiljaa muuttua.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Turhat joo, mutta jos seisoo ruuhkassa paljon niin kyllä ne öljyt siellä kuluu vaikka kilometrejä tulisi vähänkin.
Järjen kanssa kuitenkin, kerta vuodessa pikkukilometreillä ei tietenkään kannata. Tosin en osaa sanoa kuinka usein kannattaisi, alla on kuitenkin vasta eka automaatti koskaan. Tuossa mentiin samoilla öljyillä 40000km ja sitten vaihto.
Järjen kanssa kuitenkin, kerta vuodessa pikkukilometreillä ei tietenkään kannata. Tosin en osaa sanoa kuinka usein kannattaisi, alla on kuitenkin vasta eka automaatti koskaan. Tuossa mentiin samoilla öljyillä 40000km ja sitten vaihto.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
S-SK #2566, STCF #27
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
Pitää nyt raportoida kun laatikon öljyt on vaihdettu, että se tosiaan vaikutti, vaikka ei vaihdettu kuin sen verran mitä tuli valuttamalla ulos. Öljynvaihdosta on nyt n. 1000 km eikä vielä ainakaan ole esiintynyt minkäänlaisia vaihtamissekoiluja.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?
pjv kirjoitti:Ei, jos se on yhtään samanlainen ilmiö kuin omassa autossani. Itse olen huomannut automaatin vaihtaessa kolmoselle, että kierrokset joskus hetkellisesti karkaavat taivaisiin ja selkä irtoaa penkistä ennen kuin veto taas jatkuu seuraavalla vaihteella. Tätä tapahtuu välillä ihan kevyelläkin jalalla, ja luistolta se musta ainakin tuntuu enemmän kuin siltä että mentäisiin ykkösen kautta kolmoselle.JKen kirjoitti: Eikös tuo ole ihan normaalia toimintaa laatikolta? "Raskas kaasujalka" ja sen toiminta vaikuttaa.
t. Petteri #507 ja 9-5 2.3t -03
meikäläisen hytissä se tuntuu itse asiassa siltä, että vaihde lirvahtaisi välillä vapaalle. muuten kuvailu osuu nappiin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
9-5 Aero 2011
9-4X 2011