Aeron hankinta
Aeron hankinta
Eli auton vaihto edessä,ja Saabilta Aero malli kiinnostaa,vuosimalli -00 sedan.Mitä minun pitää "varoa" tai ottaa kyseisessä mallissa huomioon?
Luin muutamia postauksia ja niissä kirjoitettiin iskareiden heikkoudesta,miten kauan turbo kestää,huollot kalliit?
Täällä lienee Saabiin perehtyneitä ammattilaisia,joten ajattelin kysyä vinkkejä/neuvoja ennen kuin kaupoille aletaan.
Luin muutamia postauksia ja niissä kirjoitettiin iskareiden heikkoudesta,miten kauan turbo kestää,huollot kalliit?
Täällä lienee Saabiin perehtyneitä ammattilaisia,joten ajattelin kysyä vinkkejä/neuvoja ennen kuin kaupoille aletaan.
Mielestäni ei ole mitään "erityistä", mitä pitäisi varoa aero mallia ostettaessa. Autot ovat yksilöitä ja se, miten hyvin/huonosti
kyseistä yksilöä on pidetty ( miten ajettu/huollettu ), määrää sen kuinka paljon huolettomia kilometreja sinulla on vielä edessä.
Niskannyrjähdyksen vaarahan sekä suupielten venyminen korviin ovat tietysti "varottavia" asioita.
Minun aerosta ( ko. malli ) ei ole vielä hajonnut oikeastaan mitään muuta kuin SID näytöstä joitakin pikseleitä . Tosin mittarissakin on vasta ~70 tkm.
[ pitänee viedä SID potkuhousulle korjattavaksi (?) ]
kyseistä yksilöä on pidetty ( miten ajettu/huollettu ), määrää sen kuinka paljon huolettomia kilometreja sinulla on vielä edessä.
Niskannyrjähdyksen vaarahan sekä suupielten venyminen korviin ovat tietysti "varottavia" asioita.
Minun aerosta ( ko. malli ) ei ole vielä hajonnut oikeastaan mitään muuta kuin SID näytöstä joitakin pikseleitä . Tosin mittarissakin on vasta ~70 tkm.
[ pitänee viedä SID potkuhousulle korjattavaksi (?) ]
t. IP-2 #1502
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
2*9-5 Aero. Sedan ja farkku.
Re: Aeron hankinta
Aero -00:ssa on ollut ruotsissa enemmän mäntä vaurioita kuin -01:sestä eteenpäin ,sillä -01:sissä ja uudemmissa on eri männät (stcs:n foorumin mukaan). Kaverilla on -00 aero ja hänellä ei ole ollut muuta ongelmaa kuin osa sid näytön pixseleistä on toisinaa kadoksissa.Aero(-ko) kirjoitti:Eli auton vaihto edessä,ja Saabilta Aero malli kiinnostaa,vuosimalli -00 sedan.Mitä minun pitää "varoa" tai ottaa kyseisessä mallissa huomioon?
Luin muutamia postauksia ja niissä kirjoitettiin iskareiden heikkoudesta,miten kauan turbo kestää,huollot kalliit?
Täällä lienee Saabiin perehtyneitä ammattilaisia,joten ajattelin kysyä vinkkejä/neuvoja ennen kuin kaupoille aletaan.
tässä yksi linkki stcs:n sivulle missä on keskustelua mäntä vaurioista:
http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... ero+kolvar
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
-Tämä SID näyttö on ilmeisesti sama kuin ajotietokoneen näyttö Mitä uusi maksaa asennettuna?
-Onko Aerossa sama vaihdelaatikko kuin 2.0 ja 2.3T:ssä,eli automaatti olisi kestävämpi?
-Onko kaasuläppä ja sytkäboxi todellisia murheita Saabissa,eli joutuuko suurella toden-näköisyydellä varautumaan niiden vaihtoon,vai onko ne vain muutamien autojen yksilövika?
-Onko Aerossa sama vaihdelaatikko kuin 2.0 ja 2.3T:ssä,eli automaatti olisi kestävämpi?
