Puhallin ääntelee

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olisihan se BLDC (brushless DC)-moottori varmaan ihan hyvä, mutta ovat perhanat melko kalliita vielä kun ohjauselektroniikan laskee mukaan antureineen (Hall).

Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita. Vanhemmissa ja parempilaatuisemmissa puhaltimissa esim. 80-luvun ihan alkupuolen Saabeissa yleensä laakerit hajoavat ennen hiilien loppumista, ehkä jossain 400-500tkm tienoilla tai myöhemminkin.. Nämä siis mm. Electrolux-merkkiset, 80-luvun loppupuolella ja 90-luvulla tuli jo heikompilaatuisia Magneti Marelleja ja NipponDensoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

jcarlson kirjoitti:Olisihan se BLDC (brushless DC)-moottori varmaan ihan hyvä, mutta ovat perhanat melko kalliita vielä kun ohjauselektroniikan laskee mukaan antureineen (Hall).

Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita.
Jep... uskon sen että BLDC on kovin hintava. Siksi ideana olikin yksi vaihtovirtasysteemi autoon ja kaikki sellaiset pikkumoottorit jotka eivät tarvitse nopeudensäätöä kytkettäisiin tähän sähköjärjestelmään. Kukin moottori olisi pelkän virtakytkimen takana, esim. lasinostimen moottori lasinnostimen kytkimen takana. (Onhan autoissa tietoa vartenkin jo oma väylä, CAN väylä, joka kulkee vähän siellä sun täällä. Niin että miksi ei myös voimavirta vaihtovirtanakin.)

Aiemmissa keskusteluissa joku selitti joskus, että lampunpesijöiden moottoreiden reistailu johtui ainakin osittain siitä että kommutaattorin levyjen väliin kerääntyy hiilipölyä joka aiheuttaa oikosulun. Tämäkin ongelma olisi poissa.

Toisaalta vaikka idea olisikin erinomainen, niin ei jotain autonvalmistusprosessia ja siihen käytettäviä osia niin vaan muuteta. Kunhan nyt vaan pähkäilin aikani kuluksi, vaikka tämänkin ajan olisin voinut käyttää sen murehtimiseen, että puhaltimesta kuuluu v-mäinen sivuääni.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

Mimmi kirjoitti:Ja auton paino ja hinta nousisi ihan pelkästään johtosarjan vuoksi.
CAN-väyläänhän on siirrytty juuri kustannus- ja painosäästöjen vuoksi.
Olisi siinä vaihtovirtasähkössä varmaan huonot puolensakin. Ja varmaan monta muuta juttua jota en ole tullut ajatelleeksi, kun olen tekevinäni tätä autoteollisuuden "tuotekehitystä" muun puuhastelun ohessa puolihuolimattomasti. Ehkäpä juuri siksi vaihtovirtajärjestelmää ei ole. Painolla ei olisi paljoa merkitystä, kun tuon väylän kautta ei kulkisi kovin isoja tehoja, eli ohuet piuhat.
Mitä CAN-väylään tulee, niin sehän korvaa jumalattoman määrän erillisiä piuhoja ja niiden liittimiä. Painollakin saattaa olla jo merkitystä, mutta ehkä enemmän kalliin kuparin säästöllä ja liitinongelmien vähenemisellä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Monessa paikassa, missä autot ei ole niin kalliita, ei puhaltimen hiilet edes ehdi menemään loppuun, kun auto jo paalataan... Että semmosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5T kirjoitti: 400000km ja ainut hajonnut sähkömoottori/laturi on puhaltimen moottori.
Ehkä se sivuääni tulee sitten roskasta? Mulla autossa kilometrejä on vasta alle 150000. Molemmat lampunpesijät ovat tosin ehtineet jo hajota, samoin yksi ilmastoinnin säätömoottori, joka tosin tietääkseni ei ole hiiliharjallinen.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
9-5T kirjoitti:veikkaan ettei ole roska.
Eipä tuo ääni niin kova ole että ei olisi varaa antaa ajan näyttää häviääkö ääni myös mulla vai ei. Ei siis niin kuin tuohi, vaan ennemminkin kuin ohut paperinpala. Ääni on kuitenkin selvästi riippuvainen puhaltimen pyörimisnopeudesta.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan! :D :D
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa. :?:
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja jmarin »

o--o kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Olisihan se BLDC (brushless DC)-moottori varmaan ihan hyvä, mutta ovat perhanat melko kalliita vielä kun ohjauselektroniikan laskee mukaan antureineen (Hall).

Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita.
Jep... uskon sen että BLDC on kovin hintava.
Sikakalliitahan ne on joo, kun katsoo vaikka pc:n tuulettimia, joista saa pulittaa melkein kympinkin kappaleelta ;-) (No, tiedän, ettei watin tai parin tuuletin riittäisi tässä tapauksessa, mutta ei harjaton moottori ohjauselektroniikan kanssa hirveitä enää maksa. RC-puolella on tehokkaitakin moottoreita eivätkä nekään montaa kymppiä maksa edes vähittäiskaupassa.)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko puhaltimen käyttöikä ja vaihtokustannus sitten merkittävä menoerä vuotuisissa auton käyttökuluissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Taas tuntuu olevan oireet ilmassa, että puhallin rupeaa vetämään viimisiään.

Kenelläkään kokemuksia onko Motonetissä (155€)myytävä sama kuin orkkis??(muistaakseni Valeo?)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
jphamala
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2008 10:02
Paikkakunta: Espoo

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja jphamala »

o--o kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan! :D :D
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa. :?:
Moi,
minulla rupesi puhallin ääntelemään juuri edellä kuvatulla tavalla ja haulla löytyi tämä aihe. Löytyikö äänelle jotain selitystä? Että odottelenko minä vain, josko se häviää vai täytyykö ruveta selvittelemään enemmän? Liekö kyseessä todella roska vai esim. joku ongelma puhaltimen moottorissa. Kuinkas tuon moottorin saa esiin, onko suurenkin purkamisen takana?
--
Jussi
~~ #3992 ~~ 9-5 2.3t se wagon -99 ~~
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Frostgrey kirjoitti:Taas tuntuu olevan oireet ilmassa, että puhallin rupeaa vetämään viimisiään.

Kenelläkään kokemuksia onko Motonetissä (155€)myytävä sama kuin orkkis??(muistaakseni Valeo?)
On orkkispuhallin Motonetin, vaikka siinä lukeekin Opel. ;) Mulla ei ihan suoraan silti sopinut, vaan piti saksia siipien kärjistä pienet palat pois.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja o--o »

jphamala kirjoitti:
o--o kirjoitti:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan! :D :D
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa. :?:
Moi,
minulla rupesi puhallin ääntelemään juuri edellä kuvatulla tavalla ja haulla löytyi tämä aihe. Löytyikö äänelle jotain selitystä? Että odottelenko minä vain, josko se häviää vai täytyykö ruveta selvittelemään enemmän? Liekö kyseessä todella roska vai esim. joku ongelma puhaltimen moottorissa. Kuinkas tuon moottorin saa esiin, onko suurenkin purkamisen takana?
--
Jussi
Minulla ääni hävisi omia aikojaan eikä ole tullut vieläkään takaisin, vaikka aikaa on kulunut. Puhaltimeni parantui itsekseen :D
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

Kysyin tätä ehkä aiemminkin, mutten saanut vastauksia:

Mikäs se semmonen ääni olisi, joka kuuluu silloin tällöin hetken kuluttua ajoon lähdöstä. Ääni on semmoista ulinaa moottoritilasta kuskin puolelta (arvioitu kuskin paikalla istuen). Se ilmenee vain tietyssä vaiheessa tietyillä keleillä (0-kelin molemmin puolin) kun lämmitys saavuttaa tietyn lämpötilan, eli ei kuulu ihan kylmänä, mutta ei enää lämpimänäkään, eikä kesällä ikinä.

Ulina alkaa aina terävästi ja lakkaa yhtä terävästi tai "feidaa" pikkuhiljaa kuulumattomaksi. Ääni kuuluu myös ilmastointilaite ECON-asennossa, joten kompura se ei liene. Jos kytkee lämmityslaitteen OFF-asentoon, niin silloin ei tietenkään kuulu. Käyttämällä puhallus täysillä saattaa lopettaa ulinan. Raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsasin rööriä, ja ulina on nykyisellään ehkä hieman harvinaisempi. Roskaako siellä vain on?
Saab 9-5 2.0T Linear -07
rimmi9-5t
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Ke Maalis 18, 2009 09:49
Paikkakunta: FIN-SWE-U.S.A

Re: Puhallin ääntelee

Viesti Kirjoittaja rimmi9-5t »

Moi.

Puhallin alkoi ääntelemään täälläkin OG-95 mallissa, lehtimäistä rapinaa kuuluu joskus enemmän joskus vähemmän mutta koko ajan kuuluu. Sisäilma kierto napin kun lyö päälle niin ääneet moninkertaistuvat, pois otto taas hiljentää huomattavasti.

Kalibroinnissa ei vikakoodeja tule, ilmastointi muuten toimii ihan ok toistaiseksi ja lämpimät talli yötkään ei ongelmaa ole poistaneet.

Eli mitäs pitäisi käydä tuunaamaan / ostamaan ? Motonetistä koko paketti, pelkät hiilet, odotella auton parantumista tai totaalista hajoamista :lol:

Kiitos
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003 :)
Vastaa Viestiin