Kampiakselin tiiviste

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja artako »

Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa moniurahihna ja rullat. Ajattelin samalla vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Vaatiiko muuta lisätyötä kuin sen kampuran päässä olevan hihnapyörän irrottamisen?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

artako kirjoitti:Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa moniurahihna ja rullat. Ajattelin samalla vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Vaatiiko muuta lisätyötä kuin sen kampuran päässä olevan hihnapyörän irrottamisen?
laita ainakin ORKKISTIIVISTE(punainen) merkkiliikkestä,omassa ng900:ssa tuli
kokeltua motonetin tiivistettä(musta)-->vuotaa :evil:
orkkistiiviste EI vuoda ainakaan omassa sabassa :D
#2285
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja Hook »

Mikäli vaihtaa tarvikestefan, voi vaihtotoimenpide vaatia toistoa.
Tiedän pari tapausta omani lisäksi. :roll:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tarvikekin voi toimia, jos on vastaava kuin alkuperäinen, mutta alkuperäisessä on kaksi "huulta" ja ainakin Motonetin myymissä on vain yksi.

En tosin ole vielä löytänyt vastaavaa tarviketta :roll:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja artako »

Kiitos vinkeistä. Laitan alkuperäisen tiivisteen.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

9000LPT kirjoitti:Tarvikekin voi toimia, jos on vastaava kuin alkuperäinen, mutta alkuperäisessä on kaksi "huulta" ja ainakin Motonetin myymissä on vain yksi.

En tosin ole vielä löytänyt vastaavaa tarviketta :roll:

Huulien määrä ei vaikuta öljyjen pysymiseen, se toinen huuli pitää p*skan poissa,
Materiaali ratkaisee. Monesti tarvike stefat on turhan kovasta materiaalista ja niissä ei ole niitä "sahalaita" kuvioita akselille tulevassa tiivistepinnassa. Jotka taas vaikuttaa kitkaan/voiteluun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos vaihdat myös öljypumpun o-renkaan, niin tarvitset varsin järeät lukkorengaspihdit. Ite tein tuon homman ja selkeästi vanha o-rengas oli kovettunut.

Niiden stefojen asennuksessa kannattaa huomioida eräs seikka. Jos uudessa stefassa on huuli samassa kohtaa, kuin vanhassa, niin se kannattaa asentaa esim. 2mm ulommas, kuin entinen. Näin uuden stefan huuli tulee kulumattomaan kohtaan vastapintaa ja tiiveys on todennäköisempää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja artako »

Osat remonttiin tilasin partsforsaabs.com:ilta ja pcs:ltä. Osien pitäisi olla tänään perillä. Vielä lisä kysymys, eli miten kampiakselin saa 2.0t 9-5:ssä lukittua hihnapyörän pultin irrottamista varten?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
artako
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Ma Huhti 17, 2006 17:39

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja artako »

Vaihdoin hihnan, rullat ja tiivisteet viime viikolla. Reilu 500 km nyt ajettu, eikä näyttäisi enää vuotavan öljyä. Entinen stefa oli ajalta ennen uusinta huohotinpäivitystä.

Uusi hihna ei pidä ääntä, mutta vaihdon jälkeen moottorin hihnanpuoleisesta päästä tulee pistävää hajua, joka paikallaan ollessa tulee vähän ohjaamoonkin. Hihna kulkee kaikilla rullilla oikeissa kohdissa, tarkastin asian. Onkohan hihnassa vain uutuuttaan jotain ainetta, joka aikanaan kuluu pois?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

artako kirjoitti:Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa moniurahihna ja rullat. Ajattelin samalla vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Vaatiiko muuta lisätyötä kuin sen kampuran päässä olevan hihnapyörän irrottamisen?
Kertokaapa maallikolle, voiko moniurahihnan vaihdon yhteydessä tehtävät toimenpiteet johtaa kampiakselin tiivisteen vuotamiseen?

Huomasin huollon jälkeen että alkoi tiputtamaan öljyä ja nyt katsastusmies totesi saman.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja suapas »

Ei, jollei hihnapyörää ole jostain syystä irroitettu.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Iso-J
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 13:14
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja Iso-J »

suapas kirjoitti:Ei, jollei hihnapyörää ole jostain syystä irroitettu.
Ei voi tietää irrotettiinko, kun en ollut vahtimassa. :)
Mitenkähän paljon kustantaa tuommoisen kampiakselin tiivisteen vaihto. Onkohan iso homma? Muistaakseni vanhaan kolkkiin samoilla kilometreillä vaihdettiin sama tiiviste parilla sadalla, mutta tämähän on tietenkin ihan eri juttu, kun on femma.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja Hook »

9-5T kirjoitti: Osa reilu 10e orkkiksena, 7e tarvikkeena ja 15min työtä.
Jaa, että 10e orkkis? Mistä? 8O

viime syksynä kysyttyä.
PCS ~30 euroa, Magneetti ~50 euroa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

9-5T kirjoitti:
Iso-J kirjoitti: Mitenkähän paljon kustantaa tuommoisen kampiakselin tiivisteen vaihto. Onkohan iso homma?
Osa reilu 10e orkkiksena, 7e tarvikkeena ja 15min työtä.

just...reilu 10e orkkis=32e metroautosta :oops:
#2285
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Kampiakselin tiiviste

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

PCS:ltä 12e Payenin tiiviste (löytynee myös monista muista varaosaliikkeistä). Scantech kannattaa kiertää kaukaa.

Kehuivat PCS:llä ainakin vastaavan alkuperäistä laadultaan ja jota myös itse rempoissa käyttävät. Itsellä myöskin aiemmin ihan hyviä kokemuksia Payenin tiivisteistä, kyseinen tiiviste nyt paikallaan ja ei ongelmia. Orkkistiivisteenkin vuoto tosin oli vielä vähäistä, todellinen vuodon syy löytyikin sitten puhkiruostuneesta öljynjäähdyttimen putkesta, kannattaa ehkä tarkkailla NG900/OG9-3..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin