Mullekin tarjosivat Varaosamaailmasta Bosch:in platinatulppia mutta en uskaltanut ostaa kun Vakiona on kuitenkin NGK:t ja mulla ei ole muutenkaan Bosch:in tulpista kovin hyviä kokemuksia..
Ostin joskus aikanaan syksyllä turbotonnarin jossa oli DI ja Boschin platina tulpat. Tuli talvi ja pakkaset ja alkoi nykimään niin prkleesti kun paineet nousi. Pitkäaikaisten arvontojen jälkeen vaihdoin boschin platinatulpat käyttöohjekirjan mukaisiin NGK:n tulppiin niin jo loppui nykiminen...
Mulla on virin kanssa ollut 9-5:ssa pikkasen vajaa pari kierrosta (120tkm) NGK PFR6H-10 ja hyvin on toiminut
Iloitsin liian aikaisin, vika ilmaantui taas eilen muutaman kerran kun kävin ajamassa n.300km lenkin. Tänään taas vika tilanne oli oikeastaan koko ajan päällä. Eli ei ollut tulpista kiinni ei Alkaa pikkuhiljaa epäilyttää se mitsun ahdin+sportkatti yhdistelmän toiminta ton "vakioviri" ohjelman kanssa, DI-kasettikin on vain noin 2v vanha, ja seokset on ok joten tuskin ilmamassamittarikaan on viallinen. Voisiko olla että boksi ei vain osaa sopeutua isompaan ahtimeen ja avarampaan kattiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Jep ahdin on TD04-15T #5 eli Aeron vakioahdin ja 3"downpipe sporttikatilla, auto on ollut tehtaalta lähtiessä 150hv mutta siihen on asennuttu liikkeessä saabin oma virisarja ensimmäisen omistajan toimesta. Täytyy varmaan vielä asentaa se uudemman 2006 mallisen Aeron isompi imuputki ja viedä sit auto penkkiin ja säädettäväksi.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Autossasi luulisi toimivan melko hyvin 9-3 Aeron softa (tai stage), mutta Saabin oma virisarja ei ole TD04 ahtimelle tarkoitettu joten ei toimi todennäköisesti ihan niinkuin pitää koska ahdin on isotuottoisempi kuin vakio.
Ahtojen omituinen käytös voi johtua siis tästä, koska luultavasti ampuu herkästi ilmamassan yli siihen nähden mitä softa odottaisi saavansa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Motonetti vissiin dissaa bensa-V6 femmaa, kun sille ei edes tulppia löydy listalta NGK:n luettelo suosittaa BKR7ES-11 tulppaa, mitäs V6 miehet ootte mottiin kynttilöiksi ruuvanneet? Onko tuo BKR7ES-11 hyväksi havaittu?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S kirjoitti:Motonetti vissiin dissaa bensa-V6 femmaa, kun sille ei edes tulppia löydy listalta NGK:n luettelo suosittaa BKR7ES-11 tulppaa, mitäs V6 miehet ootte mottiin kynttilöiksi ruuvanneet? Onko tuo BKR7ES-11 hyväksi havaittu?
Nuo BKR7:t tuli aikanaan ostettua Griffiiniin ja toimi(yllättäen)moitteetta. Ja löytyi ihan paikallisen varaosaliikkeen tiskiltä.
V.J.S kirjoitti:Motonetti vissiin dissaa bensa-V6 femmaa, kun sille ei edes tulppia löydy listalta NGK:n luettelo suosittaa BKR7ES-11 tulppaa, mitäs V6 miehet ootte mottiin kynttilöiksi ruuvanneet? Onko tuo BKR7ES-11 hyväksi havaittu?
Orkkistulpat.
Eli nuo BKR7ES-11:ta Saabin (vaiko GM:n?) pahvilootassa kolminkertaiseen hintaan vs. normi varaosaputka?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei tuommoinen perussytytystulppa mitään suunnatonta high-techiä ole. Oikea lämpöarvo käyttökohteeseen ja resistoritulppa, kun sellainen nyt pitää olla. Jos haluaa pitempää käyttöikää (ja vastapainoksi kovempaa hintaa), voi sitten hankkia platinatulppia tai vastaavaa hifistelyä.
Ei resistoritulppiakaan ole Saabin sytytyskasettia varten alunperin kehitetty vaan sähköhäiriöiden vähentämiseen, ja kaikkien valmistajien tulpat on siinä 5 kOhm kieppeillä. Eikä BCPR6/7ES:ääkään ole vain Saabiin tehty, vaan se on poiminta valmistajan suuresta katalogista vastaten tuon masiinan tarpeita. Näyttääpä sama BCPR7ES kelpaavan myös vaikkapa 90-lukuiseen Astonin DB7:aan.
Tietysti autonvalmistaja suosittelee niitä merkkejä, joiden kanssa sillä sattuu olemaan jonkinlainen OEM-yhteistyö, ellei satu suosittelemaan peräti omalla nimellään olevaa tulppaa, kuten joskus sattuu käymään. Niillä ei-OEM-valmistajilla on sitten omat suosituksensa, mutta ei se niistä sen huonompia tai myöskään parempia tee, vaikkei niitä olekaan kirjattu siihen käyttöohjekirjaan.
NGK:n tulpat on toimineet kaikissa masiinoissa mainiosti - nytkin semmoiset taitaa olla useimmissa masiinoissa. Ihan yhtä hyvin on kyllä tupanneet toimimaan erilaisissa masiinoissa vaikkapa Denson, Boschin, Championin tai Berun tulpat. NGK:tä tulee usein käytettyä, kun niissä on asiallinen laatu, hyvä saatavuus ja kohtuullinen hinta (, koska niitä on joka paikassa myynnissä).
Saabin sytytyskasetti kyllä kyrvähtää aikanaan, vaikka autossa olisi kuinka hyvät ja virallisen suosituksen mukaiset tulpat paikallaan ja usein vaihdettunakin. Sattumalta viime ajoilta on empiiristä tietoa aiheesta parin kasetin verran. Mutta tämä on siitä hauska aihe, että PL 11§ ja 12§ takaa jokaiselle mahdollisuuden suhtautua asiaan ihan haluamallaan tavalla.
eeskola kirjoitti:
Saabin sytytyskasetti kyllä kyrvähtää aikanaan, vaikka autossa olisi kuinka hyvät ja virallisen suosituksen mukaiset tulpat paikallaan ja usein vaihdettunakin. Sattumalta viime ajoilta on empiiristä tietoa aiheesta parin kasetin verran.
Ja itse itseäni täydentäen. Periaatteessa voisi olettaa, että tuo Saabin sytytyskasetti kyrvähtää ihan samasta syystä, minkä takia aika monen muunkin auton suorasytytyssysteemit kyrvähtelee.
Kasetti puolineen ja muine sähköhärveleineen on keskellä kantta, jossa ne on alttiina sekä koneen kuumuudelle (ja sitä kautta tietysti huonolle jäähdytykselle) että koneen tärinälle. Vastaavissa oloissa hajoaa yhtä lailla myös esim. VAG-autojen tai BMW:n puolat (niissä on vain useimmiten puolat yksitellen eikä tuollaisena kasettisysteeminä mutta ihan vastaava olosuhde).
eeskola kirjoitti:Ei tuommoinen perussytytystulppa mitään suunnatonta high-techiä ole. Oikea lämpöarvo käyttökohteeseen ja resistoritulppa, kun sellainen nyt pitää olla. Jos haluaa pitempää käyttöikää (ja vastapainoksi kovempaa hintaa), voi sitten hankkia platinatulppia tai vastaavaa hifistelyä.
Ei resistoritulppiakaan ole Saabin sytytyskasettia varten alunperin kehitetty vaan sähköhäiriöiden vähentämiseen, ja kaikkien valmistajien tulpat on siinä 5 kOhm kieppeillä. Eikä BCPR6/7ES:ääkään ole vain Saabiin tehty, vaan se on poiminta valmistajan suuresta katalogista vastaten tuon masiinan tarpeita. Näyttääpä sama BCPR7ES kelpaavan myös vaikkapa 90-lukuiseen Astonin DB7:aan.
Tietysti autonvalmistaja suosittelee niitä merkkejä, joiden kanssa sillä sattuu olemaan jonkinlainen OEM-yhteistyö, ellei satu suosittelemaan peräti omalla nimellään olevaa tulppaa, kuten joskus sattuu käymään. Niillä ei-OEM-valmistajilla on sitten omat suosituksensa, mutta ei se niistä sen huonompia tai myöskään parempia tee, vaikkei niitä olekaan kirjattu siihen käyttöohjekirjaan.
NGK:n tulpat on toimineet kaikissa masiinoissa mainiosti - nytkin semmoiset taitaa olla useimmissa masiinoissa. Ihan yhtä hyvin on kyllä tupanneet toimimaan erilaisissa masiinoissa vaikkapa Denson, Boschin, Championin tai Berun tulpat. NGK:tä tulee usein käytettyä, kun niissä on asiallinen laatu, hyvä saatavuus ja kohtuullinen hinta (, koska niitä on joka paikassa myynnissä).
Saabin sytytyskasetti kyllä kyrvähtää aikanaan, vaikka autossa olisi kuinka hyvät ja virallisen suosituksen mukaiset tulpat paikallaan ja usein vaihdettunakin. Sattumalta viime ajoilta on empiiristä tietoa aiheesta parin kasetin verran. Mutta tämä on siitä hauska aihe, että PL 11§ ja 12§ takaa jokaiselle mahdollisuuden suhtautua asiaan ihan haluamallaan tavalla.
E
eeskola kirjoitti:Ei tuommoinen perussytytystulppa mitään suunnatonta high-techiä ole. Oikea lämpöarvo käyttökohteeseen ja resistoritulppa, kun sellainen nyt pitää olla. Jos haluaa pitempää käyttöikää (ja vastapainoksi kovempaa hintaa), voi sitten hankkia platinatulppia tai vastaavaa hifistelyä.
Ei resistoritulppiakaan ole Saabin sytytyskasettia varten alunperin kehitetty vaan sähköhäiriöiden vähentämiseen, ja kaikkien valmistajien tulpat on siinä 5 kOhm kieppeillä. Eikä BCPR6/7ES:ääkään ole vain Saabiin tehty, vaan se on poiminta valmistajan suuresta katalogista vastaten tuon masiinan tarpeita. Näyttääpä sama BCPR7ES kelpaavan myös vaikkapa 90-lukuiseen Astonin DB7:aan.
Tietysti autonvalmistaja suosittelee niitä merkkejä, joiden kanssa sillä sattuu olemaan jonkinlainen OEM-yhteistyö, ellei satu suosittelemaan peräti omalla nimellään olevaa tulppaa, kuten joskus sattuu käymään. Niillä ei-OEM-valmistajilla on sitten omat suosituksensa, mutta ei se niistä sen huonompia tai myöskään parempia tee, vaikkei niitä olekaan kirjattu siihen käyttöohjekirjaan.
NGK:n tulpat on toimineet kaikissa masiinoissa mainiosti - nytkin semmoiset taitaa olla useimmissa masiinoissa. Ihan yhtä hyvin on kyllä tupanneet toimimaan erilaisissa masiinoissa vaikkapa Denson, Boschin, Championin tai Berun tulpat. NGK:tä tulee usein käytettyä, kun niissä on asiallinen laatu, hyvä saatavuus ja kohtuullinen hinta (, koska niitä on joka paikassa myynnissä).
Saabin sytytyskasetti kyllä kyrvähtää aikanaan, vaikka autossa olisi kuinka hyvät ja virallisen suosituksen mukaiset tulpat paikallaan ja usein vaihdettunakin. Sattumalta viime ajoilta on empiiristä tietoa aiheesta parin kasetin verran. Mutta tämä on siitä hauska aihe, että PL 11§ ja 12§ takaa jokaiselle mahdollisuuden suhtautua asiaan ihan haluamallaan tavalla.
Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
Ngk bcpr7es-11 ja Ngk bcpr7es? Eli toisessa perässä -11 ja toisessa ei. Nimittäin ostin laatikollisen noita(ilman -11) töiden kautta. Voiko käyttää keskenään ristiin kun löytyy nyt itsellä molempia?