Kannattaako lohkolämppäriä käytellä näillä "pikkupakkasilla" joka aamu ja töistä lähdettäessä myös?
Mikä olisi taas hyvä lämmityksen kestoaika?
"Joku" sanoo, että kannen tiivisteet kärsisivät ainaisesta lämmittämisestä.
Sitten taas "jossain" oli mainittu, että jo alle +5 keleissä olisi hyvä lämmitellä. (koneen käyttöikä, bensankulutus)
Lohkolämmittimen käyttö
Lohkolämmittimen käyttö
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Lohkolämmittimen käyttö
Absurdi väite, että kansipahvi ottaisi itseensä lohkiksen käytöstä. Itse laitan johdon kiinni aina kun ollaan lähellä nollaa. Näin pikkupakkasella riittää reilu puoltuntinen, vajaa tunti. Kovemmilla pari tuntia on riittävä aika. Liika lämmittäminen ei ole varmasti haitaksi moottorille, mutta se käy lohkiksen päälle ja on myös turhaa.
Työpaikalla ei ole tolppaa, joten sitä varten on menossa Webasto paikoilleen.
Työpaikalla ei ole tolppaa, joten sitä varten on menossa Webasto paikoilleen.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Lohkolämmittimen käyttö
Olisipa kiva kuulla sen "jonkun" perustelut miten kannen tiivisteet kärsii lohkolämmittimestä.
Meillä on töissä ihme systeemi joka katkoo lämppärin virtaa ulkolämpötilan mukaan, eli kylmällä lämmittää pidempiä jaksoja ja lämpimämmällä lyhyempiä. Tuli luettua joku defan tai vastaavan testiraportti jossa käyttävät samaa virrankatkomiskeinoa testatakseen lämmitysvastuksen ikääntymistä. Eli tod.näk. tuhoaa lämppärin ajan myötä nopeammin, mutta kun ei webastoa ole niin pakko kärsiä. Ja eipä nuo lämmitysvastukset nyt niin kalliita ole muihin auton kuluihin verrattuna ja vielähän tuo vastus lämpiää.
Meillä on töissä ihme systeemi joka katkoo lämppärin virtaa ulkolämpötilan mukaan, eli kylmällä lämmittää pidempiä jaksoja ja lämpimämmällä lyhyempiä. Tuli luettua joku defan tai vastaavan testiraportti jossa käyttävät samaa virrankatkomiskeinoa testatakseen lämmitysvastuksen ikääntymistä. Eli tod.näk. tuhoaa lämppärin ajan myötä nopeammin, mutta kun ei webastoa ole niin pakko kärsiä. Ja eipä nuo lämmitysvastukset nyt niin kalliita ole muihin auton kuluihin verrattuna ja vielähän tuo vastus lämpiää.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Lohkolämmittimen käyttö
Kotipihassa lohkölämmitin kiinni vain sen max. 2h kovilla pakkasilla. Tehtaan pihassa täydet 8h kun työnantaja maksaa. Tuskin tuo vähän ylipitkistä lämmitysajoista kärsii hirveämmin. Se mitä lämmittäminen vie sähköä kotona kiinnostaa enemmän.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: Lohkolämmittimen käyttö
Kotona ei päällä juuri koskaan kun joku valopää on keksinyt että autoa ei tarvitse saada lämpimäksi kuin kello 05-10, 13-16 tai 18-20. Noille aikaväleille jos lähtö joskus sattuu niin lämmityksessä sen aikaa kun ehtii lämmetä, eli 0-5h. Yleisimmät kotoa lähtö aikani ovat tuossa 12-13 välillä tai sitten 17-18, eli kylmänä useimmiten mennään vaikka lämpöpaikasta maksetaan. Töissä sitten 2h kun tolpassa on 2h ajastin. Käytän yleensä kun lämpötila laskee pakkasen puolelle.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: Lohkolämmittimen käyttö
Ite olen aina lämmitellyt kun lämpötila painuu lähemmäs nollaa, eli siinä kolmen neljän asteen nurkilla alkaa roikkakausi. Puolesta tunnista tuntiin yleensä lämmitän ja kylmemmällä sitten kaks tuntia.
Plussakeleillä lämmitellessä nauravat kaikki - työkaverit ja minä. Samalle asialle nauretaan mutta eri syistä. Mukavampi lähteä esilämmitetyllä autolla liikenteeseen kun kulutus ja päästöt on pienempiä, puhaltaa nopeammin lämmintä lasillekkin.
Osa naureskelijoista lämmittää vasta 10-20 pakkasasteen keleillä kun menee kuulemma vastus nopeammin, jäähdytinneste huononee ja haihtuu jne. No jokainen tekee mitä tykkää. Eipä ole omiin autoihin tarvinnu vaihtaa vastuksia vielä koskaan ja nesteet olen vaihtanut neljän vuoden välein.
Mielenkiintoista olis kyllä kuulla perustelut miksi esilämmitys tuhoaisi kannentiivisteen ennen aikojaan.
Minusta kannattaa kuitenkin lämmittää jos siihen on mahdollisuus.
Plussakeleillä lämmitellessä nauravat kaikki - työkaverit ja minä. Samalle asialle nauretaan mutta eri syistä. Mukavampi lähteä esilämmitetyllä autolla liikenteeseen kun kulutus ja päästöt on pienempiä, puhaltaa nopeammin lämmintä lasillekkin.
Osa naureskelijoista lämmittää vasta 10-20 pakkasasteen keleillä kun menee kuulemma vastus nopeammin, jäähdytinneste huononee ja haihtuu jne. No jokainen tekee mitä tykkää. Eipä ole omiin autoihin tarvinnu vaihtaa vastuksia vielä koskaan ja nesteet olen vaihtanut neljän vuoden välein.
Mielenkiintoista olis kyllä kuulla perustelut miksi esilämmitys tuhoaisi kannentiivisteen ennen aikojaan.
Minusta kannattaa kuitenkin lämmittää jos siihen on mahdollisuus.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334