9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vaikea uskoa että GM:n 5W-30 5l ja 22e voisi olla laadukasta, onkohan tasan samaa kamaa kuin myyvät Biltemassa vieläkin edukkaammin?
0W-öljyt ei kait sovi mihinkään polttomoottoriin (jossei työskentele jäämerellä, siperiassa, tms paikassa jossa sellaisia oikeasti tarvitsisi, ja jossa sellaisia on oikeasti pakko käyttää, vaikkei niiden ominaisuudet arkikäyttöön sopisikaan missään muualla).

Kuinkahan noissa b2x5-koneissa toimisi Valvolinen Max-life, luulisi että voimakkaan lisäaineistuksensa ansiosta voisi toimia ainakin vähemmän huonosti kuin mm. Mobil, Teboil, Shell, Biltema, Motox, ja muut halpismerkit? Castroliltakin luulisi löytyvän kunnollista öljyä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Joo tuli tuosta 0w öljystä kirjoitettua vähän huonossa sanamuodossa eli mimmi oikeassa ovat sallittuja jälleen mutta eivät suosittele ainakaan Kokkolan Saab huollossa auto Åströmillä, vissiinkin aika monessa huohotin ja jakopää ongelmaisessa löytynyt tästä öljystä yksi yhdistävä tekijä monessa koneessa, tosin moneen muun syyn lisäksi. Uudemmissa koneissa (04> voi käyttää, vaikka suosittelevat kyllä tätä GM 5w- 30 kaikkiin vuosimalleihin.
Tuosta pikku dieselissä myös kuulin kivoja juttuja, Opel ei suostunut ottamaan tuota valikoimaan heti vaan saab hoiti testauksen. Ja siitä on ollut melkein alusta asti kaksi versiota ja saabissa on käytetty tuota huonompaa. Parempi otettiin käyttöön saabissa vasta kun tämä ensimmäinen ei kestänyt eli opeleihin laitettiin heti tuota kestävämpää versiota eli 02 syksyllä. Kuulostaa uskomattomalta toivottavasti ei pidä paikkansa, näin nuo opel puolen kaverit väittivät, olivat olleet Saksassa vierailulla GM tehtaalla tuohon aikaan. Eli nuo alkupään koneet olivat aika peestä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tiedän tuon koneen historiikin aika hyvin, GM kuuluna japanilainen isuzu sai kehittämisvastuun tuosta dieselkoneesta saabilaisten kanssa, mutta en väitä mitään, näin kuulun opel puolen huoltomiehiltä, olivat ihmetelleet kauhiasti miksi saabiin laitettiin tuota ns huonompaa versiota, vaikka parempaakin oli saatavilla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja jmarin »

ng900aero kirjoitti:0W-öljyt ei kait sovi mihinkään polttomoottoriin (jossei työskentele jäämerellä, siperiassa, tms paikassa jossa sellaisia oikeasti tarvitsisi, ja jossa sellaisia on oikeasti pakko käyttää, vaikkei niiden ominaisuudet arkikäyttöön sopisikaan missään muualla).
Milläs tavalla ne ei sovi? Kun meidän kulkimiin sitä näyttävät huolloissa lorottelevan.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Nimenomaan versioita eli itsellenikin oli uutta että melkein alusta asti on ollut 2 versiota ja tuota huonompaa on laitettu saabiin ilmeisesti vain saabiin ei opeliin. Eli näitä parempia 2003 -2005 versioita on ainakin kaksi eivät ole saaneet tehtaalta oikein selvää vastausta, eivät ole halunneet kertoa oli huoltopuolen kommentti kun kyselin. Kuitenkin Opeleissa tuo kone on paljon paremmassa maineessa eikä ihme näiden tietojen valossa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Hei mimmi tässä onkin kyse sisäpiiritiedosta eli GM opelin tehtaalta saadusta tiedosta, olivat olleet tutustumiskäynnillä tehtaalla, ei mistään GM virallisesta tiedosta. Onko tämä luotettava tieto, se onkin aivan toinen asia. Yritin itse kysellä Suomen Saabilta tietoja tuosta koneesta, onko ongelmia ollut ja versioista, mutta ei sieltä myönnetty mitään ja heidän mukaansa mitään eri versioita ei ole edes olemassa, loppu. Että silleen.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Passi »

Oisko homma näiden 0w-öljyjen kanssa niin, että niissä on peseviä ainesosia liikaa ja kun moottorilla on ajettu normaaleilla öljyillä ja liian pitkillä vaihtoväleillä niin karstat lähtee liikenteeseen kun "pesu" alkaa?

Ja tuosta sitten voidaan tehdä johtopäätös, että 0w-öljyjä voi käyttää jos niitä on aina käyttänyt.
99T-museopeli
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Uskallan väittää, että vanhalla OG Satkun koneella olisi pärjännyt vaikka olisi vaihtanut öljyt sadantonnin (100 tkm) välein. Olisiko siitä voinut vetää johtopäätöksen, että se olisi oikea vaihtoväli öljyille?

Opel Vectra B-mallin keulalta löytyy 2.2L bensakonetta, minkä jakoketju saattaa katketa arvaamatta pitämättä minkäänlaista ääntä noin 80tkm ajon jälkeen. Sillä saatta päästä hyvällä tuurilla jopa 180tkm, mutta sitten remppa maksaakin 3500 € ! Ei paljonm naurattas jos omalle kohdalle sattuisi. Mutta yksi havainto on tästä ongelmasta tehty - yleensä moottorit ovat olleet likaisia sisäpuolelta eli ajettu pitkiä öljynvaihtovälejä. Onko ongelman aiheuttajaksi muodostunut takerteleva ketjunkiristin?

Mutta edelleenkin vaihdan Tonnariini öljyt (Teboilit) 10tkm:n välein ja teen Forten puhdistuskäsittelyn 20-30 tkm välein. Koneella ajettu vasta 463tkm ja se ei kuluta vaihtovälillä milliäkään öljyä ja öljy pysyy kirkkaana pitkään. Koneeseen ei ole vaihdettu kuin venttiilikopan tiiviste!

Mielummin huollan kuin korjaan! Ja kaiken lisäksi se on halvempaa!

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Vai on tuossa GM 2,2 ollut ongelmia jakopään kanssa, kuinkahan yleisiä ongelmia ja ovatko vain tietyissä alkupään vuosimalleissa. Mielenkiintoiseksi asian tekee se että 9-3 on käytetty saman tyypin konetta 2003 eteenpäin, tosin eri kokoisena 2.0 ja muistaakseni myös 2.8 V6 on samaa moottoriperhettä. Onkohan 9-3 käyttäjillä ollut ongelmia tuon jakopään kanssa?
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

joukolainen kirjoitti:. Uudemmissa koneissa (04> voi käyttää, vaikka suosittelevat kyllä tätä GM 5w- 30 kaikkiin vuosimalleihin.
.
Tuli tästä öljyväännöstä mieleen erään huoltoliikkeen seinällä oleva Mobilin oman öljytaulukon suositukset...siellä seisoi nimenomaan Saab 3.0 TiD kohdalla Rally Formula 0W-40....
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Saab suosittelee käytettäväksi täyssynteettistä Long Life -moottoriöljyä, viskositeetti 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-A-025 -laatuvaatimukset. Valtuutetusta Saab-liikkeestä saatte varmasti autonne sopivan öljyn. Suosittelemme öljynvaihtoa tehtäväksi 10 000 km:n välein mikäli ajetaan pääosin kaupunkiajoa.

tuollainen vastaus tänään GM Finlandilta...suosituksia moneen lähtöön, lienee henkilökohtaista mihin itse uskoutuu...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mimmi kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti:Saab suosittelee käytettäväksi täyssynteettistä Long Life -moottoriöljyä, viskositeetti 0W-30, 0W-40, 5W-30 tai 5W-40, joka täyttää GM-LL-A-025 -laatuvaatimukset. Valtuutetusta Saab-liikkeestä saatte varmasti autonne sopivan öljyn. Suosittelemme öljynvaihtoa tehtäväksi 10 000 km:n välein mikäli ajetaan pääosin kaupunkiajoa.

tuollainen vastaus tänään GM Finlandilta...suosituksia moneen lähtöön, lienee henkilökohtaista mihin itse uskoutuu...
GM Finlandin arvauskeskus näemmä taas toimii täydellä teholla.
Tuo saamasi öljylaatu käy VAIN bensakoneisiin ja edellisessä oli kyse pikkudieselistä.
Aaaa..aivan, meikän moka...
mitäpä konkreettista eroa muuten on 0W:llä ja 5W:llä ja 30:llä ja 40:llä.
onko noista siis jotain suositeltu ehdottomasti käytettävän tietyissä olosuhteissa ajettaessa?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
sandelin85
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Su Huhti 29, 2007 15:46
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja sandelin85 »

Täällä olikin jo pikkasen juttu karannut :D Mut kiitoksia paljon kaikista vinkeistä, mut nyt on auto kunnossa, turbo siel rikki oli !!! Ihmettelen vaan suuresti ku oli marmoritiskil turbo tarkastettavana, ja sanoivat että kunnossa on...ja yksi toinen pulju täältä päin ilmoitti että uus kone vaan :D tai et männänrenkaat vaihtoon, täyskoneremppa jne...Itse en paljoa autoista tierä mut ihmettelen suuresti miksei turbo vikaa ollut muka huomattu, no 100km päähän vein auton ni kuntoon tuli hyvään hintaan :D
Bmw 325i Coupe e36
EX: Saab 9-5 2.3t (JC-Stage 1) http://i41.tinypic.com/11iegbk.jpg "3.5" vuotta ongelmia koko ajan, alkaa menettää uskonsa saabiin... :/"
RankkaRaimo
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Tammi 16, 2007 18:10

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja RankkaRaimo »

sandelin85 kirjoitti:Täällä olikin jo pikkasen juttu karannut :D Mut kiitoksia paljon kaikista vinkeistä, mut nyt on auto kunnossa, turbo siel rikki oli !!! Ihmettelen vaan suuresti ku oli marmoritiskil turbo tarkastettavana, ja sanoivat että kunnossa on...ja yksi toinen pulju täältä päin ilmoitti että uus kone vaan :D tai et männänrenkaat vaihtoon, täyskoneremppa jne...Itse en paljoa autoista tierä mut ihmettelen suuresti miksei turbo vikaa ollut muka huomattu, no 100km päähän vein auton ni kuntoon tuli hyvään hintaan :D
Se on kato sellasta se autojen huollattaminen nykyään...Hakuammuntaa. Huoltoliikkeet ilmottelee millon mitäkin vikoja ja remppoja tarvittavan ja asiakas maksaa vaikka ei tuliskaan kuntoon. Kyllähän sellasella taktiikalla et vaihdetaan osa kerrallaan, etupuskurista kohden perää aina takapuskuriin asti, auto jossain kohtaa saadaan kuntoon. :D
jsalonensaab95t23
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ma Heinä 20, 2009 13:33

Re: 9-5 Öljyä kuluu PALJON !!!

Viesti Kirjoittaja jsalonensaab95t23 »

kiitos keskustelijoille - erityisesti jcarlsonille. Omassa Saabissamme sama vaiva ja täältä löytyi vihje mistä vika saattaisi löytyä.
Vastaa Viestiin