-Onko kaasuläppä ja sytkäboxi todellisia murheita Saabissa,eli joutuuko suurella toden-näköisyydellä varautumaan niiden vaihtoon,vai onko ne vain muutamien autojen yksilövika?
Tuo DI-Boxi tuntuu olevan ongelma ,itsellä ollut kuusi Saabia di-boxilla viimmeisen 12 vuoden aikana ja yksi boxi on hajonnut niistä, joten itsellä käynyt hyvä säkä. Ruotsin stcs:n sivuilla ei ole näkynyt mitään hälyttävää tavallisista laatikoistakaan, tietysti ajotavalla ja huollolla(öljynvaihto laatikkoon) sekä tehoilla on suuri merkitys niin man. kuin autom. laatikon kestävyyteen.Aero(-ko) kirjoitti:-Tämä SID näyttö on ilmeisesti sama kuin ajotietokoneen näyttö Mitä uusi maksaa asennettuna?
-Onko Aerossa sama vaihdelaatikko kuin 2.0 ja 2.3T:ssä,eli automaatti olisi kestävämpi?
-Onko kaasuläppä ja sytkäboxi todellisia murheita Saabissa,eli joutuuko suurella toden-näköisyydellä varautumaan niiden vaihtoon,vai onko ne vain muutamien autojen yksilövika?
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Re: Aeron hankinta
>terve, itse sain -00 aeron alle viime joulun aikaan ja enään ei voi edes ajatella ajelevansa muunlaisella (tai ehkä jollain tonnarilla:) Meidän kulkineen mittarissa on vasta neljäkymmentä isoa, joten mitään suurta ei ole ilmennyt. Itse kuuntelisin "kokeneen" kanssa/korvalla harkittavan auton käyntiääniä. Jos ketju pitää pahaa ääntä, on mahdollista että kyseisen mallin kohdalla on jäänyt korjaamatta öljynkulutusta lisäävä huohotusjärjestelmän tehdasvika. Tuollaisessa tapauksessa on vaarana, että edellinen omistaja on ajellut toistuvasti koneen "kuivaksi", varoitusvalon syttymiseen saakka siis. Tämä taas syö tehokkaasti nokka- ja tasapainoakselien ketjukiristimiä.Aero(-ko) kirjoitti:Eli auton vaihto edessä,ja Saabilta Aero malli kiinnostaa,vuosimalli -00 sedan.Mitä minun pitää "varoa" tai ottaa kyseisessä mallissa huomioon?
Luin muutamia postauksia ja niissä kirjoitettiin iskareiden heikkoudesta,miten kauan turbo kestää,huollot kalliit?
Turbosta: Normaalikäytössä (tyhjäkäyttää hetken kovan ajon jälkeen) kestää hyvin, ja vielä paremmin vaihtamalla öljyt vaikka kymmenentuhannen välein. Takaiskarit saattavat olla vaihtolistalla, jos kovilla pakkasilla on toistuvasti lähdetty pihasta kiveyksien yli. Sachs- kaasut tarvitsevat muutaman kurvin lämmitykseen, jonka jälkeen pienet töyssytkin menevät vaurioitta. Matalan alustan hienouksia kaikki
Ilmastoinnin kondenssiveden poistoputki on hyvä tarkistaa näillä säillä, joka saattaa tukkeutua (asiasta on annettu vinkki tässä foorumissa). Tuttavani soitti juuri äsken tien päältä ja kysyi että mikä on, kun takana istuva valittaa jalkojen kastuvan. Kerroin tästä asiasta, jota olikin jo epäillyt.
Onnea matkaan, huonoa tuskin tulet ostaneeksi
#1891
Onnea Scarabeelle jälkikäteen hienosta autosta. Omassa autossa koitan pitää kattorajana tota 100tkm:ä,jos noihin kilometreihin jää,niin olisin tyytyväinen.
Onko tolle ketjulle jokin kilometriraja,jolloin se pitää huoltaa?Ja onko Aeron tulpat tosiaan niin kovanhintaiset kuin kuulin,eli 25e/kpl?
