Ja taasen tuulettimesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Sisäilman tuulettimen moottoreista ja niiden vioista on ollut täällä juttua ennenkin. Mutta kysynpä kuitenkin arvoisalta raadilta, ennakoiko sisäilman puhalluksen voimakkuuden mukaan muuttuva pörinä yhdistettynä "roska siipien välissä räpätykseen" tuulettimen lopullista simahtamista, vai voivatko nuo oireet hävitä pitkäksikin aikaa ihan itsestään. Pörinällä tarkoitan matalaa ääntä, joka on voimakkuudellaan ylittää selvästi esim. moottorin tyhjäkäynnin sisään kantautuvan äänen. Äänen aiheuttaja tuntuu myös resonanssina kojelaudassa. Ja auto on 9-5. -99. Huomenna tilaan autolle huolloin, jollei vika ole tyyppiä "jostain se tulee ja johonkin se yleensä menee...."
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 892
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Taannoin putsaanneeni lehtiä kotelosta ääni välillä kuului välillä ei ja yleensä pienillä kierroksilla.katsomaan pystyy onko roskia myös kuskin jalkatilan kautta.(epäilen roskia)
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Miten voi estää lehtien pääsyn tuonne tuulettimen moottorille, luin jostain sääskiverkkovirityksestä - MIten se toimii käytännössä? Mitä pitäis verkottaa ja miten?

Olen putsannut lehdet jo 2 kertaa alakautta eli kerran kuukauteen omistusaikana, ei viittis tämän takia vaihtaa muuuten hyvää peliä pois.
-*-Elämä on-*-
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mimmi kirjoitti:
nittifemma kirjoitti:Miten voi estää lehtien pääsyn tuonne tuulettimen moottorille, luin jostain sääskiverkkovirityksestä - MIten se toimii käytännössä? Mitä pitäis verkottaa ja miten?

Olen putsannut lehdet jo 2 kertaa alakautta eli kerran kuukauteen omistusaikana, ei viittis tämän takia vaihtaa muuuten hyvää peliä pois.
Raitisilmasuodattimella.

Paitsi että femmassa raitisilma suodatin on puhaltimen jälkeen! :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja Sabo »

nittifemma kirjoitti:Miten voi estää lehtien pääsyn tuonne tuulettimen moottorille, luin jostain sääskiverkkovirityksestä - MIten se toimii käytännössä? Mitä pitäis verkottaa ja miten?

Olen putsannut lehdet jo 2 kertaa alakautta eli kerran kuukauteen omistusaikana, ei viittis tämän takia vaihtaa muuuten hyvää peliä pois.

Mites/mistä olet putsannut nuo roskat pois?

Nimimerkillä pörisi joku viikko sitten, nyt hiljasta.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Sabo kirjoitti:
nittifemma kirjoitti:Miten voi estää lehtien pääsyn tuonne tuulettimen moottorille, luin jostain sääskiverkkovirityksestä - MIten se toimii käytännössä? Mitä pitäis verkottaa ja miten?

Olen putsannut lehdet jo 2 kertaa alakautta eli kerran kuukauteen omistusaikana, ei viittis tämän takia vaihtaa muuuten hyvää peliä pois.

Mites/mistä olet putsannut nuo roskat pois?

Nimimerkillä pörisi joku viikko sitten, nyt hiljasta.
pörisee myös täällä, pääseekö tonne jotenkin apparin jalkatilasta käsiksi kätevästi?
-
Janne #2769 stcf #40
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

pilkkitikka kirjoitti:Terve,
Sisäilman tuulettimen moottoreista ja niiden vioista on ollut täällä juttua ennenkin. Mutta kysynpä kuitenkin arvoisalta raadilta, ennakoiko sisäilman puhalluksen voimakkuuden mukaan muuttuva pörinä yhdistettynä "roska siipien välissä räpätykseen" tuulettimen lopullista simahtamista, vai voivatko nuo oireet hävitä pitkäksikin aikaa ihan itsestään. Pörinällä tarkoitan matalaa ääntä, joka on voimakkuudellaan ylittää selvästi esim. moottorin tyhjäkäynnin sisään kantautuvan äänen. Äänen aiheuttaja tuntuu myös resonanssina kojelaudassa. Ja auto on 9-5. -99. Huomenna tilaan autolle huolloin, jollei vika ole tyyppiä "jostain se tulee ja johonkin se yleensä menee...."
Myös laakeri voi vedellä viimeisiä ja jurnuttaa siellä.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,
Kiitokset vinkeistä kaikille. Pikahuollossa totesivat puhaltimen ympäristön olevan läpeensä täynnä roskaa. Ne kun poistettiin niin hiljaista tuli. Roskat nähtävästi saivat aikaan paitsi räpättävän äänen, myös koko puhaltimen tärinän. Äänimaailma ja tärinä olivat pahimmillaan kuin jossain Cessnassa....vaikkei auto Aero olekaan. :)
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

12770180??

Apparin jalkatilasta se suoja pois + 6 x ruuvit pois, mutta ennen että musta muovikansi lähtee pitää tosiaan hanskalokeroa availla/purkaa, vaikeaa on yhden suodattimen vaihto. No, sitten kun se on irti niin imuri käteen ja myös lämppärin puhallus jalkatilaan täysille.

Tässä paremmin http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=77960

9-5:ssa tosiaan on raitisilma suodatin puhalluspuolella, ei mitään järkeä... Miksei se voi olla imupuolella siellä moottorin yläkautta vaihdettavissa, prkle½.
-*-Elämä on-*-
nittifemma
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Syys 18, 2008 19:59

Re: Ja taasen tuulettimesta

Viesti Kirjoittaja nittifemma »

Moro vielä,

9-5T: Onko tuo antamasi nrosarja siis varaosanumero? Ja jos niin mikä osa mahd. kyseessä?
-*-Elämä on-*-
Vastaa Viestiin