Etupään ravistusongelma jarruttaessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Etupään ravistusongelma jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja arto »

Mulla ollut nyt 20tkm edessä 288mm EBC 3GD Sport levyt Red Stuff palojen kanssa ja 10tkm jälkeen alkanut pikku hiljaa ravistamaan enemmän ja enemmän.

Levyjen ja palojen kanssa samaan aikaan vaihdoin orkkis levyt ja palat taakse, tolpat,jouset ja puslat joka nurkkaan. Nivelistä ei katsastuksessa löytynyt väljää, kehotin vielä etsimään kunnolla. Tietysti jarrupenkillä en huomannut katsoa vaappuiko viisarit.

Ravistus ongelman kasvaessa vaihdoin vielä etusatuloihin liukutappisarjat ja varmistin mäntien herkän liikkumisen. Kun tämäkään ei auttannut, mittasin levyt heittokellolla ja molemmissa oli yllätyksekseni 0.07mm heitto. Wissin maksimi on 0.08mm.

Onko kokemusta ravistaako 0.08mm heitolla olevat levyt?
Entäpä muuten kokemuksia EBCn levyistä paloista saabon alla?
Viimeksi muokannut arto, Ke Joulu 17, 2008 22:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Etupään ravistusongelma jarruttaessa

Viesti Kirjoittaja arto »

http://www.ebcbrakes.com/assets/typicalq&a.html

Tuolta löytyikin hieman teoriaa. Kuvaus melko yks yhteen mun tapauksen kanssa. Mutta kun asennuksessa levyjen alta kaikki pinnat putsattiin supralla ja pultit kiristetty momentilla. Mutta heittoja ei kyllä tullut mitattua asennuksen jälkeen. Ja kun ei alussa sisäänajon jälkeen ravistanut... ei tällaisia ongelmia ole kyllä ollut vakiolevyjen kanssa. Taidan vaihtaa takasin orkkiksiin ja lopettaa hifistelyn.

Why do rotors suffer vibration after 3000-4000 miles and how can EBC be so precise in this mileage estimate, surely it cannot be the same for every car???????? … this is a common question.

The reason the mileage is more or less the same for every car where vibration occurs is that the problem develops OFF BRAKE or when you are driving without applying the brake. The more freeway driving you do the more easily this can occur. The excess runout mentioned above caused in 90% of the cases by bad fitting and not checking for runout (and the other 10% due to a hub not running true such a car that has impacted a curb at some time) … causes the pad to “Kiss” the rotor gently each revolution of the wheel as you drive. After the above mileage period the pads wear a microscopic thin spot on the rotor and a condition known as DTV occurs. This DTV (Disc Thickness Variation) causes the brake to pulse. A small amount of runout itself does NOT cause vibration but the tiniest amount of DTV does cause vibration. That is why when a rotor is not running true the car does not exhibit vibration in the first few miles and this explains how it shows up later (3000-4000 miles).
Vastaa Viestiin