Tee katkaisin koetauluun ja aukaisevat releet alkuperäisille valoille, jolla saa omat pitkät pois pelistä, jos lisävalojen referenssi ei ylitä 75:tä ja on muutenkin lailliset. Omassa tonnarissa on penkinlämmittimen kytkimestä tehty monivalinta kytkin, josta voi valita minkä tahansa vaihtoehdon pitkille valoille . Hellan 1000FF pistevalona on hyvä lisä omille pitkille.vwkupla6 kirjoitti:minä en kanssa tuu paljoo ajelemaan valaistuilla teillä
mitä poliisit tuommoisista sakkoa yleensä kirjottelee?
tänään muuten rakentelin sähköt lisävaloille ja tein kiinnikeraudat helloja varten, nyt odotellaan enää niitä lamppuja, koska ne saapuu
lisäpitkät ysi vitoseen
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Ymmärsinkö oikein?9-5T kirjoitti:Pitkien ohjauksen ottaisin relerasiasta pitkien merkkivalon johdosta tai jos laittaa katkaisimen merkkivalon johdosta matkustamosta jolloin riittää sen piuhan tuominen relerasiaan jossa on paikka lisäpitkien releelle ja sulakkeelle.
Otan ohjauksen merkkivalon johdosta katkaisimelle, siitä releelle (valmiissa paikassa relerasiassa). Relerasian valmiiseen paikkaan tulee riittävän paksulla kaapelilla varsinainen syöttö valoille. Varsinaista johdon vetoa ei siis tuli kuin relerasialta sitten valoille? Mistähän tuon merkkivalon johdon helposti löytäisi?
Kun en ole asiaan vielä yhtään perehtynyt, niin onko relerasia sulakkeiden yhteydessä vai moottoritilassa?
Mistä olisi helpoin vetää piuha tulipellin läpi? Joka tapauksessa piuha pitää vetää joko kytkimelle tai releeltä valoille.
------------------------------------
Audi A4 1,8t Quattro
Audi A4 1,8t Quattro
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Kirjoittaja ja poistaja olin minä. Asiat vaan sattuivat juuri samaan aikaan.9-5T kirjoitti:Mites tämä on mahdollista, tässä oli viesti jossa kysyttiin DE xenoneita saabiin mutta meinasin painaa lainaa nappia mutta osuin X jolloin jonkun muun kirjoittama viesti poistui?
Kiitokset vastauksesta. Minä olin ymmärtänyt aikaisemmin olevan kuvan auton keulasta väärin. Luulin, että xenonit oli asennettu ajovalojen paikalle, kun ne loistivat niin kirkkaasti. Ne ovatkin sumuvalojen paikalla.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Hece R kirjoitti:Ymmärsinkö oikein?9-5T kirjoitti:Pitkien ohjauksen ottaisin relerasiasta pitkien merkkivalon johdosta tai jos laittaa katkaisimen merkkivalon johdosta matkustamosta jolloin riittää sen piuhan tuominen relerasiaan jossa on paikka lisäpitkien releelle ja sulakkeelle.
Otan ohjauksen merkkivalon johdosta katkaisimelle, siitä releelle (valmiissa paikassa relerasiassa). Relerasian valmiiseen paikkaan tulee riittävän paksulla kaapelilla varsinainen syöttö valoille. Varsinaista johdon vetoa ei siis tuli kuin relerasialta sitten valoille? Mistähän tuon merkkivalon johdon helposti löytäisi?
Kun en ole asiaan vielä yhtään perehtynyt, niin onko relerasia sulakkeiden yhteydessä vai moottoritilassa?
Mistä olisi helpoin vetää piuha tulipellin läpi? Joka tapauksessa piuha pitää vetää joko kytkimelle tai releeltä valoille.
mää tein näin kytkennät.
hain varaosaliikkeestä:
4-napaisen 30A releen, johto sulakkeen, ja tarvittava määrä johtoa ja liittimiä.
otin päävirran suoraan akulta, johtosulakkeen kautta releeseen
heräte virran nappasin lampuille menevästä pitkien johdosta (98 vuosmallissa valkonen johto) releeseen.
maadutuksen releeseen nappasin akun vierestä(siinä oli kasa muitakin maadutuksia).
ja viimisestä navasta lähtee virta lampuille, joka syttyy ainakun vaihdat pitkät päälle ja sitten lampuista vielä johto maihin.
