Mitkä tulpat?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mitkä tulpat kuuluu tehtaanvirisarjalla varustettuun 9-5 2.0T -02.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja george »

Hei,

Minulla tuli sarjan mukana platinakärkiset tulpat NGK PFR6H-10. Näiden pitäisi kestää 60 tkm. Ovat kyllä arvokkaita.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

niin mä vähän arvelinkin, mutta ei noi nyt niin kovin kalliita ole kun elkparts myy niitä 11€/kpl.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Mimmi kirjoitti:NGK BCPR7ES-11 käy ihan yhtä hyvin. Näitä tulppia joutuu uusimaan 20 000 välein, mutta sarjan saa yhden platinatulpan hinnalla.
Totta mutta autossani on ollut pieniä kulku ongelmia sen jälkeen kun siihen laitettiin huollossa noi halvemmat tulpat ja ajettelin kokeilla onko tulpilla vaikutusta asiaan. Voihan se olla että tulppien vaihdolla ei ole mitään vaikutusta mutta sen näkee sitten.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

9-5T kirjoitti:NGK PFR6H-10 näitä saa jo tarvikeliikkeistä 50e/kierros joten ei paha.
Jep, kävinkin eilen kyselemässä jyväskylän autovaraosaliikkeistä mutta ei niillä mitään ollut, olisi pitänyt tilata ja hintaa olisi tullut noin 60€+matkat kun olisin lähtenyt hakemaan ne noin.30km päästä. Tilasin tulpat elkpartsista kun ne tulee kotiovelle n.47€:lla.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Itse laitoin Denso iridium koska mielestäni muita tulppia ei olekaan.
Eisole poika mikhään.
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

jyyrä kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:NGK BCPR7ES-11 käy ihan yhtä hyvin. Näitä tulppia joutuu uusimaan 20 000 välein, mutta sarjan saa yhden platinatulpan hinnalla.
Totta mutta autossani on ollut pieniä kulku ongelmia sen jälkeen kun siihen laitettiin huollossa noi halvemmat tulpat ja ajettelin kokeilla onko tulpilla vaikutusta asiaan. Voihan se olla että tulppien vaihdolla ei ole mitään vaikutusta mutta sen näkee sitten.
Jos sulle on asennettu epäsopiva ohjelmistopäivítys ohjainyksikköön :?:
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos jotain niin BCPR7ES:llä kulkee paremmin kuin noilla kutosilla (nakutusherkkyys laskee), kuumemman tulpan etu on lähinnä parempi palaminen matalilla kuormituksilla kylmänä.. Seiska kuitenkin toimii talvellakin aivan hyvin, kutonen on lähinnä kylmäpäästöjen optimointia.

Toisinsanoen veikkaisin että vika on jossain muualla tai sitten on susikappale tulppia sattunut kohdalle, ei sekään aivan ennenkuulumatonta ole.

Vääriä tulppia en ihan herkästi laittaisi, normi kuparitulpillakin polttaa DI-kasetin ansiosta sen verran hyvin. Kasetti tuskin särkyy jos resistoritulpat on kyseessä mutta ionisaatiomittaukseen vaikuttaa.. eri asia sitten kuinka paljon ja onko sillä merkitystä. Itse en lähtisi muita kuin NGK:n tulppia kokeilemaan ilman että mittauksilla toteaa toimivan juuri niinkuin pitääkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Itse en lähtisi muita kuin NGK:n tulppia kokeilemaan ilman että mittauksilla toteaa toimivan juuri niinkuin pitääkin.
Mullekin tarjosivat Varaosamaailmasta Bosch:in platinatulppia mutta en uskaltanut ostaa kun Vakiona on kuitenkin NGK:t ja mulla ei ole muutenkaan Bosch:in tulpista kovin hyviä kokemuksia..

Mun autossa esiintyy sellainen vika että joskus ahtopaineet ei nouse tasaisesti vaan ne jämähtää joksikin aikaa n.0,5bar:iin ja sit kun on pitänyt kaasua pohjassa jonkin aikaa niin paineet pompsahtaa noin.0,8-0,9bar:iin. olen vaihtanut magneettiventtiilin, dumpin ja alipaineletkut mutta ei vaan toimi. Läppärungosta dumpin magneettiventtiilille lähtevä alipaineletku oli murtunut ja sen vaihdon myötä turbo reagoi paljon nopeammin mutta se ei poistanut tätä vikaa. Täytyy varmaan alkaa tutkimaan autoa tarkemmin viikonloppuna jos saan kaverilta testerin lainaan.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Onko eri tulppamerkeissä ihan oikeasti suuria eroja? Minulla on kaikista tulpista pelkästään hyviä kokemuksia, enkä vaihda koskaan alle 30tkm. Pyrin käyttämään NGK:ta.
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Mimmi kirjoitti:
Alijohtaja kirjoitti:Itse laitoin Denso iridium koska mielestäni muita tulppia ei olekaan.
Sinulla on sitten 300e ylimääräistä rahaa DI-kasettin.
Niitä kasetteja tuntuu menevän vaikka laittaa Havin kynttilät.Minulla ei ainakaan matka lopu tulppien takia. Kysymys Mimmille;miksi densot rikkoo herkemmin di-kasetin?
Eisole poika mikhään.
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Johtuisiko se kasettien palaminen juuri siitä että ngk;n tulpissa on juuri nämä arvot päin per......ttä koska miulta ei ole yhtään kasettia palanut. Ja meillä päin sitä "taksi korttia" kutsutaan Euroiksi,tiedoksi jos täällä liikut.
Eisole poika mikhään.
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

En voi sellaista väittääkään mutta onko Saab osannut valita oikeat tulpat. Jos oikein kirjoitukseen haluat puuttua:EI Laukaalle vaan LAUKAASEEN. Elä vedä herneitä vaikka luotolla maksoitkin.
Eisole poika mikhään.
Alijohtaja
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Touko 02, 2007 11:49
Paikkakunta: A51 Support 81

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja Alijohtaja »

Piste.
Eisole poika mikhään.
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Mitkä tulpat?

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

Vaihdoin tänään ne tulpat ja kävin heittämässä muutaman kilometrin pituisen lenkin ja kas kummaa ahtopaineet nousi tasaisesti aina 0.7bar asti. Paineiden nousussa ei ollut enää havaittavissa sitä ärsyttävää "jämähtämistä" 0.5bar:iin, ja max.paineet pysyi nyt siellä 0.6-0.7bar tietämillä kun ne saattoi ennen hypätä "jopa" 1bar. Täytyy vaan toivoa että vika ei enää tule takaisin. Vähän kyllä itteäkin ihmetyttää että voiko auto olla näin tarkka tulpistaan, kohta se varmaan päättää että minkä huoltoaseman bensaa ostetaan, ja mistä ostetaan varaosat:-)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Vastaa Viestiin