![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Mad :x](./images/smilies/icon_mad.gif)
Jep tarkoitan sitä samaa letkua, mutta mulla vuotaa se läppäkotelon puoleinen takaiskuventtiili mitä ei saa erikseen. Letku on vielä sitä kovaa muoviputkea mikä on kutistettu siihen takaiskun letkukaraan. Ilmeisesti se liitin voi maksaa "vain" sen 50€, mutta ainakin laakkosella ja pcs:llä sanoivat letkulle saman hinnan eli 406€. Kyselinkin jo tänään muutamasta purkaamosta sitä putkea ja ainakin yhdellä purkaamolla ilmeiseti oli se letku mutta pitää kuulemma varmistaa vielä että on varmaan oikea. Tietenkin yksi vaihtoehto olisi tehdä se letkuhässäkkä kokonaan uusiksi jollain yleismallin takaiskuilla.karkivi kirjoitti:Tarkoitatko bensan höyryjen takaisinkierrätys järjestelmää (ELCD)?
Siellä on immun alla yksi takaiskuventtiili jonka liitin saattaa rikkoutua, jolloin sotkee magneettiventtiilin toimintaa. Maksoi merkkiliikkeessä alle 50€.
Millaisia oireita ilmenee, kun tuo venttiili on rikki?jyyrä kirjoitti:Onko kenelläkään kokemusta että pystyykö bensan huohotuksen takaiskuventtiileitä korvaamaan jollain tarvike ventiilillä kun kysyin saabin takaiskuventtiileitä niin sanottiin että ei saa erikseen ja että pitää ostaa koko letku joka maksaa vaivaiset 406€. Ongelma on että läppäkotelon takaa lähtevä bensan huohotuksen letkussa oleva takaisku päästää ahtopaineet takaisin turbon imupuolelle
.
Jep tuonne Eriksonille soittelinkin ja lähetin kuviakin. Mutta saab tietämys oli vähän sitä sun tätä, eli eivät löytäneet oikeaa osaa. Täytyy soittaa huomenna tuonne Mäntykorven purkaamoon.joukolainen kirjoitti:Kokkolassa on loistava saab osien purkaamo, Mäntykorven veljekset pitävät. Vanhempiin saabeihin olen itse aina saanut sekä osia että teknistä neuvontaa. Heillä on laaja skaala saab osia, 9-5:kin monta yksilöä purettuna.
Toinen iso purkaamo on Erikson Essessä, Pedersöressä, Pietarsaaren maalaiskunta på finska. Heillä on myös useita 9-5 purettuna.
Näistä pitäisi löytyä?
Ahtopaineet ei nouse yli 0.5-0.7bar, on ollut kyllä tuskien taival löytää toi vika ja olen muutaman kerran jo luullut onnistuvani vaihtaa oikean rikkinäisen osan. Lähes kaikki läppäkotelosta lähtevät alipaineletkut oli rikki, ja öljyn huohotuksen pieni takaiskuventtiili oli rikki mutta millään ei ollut tuohon vikaan mitään vaikutusta, ja lisäksi vaihdettu magneettiventtiili, kampiakselin asentotunnistin, tulpat ja bensan paineensäädin. Mutta nyt luulen (taas) löytäneeni todellisen vian aiheuttajan.Julle kirjoitti:Millaisia oireita ilmenee, kun tuo venttiili on rikki?
R-letkun tulppaaminen ei auta asiaa koska se letku jatkuu T-haarasta imuputken taakse, ja en viitsi tehdä mitään patentteja.Santeri kirjoitti:Nimenomaan se lähempänä läppäkoteloa olevan venttiilin vuoto voi aiheuttaa tehon ja väännön puutetta. Tulppaamalla mankkuvenan R-letkun saattaa saada tehot takaisin.
Jep niin luulen kans että sotkevat sen siihen öljyn huohotukseen, ottaa vaan pattiin kun tuntuu että noilla purkaamoilla ne jätkät ei ymmärrä Suomea ollenkaan kaikki pitäis varmaan vääntää rautalangasta ja lähettää sinne (tai no ei tuntunut räjäytyskuvakaan auttavan). Siinä magneettiventtiilin r-letkussa on T-haara josta lähtee letkut imuputkeen ja sit se ELCD:en letku.karkivi kirjoitti:Tarkoittanevat ilmeisesti öljyn huohotusta joka tulee banjolla kiinni imuputkeen (kun eivät tiedä mistä puhutaan).
Itse mietin omaan laittaa isomman letkun siihen päälle klemmareilla, mutta onneksi satuin muistamaan sen kun auto oli keulan remontissa. Tosin se oli siellä immun alla oleva liitin.
Sitä vaan mietin antaako se ahtopaineen imupuolelle vai sotkeeko ainoastaan mankkuvenan toiminnan jos paine haviää tai tulee ylipainetta. Letkuthan ei mene suoraan imupuolelle vaan mankkuvenalle.
Ehkä joku viisaampi osaa kertoa.
Mulla se vuoto ei ole antanut mitään vikakoodia ja se vuotokin on vähän satunnaista välillä toimii välillä ei. Toi 700€ on kyllä aika suolainen hinta, ja nyt kun tässä kauhistelen noita hintoja niin varmaan moni ajattelee että ei pitäisi ajaa autolla jos ei ole varaa ostaa edes 400€ osaamollanke kirjoitti:Mulle vaihdettiin joku tuollainen letkusarja tossa viime vuoden puolella. Satunnaisesti sytytteli check-engine valoa eikä meinannut kulkea. Vikakoodi oli jotenkin omituinen ja loppujen lopuksi testauksen kautta kohdistivat vian vialliseen takaiskuventtiiliin juurikin tuossa huohotinputkistossa. Vikakoodin osoittama vika oli muistaakseni "suuri vuoto polttoainejärjestelmässä"
Turun Metro-Autossa tehtiin asennus, 700 vaihdettuna. Muistaakseni noin 350€ osa, ja saman verran töitä. Asennus vaatii esim bensatankin irrotuksen. Ei ilmeisesti ihan pieni homma ollut. Vaati koko putkiston vaihtamisen koska yksittäisiä venttiilejä ei kuulemma saanut. Korjauksen jälkeen on toiminut hyvin.
Tuon ELCD:en takaiskun voi testata sillain että ottaa sen letkun irti sieltä läppäkotelon takaa ja puhaltaa siihen jos ilma menee läpi niin venttiili on särki. Tossa Santerin laittamassa linkissä näkyy se ELCD systeemi ja siihen on merkitty myös virtaus suunnat.aero t7 kirjoitti:Tuli mieleen että voisiko omassa aero kolkissa olla jotain saman tapaista.
Muuten pelaa hyvin, mutta vedot poissa..![]()
Paineet 0,5-0,7 eikä vikakoodeja.(vakio softalla)
Jos jollain laittaa vaikka jotain ideoita miten lähteä asiaa selvittelemään.
Mankut, immut jne vaihdettu ja testattu.
Meinaa rupee usko loppuu näihin kikottimiin
Ainii, missä kolkissa nämä huohotus putket ja miten onnistuu tarkistamaan??
Silmämääräsesti(kkö)