Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

pari kuukautta on saabi ollut alla ja olen ihmetellyt yhtä asiaa tuossa ilmastointi automatiikassa. Onko normaalia että autossa ei ole liian kuuma vaikka pitäisin lämpötilaa koko ajan tuossa 27 "asteessa"? Koska eihän se nyt millään voi pitää paikkansa että sielä autossa olisi todella niin lämmin... sinnehän läkähtyisi! Toiseksi, jos pidän automatiikkaa päällä ja "aste" määrää milla tasolla tahansa esim.24c niin puhallin ei koskaan laske nopeutta alle neljännen "pykälän"... onkos tämä normaalia. Tuntuu vähän turhalta koko automatiikka koska joutuu kuitenkin itse säätämään puhaltimen hitaammille kierroksille, ettei ole häiritsevän kovalla.

PS: Kuulin joskus tuon automatiikan ohjelmoinnista... Mitähän tämä tarkalleen meinaa? Manuaali tuli auton mukana kyllä mutta tiedä nyt sitten enää missä se on :roll:

EDIT: Foorumia enemmän selailtuani törmäsin ilmastoinnin kalibrointiin. Täydyn kokeilla jos tuosta apua...
Pekko_Å
"Hirsch"
Viestit: 866
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 19:06
Paikkakunta: V-S

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Pekko_Å »

Ja toi femman ilmastointiautomatiikkahan toimii aikas monimutkaisesti. Muistaakseni (huom. muistaakseni) laite säätää itseään 4 eri anturin antamien tietojen perusteella:
-sisäilman lämpötila
-auringon säteilylämpö
-ulkolämpötila
-en muista.

Se lämpötila minkä näyttöön laitat ei ole absoluuttinen lämpötila, minkä kone itsestään puhaltaa. Vaan se käyttää noista antureista saamiaan tietoja sekä yhdistää ne ja tuottaa sellaisen lämpötilan autoob, joka ihmisessä tuntuu valitulta lämpötilalta. Tulikohan nyt vaikeasti selitettyä?

En ota kantaa tohon sun laitteen toimintaan, mutta kalibroi ja katso tilanne sitten uudestaan.

Toi femman systeemi on tänäkin päivänä varmasti yksi parhaista automatiikoista. Ikinä sen toiminta ei ole häirinnyt. Ja ikkunat pysyy auki pelkällä auto-moodilla talvellakin, mikä ei kaikilla merkeillä onnistu.
Ex. mm. 9-5 -00 ja 9-5 -09. Nyt VW Multivan T5 2.0BiTDi 4motion
JussiT-5R
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 16:54
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja JussiT-5R »

Tõnza kirjoitti:...Toiseksi, jos pidän automatiikkaa päällä ja "aste" määrää milla tasolla tahansa esim.24c niin puhallin ei koskaan laske nopeutta alle neljännen "pykälän"... onkos tämä normaalia. Tuntuu vähän turhalta koko automatiikka koska joutuu kuitenkin itse säätämään puhaltimen hitaammille kierroksille, ettei ole häiritsevän kovalla.
Omassa olen pitänyt aika paljon viime aikoina tuossa 24 asteessa, mutta kyllä se laskee aika pian auton lämmettyä, sitä puhallusnopeutta 2 pykälään asti.
#3660

Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja mike »

Kyllä se välillä sekoilee tuo automatiikka ainakin meidän autossa. Joskus kuskin puolelle tulee pyydettyä ja samalla vänkärin puoli puhaltaa ihan kylmää. Kalibrointi korjaa tämän asian.

Sitten syystä tai toisesta kuljettajan puolelle tuleva ilma on aina pari astetta lämpimämpää mitä vastaavalla pyynnillä vänkärin puolelle tuleva ilma. Sama koskee myös kesäkelien jäähdytystarvetta. Jos pitäs hönkiä täysillä kylmää niin kuskin puolelle tulee huomattavasti lämpimämpää ilmaa. Pitäis varmaan purkaa ja tutkia meneekö kaikki säätösysteemin kanavat ihan niinkuin pitäisi.

Puhallinnopeus on varmaan suuri kun automatiikka yrittää lämmittää autoasi pyytämääsi lämpötilaan siinä onnistumatta. Meillä puhallinnopeus tippuu näillä nollakeleillä kakkoselle hyvin pian. Nelosnopeudella ollaan automatiikan turvin noin -20 keleillä matka-ajossa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja tnt »

jos se ilmastointi lääpän säätömoottori on rikki niin saattaa tuo automatiikka yrittää säätää lämpötilaa puhaltimen nopeutta säätämällä saavuttamatta kuitenkaan sitä asetuslämpötilaa mihin se on asetettu..
9-3Aero-01
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja arto »

Missäs kilometreissä olette vaihtaneet termareita? Mulla nyt 170tkm ja tehtaalla laitettu vielä kiinni.

Mulla vähän samoja oireita kuin topicin alussa.

Kylmällä autolla lähtiessä pitää pyynnit laitta HI:lle, että lähtee oikeasti tulemaan kuumaa, +27 ei tuohon riitä. Mielestäni ennen riitti, kun oli asetettuna +24. Vai onkohan tämä taas vaan luulosairautta?
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

no kalibroinpa nyt tuon. Nollaa näytti koko homman ajan mutta en kerennyt vielä ajossa kokeilla onko korjaantunut vai ei. Ainakin tallissa normaali läpöisellä koneella laski tuo puhallus jo kolmanteen pykälään... Sekin edistystä mutta täytyy nyt tarkkailla kunhan lähtee liikenteeseen.
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

Juu ei. Eipälaske edelleenkään alle 4 tuo puhallin ja melkeen kaikki paitsi 27c ja Hi ovat "kylmiä". Koko ajan saa pitää kyllä tuossa 27c, mieluiten Hi-asetuksella eikä puhallin teho laske milloinkaan alle 4, harvemmin edes alle 5. Tuossa huomasin myös että AUTO toiminnolla puhallus suunnat on aina samat. Eli näytössä on aina "tuulilasin" ja "jalkatilan" symbolit oli moottori sitten lämmin tai ei. Onkos tämä normaalia? Löysin manuaalin ja kaikki ohjelmoinnit on nyt nollattu ja laitteisto siis myös kalibroitu useaan kertaan ilman vikakoodeja. Onko jollain nyt jotain kikkakolmosta vielä tiedossa vai vienko suoraan huoltoon? Ehdotuksiä uudenmaan osaavista saab nyrkkipajoista?
Sami Kuupas
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Loka 18, 2008 18:00

litkun määrä vaikuttaa

Viesti Kirjoittaja Sami Kuupas »

varmaan myös asiaan, eli jos vaikka huoltaa ilmastoinnin. Jos ei ole talven aikana litkut liikkuneet, voi jämähtää eli autotallissa ensi lämppäriä täysille ja sit kylmälle ja johan litku liikkuu.
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: litkun määrä vaikuttaa

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

Sami Kuupas kirjoitti:varmaan myös asiaan, eli jos vaikka huoltaa ilmastoinnin. Jos ei ole talven aikana litkut liikkuneet, voi jämähtää eli autotallissa ensi lämppäriä täysille ja sit kylmälle ja johan litku liikkuu.
no täytyypä vielä tuotakin kokeilla.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja arto »

Aattelin ainakin Joulu lahjaksi Saabolle vaihtaa termarin pyhinä. Uskoisin vian olevan siinä.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tonnarissa oli vastaavanlaista vikaa kun sisäilmatilan "haistelija" lakkasi toimimasta. En tiedä onko 9-5:ssa saman tyyppinen haistelija mutta sitä voi ainakin epäillä. Termostaattia voi tietysti myöskin epäillä. Nouseeko moottorin lämpötila normaaliksi (noin puoleen väliin mittaria)?
Itsellä lämpötila säätö 9-5:ssa asetettuna 21 asteeseen kesät talvet ja ainakaan vielä ei ole tarvinnut käsin säätää mitenkään, eli automatiikka on pelannut.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

no sitä minäkin että eikö sen pitäis näkyä lämmöissä jos termari ei toimi. Koneen lämmöt on meinaan aina jäptisti keskellä kun moottori lämpiää. Eli siitä ei voi olla kiinni. Eikö tuossa ole paljon purkamista sitten jos jotakin anturia rypeaa vaihtamaan?
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja arto »

Termari vaihdettu ja taas kabiini lämpiää niin kuin kuuluukin.
Ja kulutuskin tippui. Ensimmäisen kerran moottori rempan jälkeen näin kutosella alkavia kulutuksia. Keskikulutuskin jäi 7,5 litraan aamun matka-ajossa. Nyt ollaan oikeissa Aeron lukemissa =)
Tõnza
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: To Syys 25, 2008 00:46

Re: Ilmaistointi automatiikka... Toimiiko oikein?

Viesti Kirjoittaja Tõnza »

Mimmi kirjoitti:Ennen turhaa purku- ym. töitä, ota LÄMPÖMITTARI ja MITTAA sisääntulevan ilman lämpötila ja samalla voit mitata paisuntasäiliöstä jäähdytysnesteen lämpötilankin.
No nyt on mittailtu.
Elikäs aloin mittaamaan ensin kylmällä moottorilla kun lähdin liikkeelle automatiikan ollessa asetettuna 24c, ulkona pakkasta -15c mutta auto oli noin 10c lämpöisessä tallissa ja tulokset olivat seuraavia.


Ilmaa alkaa tulla jaloille kun tuloilman lämpötila oli 52c.

Ilman lämpö käy siellä n.58c ja sen jälkeen moottorin lämmetessä normaalilämpöiseksi putoaa tuloilman lämpötila pikkuhiljaa 49c ja pysyy siinä.
Suurinpiirtein näillämain puhaltimen nopeus putoaa viidenteen pykälään.

Noin 20min ajon jälkeen mittasin kabiinin lämpötilan ja se oli sen oikeat 24c mikä automatiikalta on pyydettykkin mutta... puhallin on edelleen viidennellä ja siitä se ei sitten laskekkaan muuten kuin lämpötilan pyyntiä vähentämällä
esim. pyynti 20c -> nopeus 4.
pyynti 19c -> nopeus 3. mutta tällöin alkaakin jo tulla vilu =)

Ajon päätteeksi mittasin paisuntasäiliön nesteen lämpötilan tuloksena 15c ?!
Kuulostaa alhaiselta...?

Ja nyt lisää vinkkejä näiden tietojen pohjalta kaivattaisi.
Vastaa Viestiin