Puhallin ääntelee
Re: Puhallin ääntelee
Olisihan se BLDC (brushless DC)-moottori varmaan ihan hyvä, mutta ovat perhanat melko kalliita vielä kun ohjauselektroniikan laskee mukaan antureineen (Hall).
Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita. Vanhemmissa ja parempilaatuisemmissa puhaltimissa esim. 80-luvun ihan alkupuolen Saabeissa yleensä laakerit hajoavat ennen hiilien loppumista, ehkä jossain 400-500tkm tienoilla tai myöhemminkin.. Nämä siis mm. Electrolux-merkkiset, 80-luvun loppupuolella ja 90-luvulla tuli jo heikompilaatuisia Magneti Marelleja ja NipponDensoja.
Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita. Vanhemmissa ja parempilaatuisemmissa puhaltimissa esim. 80-luvun ihan alkupuolen Saabeissa yleensä laakerit hajoavat ennen hiilien loppumista, ehkä jossain 400-500tkm tienoilla tai myöhemminkin.. Nämä siis mm. Electrolux-merkkiset, 80-luvun loppupuolella ja 90-luvulla tuli jo heikompilaatuisia Magneti Marelleja ja NipponDensoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Puhallin ääntelee
Jep... uskon sen että BLDC on kovin hintava. Siksi ideana olikin yksi vaihtovirtasysteemi autoon ja kaikki sellaiset pikkumoottorit jotka eivät tarvitse nopeudensäätöä kytkettäisiin tähän sähköjärjestelmään. Kukin moottori olisi pelkän virtakytkimen takana, esim. lasinostimen moottori lasinnostimen kytkimen takana. (Onhan autoissa tietoa vartenkin jo oma väylä, CAN väylä, joka kulkee vähän siellä sun täällä. Niin että miksi ei myös voimavirta vaihtovirtanakin.)jcarlson kirjoitti:Olisihan se BLDC (brushless DC)-moottori varmaan ihan hyvä, mutta ovat perhanat melko kalliita vielä kun ohjauselektroniikan laskee mukaan antureineen (Hall).
Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita.
Aiemmissa keskusteluissa joku selitti joskus, että lampunpesijöiden moottoreiden reistailu johtui ainakin osittain siitä että kommutaattorin levyjen väliin kerääntyy hiilipölyä joka aiheuttaa oikosulun. Tämäkin ongelma olisi poissa.
Toisaalta vaikka idea olisikin erinomainen, niin ei jotain autonvalmistusprosessia ja siihen käytettäviä osia niin vaan muuteta. Kunhan nyt vaan pähkäilin aikani kuluksi, vaikka tämänkin ajan olisin voinut käyttää sen murehtimiseen, että puhaltimesta kuuluu v-mäinen sivuääni.
Re: Puhallin ääntelee
Olisi siinä vaihtovirtasähkössä varmaan huonot puolensakin. Ja varmaan monta muuta juttua jota en ole tullut ajatelleeksi, kun olen tekevinäni tätä autoteollisuuden "tuotekehitystä" muun puuhastelun ohessa puolihuolimattomasti. Ehkäpä juuri siksi vaihtovirtajärjestelmää ei ole. Painolla ei olisi paljoa merkitystä, kun tuon väylän kautta ei kulkisi kovin isoja tehoja, eli ohuet piuhat.Mimmi kirjoitti:Ja auton paino ja hinta nousisi ihan pelkästään johtosarjan vuoksi.
CAN-väyläänhän on siirrytty juuri kustannus- ja painosäästöjen vuoksi.
Mitä CAN-väylään tulee, niin sehän korvaa jumalattoman määrän erillisiä piuhoja ja niiden liittimiä. Painollakin saattaa olla jo merkitystä, mutta ehkä enemmän kalliin kuparin säästöllä ja liitinongelmien vähenemisellä.
Re: Puhallin ääntelee
Monessa paikassa, missä autot ei ole niin kalliita, ei puhaltimen hiilet edes ehdi menemään loppuun, kun auto jo paalataan... Että semmosta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Puhallin ääntelee
Ehkä se sivuääni tulee sitten roskasta? Mulla autossa kilometrejä on vasta alle 150000. Molemmat lampunpesijät ovat tosin ehtineet jo hajota, samoin yksi ilmastoinnin säätömoottori, joka tosin tietääkseni ei ole hiiliharjallinen.9-5T kirjoitti: 400000km ja ainut hajonnut sähkömoottori/laturi on puhaltimen moottori.
Re: Puhallin ääntelee
9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Eipä tuo ääni niin kova ole että ei olisi varaa antaa ajan näyttää häviääkö ääni myös mulla vai ei. Ei siis niin kuin tuohi, vaan ennemminkin kuin ohut paperinpala. Ääni on kuitenkin selvästi riippuvainen puhaltimen pyörimisnopeudesta.9-5T kirjoitti:veikkaan ettei ole roska.
Re: Puhallin ääntelee
Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan!9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa.
Re: Puhallin ääntelee
Sikakalliitahan ne on joo, kun katsoo vaikka pc:n tuulettimia, joista saa pulittaa melkein kympinkin kappaleelta (No, tiedän, ettei watin tai parin tuuletin riittäisi tässä tapauksessa, mutta ei harjaton moottori ohjauselektroniikan kanssa hirveitä enää maksa. RC-puolella on tehokkaitakin moottoreita eivätkä nekään montaa kymppiä maksa edes vähittäiskaupassa.)o--o kirjoitti:Jep... uskon sen että BLDC on kovin hintava.jcarlson kirjoitti:Olisihan se BLDC (brushless DC)-moottori varmaan ihan hyvä, mutta ovat perhanat melko kalliita vielä kun ohjauselektroniikan laskee mukaan antureineen (Hall).
Ei varmasti ihan heti nähdä kustannuspaineisessa automaailmassa. Sitäpaitsi harvemmin oikein mitotetuilla hiilillä tulee sitä ongelmaa että hiilet olisivat lopussa ennen laakereita.
Re: Puhallin ääntelee
Onko puhaltimen käyttöikä ja vaihtokustannus sitten merkittävä menoerä vuotuisissa auton käyttökuluissa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Puhallin ääntelee
Taas tuntuu olevan oireet ilmassa, että puhallin rupeaa vetämään viimisiään.
Kenelläkään kokemuksia onko Motonetissä (155€)myytävä sama kuin orkkis??(muistaakseni Valeo?)
Kenelläkään kokemuksia onko Motonetissä (155€)myytävä sama kuin orkkis??(muistaakseni Valeo?)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Puhallin ääntelee
Moi,o--o kirjoitti:Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan!9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa.
minulla rupesi puhallin ääntelemään juuri edellä kuvatulla tavalla ja haulla löytyi tämä aihe. Löytyikö äänelle jotain selitystä? Että odottelenko minä vain, josko se häviää vai täytyykö ruveta selvittelemään enemmän? Liekö kyseessä todella roska vai esim. joku ongelma puhaltimen moottorissa. Kuinkas tuon moottorin saa esiin, onko suurenkin purkamisen takana?
--
Jussi
~~ #3992 ~~ 9-5 2.3t se wagon -99 ~~
-
- "Hirsch"
- Viestit: 774
- Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
- Paikkakunta: Turku
Re: Puhallin ääntelee
On orkkispuhallin Motonetin, vaikka siinä lukeekin Opel. Mulla ei ihan suoraan silti sopinut, vaan piti saksia siipien kärjistä pienet palat pois.Frostgrey kirjoitti:Taas tuntuu olevan oireet ilmassa, että puhallin rupeaa vetämään viimisiään.
Kenelläkään kokemuksia onko Motonetissä (155€)myytävä sama kuin orkkis??(muistaakseni Valeo?)
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Re: Puhallin ääntelee
Minulla ääni hävisi omia aikojaan eikä ole tullut vieläkään takaisin, vaikka aikaa on kulunut. Puhaltimeni parantui itsekseenjphamala kirjoitti:Moi,o--o kirjoitti:Mulla on käynyt nyt samoin. Ääni on hävinnyt pikkuhiljaa omia aikojaan!9-5/2,3LPT kirjoitti:Mulla rapisi kans niinkuin tuohi pikkupojan pyörän pinnoissa, mutta kun en hätäillyt, niin aika hoiti...
Kun sivuääni oli kovimmillaan ja sammutti auton moottorin, kytki puhaltimen täysille ja avasi konepellin ja tunnusteli sopivia kohtia, niin tietyissä muoviosissa tuntui selvä tärinä! Aivan kuin puhallin olisi ollut epätasapainossa.
minulla rupesi puhallin ääntelemään juuri edellä kuvatulla tavalla ja haulla löytyi tämä aihe. Löytyikö äänelle jotain selitystä? Että odottelenko minä vain, josko se häviää vai täytyykö ruveta selvittelemään enemmän? Liekö kyseessä todella roska vai esim. joku ongelma puhaltimen moottorissa. Kuinkas tuon moottorin saa esiin, onko suurenkin purkamisen takana?
--
Jussi
Re: Puhallin ääntelee
Kysyin tätä ehkä aiemminkin, mutten saanut vastauksia:
Mikäs se semmonen ääni olisi, joka kuuluu silloin tällöin hetken kuluttua ajoon lähdöstä. Ääni on semmoista ulinaa moottoritilasta kuskin puolelta (arvioitu kuskin paikalla istuen). Se ilmenee vain tietyssä vaiheessa tietyillä keleillä (0-kelin molemmin puolin) kun lämmitys saavuttaa tietyn lämpötilan, eli ei kuulu ihan kylmänä, mutta ei enää lämpimänäkään, eikä kesällä ikinä.
Ulina alkaa aina terävästi ja lakkaa yhtä terävästi tai "feidaa" pikkuhiljaa kuulumattomaksi. Ääni kuuluu myös ilmastointilaite ECON-asennossa, joten kompura se ei liene. Jos kytkee lämmityslaitteen OFF-asentoon, niin silloin ei tietenkään kuulu. Käyttämällä puhallus täysillä saattaa lopettaa ulinan. Raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsasin rööriä, ja ulina on nykyisellään ehkä hieman harvinaisempi. Roskaako siellä vain on?
Mikäs se semmonen ääni olisi, joka kuuluu silloin tällöin hetken kuluttua ajoon lähdöstä. Ääni on semmoista ulinaa moottoritilasta kuskin puolelta (arvioitu kuskin paikalla istuen). Se ilmenee vain tietyssä vaiheessa tietyillä keleillä (0-kelin molemmin puolin) kun lämmitys saavuttaa tietyn lämpötilan, eli ei kuulu ihan kylmänä, mutta ei enää lämpimänäkään, eikä kesällä ikinä.
Ulina alkaa aina terävästi ja lakkaa yhtä terävästi tai "feidaa" pikkuhiljaa kuulumattomaksi. Ääni kuuluu myös ilmastointilaite ECON-asennossa, joten kompura se ei liene. Jos kytkee lämmityslaitteen OFF-asentoon, niin silloin ei tietenkään kuulu. Käyttämällä puhallus täysillä saattaa lopettaa ulinan. Raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä putsasin rööriä, ja ulina on nykyisellään ehkä hieman harvinaisempi. Roskaako siellä vain on?
Saab 9-5 2.0T Linear -07
Re: Puhallin ääntelee
Moi.
Puhallin alkoi ääntelemään täälläkin OG-95 mallissa, lehtimäistä rapinaa kuuluu joskus enemmän joskus vähemmän mutta koko ajan kuuluu. Sisäilma kierto napin kun lyö päälle niin ääneet moninkertaistuvat, pois otto taas hiljentää huomattavasti.
Kalibroinnissa ei vikakoodeja tule, ilmastointi muuten toimii ihan ok toistaiseksi ja lämpimät talli yötkään ei ongelmaa ole poistaneet.
Eli mitäs pitäisi käydä tuunaamaan / ostamaan ? Motonetistä koko paketti, pelkät hiilet, odotella auton parantumista tai totaalista hajoamista
Kiitos
Puhallin alkoi ääntelemään täälläkin OG-95 mallissa, lehtimäistä rapinaa kuuluu joskus enemmän joskus vähemmän mutta koko ajan kuuluu. Sisäilma kierto napin kun lyö päälle niin ääneet moninkertaistuvat, pois otto taas hiljentää huomattavasti.
Kalibroinnissa ei vikakoodeja tule, ilmastointi muuten toimii ihan ok toistaiseksi ja lämpimät talli yötkään ei ongelmaa ole poistaneet.
Eli mitäs pitäisi käydä tuunaamaan / ostamaan ? Motonetistä koko paketti, pelkät hiilet, odotella auton parantumista tai totaalista hajoamista
Kiitos
EX: OG 900 GL, OG 900 GLE, OG 900 GLI, 9000 CS, og 9-5, 9-3. Ajossa ng 9-5, 2010 ja 9-3 2010
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003
Aina välillä harmaita hiuksia aiheuttaa jälkipolven OG-95. 2003