renkaanvaihdon jälkioireet?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja JL79 »

kävin viime viikolla rengasliikkeessä vaihdattamassa talvirenkaat samoille vanteille kuin kesärenkaat.
Nyt lähes heti renkaanvaihdon jälkeen on alkanut kuulua ihme ääniä. Klonk klonk klon kuuluu välillä, äänen sävy ja voimakkuus vaihtelevat aika paljon. Klonksotus kuuluu parhaiten loivissa kaarteissa. Kaarteen suunnalla ei oikein ole väliä. Lisäksi suoraa ajaessa hitaalla nopeudella kuuluu pientä vinkunaa..

Voiko renkaan seudulta hajota jotain tuollaisessa rengasliikkeen liukuhihnakäsittelyssä?
Renkaan paineet kuitenkin hyvät ja pultitkin kiinni. Lähinnä itse epäilisin laakeria tai jarruissa jotain hämminkiä?
9-3ss 1.8t -07
pkw
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Syys 22, 2007 10:44

Re: renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja pkw »

...
Viimeksi muokannut pkw, Su Helmi 20, 2011 18:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jos on pienet vanteet, niin rengasliike voi laittaa painoja "vääriin" kohtiin ja painot ottaa kiinni tulivarsiin ja jarrusatuloihin.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja jkotka »

koittakaapa joskus huvikseen momenttivarrella mihin momenttiin rengasliikkeessä renkaat paukautetaan, nimittäin ollaan aika kaukana ohjekirjan arvoista.

Itse en ole enään pitkään aikaan käyttänyt rengasliikeitä, kyllä se semmosta tappamismeininkiä on. Ihme että vanteet on säilynyt edes kohtuu kunnossa.
-
Janne #2769 stcf #40
JL79
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Su Syys 28, 2003 20:10

Re: renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja JL79 »

Mysteeri ei selvinnyt vaan katosi itsestään. pari päivää klonksotti satunnaisesti mutta yhden aamun jälkeen ei ääntä enää kuulunut :roll:

En kyllä ymmärrä, enkä aina jaksaisi edes yrittää :oops:

Noh eilen kävin katsastuksessa ja ei muuta huomautettavaa ollut, kuin että auto on hyvässä kunnossa. eikai tässä muuta kuin kovaa ajoa ja pähkäilyä minkälaisen moottorinlämmittimen tuohon laittaisi. Mietiskelen riittääkö tuollainen Defa tässä v6-koneessa...
9-3ss 1.8t -07
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

jkotka kirjoitti:koittakaapa joskus huvikseen momenttivarrella mihin momenttiin rengasliikkeessä renkaat paukautetaan, nimittäin ollaan aika kaukana ohjekirjan arvoista.
Renkaat paukautetaan vain vanteille, aluvanteiden momenttiin kiristys hoidetaan ihan normaalilla momenttiavaimella tuohon ohjearvoon 110Nm.

Kolinan syyksi en keksi oikein muuta kuin tarrapainot, jotka ottivat johonkin kiinni ja nyt ovat irronneet ja hiljentyneet.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: renkaanvaihdon jälkioireet?

Viesti Kirjoittaja JKen »

Mimmi kirjoitti:
jkotka kirjoitti:koittakaapa joskus huvikseen momenttivarrella mihin momenttiin rengasliikkeessä renkaat paukautetaan, nimittäin ollaan aika kaukana ohjekirjan arvoista.

Itse en ole enään pitkään aikaan käyttänyt rengasliikeitä, kyllä se semmosta tappamismeininkiä on. Ihme että vanteet on säilynyt edes kohtuu kunnossa.
110Nm, kuten kuuluukin. Minä olen niin mukavuudenhaluinen, etten itse jaksa vaihtaa renkaita ja pestä/säilyttää toisia.
Juu, samaa rengasliikettä olen suosinut, 20 € ihan käypä hinta, kun saa vielä uudet rengaspussit mukaan.

Tappamismeininkiä se oli silloin, kun opiskeluaikana vaihdeltiin autoliikkeiden autoihin talvirenkaita ... tehdään kai sitä vieläkin ... ei riittänyt kaikille momenttihylsyjä pulttipyssyyn.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin