lisäpitkät ysi vitoseen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

vwkupla6 kirjoitti:minä en kanssa tuu paljoo ajelemaan valaistuilla teillä :roll:
mitä poliisit tuommoisista sakkoa yleensä kirjottelee?
tänään muuten rakentelin sähköt lisävaloille ja tein kiinnikeraudat helloja varten, nyt odotellaan enää niitä lamppuja, koska ne saapuu :lol:
Tee katkaisin koetauluun ja aukaisevat releet alkuperäisille valoille, jolla saa omat pitkät pois pelistä, jos lisävalojen referenssi ei ylitä 75:tä ja on muutenkin lailliset. Omassa tonnarissa on penkinlämmittimen kytkimestä tehty monivalinta kytkin, josta voi valita minkä tahansa vaihtoehdon pitkille valoille :lol: . Hellan 1000FF pistevalona on hyvä lisä omille pitkille.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Hece R
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Touko 31, 2007 08:01

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja Hece R »

9-5T kirjoitti:Pitkien ohjauksen ottaisin relerasiasta pitkien merkkivalon johdosta tai jos laittaa katkaisimen merkkivalon johdosta matkustamosta jolloin riittää sen piuhan tuominen relerasiaan jossa on paikka lisäpitkien releelle ja sulakkeelle.
Ymmärsinkö oikein?

Otan ohjauksen merkkivalon johdosta katkaisimelle, siitä releelle (valmiissa paikassa relerasiassa). Relerasian valmiiseen paikkaan tulee riittävän paksulla kaapelilla varsinainen syöttö valoille. Varsinaista johdon vetoa ei siis tuli kuin relerasialta sitten valoille? Mistähän tuon merkkivalon johdon helposti löytäisi?

Kun en ole asiaan vielä yhtään perehtynyt, niin onko relerasia sulakkeiden yhteydessä vai moottoritilassa?

Mistä olisi helpoin vetää piuha tulipellin läpi? Joka tapauksessa piuha pitää vetää joko kytkimelle tai releeltä valoille.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja george »

9-5T kirjoitti:Mites tämä on mahdollista, tässä oli viesti jossa kysyttiin DE xenoneita saabiin mutta meinasin painaa lainaa nappia mutta osuin X jolloin jonkun muun kirjoittama viesti poistui?
Kirjoittaja ja poistaja olin minä. Asiat vaan sattuivat juuri samaan aikaan.

Kiitokset vastauksesta. Minä olin ymmärtänyt aikaisemmin olevan kuvan auton keulasta väärin. Luulin, että xenonit oli asennettu ajovalojen paikalle, kun ne loistivat niin kirkkaasti. Ne ovatkin sumuvalojen paikalla.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

Hece R kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Pitkien ohjauksen ottaisin relerasiasta pitkien merkkivalon johdosta tai jos laittaa katkaisimen merkkivalon johdosta matkustamosta jolloin riittää sen piuhan tuominen relerasiaan jossa on paikka lisäpitkien releelle ja sulakkeelle.
Ymmärsinkö oikein?

Otan ohjauksen merkkivalon johdosta katkaisimelle, siitä releelle (valmiissa paikassa relerasiassa). Relerasian valmiiseen paikkaan tulee riittävän paksulla kaapelilla varsinainen syöttö valoille. Varsinaista johdon vetoa ei siis tuli kuin relerasialta sitten valoille? Mistähän tuon merkkivalon johdon helposti löytäisi?

Kun en ole asiaan vielä yhtään perehtynyt, niin onko relerasia sulakkeiden yhteydessä vai moottoritilassa?

Mistä olisi helpoin vetää piuha tulipellin läpi? Joka tapauksessa piuha pitää vetää joko kytkimelle tai releeltä valoille.

mää tein näin kytkennät.
hain varaosaliikkeestä:
4-napaisen 30A releen, johto sulakkeen, ja tarvittava määrä johtoa ja liittimiä.
otin päävirran suoraan akulta, johtosulakkeen kautta releeseen
heräte virran nappasin lampuille menevästä pitkien johdosta (98 vuosmallissa valkonen johto) releeseen.
maadutuksen releeseen nappasin akun vierestä(siinä oli kasa muitakin maadutuksia).
ja viimisestä navasta lähtee virta lampuille, joka syttyy ainakun vaihdat pitkät päälle ja sitten lampuista vielä johto maihin.
hyvin toimii. mutta eivät vaan ole ihan lailliset kun omat pitkät palaa kanssa :twisted:
osat makso yhteensä 5€
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

tuommoset tuli sitte laitettua :D
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja george »

Olen pohtinut Hellan DE Xenonien asentamista sumuvalojen paikalle lisäkaukovaloiksi vuosimalliin 07, kuten 9-5T on tehnyt. Minua vaivaa niiden kiinnittäminen ja vielä enemmän niiten säätäminen. 9-5T:n julkaisemassa kuvassa ei näkynyt yksityiskohtia. Näytti kuitenkin siltä, että siinä oli jokin säätöruuvi. Hellan mainoksessa valonheittimessä on Y-kiinnitin. Se on hankala. Olisiko jokin Astralle, Passatille tai jollekin muulle merkille tehty versio tässä yhteydessä parempi?

