Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Kuinka tiuhaan automaattilaatikon öljyt kannattaa vaihtaa? MY06 huolto-ohje tarjoaa kilometrejä hulppeat 150 000 samoilla öljyillä 8O Vanhoissa viestiketjuissa oli juttua, että näissä 5 vaihteisissa laatikoissa on ollut jotain toimintaongelmia. Esiintyyköhän näitä ongelmia myös uudemmissa laatikoissa vai onko niihin löytynyt jokin ratkaisu? Huolto-ohjetta tiheämpi öljynvaihtoväli ei varmaan ole huonoksi laatikolle...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

Itse vaihdan automaattilaatikon öljyt 45 tkm välein. Käytin eka vaihdon öljyt analyysissa ja totesin että jo tässä vaiheessa kulumismetalleja oli sen verran paljon, että öljyt kannattaa vaihtaa. Vaihdettavaa suodatinta ei ole, mikä sinänsä on vakava puute. Öljynvaihdon jälkeen laatikko on toiminut aina sivistyneemmin. Kaikkea öljyä en ole vaihdattanut vaan sen mitä laatikosta suosiolla propusta ulos tulee.

Joku tietysti kommentoi että tämä on turhaa, mutta öljynvaihdon kustannus on pieni ja aivan varmasti laatikko kestää pidempään kun edes osa "liasta saadaan pois.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

9-5T kirjoitti:120000km sen kuuluisi olla, mistä ohjeesta tuon löysit?
Huoltokirjan sivulla 18 (9-5 bensiinimoottorilla) kerrotaan, että automaattivaihteiston öljynvaihto 150 000 km. Erikoista sinänsä, dieselmoottorilla tuo vaihtoväli on tosiaan 120 000 km. Oisko tuolla huimalla öljynvaihtovälillä yhteyttä mahdollisiin vaihteisto-ongelmiin...
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Jossain viestiketjussa, jota nyt äkkiseltään en löydä, olin lukevinani että näitä 5 vaiheisia laatikoita olisi vaihdettu takuuaikana useisiin autoihin. Josko tuo ongelma sitten olisi jossain vaiheessa selvinnyt.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3083
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

9-5T kirjoitti:120000km sen kuuluisi olla, mistä ohjeesta tuon löysit?
60000km välein olen vaihtanut kun haluavat että paljon ajavat vaihtavat useammin että pääsisi takuun loppumiseen asti. 240000km ilman ongelmia mutta takuu vielä voimassa.
Onko laatikolla joku erikois takuu?
Eikö saabin takuussa ole kilometri rajoitusta?
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

9-5T kirjoitti: Ettet olisi lukenut pikkusaabien palstaa joissa oli ongelmia mutta väittivät niiden olevan 9-5:ssa.
Ahaa... voipi olla että näin on käynyt.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vuoden 2004 huoltokirjassa ainakin vaihtoväliksi ilmoitetaan 150000km. Ongelmia on ollut, omassa kulkupelissäkin ajoittain vaihtaa huonosti, mutta laatikoihin perehtynyt kaveri ei ainakaan vielä suositellut avaamista. Samat ongelmat Volvon vastaavissa laatikoissa. 150tkm on tietysti pitkä vaihtoväli muutamalle öljylitralle.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

KN/Lieto kirjoitti:Vuoden 2004 huoltokirjassa ainakin vaihtoväliksi ilmoitetaan 150000km. Ongelmia on ollut, omassa kulkupelissäkin ajoittain vaihtaa huonosti, mutta laatikoihin perehtynyt kaveri ei ainakaan vielä suositellut avaamista. Samat ongelmat Volvon vastaavissa laatikoissa. 150tkm on tietysti pitkä vaihtoväli muutamalle öljylitralle.
Mitenkä usein olet öljyt vaihtanut/paljonko autolla on ajettu? Oma on just hankittu ja 45 000 on mittarissa. Öljy on vielä varsin hyvännäköistä (ainakin mittatikusta katsottuna). Ajattelin vaihtaa öljyt ensimmäisen kerran tuossa 50 tkm kieppeillä, joten tahdiksi tulisi nuo kaksi välivaihtoa ennen ensimmäistä "ohjeen mukaista" vaihtoa.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:
Saab-man kirjoitti:Huoltokirjan sivulla 18 (9-5 bensiinimoottorilla) kerrotaan, että automaattivaihteiston öljynvaihto 150 000 km. Erikoista sinänsä, dieselmoottorilla tuo vaihtoväli on tosiaan 120 000 km. Oisko tuolla huimalla öljynvaihtovälillä yhteyttä mahdollisiin vaihteisto-ongelmiin...
Lienee painovirhe kuten -07 kirjassa jonkun suodattimen kohdalla.
Onko näissä ollut ongelmia?
Mulla on myös 2002-mallisessa maininta 150tkm kohdalla automaattilaatikon öljynvaihdosta.

Ensimmäinen vaihto tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.

Kyllä ekan vaihdon kohdalla öljy oli aikamoista kuraa, mustaa kuin piki. Toisaalta loota on nyttemmin toiminut oikein mainiosti. Musta öljy ei sinänsä tuntunut vaikuttavan paljoakaan toimintaan aiemminkaan ja magneettipropussa ei ollut metallihippusia.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Vaihdatin 231tkm kohdalla, sitä ennen oli vaihdettu 120tkm huollossa. Nyt ilmeisesti vaihdetaan 240tkm huollon yhteydessä, ja katsotaan ulos tuleva öljy. Vaihtamisvaikeudet on olleet nimenomaan kesäaikaan, en tiedä onko ulkolämpötilalla kovin isoa merkitystä. Joku tuossa väitti vian olevan laatikon ohjauspuolessa - siis sähkövika. En tiedä.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

KN/Lieto kirjoitti:Vaihdatin 231tkm kohdalla, sitä ennen oli vaihdettu 120tkm huollossa. Nyt ilmeisesti vaihdetaan 240tkm huollon yhteydessä, ja katsotaan ulos tuleva öljy. Vaihtamisvaikeudet on olleet nimenomaan kesäaikaan, en tiedä onko ulkolämpötilalla kovin isoa merkitystä. Joku tuossa väitti vian olevan laatikon ohjauspuolessa - siis sähkövika. En tiedä.
Öljyn viskositeetti laskee kun lämpötila nousee ts. öljy on ohuempaa kuumana kuin kylmänä. Myös voitelukalvo on ohuempi pienemmän viskositeetin öljyllä joten epäpuhtaudet vaikuttavat herkemmin vaihtamiseen. Öljy menettää voiteluomiaisuutensa ääriolosuhteissa ensimmäisenä joten eiköhän se öljy ole jo menettänyt ominaisuutensa 120 tkm jälkeen.
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

2.3i-16 kirjoitti:to tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.

Kyllä ekan vaihdon kohdalla öljy oli aikamoista kuraa, mustaa kuin piki. Toisaalta loota on nyttemmin toiminut oikein mainiosti. Musta öljy ei sinänsä tuntunut vaikuttavan paljoakaan toimintaan aiemminkaan ja magneettipropussa ei ollut metallihippusia.
Miksi arvelet laatikon toimivan nyt paremmin?
Olisiko useammin vaihdetuilla laatikkoöljyillä osuutta asiaan?
Kaikki kulumahiukkaset eivät jää magneettiproppuun, koska kaikki ei ole ferromagneettista mikä kuluu. Joukossa on messinkiä, kuparia jopa alumiinia tms. mikä ei jää magneettiin kiinni. Myös alkavaa kulumisvauriota ei näe öljystä silmällä koska hiukkasten kokoluokka on herkästi alueella 1-20 um ja silmän näkökyky rajoittuu 40 um kohdalle.
Myös pienet teräshiukkaset eivät ihan helposti jää proppuun, koska pienen hiukkasen ja magneetin välinen vetovoima on olematon. Jos propussa näkyisi silmällä metallia ankara kuluminen olisi hyvässä vauhdissa.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-3 kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:to tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.

Kyllä ekan vaihdon kohdalla öljy oli aikamoista kuraa, mustaa kuin piki. Toisaalta loota on nyttemmin toiminut oikein mainiosti. Musta öljy ei sinänsä tuntunut vaikuttavan paljoakaan toimintaan aiemminkaan ja magneettipropussa ei ollut metallihippusia.
Miksi arvelet laatikon toimivan nyt paremmin?
Olisiko useammin vaihdetuilla laatikkoöljyillä osuutta asiaan?
Kaikki kulumahiukkaset eivät jää magneettiproppuun, koska kaikki ei ole ferromagneettista mikä kuluu. Joukossa on messinkiä, kuparia jopa alumiinia tms. mikä ei jää magneettiin kiinni. Myös alkavaa kulumisvauriota ei näe öljystä silmällä koska hiukkasten kokoluokka on herkästi alueella 1-20 um ja silmän näkökyky rajoittuu 40 um kohdalle.
Myös pienet teräshiukkaset eivät ihan helposti jää proppuun, koska pienen hiukkasen ja magneetin välinen vetovoima on olematon. Jos propussa näkyisi silmällä metallia ankara kuluminen olisi hyvässä vauhdissa.
Kuten sanoin, musta öljy ei vaikuttanut paljoakaan toimintaan. Hieman havaittavaa eroa on kylmällä laatikolla ensimmäisessä/toisessa liikkeelle lähdössä ja sen pehmeydessä, mutta tosiaan vaihtaminen oli sillä tervallakin erittäin siistiä.

Ja ei, en puolusta yli 100tkm ö-vaihtoväliä laatikolle. Öljyt ovat kuitenkin halpa vakuutus laatikon hintaan nähden. Jeeppiin vaihdetaan huolto-ohjelman mukaisesti perien ja laatikon öljyt joka toisessa huollossa eli 15 tuhannen mailin/2 vuoden välein.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
9-3
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 20:45

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 9-3 »

2.3i-16 kirjoitti: Ensimmäinen vaihto tehtiin 145 tkm kohdilla, ja sen jälkeen joka toisessa moottoriöljynvaihdossa, eli noin 7500km välein, ja nyt öljy on ollut ensimmäistä kertaa täysin puhtaan oloista tullessaan ulos. Itse tosiaan tulin ostaneeksi tynnyrin tuota mobilin 3309-öljyä töihin kun käy myös noihin koneisiin, joihin meillä ATF:aa käytetään.

Mistä ostit Mobilin 3309 öljyä ja saakohan sitä pienemmissä erissä kuin tynnyreittäin.

PS. Öljy tynnyrissäkin on aika likaista.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Automaattilaatikon öljynvaihtoväli?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Ihan suoraan mobilin teollisuusmyynnistä tuon ostin muun öljynoston yhteydessä.

Mielestäni ei saanut kuin tynnyrissä. Talosta löytyy kyllä ihan kunnon suodatusvehkeet tynnyriölpälle.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin