MIkähän nyt on hajalla??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Rupeaa olemaan sellaisis juttuja, että hieman ihmetyttää. joko olet koittanut eri ECU:lla?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

En ole koittanut viä toisella ECU:lla. Eilen autosähkö Takalassa asentaja ihmetteli tota mun ECUa techillä ja oli sitä mieltä, et ei siinä mitään vikaa olis. Eikä mun kellään tutulla taida olla tohon mun vuosimalliin sopivaa ECUa et pääsis ees kokeileen.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Eli kaasuläppä oli ainakin napsauttanu ittensä limb home tilaan ja siitä huolimatta ECU ei antanu mitään vikakoodia ja jopa Tehc näytti että kaasulappä ei ole limb homessa. Se siitä kädenkäänteessä normiasentoon ja testilenkille, mut ei se sen kummosemmin pelitä. Normaali ajossa ei esiinny hirveemmin ongelmia, mut heti ku koittaa kiihdyttää vähä rivakammin ni rupee kone laittaan vastaan. Olen näillänäkymin menossa säädättään autoni Kiikalaan sit kun Nordicin ukot on siä säätämässä autoja. Sitä ennen täytyy vaan selvittää kaikki muut mahdolliset viat.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Nyt rupee oleen kulku kohdallaan. Vaihdoin tänään viä kertaalleen tulpat ja johan kestää polkasta kaasuakin. Huomenna ruuvaan seosmittarin paikoilleen + vaihdan repsikanpuolen vetarin ja sit näkee vähä missä mennään!
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

26.4 lähestyy kovaa vauhtia ja edelleen on monta hommaa vähä vaiheessa. Pakosarja lämpiää edelleen mielestäni liikaa ja en ole siihen vielä syytä löytänyt. Tarkistin eilen jaon vielä varmuuden vuoksi(laitoin kaikki uudestaan), mut ei se johtunut ainakaan siitä. Sit tuli mieleen et jos auto kävis laihalla, niin eikös se silloin käyttäis pakosarjaa aika kuumana, en tiedä olenko ollenkaan oikeilla jäljillä. Onkohan saabini bensanpaineissa jotain hävikkiä, kun on vaan 2,5bar ja paikallinen saabhuolto ilmoitti silloin ku hain mittarin lainaan, et n.3,2bar pitäis löytyä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

2,5 bar tyhjäkäynnillä on normaalia (tyhjäkäynnin alipaine laskee bensanpainetta), jos on vakiosäädin. Letku irti sitten pitäis olla se ~3 bar, säätimissä on aika paljon toleranssia.

Jos sulla on vakioahdin niin kyllä se pakosarja ja turbo lämpiää nopeasti varsinkin jos on viripurkki. Saa sen vakiosoftallakin pikkupoljetuksella hehkumaan ettei siinä mitään. Niitä pakopaineita vaan on "riittävästi" vakioturbiinilla, mutta moottori on myös ne suunniteltu kestämään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Ei ole ihan vakioraudalla, vaan:
-tonnarin männät+kanget
-mitsun 18T-ahdin
-3"/2,5"putkisto ilman kattia
-suuttimet 465ml
-kansi (poikkimäki-racingin modaama)
-Maptunin stage6-softa hieman modattuna

Kai se on sit normaalia, et se pakosarja/ahdin tuntuu ja "kuulostaa" aika saatanan kuumilta.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Eikö koneesseen ole laitettu isompaa IC:tä vai unohtuiko edellisestä listasta? Totesit aikaisemmin että poljettaessa kone "hyytyy". Jos vakio IC:llä ajelet, niin ei yhtään ihmetytä.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se 9-5 vakio IC on kohtalaisen hyvä jäähdytysteholtaan kun verrataan vaikka og-satkun tai ng900 tai 9-3 coolereihin, eri asia sitten miten se kestää painetta eli alkaako vuotamaan.

Mitsun 18T on käytännössä ihan yhtä ahtaalla pakopesällä kuin 15T, eli jos jotain niin pakopaineet voi olla isommatkin kuin kuin vakiopalikoilla..

Vaikea arvioida mikä on "liian kuuma" näkemättä, EGT-mittaus olisi tietysti paras mutta jos vedättelyn jälkeen hehkuu punaisena niin ihan normaalia se tuolla kokoonpanolla on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Joo siis on autossa toi 500x160x90 alucooleri ja ahtimen imuputki on halkaisialtaan 2,5" rosteria.
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

saitko tuohon sammumiseen mitään tolkkua? mul on nyt kanssa tommone vika, ku ahdoilta lykkä kytkimen pohjaan ni meinaa sammua...

Saab9-5 270hp kirjoitti:Noniin nyt on auto taas liikenteessä! Loppujenlopuksi vika löytyi motonetin tarvikelambdasta... niiden myyminen pitäis kyllä lailla kieltää! Ainoa vika mikä jäi on se, et kun tuut risteykseen vähä rivakammin ja rupeet jarruttaan ni auto meinaa sammua.
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
rituwave
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Elo 30, 2008 07:43

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja rituwave »

:cry: Meidän 9-5:ssa oli samanlaista vikaa.Vaihdettiin 1000egen arvosta kaikenlaista hilpetööriä vika löyty kampiakselin asentotunnistimesta.
96 vm-71 kortin ajanut
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

joo o mulla on 3 varmasti toimivaa kampiakselin asentoanturia... ja tällä hetkellä ihan uusi paikallaan, niin en usko että siinä ois vikaa. eniten epäilyttää että jossain ois joku ilma vuoto, esim alipaineletkuissa... olis tarkotus tässä joku päivä käyda hakemassa silikoni letkua ja vetää kaikki uusiksi, näkee sitte auttaaka... :?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

di kasetin vaihdoin kylläkin ihan uuden takuussa ihan uuteen kasettiin ni lakkas nykimästä...eli kyllä ne uudetkin osat joskus on susia tehtaalta tullessaan.
mut vieläkö sais toin sammuilun pois ni olis hienoo..
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: MIkähän nyt on hajalla??

Viesti Kirjoittaja suapas »

vwkupla6 kirjoitti:di kasetin vaihdoin kylläkin ihan uuden takuussa ihan uuteen kasettiin ni lakkas nykimästä...eli kyllä ne uudetkin osat joskus on susia tehtaalta tullessaan.
mut vieläkö sais toin sammuilun pois ni olis hienoo..
Lainasin vähän sun aikaisempaa tekstiä:

"taitaa olla niin että meikäläisellä on käynyt taas ns. P.aska mäihä....
pistin saabiin tuommosen käytetyn nurkissa pyörineen di-kasetin paikalle äsken, ei tietoo onko toimiva tai ilmeisesti on, kävin 30km ja HIRMU toimi ku unelma, ei sammunu kertaakaa ja kiihty ku eläin...."

Elikkä eikö vika löytynytkään?
Vaikuttaisko toi virisofta asiaan ? Aika usealla saman onkelman kanssa pähkäilleellä on joku steg konehuoneessa..... :roll:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin