Turbon jäähdytys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Turbon jäähdytys

Viesti Kirjoittaja artako »

Vanhan (-91) og900 matalapaine turbon ohjekirjassa neuvottiin käyttämään konetta tyhjäkäynnillä ennen sammuttamista jotain 15-20s varsinkin matka-ajon ajon jälkeen. Muistaakseni tämä piti tehdä turbon jäähdyttämiseksi ja/tai lämpöjen tasaamiseksi. Manuaali meni tietenkin auton mukana kahdeksan vuotta sitten, enkä enää muista tarkkaan näitä ohjeita. Nykyisiin turboihin en tällaista suositusta ole ohjekirjoissa nähnyt. Moottoreiden tekniikka ei ole kuitenkaan kovin paljoa muuttunut muuten kuin elektroniikan osalta.

Itse olen tätä vanhan ysisatasen ohjetta käyttänyt myös 9-5:ssä. Voi olla ettei siitä mitään hyötyä ole, mutta ei varmaan haittaakaan. Garretilla, joka vaihdettiin takuuna pian auton ostamisen jälkeen kun autolla oli ajettu n. 170tkm on nyt ajettu n.80tkm. Saapa nähdä kuinka kauan kestää.
9-5 Aero wagon M -04, 900 Turbo -90, 96 2-t -65.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Turbon jäähdytys

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Aina kannattaa hetki jäähdytellä, en sammuta turbotontakaan heti. Esim. kannentiiviste ei välttämättä tykkää sammuttamisesta välittömästi maantieajon jälkeen.
Vastaa Viestiin