Ahtopaineet hukassa edelleen!
Ahtopaineet hukassa edelleen!
No niin nyt olisi auton softakin päivitätty, mutta edelleenkin ahtopaineet jämähtää satunnaisesti 0.5-0.8bar tietämille, paineet nousee tosi nopeasti siihen asti. Nyt ahtojen pitäisi nousta n.1.3bar, ja näin yleensä käykin mutta välillä paineet jää pihtaamaan vähäksi aikaa, aika voi olla sekuntti välillä viisi. Vanhalla softalla ahdot jämähti yleensä aina n0.4-0.5bar eli nyt uudella softalla tämä maaginen raja on noussut hieman. Voiko viallinen kampiakselin asentotunnistin aiheuttaa ahtopaineen "jämähtämistä", mittasin äsken tunnistimen ja se näytty n.1.01Kohmia kun wis:in mukaan sen pitäisi olla 860ohmia +-90ohmia, se anturi oli kyllä vähän kuuma kun mittasin sen (wis sanoo että 860ohmia on noin huoneenlämmössä).
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
niin ja hukkaportinkello toimii ainakin noin käsin vetämällä jouhevasti, eikä kalvo vuoda, ja peruspaineet mittasin mankun johto irti, ja sid antoi lukemaksi ennen ja jälkeen kaasuläpän n.1470 eli ilmeisesti 0.47bar. Kerran kun vika oli vähän aikaa päällä niin ilmamassa pyyntiä oli n.1200 ja todellinen ilmamassa oli n.800 mutta sitten kun ahdot pompsahti sinne 1.3bar tietämille niin ilmamassa hypähti sinne mitä pyydettiin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Täytyy tänään hakea pcs:ltä uusi asentotunnistin, ja kokeilla sillä. Ei voi kuin todeta niinkuin Vesa Vierikkö eräässä vanhassa kotimaisessa elokuvassa "Ruotsalaisten vit...lua koko touhu"
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3644
- Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Onhan tulpat oikeat ko virisarjaan?
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
kutosen platinat, mutta vanhalla softalla kokeiltiin sekä platinoita että normaalia seiskaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Oletko kokeillut uutta mankku venttiiliä? Myös T7 venttiileissä on viallisia yksilöitä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
jep venttiili on uusi, mutta voihan tietenkin uusikin olla rikki.. voisihan sitä kokeilla vielä sillä vanhallakin.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Vaihdoin eilen iltana sen asento tunnistimen ja bensan paineensäätimen. Tulos oli että tyhjäkäynti tasoittui jonkin verran, ilmeisesti asentotunnistimen johdosta, mutta itse vikaan ei mitään vaikutusta nostin myös hieman peruspaineta, eli lyhensin tankoa puolikierrosta, tulos korkeimmilla kierroksilla täyskaasulla ahdot alkoi aaltoilemaan samoin seokset aaltoili tosi nopeasti 12.5-11.5 välillä. Olisiko Hirvaskankaan lähettyvillä ketään T7 saabin omistajaa joka olisi halukas lainaamaan ilmamassamittaria ja sytkäkasettia. Eräässä huollossa arvelivat että tod.näk immu on sökö jos kerran toteutunut ilmamassa "laahaa" paljon pyynnin perässä, ja ehkä näin voikin olla jos kerran immu huijaa niin silloinhan toteutunut massa on mitä sattuu
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Ilmamassamittari voi hyvin olla syyllinen paitsi jos ahdot on matalan ilmamassan aikana myös alhaalla ja vedot kateissa. Miltäs läppäkulma näyttää vian ollessa päällä? Pysyykö samassa ~78% lukemassa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
jcarlson kirjoitti:Ilmamassamittari voi hyvin olla syyllinen paitsi jos ahdot on matalan ilmamassan aikana myös alhaalla ja vedot kateissa. Miltäs läppäkulma näyttää vian ollessa päällä? Pysyykö samassa ~78% lukemassa?
Läpän asentoa en ole kerennyt tutkimaan vielä, ja voi olla että poliisi tai joku valkotakkinen hakee mut kohta parempaan talteen jos alan joka ilta kaahaamaan 4.tiellä kun etsin vikaa ja tutkin milloin mitäkin anturia tiedonkeruu olisi poikaa.. Mutta kun vika on päällä niin paineet ennen ja jälkeen läpän on samat, eli ei ilmeisesti ainakaan läpällä pudota paineita. Mutta jos massamittari kusettaa niin eikös moottorin pitäisi nakuttaa ja silloin pudottaa paineita?
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Toteutunut ilmamassa on massamittarin mittaama arvo, joten jos se näyttäisi liian vähän niin ahtopaine olisi korkea kun Trionic pyrkisi nostamaan ahtoa saavuttaakseen toivotun ilmamassan. Jos nakuttaisi niin ilmamassapyyntö laskisi nakutuksen johdosta.
Eli vika on jossakin ahtopuolella koska Trionic pyrkii korkeampaan kuin mitä saa, läppä ei rajoita ja ahdot on matalampana kuin kuuluisi.
Eli vika on jossakin ahtopuolella koska Trionic pyrkii korkeampaan kuin mitä saa, läppä ei rajoita ja ahdot on matalampana kuin kuuluisi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
eli vika olisi joko hukkaportin kellossa tai magneettiventtiilissa? Jos ajetaan tasakaasulla ilman ahtopaineita eli siis että ahtoputkessa on alipaine, niin onko hukkaportti auki vai kiinni? koska käytännössä vika tulee 100% varmasti aina kun ajetaan esim. pitkään letkassa ja sit kun lähtee ohittamaan ja lyö lusikan pohjaan.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Kiinni on hukkaportti kevyessä ajossa. Muistaakseni Trionic 7 toimi niin että koska kovemmilla kierroksilla ahdin yrittäisi jo ahtaa läppää vasten, pidetään bypassin ohjausmagneettiventtiilillä bypassia auki jolloin ahtoilma kiertää takaisin imupuolelle ja ahtimen hukkatyö ja sitä kautta pakopaine vähenee.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
No niin vika löytyi, ja yllätys yllätys uusi magneettiventtiilihän se oli rikki. Kaivoin vanhan venttiilin esille romujen seasta (minkä vaihdoin autosta pois alkusyksystä kun tämä vika ilmaantui) ja laitoin paikalleen, ja nyt olen ajanut sillä n.50km ilman yhtään vikurointia. Voin kyllä sanoa että pikkusen meinasi pää levitä kun ehtii vikaa mikä sitten johtui kuitenkin jo uusitusta osasta, täytyy soittaa huomenna pcs:een että antavat uuden ja mielellään toimivan venttiilin tilalle. Ilmeisesti tämä vika johtui alunperin rikkinäisistä alipaineletkuista mitkä uusin sen jälkeen kun olin vaihtanut sen uuden (rikkinäisen) magneettiventtiilin . Ja kiitoksia Carlsonille kun selvensi sitä ilmamassamittarin toimintaa ja ennen kaikkea massapyyntien toimintaa. Onneksi en kerennyt ostaa mitään sika kalliita osia, nyt selvittiin alle 150€.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!
Mulla on autossa kanssa ahtopaineet "hukassa" eli ei nosta peruspainetta korkeemmalle.
Vika koodia auto ei pukkaa, vetää tasaisesti, ahdot ei "seilaa" (ei siis nyvi, tyhjäkäynti ok)
Eilen kun oli akun napa irti jonkin aikaa, auto toimi noin 5 kiihdytyksen ajan "normi" ahdoilla kunnes taas jumiutu sinne "peruskauralle"
Osista on testattu/mitattu: vanha mankkuvena (nyt uusi kiinni), mankkuvena (rintapellissä), by-pass, paine-kellon kalvo ei vuoda.
Ja ehdotuksia otetaan vastaa, mitä muuta vois testata/mitata
Tänään meinasin vaihtaa bensansuodattimen (nykyinen n. 5 vuotta vanha,ja 130 000 km ajettu, joten jo aikakin, muutenkin)
Ja jos oireet jatkuu
Niin olisko pääkaupunki seudulla saabistia joka vois "lainata" MAF:ia (ilmamassamittaria)
Vika koodia auto ei pukkaa, vetää tasaisesti, ahdot ei "seilaa" (ei siis nyvi, tyhjäkäynti ok)
Eilen kun oli akun napa irti jonkin aikaa, auto toimi noin 5 kiihdytyksen ajan "normi" ahdoilla kunnes taas jumiutu sinne "peruskauralle"
Osista on testattu/mitattu: vanha mankkuvena (nyt uusi kiinni), mankkuvena (rintapellissä), by-pass, paine-kellon kalvo ei vuoda.
Ja ehdotuksia otetaan vastaa, mitä muuta vois testata/mitata
Tänään meinasin vaihtaa bensansuodattimen (nykyinen n. 5 vuotta vanha,ja 130 000 km ajettu, joten jo aikakin, muutenkin)
Ja jos oireet jatkuu
Niin olisko pääkaupunki seudulla saabistia joka vois "lainata" MAF:ia (ilmamassamittaria)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)
Jäsen no: 1839