Toivottavasti saan autoni myytyä nopeasti,jotta pääsis rahalla kaupoille.Muuten jos ei nappaa,niin pitää törkätä vaihdossa se.
Onko tolle ketjulle jokin kilometriraja,jolloin se pitää huoltaa?Ja onko Aeron tulpat tosiaan niin kovanhintaiset kuin kuulin,eli 25e/kpl?
Toivottavasti saan autoni myytyä nopeasti,jotta pääsis rahalla kaupoille.Muuten jos ei nappaa,niin pitää törkätä vaihdossa se.
Huoltokirjan mukaan ketju on lähes huoltovapaa.Aero(-ko) kirjoitti: Onko tolle ketjulle jokin kilometriraja,jolloin se pitää huoltaa?Ja onko Aeron tulpat tosiaan niin kovanhintaiset kuin kuulin,eli 25e/kpl?
Tulpat ovat platinakärkiset (sain tietää tässä foorumissa), joiden kappalehintaa en tarkkaan edes tiedä. Siksipä ostinkin 700 een ohjelmapäivityksen Maptunilta ja vaihdoin tulpiksi normaalit BCPR..11:set (jollen ihan väärin muista)... eikö kuullosta järkevältä? -no, ajettaessa on hauskempaa
#1891
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Aeron hankinta
Moi,Aero(-ko) kirjoitti:Eli auton vaihto edessä,ja Saabilta Aero malli kiinnostaa,vuosimalli -00 sedan.Mitä minun pitää "varoa" tai ottaa kyseisessä mallissa huomioon?
.
Ajelin eilen kotio muutama päivä sitten hankkimallani Aero Wagon A.
-00:lla.
Suu oli korvissa koko 300km. Oikeasti matka oli niin nautinto, että enpä muistanutkaan että 4:llä pyörälläkin voi olla tien päällä näin hauskaa!
Säälin sakaisin tuntein katselin muita tiellä liikkujia
01-loppuvuoden tai -02 mallin olisin ostanut mutta ei löytynyt Suomesta haluamallani varustetasolla hyvään hintaan.
Älä ihmeessä tyydy muuhun kuin Aeroon, niiden hinnat on kuitenkin niin lähellä perusmalleja muutaman vuoden ikäisenä.
Auton vioista en muuta vielä osaa sanoa, mutta tähän autoon oli 50tkm:n huollossa vaihdettu takaiskarit ja nyt juuri 70tkm huollossa etupäähän kumipuslat ja yksi haurastunut turbon ilmaletku pellin alle. Muuta ei tietääkseni ole vielä tehty.
9000CS 2,3
Hyvä täsmennys, ja samalla hyvä muistutus vaihtovälistä. (12 t. ajettu -11:lla) Omasta puolestani jälleen kiitos!Musti kirjoitti:Tulpista:
Jos laitat tilalle NGK:n BCPR7ES-11 (motonet 3.50 e/kpl = 14e/satsi, Länsiauton hintaa en tiedä) niin ota huomioon lyhyempi vaihtoväli, ehkäpä vain 10tkm, korkeintaan 20tkm. Joidenkin mielestä tulpan pitäisi olla BCPR8ES, mutta sen saatavuus on vaikeampaa ja hinnasta minulla ei ole tietoa.
Musti
#1891
Ei autoilu ole koskaan halpaa Suomessa,mutta kuten sanoit,Aero tarjoaa mukavaa matkaseuraa,ja on varmaan suorituskykyisempiä perheautoja mitä "sopurahalla" saa. (-00 malli noin 30000e) Bmw M5 karkaa pikkasen hinnaltaan,ja kovin vanhaa ei viitsi ostaa.Musti kirjoitti:Tulpista:
Aerosta:
Se on se paras vaihtoehto. Maksaa, sekä ostaa että ylläpitää, mutta mukana tulee reilusti ilometrejä kilometrien ohessa.
Kannattaa muistaa että aeron vakiorengaskin on kallis ja jostain syystä nopeasti kuluva. Samoin jarrupalojen/ levyjen hinta on aivan toinen kuin vakiomalleissa.
Musti