hyvin toimii. mutta eivät vaan ole ihan lailliset kun omat pitkät palaa kanssa
osat makso yhteensä 5€
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
tuommoset tuli sitte laitettua
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Olen pohtinut Hellan DE Xenonien asentamista sumuvalojen paikalle lisäkaukovaloiksi vuosimalliin 07, kuten 9-5T on tehnyt. Minua vaivaa niiden kiinnittäminen ja vielä enemmän niiten säätäminen. 9-5T:n julkaisemassa kuvassa ei näkynyt yksityiskohtia. Näytti kuitenkin siltä, että siinä oli jokin säätöruuvi. Hellan mainoksessa valonheittimessä on Y-kiinnitin. Se on hankala. Olisiko jokin Astralle, Passatille tai jollekin muulle merkille tehty versio tässä yhteydessä parempi?
Sähkön saisin sumuvalojen releeltä 3 ja sulakkeelta 15. 9-5T neuvoo ottamaan releen ohjauksen kaukovalojen merkkivalosta. Minä ajattelin sumuvalojen ohjelmointivaihtoehtoa 3, jossa sumuvalot palaisivat kaukovalojen tahtiin valokytkimen ollessa asennossa 2. Tietenkin tarvitaa vielä saab-sumuvalokytkin, tai ehkä kaukovalokytkin kävisi myös, ja johtosarja valaisimien kytkemiseksi.
Auton omien pitkien referenssiluku on 17,5, joka on myös DE Xenonien. Summaksi tulee siis 70 < 75. Valot saavat siis palaa yhtäaikaan halutessa. Xenon-Saabissa halogeenivalot toimivat lisäpitkinä.
terv,
george
Sähkön saisin sumuvalojen releeltä 3 ja sulakkeelta 15. 9-5T neuvoo ottamaan releen ohjauksen kaukovalojen merkkivalosta. Minä ajattelin sumuvalojen ohjelmointivaihtoehtoa 3, jossa sumuvalot palaisivat kaukovalojen tahtiin valokytkimen ollessa asennossa 2. Tietenkin tarvitaa vielä saab-sumuvalokytkin, tai ehkä kaukovalokytkin kävisi myös, ja johtosarja valaisimien kytkemiseksi.
Auton omien pitkien referenssiluku on 17,5, joka on myös DE Xenonien. Summaksi tulee siis 70 < 75. Valot saavat siis palaa yhtäaikaan halutessa. Xenon-Saabissa halogeenivalot toimivat lisäpitkinä.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Kysyin referenssilukua GM:ltä. He kehoittivat katsomaan valonheittimen päällä olevasta tarrasta. Laput olivat irtoamaisillaan, joten otin ne talteen. Niissä oli 17,5 ainoa sopiva luku referenssiluvuksi. Olisin pistänyt tähän kuvan, mutta en osannut.9-5T kirjoitti:27,5 on pienin mita olen 9-5:ssa nahnyt.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Löytyi ne minultakin lasista, kun tiesin,mistä etsiä. Täytyy kysyä GM:ltä mitä merkitsee OOHCR PL 17,5 ja OOHD/R PL 27,5.
Minun irtiottamissani lapuissa oli HAL-LHD-R tai -L (oikea ja vasen) OOHCR PL 17,5.
Mitä sitten vaikuttanee asiaan, että pitkien kanssa palavat myös lyhyet. Taitavat mennä referenssiluvut yli 75:n, jos asentaa vielä Xenon-lisäpitkät. Tarvitaankohan pitkille vaihtorelettä avuksi.
terv,
george
Minun irtiottamissani lapuissa oli HAL-LHD-R tai -L (oikea ja vasen) OOHCR PL 17,5.
Mitä sitten vaikuttanee asiaan, että pitkien kanssa palavat myös lyhyet. Taitavat mennä referenssiluvut yli 75:n, jos asentaa vielä Xenon-lisäpitkät. Tarvitaankohan pitkille vaihtorelettä avuksi.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Ei noita ihan täysin osaa tulkita ainakaan näiden avulla:george kirjoitti:mitä merkitsee OOHCR PL 17,5 ja OOHD/R PL 27,5.
Minun irtiottamissani lapuissa oli HAL-LHD-R tai -L (oikea ja vasen) OOHCR PL 17,5.
http://www.spitzkraft.com/topic.php?fld ... liance_ece
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 70#p241570
http://www.lti.uni-karlsruhe.de/rd_down ... gen_02.pdf sivu 31
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Tulkinta edellisten linkkien avulla. -Liekö oikea.
HCR = pitkät/lyhyet halogeeni ref. = 17,5. Ei kelpaa kaukovaloksi yksinään. Saabissahan kaukovalojen kanssa palaa myös lähivalot halogeeniversiossa.
HD/R = pitkät halogeeni ja xenon yhdessä ref. = 27,5
Perustelu HR = pitkät halogeeni ja DR = pitkät xenon, /R = pitkät, jotka kelpaavat kaukovaloksi yksinään, siis ilmeisesti xenonit.
Kun kysyin tässä aiemmin GM:ltä xenonin referenssilukua, sain vastauksen:
"Lukuja ei löydy taulukkona, mutta löysimme Xenon-valossa olevan tarran alaosasta Xenonin referenssiluvun. Se on 27,5. "
Onkohan ref. 27,5 pelkät xenonit vai xenonit + halogeenit yhdessä, on vielä ratkaistava. Esimerkiksi Hellan DE xenon ref. on vain 17,5. Jos ref. 27,5 on vain xenoneille, niin lisähalogeenivalojen kanssa ref. summa on 90 > 75, eli xenon-Saabin valot ovat laittomat.
Tietenkin Saabin valonheittimen lasissa on nuo kaksi referenssilukua, koska sama "muovilasi" (PL) on sekä halogeeni- että xenonversioissa.
terv,
george
HCR = pitkät/lyhyet halogeeni ref. = 17,5. Ei kelpaa kaukovaloksi yksinään. Saabissahan kaukovalojen kanssa palaa myös lähivalot halogeeniversiossa.
HD/R = pitkät halogeeni ja xenon yhdessä ref. = 27,5
Perustelu HR = pitkät halogeeni ja DR = pitkät xenon, /R = pitkät, jotka kelpaavat kaukovaloksi yksinään, siis ilmeisesti xenonit.
Kun kysyin tässä aiemmin GM:ltä xenonin referenssilukua, sain vastauksen:
"Lukuja ei löydy taulukkona, mutta löysimme Xenon-valossa olevan tarran alaosasta Xenonin referenssiluvun. Se on 27,5. "
Onkohan ref. 27,5 pelkät xenonit vai xenonit + halogeenit yhdessä, on vielä ratkaistava. Esimerkiksi Hellan DE xenon ref. on vain 17,5. Jos ref. 27,5 on vain xenoneille, niin lisähalogeenivalojen kanssa ref. summa on 90 > 75, eli xenon-Saabin valot ovat laittomat.
Tietenkin Saabin valonheittimen lasissa on nuo kaksi referenssilukua, koska sama "muovilasi" (PL) on sekä halogeeni- että xenonversioissa.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Tiedän yhden veijarin joka hioi lasista referenssilukemat pois. Pykälät taitaa mennä niin, että jos lukemaan ei ole ilmoitettu, niin käytetään arvoa 20. Tässä tapauksessa oli siis keulalla vakiovalot á 17,5 ja lisäpitkät á 20 (oikeasti 37,5).
Kyseessä ei siis 9-5.
t. Mika
Kyseessä ei siis 9-5.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Millaset kiinnikkeet noille teit. Onko puskurissa vai toitko maskin ja puskurin välistä jotkut raudat? Ihan vaan mielenkiinnosta kun itse ostin tuollaset 3003 blue hellat.vwkupla6 kirjoitti:tuommoset tuli sitte laitettua
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
ruostumattomasta 3mm raudasta taitoin sopivat kiinnikkeet puskurin ja maskin välistä(mahtuu hyvin koska se maskin tiivistekumi antaa periksi) "etupalkkiin", ja siihen kahdella itseporautuvalla ruuvilla kiinni per kiinnike. sitte vedin viel tukiraudat maskiin kiinni konepellin alle, ei ota kiinni konepeltiin koska siinäkin on samanlainen tiiviste kuin maskissa.
voin pistää sulle kiinnikkeistä tarkempia kuvia, kun tarvii nuo lyhdyt ottaa v lopun aikana pois katsastusta varten
voin pistää sulle kiinnikkeistä tarkempia kuvia, kun tarvii nuo lyhdyt ottaa v lopun aikana pois katsastusta varten
MNeva kirjoitti:Millaset kiinnikkeet noille teit. Onko puskurissa vai toitko maskin ja puskurin välistä jotkut raudat? Ihan vaan mielenkiinnosta kun itse ostin tuollaset 3003 blue hellat.vwkupla6 kirjoitti:tuommoset tuli sitte laitettua
http://kuvablogi.com/nayta/841377/
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
Re: lisäpitkät ysi vitoseen
Viimeksi muokannut Risto, Su Helmi 27, 2011 20:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.