Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Mitä tiivistystä olette käyttäneet öljypohjaan ? Loctite...?
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Mitäs jos tekis vanhanaikaiset elikkä tuuppais sen helevetin huohotusletkun ihan vaa irralleen ulkoilmaan??
-04 2,2tid Femma, kakarankuljetuskone -05 sdi klonksvaagen kolopallo,työmatkasukkula -81 MB 613, koskimelontatukikohta
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Nyt ajettu huoltotoimien jälkeen pian tonni, eikä ainakaan öljy ole kadonnut minnekään.
Avasin myös öljypohjan ja venakopan. Niistä ei löytynyt mitään hälyttävää. Öljypohjankin imusihti oli melkein kirkas. Tein kylläkin ennen öljyjen pois pudottamista Forte-pesun, liekö hyvästä vai pahasta mutta onpa kokeiltu.
Huohotin setin yhteydessä vaihdoin sen takaiskuventtiilinkin, joka muuten näytti päästävän pienesti myös siihen väärään suuntaan.
Öljypohjan laippatiivisteenä käytin Kent Sili Gasket 2 (GM:n hyväksymä?). Suosittelivat tuollaista kun ei ollut Loctite 518:sta tarjolla. Tuntu tuo Kent toimivalta tavaralta ja eilen tarkistaessa öljypohjaa, kaikki näytti kuivalta.
Samalla vaihdoin nesteetkin ja laitoin lohkolämppärin. Toimii pakkastulpan irroitus siten kuin foorumin keskusteluista sai lukea (vaikka tulppa sinkosikin lohkoon sisälle, 2h hikoilulla pois). Nesteiden vaihto näytti olleen myös tervetullut toimenpide. Sen verran tuli nöyhtää nesteiden mukana.
Avasin myös öljypohjan ja venakopan. Niistä ei löytynyt mitään hälyttävää. Öljypohjankin imusihti oli melkein kirkas. Tein kylläkin ennen öljyjen pois pudottamista Forte-pesun, liekö hyvästä vai pahasta mutta onpa kokeiltu.
Huohotin setin yhteydessä vaihdoin sen takaiskuventtiilinkin, joka muuten näytti päästävän pienesti myös siihen väärään suuntaan.
Öljypohjan laippatiivisteenä käytin Kent Sili Gasket 2 (GM:n hyväksymä?). Suosittelivat tuollaista kun ei ollut Loctite 518:sta tarjolla. Tuntu tuo Kent toimivalta tavaralta ja eilen tarkistaessa öljypohjaa, kaikki näytti kuivalta.
Samalla vaihdoin nesteetkin ja laitoin lohkolämppärin. Toimii pakkastulpan irroitus siten kuin foorumin keskusteluista sai lukea (vaikka tulppa sinkosikin lohkoon sisälle, 2h hikoilulla pois). Nesteiden vaihto näytti olleen myös tervetullut toimenpide. Sen verran tuli nöyhtää nesteiden mukana.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Onks toi huohotin päivitys, joku mikä tulee tehdä ammattimiehellä vai käsittääkö se vaan letkuja ja nippoja ?
Itse tarkistin öljynvaihdon jälkeen ( pari sataa kilometriä jälkeen ) öljyt ja vähän tollasta samalaista smäimää oli tikun päässä...ei kyllä ihan noi rutkasti.
- tietämätön -
Itse tarkistin öljynvaihdon jälkeen ( pari sataa kilometriä jälkeen ) öljyt ja vähän tollasta samalaista smäimää oli tikun päässä...ei kyllä ihan noi rutkasti.
- tietämätön -
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Huohotinpäivitys löytyy varaosanumerolla 5561200.
Asennsohjetta löytyy esim. tuolta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=512
Eski
Asennsohjetta löytyy esim. tuolta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=512
Eski
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Muistakaa vaihtaa se venttiilikopan kannesta lähtevä letku samalla, se ei kuulu päivityspakettiin. Omasssani oli huohotinpäivitys tehty mutta huohotinletku oli vanha ja lytyssä. Hieman oli tuollaista mömmöä ilmestynyt tikun päähän, mutta letkun ja öljynvaihdon jälkeen ei (vielä) ole tullut uutta.
Vaikka tikun pää näytti huolestuttavalta, ei poistettu öljy näyttänyt pahalta. Ilmeisesti aika paikallinen ongelma, jos sitä ei päästä pahaksi.
Vaikka tikun pää näytti huolestuttavalta, ei poistettu öljy näyttänyt pahalta. Ilmeisesti aika paikallinen ongelma, jos sitä ei päästä pahaksi.
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Nyt ajelin 1500km (sadekelissä) maantieajoa ja mömmöä on ilmestynyt taas tikun ympärille ja öljyntäyttöputkeen. Asiaa tutkitaan (erinäisiä takuita voimassa) mutta voiko tuota ilmentyä em. olosuhteissa vaikka huohotus toimisi? Eli olenko vain liian herkkä
Kolmesta huollosta (2 Saab-merkkihuoltoa) sanottiin tämän olevan nykyisin varsin yleistä erimerkkisillä autoilla, eikä sinällään huolestuttavaa. Onko näin? Kaikilla asianomaisilla ei ollut omaa lehmää ojassa, joten kyse ei ollut vain normaalista vähättelystä
Koneeseen on tehty noin vuosi sitten merkkiliikkeessä kansiremppa/ketjunvaihto ja tuo uusin *200 huohotinpäivitys. Nyt selvitetään ettei sen jäljiltä ole jotain pielessä ja ilmeisesti jäähdytysjärjestelmää koeponnistetaan vaikkei mikään viittaa vuotoon.
Kävi vain mielessä että jos homma tosiaan johtuu pitkän öljyntäyttyputken keräämästä kosteudesta, niin miksei siihen ole laitettu eristettä? Olen vieläkin vakuuttunut että järjestelmä ei välttämättä hengitä kuten pitäisi. Merkkiliikkeiden patenttivastaukset loppuvat huohotinpäivitykseen.
EDIT: Mainittakoon tässäkin että kone on 2,3t -00.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Koneeseen on tehty noin vuosi sitten merkkiliikkeessä kansiremppa/ketjunvaihto ja tuo uusin *200 huohotinpäivitys. Nyt selvitetään ettei sen jäljiltä ole jotain pielessä ja ilmeisesti jäähdytysjärjestelmää koeponnistetaan vaikkei mikään viittaa vuotoon.
Kävi vain mielessä että jos homma tosiaan johtuu pitkän öljyntäyttyputken keräämästä kosteudesta, niin miksei siihen ole laitettu eristettä? Olen vieläkin vakuuttunut että järjestelmä ei välttämättä hengitä kuten pitäisi. Merkkiliikkeiden patenttivastaukset loppuvat huohotinpäivitykseen.
EDIT: Mainittakoon tässäkin että kone on 2,3t -00.
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
No, vaihtoivat merkkihuollossa kannentiivisteen öljyvuodon takia takuuseen, koska autoon oli samaisessa huollossa tehty kansiremontti reilu vuosi sitten. Huomasivat vuodon tutkiessaan huohotusta. Minä en vuotoa nähnyt, edes läikkänä maassa, mitä nyt hieman haistanut joskus. Aloittivat muista tiivisteistä koska vuotoa oli vaikea paikallistaa, lopulta muu ei auttanut kuin kannen aukaiseminen.
Ihan kiva, mutta väittivät silti että huohotuksessa ei ole vikaa, eikä pienimääräisestä mömmöstä öljytikussa aiheudu ongelmaa. Katsotaan jatkuuko ongelma, nyt on kuitenkin periaatteessa kaikki tehtävä asian eteen tehty. Vai olisiko vielä ehdotuksia?
Ihan kiva, mutta väittivät silti että huohotuksessa ei ole vikaa, eikä pienimääräisestä mömmöstä öljytikussa aiheudu ongelmaa. Katsotaan jatkuuko ongelma, nyt on kuitenkin periaatteessa kaikki tehtävä asian eteen tehty. Vai olisiko vielä ehdotuksia?
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Tänään se sitten tuli ilmi: pesun ja kuivauksen jälkeen auto oli tallissa kuivumassa, kunnes poiis lähteissä sain ihmeellisen päähänpiston ja päätin ennen starttaamista kurkata öljyjen tilanteen. No vielä mitä, tikku oli kyllä hieman öljyinenkin, mutta myös kuin kuravellin peitossa. Ei mitään noin keltaista kuin topicin alkuvaiheilla kuvassa, mutta selkeästi jotain ylimääräistä.
Öljyt on vaihdettu vajaa vuosi ja 8000km sitten, tarjoitus oli päästä vielä vuoden vaihteen yli, mutta mutta... 9-5 2.3t 1997 (kirjanoppineiden mielestä vm. 1998), 165tkm (ei huohotinpäivitystä tai muutakaan normaalien huoltojen sisällöstä poikkeavaa tehty).
Käy ja kukkuu aivan normaalisti, yöpyy tallissa ikkunat auki (hieman ominaistunkkainen haju) ja aina lähteissä aamuisin kuullostelen konetta. Mitään epänormaalia ei ole ilmennyt, ehkä hienoista tehottomuutta ja kytkinkin hieman kulunut, mutta muutoin täysin uuden veroista menoa.
Kuraa ja kuivuutta havaittuani lurautin hyllystä hieman 5W-40:stä sekaan ja matka jatkui. 20 km ajon jälkeen ei muutosta mönjissä.
Taustaa: ajo ollut viimeisen vuoden pääosin seuraavaa: aamulla töihin 13km, josta 2km kaupunkiajoa, 7km moottoriteitä 120km/h ja loput 4km ruuhkautunutta kaupunkijonotusta. Päivällä satunnaista kaupunkipyörimistä 5-10km, jonka jälkeen illansuussa paluu kotiin (kuten aamulla). Kunnollisia maantieosuuksia ei ole juurikaan kertynyt viime aikoina.
Huolto-ohjelman mukaista elämpää on pyritty viettämään, hieman ylimääräistä öljynkulutusta on esiintynyt aiemminkin.
Maanantaina päätyy M. Takalan käsittelyyn Nokialle...
Öljyt on vaihdettu vajaa vuosi ja 8000km sitten, tarjoitus oli päästä vielä vuoden vaihteen yli, mutta mutta... 9-5 2.3t 1997 (kirjanoppineiden mielestä vm. 1998), 165tkm (ei huohotinpäivitystä tai muutakaan normaalien huoltojen sisällöstä poikkeavaa tehty).
Käy ja kukkuu aivan normaalisti, yöpyy tallissa ikkunat auki (hieman ominaistunkkainen haju) ja aina lähteissä aamuisin kuullostelen konetta. Mitään epänormaalia ei ole ilmennyt, ehkä hienoista tehottomuutta ja kytkinkin hieman kulunut, mutta muutoin täysin uuden veroista menoa.
Kuraa ja kuivuutta havaittuani lurautin hyllystä hieman 5W-40:stä sekaan ja matka jatkui. 20 km ajon jälkeen ei muutosta mönjissä.
Taustaa: ajo ollut viimeisen vuoden pääosin seuraavaa: aamulla töihin 13km, josta 2km kaupunkiajoa, 7km moottoriteitä 120km/h ja loput 4km ruuhkautunutta kaupunkijonotusta. Päivällä satunnaista kaupunkipyörimistä 5-10km, jonka jälkeen illansuussa paluu kotiin (kuten aamulla). Kunnollisia maantieosuuksia ei ole juurikaan kertynyt viime aikoina.
Huolto-ohjelman mukaista elämpää on pyritty viettämään, hieman ylimääräistä öljynkulutusta on esiintynyt aiemminkin.
Maanantaina päätyy M. Takalan käsittelyyn Nokialle...
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Itse tuossa vaihdatin huohotinpäivityksen uuteen ja samalla uudet öljyt..tuli sitten juttua korjausukon kanssa öljyn "smetanoitumisesta".
sano, että ei helvetissä mitään forte-pesuja, saattaa vaan irrottaa likaa ja tukkia sihtejä ym.
suositteli, että käytät autoa 2500-3000 rpm-alueella sellasen 45min-60min. ni palaa helvettiin kaikki moskat.
tai sitten pitää öljynvaihtovälin 5000 km:ssä ni tavallaan öljyllä putsaa sitä konetta...
onneks itellä ei ollu öljyasia vielä smetana vaiheessa...
sano, että ei helvetissä mitään forte-pesuja, saattaa vaan irrottaa likaa ja tukkia sihtejä ym.
suositteli, että käytät autoa 2500-3000 rpm-alueella sellasen 45min-60min. ni palaa helvettiin kaikki moskat.
tai sitten pitää öljynvaihtovälin 5000 km:ssä ni tavallaan öljyllä putsaa sitä konetta...
onneks itellä ei ollu öljyasia vielä smetana vaiheessa...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
huohotinpäivitys kehiin ja öljypohja auki ja tsekkaukset venakopasta ja puhdistukset...uudet öljyt ja seuraavat uudet öljyt 5000 km:n päästä...jameli kirjoitti:Tänään se sitten tuli ilmi: pesun ja kuivauksen jälkeen auto oli tallissa kuivumassa, kunnes poiis lähteissä sain ihmeellisen päähänpiston ja päätin ennen starttaamista kurkata öljyjen tilanteen. No vielä mitä, tikku oli kyllä hieman öljyinenkin, mutta myös kuin kuravellin peitossa. Ei mitään noin keltaista kuin topicin alkuvaiheilla kuvassa, mutta selkeästi jotain ylimääräistä.
Öljyt on vaihdettu vajaa vuosi ja 8000km sitten, tarjoitus oli päästä vielä vuoden vaihteen yli, mutta mutta... 9-5 2.3t 1997 (kirjanoppineiden mielestä vm. 1998), 165tkm (ei huohotinpäivitystä tai muutakaan normaalien huoltojen sisällöstä poikkeavaa tehty).
Käy ja kukkuu aivan normaalisti, yöpyy tallissa ikkunat auki (hieman ominaistunkkainen haju) ja aina lähteissä aamuisin kuullostelen konetta. Mitään epänormaalia ei ole ilmennyt, ehkä hienoista tehottomuutta ja kytkinkin hieman kulunut, mutta muutoin täysin uuden veroista menoa.
Kuraa ja kuivuutta havaittuani lurautin hyllystä hieman 5W-40:stä sekaan ja matka jatkui. 20 km ajon jälkeen ei muutosta mönjissä.
Taustaa: ajo ollut viimeisen vuoden pääosin seuraavaa: aamulla töihin 13km, josta 2km kaupunkiajoa, 7km moottoriteitä 120km/h ja loput 4km ruuhkautunutta kaupunkijonotusta. Päivällä satunnaista kaupunkipyörimistä 5-10km, jonka jälkeen illansuussa paluu kotiin (kuten aamulla). Kunnollisia maantieosuuksia ei ole juurikaan kertynyt viime aikoina.
Huolto-ohjelman mukaista elämpää on pyritty viettämään, hieman ylimääräistä öljynkulutusta on esiintynyt aiemminkin.
Maanantaina päätyy M. Takalan käsittelyyn Nokialle...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Eli koneeseen tehtiin kannentiivisteen vaihto, ilmeisesti vuoto oli tyypillisesti vaikeasti havaittavassa paikassa mutta silti tyyppivika, siksi meni edellisen remontin takuuseen.
Smetanaa ilmestyy vieläkin öljytikkuun ja se johtuu veden kondensoitumisesta öljyntäyttöputkeen.
Allaolevasta linkistä päätellen huohotinkorjaus 3 aiheuttaisi em. vaivaa imemällä voimalla kosteaa ilmaa kylmään öljyntäyttöputkeen:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Tämä olisi loogista, koska ongelmaa esiintyi runsaasti nimenomaan esterikeleillä, matkan pituudesta riippumatta. Huohotus siis 'toimii' eli se ei aiheuta palanutta karstaa, nyt pitäisi vain ratkaista miten kondenssivedestä pääsee eroon.
Tässä ehdotetaan että vaiva johtuu falskaavasta tai kuluneesta öljyntäyttökorkista:
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31630769
Onko tämä todennäköistä? Minullahan on nimenomaan uusin huohotinpäivitys eikä ylempänä moitittua kolmosversiota.
Samassa ketjussa viimeisessä viestissä kirjoittaja väittää ratkaisseen ongelman, en tosin ihan hahmottanut miten. Eli hän veti huohotinventtiilin omaavan letkun jotain kautta takaisin venttiilikopan kanteen, kertomatta sen tarkemmin menikö letku nyt eri kautta vai peräti eri osoitteesta kuin aiemmin.
Smetanaa ilmestyy vieläkin öljytikkuun ja se johtuu veden kondensoitumisesta öljyntäyttöputkeen.
Allaolevasta linkistä päätellen huohotinkorjaus 3 aiheuttaisi em. vaivaa imemällä voimalla kosteaa ilmaa kylmään öljyntäyttöputkeen:
http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv_en.shtml
Tämä olisi loogista, koska ongelmaa esiintyi runsaasti nimenomaan esterikeleillä, matkan pituudesta riippumatta. Huohotus siis 'toimii' eli se ei aiheuta palanutta karstaa, nyt pitäisi vain ratkaista miten kondenssivedestä pääsee eroon.
Tässä ehdotetaan että vaiva johtuu falskaavasta tai kuluneesta öljyntäyttökorkista:
http://www.saabscene.com/forum/index.ph ... c=31630769
Onko tämä todennäköistä? Minullahan on nimenomaan uusin huohotinpäivitys eikä ylempänä moitittua kolmosversiota.
Samassa ketjussa viimeisessä viestissä kirjoittaja väittää ratkaisseen ongelman, en tosin ihan hahmottanut miten. Eli hän veti huohotinventtiilin omaavan letkun jotain kautta takaisin venttiilikopan kanteen, kertomatta sen tarkemmin menikö letku nyt eri kautta vai peräti eri osoitteesta kuin aiemmin.
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Epäilen että pisti vain pienen huohotusletkun suoraan imusarjaan. Turboissa vaatii takaiskuventtiilin väliin, että ylipaine ei pääse venttiilikoppaan.
Eli samalla tavalla kuin se on vanhoissa -80 ja -90 luvun vehkeissä aina ollut. Se miksi ei enään näin johtuu mielestäni päästövaatimuksista. Jos menee öljyä palotilaan niin sehän palaa epäpuhtaasti ja tulee päästöjä..
Eli samalla tavalla kuin se on vanhoissa -80 ja -90 luvun vehkeissä aina ollut. Se miksi ei enään näin johtuu mielestäni päästövaatimuksista. Jos menee öljyä palotilaan niin sehän palaa epäpuhtaasti ja tulee päästöjä..
99T-museopeli
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Näistä lähtökohdista lähdettiin, venttiilikopan tiiviste vaihdettiin (ei varsinaisesti ollut viallinen), uudet öljyt ja suodatin myös. Viimeisimmän tiedon mukainen huohotinpäivitys tuli ja avarsivat (kannesta?) jotain lähes umpeen karstoittunutta reikää (kuulemma hyvin tyypillistä, käsitin että tästä syystä öljy/lisäaine-vesiseos ei päässyt kulketumaan oikein, joten myös vettä oli putkissa reippaasti), veden kerääntyminen näillä keleillä ja kylmänä ajolla lienee hyvinkin normaalia..mienkoiv kirjoitti:huohotinpäivitys kehiin ja öljypohja auki ja tsekkaukset venakopasta ja puhdistukset...uudet öljyt ja seuraavat uudet öljyt 5000 km:n päästä...
Vajaa 5000km kuluttua 170tkm huolto, nyt tarkkailaan aktiivisemmin.
Operaation jälkeen käynti on selkeästi iloisempaa, alaväännöllä normaalimpi aikaisempaan hieman nypyttävään tukkoiseen täristykseen verrattuna.
Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta
Nyt kun seurasin asiaa niin ongelma on poistunut. Joko rikkinäisen letkun vaihto auttoi ja vaikutus ilmeni vasta myöhemmin koska jossain oli vielä hiukan vettä (vaikea uskoa) tai sitten esilämmitys (eberi) poisti lyhyiden matkojen kirouksen.