Tossa eilen kun ajelin Helsingistä kohti kotia moottoritiellä kun antoi kaasua vähän enemmän ,niin alkoi nykiä ja moottorin ohjausvalo alkoi vilkkua.Valo vilkkui hetken aikaa ja sit sammui.Kävin paikallisen Saabbituntian luona ,hän laittoi pc;n kiinni ja se kertoi seuraavaa.4 sylinteri sytytys häiriö useita vikakertoja.Tultiin siihen tulokseen että sytkäkasetti on kaput.tänään laitoin uuden kasetin paikkaan ja kävin koeajolla samat ongelmat esiintyivät.Sitten epäilin tulppia ja vaidoin nekin ei auttanut sekään.
Normaali ajossa ei ole mitään ongelmaa mut kun antaa enemmän kaasua niin nykiminen ja miettiminen alkaa.Voiskos olla bensan saanissa ongelmaa kun paikkallaan kestää kierroksia ilman pätkimistä?
Onko paljonkin ajettu? Minulla ainakin 260-270t ajetussa -00:ssa aiheutti finaalissa oleva b.pumppu samanlaisia oireita. Ei merkkivaloa tosin sytyttänyt.
Autolla on ajettu 110t. Äsken tossa työmatkalla koitin niin normi ajossa tai melkein täydellä kaasulla ei mitään ongelmaa , vasta kun kaasu on ihan pohjassa niin nykiminen alkaa ja mootohjvalo alkaa vilkkua.Maanantaina tutkitaan paremmin mikä tuota Hirveä vaivaa.
Mulla se teki tuota rikkinäisellä IMM:lla, tosin vilkutti vikavaloa vain kerran puolen vuoden nykimisen ja ihmettelyn aikana. Taitaa olla niin, että hiukan tehokkaammassa pelissä tuo nykiminen vielä korostuu kun nakutusherkkyys lisääntyy.
Sinuna vaihtaisin vähän pirun äkkiä sen IMM:n, itse tein autoon koneremontin haljenneen männän takia kun en uskonut. PCS:lta saa melko edukkaita uusia IMM:ia.
Ja kuten muutamasta aiemmasta postistani voi lukea, oli seokset siis todella paljon laihalla kun IMM antoi väärää signaalia. Itse mittarista auto ei antanut vikakoodia, ilmeisesti tuleekin vasta sitten kun mittari on kokonaan poissa pelistä tai pätkii. Nythän se antoi koko ajan tietyn verran vääriä arvoja saaden trionicin pyytämään koko ajan lisää ja lisää ilmaa, vaikka oltiin täysi meno päällä. Sytytyshäröistähän tuo vilkkuva vikavalo varoittelee ja omassa oli seokset niin laihalla ettei tahtonut syttyä enää kunnolla ja siksi nyki.
Vain täydellä kaasulla nykiminen kuulostaa juuri samalta kuin omassa oli.
Rikkinäinen massamittari on hyvinkin mahdollinen.
Jos näyttää väärin (liian vähän), niin soppakin menee laihalle ja enemmän polkaistessa ei enää lambda pelasta jolloin saattaa hyvinkin käydä niin laihalla ettei enää sytytä.
Voisi mahdollisesti kokeilla ihan vaan massamittarin johto irroittamalla. T7 siirtyy silloin käyttämään MAP+IAT+VE laskentaa kuten T5 ja pätkimisen pitäisi loppua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Voisi mahdollisesti kokeilla ihan vaan massamittarin johto irroittamalla. T7 siirtyy silloin käyttämään MAP+IAT+VE laskentaa kuten T5 ja pätkimisen pitäisi loppua.
Tuota voi ilmeisesti kokeilla turvallisesti rikkomatta mitään? Tuli vain mieleen kokeilla vaikutusta ahtopaineisiin.
jcarlson kirjoitti:Rikkinäinen massamittari on hyvinkin mahdollinen.
Jos näyttää väärin (liian vähän), niin soppakin menee laihalle ja enemmän polkaistessa ei enää lambda pelasta jolloin saattaa hyvinkin käydä niin laihalla ettei enää sytytä.
Voisi mahdollisesti kokeilla ihan vaan massamittarin johto irroittamalla. T7 siirtyy silloin käyttämään MAP+IAT+VE laskentaa kuten T5 ja pätkimisen pitäisi loppua.
Huomenna koitetaan tota massamittaria ja muutenkin saan kaverilta apuja jolla on pc:llä hirch:in peksit.Lyödään pc kiinni ja ajetaan koelenkki ja katotaan mitä alkaa piirtämään.Tänään vielä koitin sitäkin et pudotin tulppien kärkivälin 0,5 ,kun kuulin et ahdetuissa ja enemmän potkua olevissa tuppaa kipinä karkailee mihin sattuu mut ei se mitään auttanu.
Koitin vielä äsken ajaa manuaalilla eli rattivaihteilla laitoin 4 päälle 60:ssä ja painoin kaasua,niin kyllä se väännössäkin nykii.Mulla on ittelläni sellainen olo et se ei saa bensaa kunnolla,mut tää on vain mutu tuntuma
vector 2,3t kirjoitti:4 sylinteri sytytys häiriö useita vikakertoja.
Varmaan olette jo tieysti tarkistaneet, mutta mikä oli tulpanjohdon kunto? Mulla joskus temppuili juuri isommilla kierroksilla ( ei Saab) kun tulpanjohto löi läpi. Oli vaikea nähdä päältä päin, mutta muistaakseni ihan kokeilemalla toista johtoa homma selvisi.
vector 2,3t kirjoitti:4 sylinteri sytytys häiriö useita vikakertoja.
Varmaan olette jo tieysti tarkistaneet, mutta mikä oli tulpanjohdon kunto? Mulla joskus temppuili juuri isommilla kierroksilla ( ei Saab) kun tulpanjohto löi läpi. Oli vaikea nähdä päältä päin, mutta muistaakseni ihan kokeilemalla toista johtoa homma selvisi.