5v automaattivaihtesto sekoilee?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja karg »

Huomasin tänään moottoritielle raskaalla kaasujalalla kiihdyttäessä seuraavaa: Kun laatikko vaihtoi neloselle, heti sen jälkeen kierrokset nousivat hetkeksi lähelle 5000rpm ja saman tien palasivat normaaliksi. Ihan kuin laatikko olis vaihtanu hetkeksi takaisin kolmoselle ja heti takaisin neloselle. Koitin sitten vähän ajan päästä uusiksi saada tuota ilmiötä esiin, mutta ei onnistunut. Luistaakohan laatikossa joku paikka vai sekoileeko softa..? :roll:

Laatikko on pumpattu tyhjäksi 90tkm huollossa ja uudet öljyt pistetty silloin sisälle. Nyt kilsoja on 162tkm - öljyt ovat siis olleet 72tkm laatikossa. Laatikon softa päivitettiin uuteen joskus reilu vuosi sitten.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Mulla sama vika ollut "aina". Laatikko on kerran PCS:n toimesta avattu ja todettu ehjäksi. Softaa päivitetty jne. Täällä suurin osa vaikuttaa tyytyväisiä 5 loviseen laatikkoon. Itsellä on parempia kokemuksia vanhasta 4 lovisesta mallista. No olen päättänyt ajaa tuolla ja jos hajoo, niin Jenkkilästä saa tehdaskorjattuja laatikoita halvalla, näkeepä sitten miten toimii sen jälkeen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

Itse olen vaihdattanut automaattiöljyt 50000km välein,niin on suositeltu.Suomusjärvellä on Saabin ja myös muihin automaatteihin perehtynyt korjaamo nimeltään Ram-auto siellä olen omani huollattanut ,kun kaveri on entinen saabin korjaamopäällikkö joka tosissaan ymmärtää Sabien päälle. :lol:
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja JKen »

karg kirjoitti:Huomasin tänään moottoritielle raskaalla kaasujalalla kiihdyttäessä seuraavaa: Kun laatikko vaihtoi neloselle, heti sen jälkeen kierrokset nousivat hetkeksi lähelle 5000rpm ja saman tien palasivat normaaliksi. Ihan kuin laatikko olis vaihtanu hetkeksi takaisin kolmoselle ja heti takaisin neloselle.
Eikös tuo ole ihan normaalia toimintaa laatikolta? "Raskas kaasujalka" ja sen toiminta vaikuttaa. Tuollaisen ilmiön saa aikaiseksi, kun lähtee kiihdyttämään raskas kaasujalka asennossa X => laatikko vaihtaa pienemmälle, jos kesken kiihdytyksen painaa raskasta kaasujalkaa lisää X + jotain, niin rippuen nopeudesta yms. laatikko saattaa vaihtaa pienemmälle hakien parempaa kiihtyvyyttä eli enemmän tehoa käyttöön. Tuosta lienee ollut kyse tässä tapauksessa. S-nappikin vaikuttanee käytökseen. OT: 4-v A:ssa
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja karg »

No jos kaasu on valmiiksi jo pohjassa, niin eipä sitä enää lisääkään voi painaa...
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja pjv »

JKen kirjoitti: Eikös tuo ole ihan normaalia toimintaa laatikolta? "Raskas kaasujalka" ja sen toiminta vaikuttaa.
Ei, jos se on yhtään samanlainen ilmiö kuin omassa autossani. Itse olen huomannut automaatin vaihtaessa kolmoselle, että kierrokset joskus hetkellisesti karkaavat taivaisiin ja selkä irtoaa penkistä ennen kuin veto taas jatkuu seuraavalla vaihteella. Tätä tapahtuu välillä ihan kevyelläkin jalalla, ja luistolta se musta ainakin tuntuu enemmän kuin siltä että mentäisiin ykkösen kautta kolmoselle.


t. Petteri #507 ja 9-5 2.3t -03
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja jthing »

Öljyn vaihtaminen ei ole kovinkaan kallis operaatio ja sillä säästyy monelta murheelta.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

eklunto1 kirjoitti:Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Huolto-ohjelma on suunniteltu niin että auto on takuuajan jälkeen liki paalauskunnossa. Automaattilaatikossa öljy on kuluva osa ja näissä pohjolan oloissa se ois syytä vaihtaa kerran vuodessa vaikka huoltokirjassa lukis mitä.
Jos ja kun sillä säästää yhdenkin remontin niin ne öljyjen hinnat ei tunnu missään.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

eklunto1 kirjoitti:Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.

Uudet öljyt varmasti on kunnossa, mutta vähänkin ajettuna eivät. Saabin lootassa ei ole edes kunnon suodatinta, joka huolehtisi öljyn puhtaudesta käytön aikana, niin kyllä öljyt kannattaa vaihtaa useammin (edellyksenä että tehdään puhtaasti) kuin mitä huoltokirja sanoo.

Vaihdatan itse 45 tkm jälkeen laatikkoöljyt ja joka kerta vaihdon jälkeen laatikko toimii sivistyneemmin.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja jthing »

Täällä missä ruuhkassa seisotaan usein on tuo öljynvaihto osa huoltoja. Kannattaa käydä vaihtamassa ja kurkata minkälaista öljyä ulos tulee...
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

JouniCSE kirjoitti:
eklunto1 kirjoitti:Uudet automaattivaihteiston öljyt ovat nykyään niin hyviä että en usko että niiden vaihtamisella huomattavasti useammin (normaali ajossa) kun huolto-ohjelman edellyttää saavutaa yhtään mitään.
Huolto-ohjelma on suunniteltu niin että auto on takuuajan jälkeen liki paalauskunnossa. Automaattilaatikossa öljy on kuluva osa ja näissä pohjolan oloissa se ois syytä vaihtaa kerran vuodessa vaikka huoltokirjassa lukis mitä.
Jos ja kun sillä säästää yhdenkin remontin niin ne öljyjen hinnat ei tunnu missään.

Kerran vuodessa... Vaikka autolla olisi ajettu esim. 10 000KM? Olen samaa mieltä että öljyä tule vaihtaa, mutta tämä "vanhan kansan" tapa vaihtaa sitä kokoajan saisi pikkuhiljaa muuttua. :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja jthing »

Turhat joo, mutta jos seisoo ruuhkassa paljon niin kyllä ne öljyt siellä kuluu vaikka kilometrejä tulisi vähänkin.
Järjen kanssa kuitenkin, kerta vuodessa pikkukilometreillä ei tietenkään kannata. Tosin en osaa sanoa kuinka usein kannattaisi, alla on kuitenkin vasta eka automaatti koskaan. Tuossa mentiin samoilla öljyillä 40000km ja sitten vaihto.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2069
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja pjv »

Pitää nyt raportoida kun laatikon öljyt on vaihdettu, että se tosiaan vaikutti, vaikka ei vaihdettu kuin sen verran mitä tuli valuttamalla ulos. Öljynvaihdosta on nyt n. 1000 km eikä vielä ainakaan ole esiintynyt minkäänlaisia vaihtamissekoiluja.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 5v automaattivaihtesto sekoilee?

Viesti Kirjoittaja axp102 »

pjv kirjoitti:
JKen kirjoitti: Eikös tuo ole ihan normaalia toimintaa laatikolta? "Raskas kaasujalka" ja sen toiminta vaikuttaa.
Ei, jos se on yhtään samanlainen ilmiö kuin omassa autossani. Itse olen huomannut automaatin vaihtaessa kolmoselle, että kierrokset joskus hetkellisesti karkaavat taivaisiin ja selkä irtoaa penkistä ennen kuin veto taas jatkuu seuraavalla vaihteella. Tätä tapahtuu välillä ihan kevyelläkin jalalla, ja luistolta se musta ainakin tuntuu enemmän kuin siltä että mentäisiin ykkösen kautta kolmoselle.


t. Petteri #507 ja 9-5 2.3t -03

meikäläisen hytissä se tuntuu itse asiassa siltä, että vaihde lirvahtaisi välillä vapaalle. muuten kuvailu osuu nappiin.
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Vastaa Viestiin