Sähkön saisin sumuvalojen releeltä 3 ja sulakkeelta 15. 9-5T neuvoo ottamaan releen ohjauksen kaukovalojen merkkivalosta. Minä ajattelin sumuvalojen ohjelmointivaihtoehtoa 3, jossa sumuvalot palaisivat kaukovalojen tahtiin valokytkimen ollessa asennossa 2. Tietenkin tarvitaa vielä saab-sumuvalokytkin, tai ehkä kaukovalokytkin kävisi myös, ja johtosarja valaisimien kytkemiseksi.

Auton omien pitkien referenssiluku on 17,5, joka on myös DE Xenonien. Summaksi tulee siis 70 < 75. Valot saavat siis palaa yhtäaikaan halutessa. Xenon-Saabissa halogeenivalot toimivat lisäpitkinä.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja george »

9-5T kirjoitti:27,5 on pienin mita olen 9-5:ssa nahnyt.
Kysyin referenssilukua GM:ltä. He kehoittivat katsomaan valonheittimen päällä olevasta tarrasta. Laput olivat irtoamaisillaan, joten otin ne talteen. Niissä oli 17,5 ainoa sopiva luku referenssiluvuksi. Olisin pistänyt tähän kuvan, mutta en osannut.


terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja george »

Löytyi ne minultakin lasista, kun tiesin,mistä etsiä. Täytyy kysyä GM:ltä mitä merkitsee OOHCR PL 17,5 ja OOHD/R PL 27,5.
Minun irtiottamissani lapuissa oli HAL-LHD-R tai -L (oikea ja vasen) OOHCR PL 17,5.
Mitä sitten vaikuttanee asiaan, että pitkien kanssa palavat myös lyhyet. Taitavat mennä referenssiluvut yli 75:n, jos asentaa vielä Xenon-lisäpitkät. Tarvitaankohan pitkille vaihtorelettä avuksi.

terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja jus »

george kirjoitti:mitä merkitsee OOHCR PL 17,5 ja OOHD/R PL 27,5.
Minun irtiottamissani lapuissa oli HAL-LHD-R tai -L (oikea ja vasen) OOHCR PL 17,5.
Ei noita ihan täysin osaa tulkita ainakaan näiden avulla:
http://www.spitzkraft.com/topic.php?fld ... liance_ece
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 70#p241570
http://www.lti.uni-karlsruhe.de/rd_down ... gen_02.pdf sivu 31
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
george
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: To Marras 22, 2007 15:15

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja george »

Tulkinta edellisten linkkien avulla. -Liekö oikea.

HCR = pitkät/lyhyet halogeeni ref. = 17,5. Ei kelpaa kaukovaloksi yksinään. Saabissahan kaukovalojen kanssa palaa myös lähivalot halogeeniversiossa.

HD/R = pitkät halogeeni ja xenon yhdessä ref. = 27,5
Perustelu HR = pitkät halogeeni ja DR = pitkät xenon, /R = pitkät, jotka kelpaavat kaukovaloksi yksinään, siis ilmeisesti xenonit.

Kun kysyin tässä aiemmin GM:ltä xenonin referenssilukua, sain vastauksen:
"Lukuja ei löydy taulukkona, mutta löysimme Xenon-valossa olevan tarran alaosasta Xenonin referenssiluvun. Se on 27,5. "

Onkohan ref. 27,5 pelkät xenonit vai xenonit + halogeenit yhdessä, on vielä ratkaistava. Esimerkiksi Hellan DE xenon ref. on vain 17,5. Jos ref. 27,5 on vain xenoneille, niin lisähalogeenivalojen kanssa ref. summa on 90 > 75, eli xenon-Saabin valot ovat laittomat.
Tietenkin Saabin valonheittimen lasissa on nuo kaksi referenssilukua, koska sama "muovilasi" (PL) on sekä halogeeni- että xenonversioissa.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Tiedän yhden veijarin joka hioi lasista referenssilukemat pois. Pykälät taitaa mennä niin, että jos lukemaan ei ole ilmoitettu, niin käytetään arvoa 20. Tässä tapauksessa oli siis keulalla vakiovalot á 17,5 ja lisäpitkät á 20 (oikeasti 37,5).
Kyseessä ei siis 9-5.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
MNeva
"Viggen"
Viestit: 504
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2003 18:25
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja MNeva »

vwkupla6 kirjoitti:tuommoset tuli sitte laitettua :D
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
Millaset kiinnikkeet noille teit. Onko puskurissa vai toitko maskin ja puskurin välistä jotkut raudat? Ihan vaan mielenkiinnosta kun itse ostin tuollaset 3003 blue hellat.
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

ruostumattomasta 3mm raudasta taitoin sopivat kiinnikkeet puskurin ja maskin välistä(mahtuu hyvin koska se maskin tiivistekumi antaa periksi) "etupalkkiin", ja siihen kahdella itseporautuvalla ruuvilla kiinni per kiinnike. sitte vedin viel tukiraudat maskiin kiinni konepellin alle, ei ota kiinni konepeltiin koska siinäkin on samanlainen tiiviste kuin maskissa.

voin pistää sulle kiinnikkeistä tarkempia kuvia, kun tarvii nuo lyhdyt ottaa v lopun aikana pois katsastusta varten :twisted:

MNeva kirjoitti:
vwkupla6 kirjoitti:tuommoset tuli sitte laitettua :D
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
Millaset kiinnikkeet noille teit. Onko puskurissa vai toitko maskin ja puskurin välistä jotkut raudat? Ihan vaan mielenkiinnosta kun itse ostin tuollaset 3003 blue hellat.
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: lisäpitkät ysi vitoseen

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin