Etuoven lukon säätöruuvin vaikutus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Etuoven lukon säätöruuvin vaikutus?

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Tarkoitus oli puhdistella ja öljytä ovien lukot, kun kuskin oven lukon kielen palautus avatessa tuntuu hiukan "laiskalta". Oven raosta ei saa puhdistettua kunnolla, joten ajattelin availla oviverhouksen. No EPC:n mukaan lukko-osa näyttää olevan kumminkin yksi iso kappale, joten sinänsä verhouksen poistamalla ei pääse paremmin puhdistelemaan.

EPC:n kuvassa on kumminkin merkittynä joku säätöruuvi lukon "etuosaan". Mitä tuolla säädetään? Onko se kielen palautusjousen säätö vai säätääkö se sitä, kuinka paljon se kielen vapauttava osa liikkuu alaspäin, kun kahvoista vedetään. Vai jotakin muuta? WIS:stä en löytänyt tuon säädön merkitystä ovien tai lukkojen kohdalta.

Edit: siis kuvassa osa nro 5 on nimetty "Säätörengas"
Kuva
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Etuoven lukon säätöruuvin vaikutus?

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Tuo numero vitonen näyttää siltä rinkulalta, minkä läpi ulkokahvasta tuleva tanko nro.8 menee. Sillä ei varsinäisesti säädetä mitään vaan sääto on tangon nro. 8 päässä. Säätö vaikuttaa ulkokahvan vapaaseen liikkeeseen tai herkkyyteen ihan kuinka vaa halutaan sanoa. Ei tuossa lukossa ole oikeastaan mitään säätöjä, jolla kielen palautusta voisi avittaa. Kait sen muovikotelon voisi avata ja trimmata sisällä olevia jousia äkäisemmän toiminnan aikaan saamiseksi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
O.K.
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:36
Paikkakunta: Espoo

Re: Etuoven lukon säätöruuvin vaikutus?

Viesti Kirjoittaja O.K. »

Tämähän lähti liikkeelle siitä, että ~1 kk sitten ovi meni lukkoon siten, että sitä ei saanut millään auki. Lukko toimii normaalisti, mutta ovea ei vain saanut kahvoista auki. Seuraavana päivänä ovi avautui normaalisti :roll: ja sen jälkeen toimi ihan hyvin. Sylliseksi huomasin kielen vapauttavan osan, joka ei liiku tarpeeksi alaspäin. Testailin silloin aikani ja totesin, että vaikka oven auki ollessa kieli ei tulekaan ulos kahvoista vetämällä (=piti hiukan avittaa), niin ovea normaalisti käytettäessä se toimi ihan hyvin. Puhdistus oli siis jatkoa tuolle episodille.

No nyt se teki sen taas. Eli jos tuota ei kerran saa säädettyä, niin pitänee hankkia uusi lukkoyksikkö. Onko tuossa lukossa mitään älyä joka estäisi käytetyn osan hankkimisen?

Ja jos tuo ei nyt tuosta enää aukene, niin millä oven saa pakotettua auki? Normaali sisäverkoukset irti ja sitten poralla tuota lukkoyksikköä käsittelemään, kunnes pääsee jostakin kolosta vetämään sitä kielen vapautussalpaa? Vai onko muita parempia ehdotuksia?

Edit: eilen ovi avautui taas normaalisti 2 päivän lukossa olon jälkeen. Eli kun aikansa odottaa, niin näköjään se aukenee. Kulumaa on ehkä sittenkin olla kielen/salvan akselissa, joka siis menee vinoon -> ottaa kiinni reunaan (liikkuu huonosti) ja liikkuu alaspäin (vapautussalvan liike ei riitä). Niin tai näin, lukko täytyy vaihtaa. Mutta näillä näkymin ovea ei tarvitse purkaa sen ollessa kiinni.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Vastaa Viestiin