9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Onko vinkkejä missä kannattaisi Turun Seudulla teettää tuo moniurahihnan vaihto? Sen verran tutkin twinssaab.comia, että päätin etten itse lähde sitä vaihtamaan.

Juujoo! Mites allekirjoituksen autoon kun sitä pidempää hihnaa täällä lämpimästi suositellaan, niin kannattaako se ostaa etukäteen? Ja kuinka paljon siitä kannattaa maksaa? Speedparts huutaa hihnasta pyörineen 1310kr(Art.nr 53,1022), mikäli ymmärsin Ruåtsin kielisen sivuston oikein.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Taas tuli mieleen eräs kysymys 9-5 automaatista:

Tuossa kun automaatin turbiinilukitus toimii ihan eri tavalla kuin tonnareissa, niin onko 9-5:ssa normaalia, että kun esimerkiksi nelosella turbiinilukitus on käytössä ja autolla rullataan alamäkeä ilman kaasua esim. reilu 80km/h nopeutta, tuntuu sellaista pientä nypyttämistä ?
Tätä ei tunnu kun turbiinilukko ei ole käytössä tai kun kiihdytetään / ajetaan kaasulla.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Täytyy nyt tännekin raportoida epäonnea tämän allekirjoituksen 9-5:n kanssa.

Tänään tuli kauppareissulla vähän viivytystä matkaan:
Liikennevaloissa seistessä, edessä ajava corolla verso päättikin peruuttaa eikä vissiin sitten huomannut, että takana ollaan. Niimpä sitten rysäytti koukku edellä 9-5:n keulan säleiksi. Puskurista meni koukku läpi rikkoen puskuria ja helmaa ja hiukan näytti vääntyneen myös puskurin takana oleva palkkikin. Silmämääräisesti puskurin ja helman takana olevat putket eivät saaneet kipeää. Ainakaan mitään nestemäistä ei hetimiten näkynyt mistään vuotavan. Eli oikomista, uutta puskuria ja uutta helmaa sitten toivottavasti asennetaan syyllisen vakuutuksen piikkiin pikapuoliin. Onneksi oma vauhti oli 0 ja jarru päällä ettei itse liukunut takana olevan päälle. Toinen onni, että peruuttaja tunnusti heti syyllisyytensä.
Mutta kyllä ketuttaa, taas yksi reissu lisää Länsiautoon :( Toivottavasti saavat vaan pian homman alulle ettei kesälomalla tarvii ilman autoa ihmetellä.
Pitää maanantaina laittaa paperit vetämään.

Mutta jos olisi peruuttanut vanhan pystykeulasatkun puskuriin, niin tuskimpa olis tarttenu mitään paperihommia edes täytellä. Nykyautot kun tunnutaan tehtävän vaan muovista.

Kuvia löytyy http://www.saabistinet.com/saab9-5-98.htm alhaalta

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Termos »

saabistinet kirjoitti:Täytyy nyt tännekin raportoida epäonnea tämän allekirjoituksen 9-5:n kanssa.

Mutta jos olisi peruuttanut vanhan pystykeulasatkun puskuriin, niin tuskimpa olis tarttenu mitään paperihommia edes täytellä. Nykyautot kun tunnutaan tehtävän vaan muovista.
Miksi ihmeessä ostit muoviauton, jos vanhassa on vara parempi?
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Termos kirjoitti: Miksi ihmeessä ostit muoviauton, jos vanhassa on vara parempi?
No siitä syystä, että vanhat aidot Saabit alkavat olemaan jo ruostuneita ja tarkoitus on ollut kuitenkin ostaa entistä nykyaikaisempaa Saabia ja oletuksena ollut tietysti, että yhtä laadukastakin.

Itse kun ei osaa muuta tehdä kuin ajaa, tarkistaa öljyt, viedä huoltoon ja hakea sieltä pois, eikä ole tarkoituskaan käyttää autoon vapaa-aikaa muuta kun ajamiseen. Eli mitään ruosteisia autoja ei ole tarkoitus alkaa haalimaan.
Perheellisellä jolla on pieniä lapsia, on vapaa-ajan painopiste ihan jossain muussa kun autoissa.

Rahaa ei ole myöskään käyttää auton korjaamiseen tai korjauttamiseen koko aikaa. Entiset laatu-Saabit kun eivät paljon perushuoltojen lisäksi tulleet kummia maksamaan.

Itse olen hankkinut Saabin luotettavuuden, kokonaisedullisuuden, turvallisuuden ja ajomukaavuuden/ominaisuuksien takia.

Nykyaikaiset varusteet kuten automaattinen ilmastointi yms. ovat kuitenkin tätä päivää ja aika välttämättömiä helteellä pitkiä matkoja perheen kanssa liikuttaessa.
Helsingissä liikuttaessahan omaa autoa ei ns. nurkka-ajoon tai työmatkoihin edes tarvita, sitä varten on julkinen liikenne. Asuinpaikan/ammatinvalintakysymys :D

Onhan toki 9-5 nykyaikainen ja mukava ja varmasti turvallinen auto, mutta laatu entisiin Saabeihin vaan omalta kohdaltani on jäänyt vähän pakkasen puolelle.
Pakko myöntää, että istuinmukavuuskaan ei ole minun kohdallani sitä mitä se oli tonnarissa tai vaikka og-satkussa, vaikka toisin luulis. Mutta kaikki eivät ole lähes parimetrisiä ja satakiloisia. Istuinmukavuus, mikä on minulle yksi tärkeimmistä kriteereistä, on noissa kaikenmaailman riisi- ja koreakipoissa lähinnä naurettavalla tasolla :)

Siksi vielä valitsin Saabin, koska mukavuus, varustelu, turvallisuus ja se merkkiuskollisuus vielä vaikutti niin paljon autonvalintaan, vaikka halvempia, näemmä kestävämpiäkin ja pienikulutuksisempiakin autoja on.
Seuraava merkki voi olla jotain muuta, vielä on velkaa muutama vuosi maksettavana tuota 9-5:sta, että ehtii miettimään sitä merkkiä uusiks. Jokainen remppa tuo tietty lisää velkaa :(

TERO
Viimeksi muokannut saabistinet, Ma Kesä 09, 2008 10:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suosittelen luotettavaa ja laadukasta Toyotaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jcarlson kirjoitti:Suosittelen luotettavaa ja laadukasta Toyotaa.
Ennemmin kannattas vaihtaa julkisiin ja polkupyörään.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tuli käytyä Hertsikan länkkärillä näyttämässä kolarivaurioita, kun vastapuolen vakuutusyhtiö antoi luvan korjaukseen.

Näyttäisi siltä, että pelkkä etupuskurin uusiminen riittäisi.
Tilaavat Hertsikaan valmiiksi maalatun puskurin ja soittavat sitten milloin vien auton puskurinvaihtoon.

Sen jälkeen vaan sitten turboremppaan, ellei jotain muuta hajoa ennen sitä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mimmi kirjoitti:Pahus, kun en tajunut viedä femmaa Hertsikaan kolarikorjaukseen, nyt joudun odottamaan maalauksen ajan. Hertsikassa kun olisi ollut suoraan oikeanväriset osat hyllyssä :oops:
No kyllä sitä nyt väännellään :)

Tarkoitin että tilaavat puskurin ja maalauttavat sen jossain ja kun se on maalattuna tullut Hertsikaan, niin sitten vien autoni sinne puskurin vaihtoon.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tänä aamuna (23.6) sitten auto meni Hertsikan Länsiautoon uuden etupuskurin asennukseen.
Samalla katsovat onko turbo vaihtokunnossa, kuten aiemmin olen kirjoitellu. Kylmänä startatessa pölläyttää hiukan, mutta vedet ovat puhtaita, öljyt siistiä ja reilu 1000km:n aikana ei vähenemistä havaittu mittatikussa.

Päivitetään sitten tietoa kun saan vastauksen onko turbo vaihtokunnossa.


Onko muuten muilla ollut automaateissa samanlaista oiretta, että kun kolmosella tai nelosella turbiinilukko on päällä ja rullataan ilman kaasua, tuntuu sellaista pientä nykymistä tai nypyttämistä ?

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

No niin, väliaikatietoa ysivitosestani:

Eivät saaneet sitä työn alle kuin eilen iltapäivällä kun aamusta heitä työllisti eräs takuuremppa.

Puskuriin odotellaan vielä muutamia ilmanohjainosia jotka tulevat ehkä huomenna, muuten ok. Eipä mulla ole tolla kiire kun ei itse tuota puskurihommaa joudu edes maksamaan ja stadissa ei autoa tarvitse. Vasta viikonloppuna taas käyttöä autolle.

Turboa ei nyt kuulemma heti ole pakko vaihtaa vaikka vaihtokunnossa onkin ja pakopuolella öljyä. Mutta mun ajomäärällä (noin 5000km/vuosi) seuraillaan ja vaihdetaan viimeistään sitten jos alkaa öljyä kulumaan ja pöllyttää enemmän.

Uutena hommana löytyi sitten, että öljynpaineen varoitusvalo ei toimi, ehkäpä anturivika. Pyysin vaihtamaan anturin jotta saataisiin valokin toimimaan.
Olivat myös huomanneet että jakopään tietämillä on öljyvuotoa ja lampunpyyhkijöiden pissapoika on tukossa :)

Että loppuviikosta sitten tiedetään enemmän.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

No niin, nyt on ysifemma taas itsellä.

Laskua vastapuolen vakuutusyhtiöön puskurirempasta meni noin 1500e :)

Itselle tuli maksettavaksi se tilaamani turbon tarkastus (alle 100e) ja öljykellon vaihto (samalla vaihdettu lampunpissapoikien takaiskuventtiili) (alle 200e)

Turbo sitten vaihdatetaan syksyllä.

Kuvat rempan jälkeen löytyvät http://www.saabistinet.com/saab9-5-98.htm sivun lopusta.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ostin äkettäin 9-5,olin Lohjalla töissä ja ajattelin mennä paikalliseen saab liikkeeseen kysymään huohotinpäivityksestä ja moottoritakuusta.Pyysin huoltoneuvojaa selvittämään onko selvittämään onko päivitystä tehty,se kysy asentajalta jos se katsoisi autosta.vastaus oli,ei sitä päällepäin näe kun ovat niin saman näköisiä(onko päivitys tehty).8v moottoritakuusta ei kukaan tiennyt mitään.Tosi hienoa mennä kysymään merkkiliikkeestä kun eivät tiedä tai ovat olevinaan tietämättömiä.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

kyllä sen huohotinpäivityksen mun mielestä näkee päällepäin. Jotenki näyttää niin erinäköiseltä huohotin putkisto vanhaan verrattuna(tai sitten en ikinä sitä niin tarkaan aiemmin katsonut)

Ja se moottoritakuu. Näet sen itsekin huoltokirjasta
Se tulkitaan jotenkin näin
Huoltoväli 20tkm. jokaisen huollon maksimiväli on 22500 jolloin takuu on voimassa. Huom huoltojen väli, eli jos on vaikka 30tkm huolto tehty 28000km ja 50tkm huolto 52000 ei takuu ole voimassa, koska huoltoväli on tällöin 24tkm. Tai vaihtoehtoisesti on huollot myös tehtävä vuoden sisään jos kilometrit eivät täyty.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 9-5 ostettu, nyt tulee kysymyksiä ja ajatuksia

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tuossa kuvassa on 5561200 -päivitys asennettuna:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg
Sen erottaa vanhemmista versioista mm. venakopan sivusta lähtevistä letkuista, joissa on valkoista tekstiä ja nippuun käärityistä letkuista läppäkotelolla.

8 vuoden huolenpito-ohjelmasta pitäisi merkkihuollolla olla tiedote, joka on postattu moneen kertaan myös tänne foorumiin, esim. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=490

Eski
Vastaa Viestiin