Kampiakselin tiiviste
Kampiakselin tiiviste
Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa moniurahihna ja rullat. Ajattelin samalla vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Vaatiiko muuta lisätyötä kuin sen kampuran päässä olevan hihnapyörän irrottamisen?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: Kampiakselin tiiviste
laita ainakin ORKKISTIIVISTE(punainen) merkkiliikkestä,omassa ng900:ssa tuliartako kirjoitti:Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa moniurahihna ja rullat. Ajattelin samalla vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Vaatiiko muuta lisätyötä kuin sen kampuran päässä olevan hihnapyörän irrottamisen?
kokeltua motonetin tiivistettä(musta)-->vuotaa
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
orkkistiiviste EI vuoda ainakaan omassa sabassa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2285
Re: Kampiakselin tiiviste
Mikäli vaihtaa tarvikestefan, voi vaihtotoimenpide vaatia toistoa.
Tiedän pari tapausta omani lisäksi.![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Tiedän pari tapausta omani lisäksi.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kampiakselin tiiviste
Tarvikekin voi toimia, jos on vastaava kuin alkuperäinen, mutta alkuperäisessä on kaksi "huulta" ja ainakin Motonetin myymissä on vain yksi.
En tosin ole vielä löytänyt vastaavaa tarviketta![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
En tosin ole vielä löytänyt vastaavaa tarviketta
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Kampiakselin tiiviste
Kiitos vinkeistä. Laitan alkuperäisen tiivisteen.
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: Kampiakselin tiiviste
9000LPT kirjoitti:Tarvikekin voi toimia, jos on vastaava kuin alkuperäinen, mutta alkuperäisessä on kaksi "huulta" ja ainakin Motonetin myymissä on vain yksi.
En tosin ole vielä löytänyt vastaavaa tarviketta
Huulien määrä ei vaikuta öljyjen pysymiseen, se toinen huuli pitää p*skan poissa,
Materiaali ratkaisee. Monesti tarvike stefat on turhan kovasta materiaalista ja niissä ei ole niitä "sahalaita" kuvioita akselille tulevassa tiivistepinnassa. Jotka taas vaikuttaa kitkaan/voiteluun.
Re: Kampiakselin tiiviste
Jos vaihdat myös öljypumpun o-renkaan, niin tarvitset varsin järeät lukkorengaspihdit. Ite tein tuon homman ja selkeästi vanha o-rengas oli kovettunut.
Niiden stefojen asennuksessa kannattaa huomioida eräs seikka. Jos uudessa stefassa on huuli samassa kohtaa, kuin vanhassa, niin se kannattaa asentaa esim. 2mm ulommas, kuin entinen. Näin uuden stefan huuli tulee kulumattomaan kohtaan vastapintaa ja tiiveys on todennäköisempää.
Niiden stefojen asennuksessa kannattaa huomioida eräs seikka. Jos uudessa stefassa on huuli samassa kohtaa, kuin vanhassa, niin se kannattaa asentaa esim. 2mm ulommas, kuin entinen. Näin uuden stefan huuli tulee kulumattomaan kohtaan vastapintaa ja tiiveys on todennäköisempää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kampiakselin tiiviste
Osat remonttiin tilasin partsforsaabs.com:ilta ja pcs:ltä. Osien pitäisi olla tänään perillä. Vielä lisä kysymys, eli miten kampiakselin saa 2.0t 9-5:ssä lukittua hihnapyörän pultin irrottamista varten?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: Kampiakselin tiiviste
Vaihdoin hihnan, rullat ja tiivisteet viime viikolla. Reilu 500 km nyt ajettu, eikä näyttäisi enää vuotavan öljyä. Entinen stefa oli ajalta ennen uusinta huohotinpäivitystä.
Uusi hihna ei pidä ääntä, mutta vaihdon jälkeen moottorin hihnanpuoleisesta päästä tulee pistävää hajua, joka paikallaan ollessa tulee vähän ohjaamoonkin. Hihna kulkee kaikilla rullilla oikeissa kohdissa, tarkastin asian. Onkohan hihnassa vain uutuuttaan jotain ainetta, joka aikanaan kuluu pois?
Uusi hihna ei pidä ääntä, mutta vaihdon jälkeen moottorin hihnanpuoleisesta päästä tulee pistävää hajua, joka paikallaan ollessa tulee vähän ohjaamoonkin. Hihna kulkee kaikilla rullilla oikeissa kohdissa, tarkastin asian. Onkohan hihnassa vain uutuuttaan jotain ainetta, joka aikanaan kuluu pois?
9-5 Aero wagon M -04, 9000 2.3T CSE M -95, 96 2-t -65.
Re: Kampiakselin tiiviste
Kertokaapa maallikolle, voiko moniurahihnan vaihdon yhteydessä tehtävät toimenpiteet johtaa kampiakselin tiivisteen vuotamiseen?artako kirjoitti:Olisi tarkoitus lähiaikoina vaihtaa moniurahihna ja rullat. Ajattelin samalla vaihtaa myös kampiakselin tiivisteen. Vaatiiko muuta lisätyötä kuin sen kampuran päässä olevan hihnapyörän irrottamisen?
Huomasin huollon jälkeen että alkoi tiputtamaan öljyä ja nyt katsastusmies totesi saman.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
Re: Kampiakselin tiiviste
Ei, jollei hihnapyörää ole jostain syystä irroitettu.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Kampiakselin tiiviste
Ei voi tietää irrotettiinko, kun en ollut vahtimassa.suapas kirjoitti:Ei, jollei hihnapyörää ole jostain syystä irroitettu.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Mitenkähän paljon kustantaa tuommoisen kampiakselin tiivisteen vaihto. Onkohan iso homma? Muistaakseni vanhaan kolkkiin samoilla kilometreillä vaihdettiin sama tiiviste parilla sadalla, mutta tämähän on tietenkin ihan eri juttu, kun on femma.
Saab 9-5 2.0T Linear -07
Re: Kampiakselin tiiviste
Jaa, että 10e orkkis? Mistä?9-5T kirjoitti: Osa reilu 10e orkkiksena, 7e tarvikkeena ja 15min työtä.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
viime syksynä kysyttyä.
PCS ~30 euroa, Magneetti ~50 euroa.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kampiakselin tiiviste
9-5T kirjoitti:Osa reilu 10e orkkiksena, 7e tarvikkeena ja 15min työtä.Iso-J kirjoitti: Mitenkähän paljon kustantaa tuommoisen kampiakselin tiivisteen vaihto. Onkohan iso homma?
just...reilu 10e orkkis=32e metroautosta
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
#2285
Re: Kampiakselin tiiviste
PCS:ltä 12e Payenin tiiviste (löytynee myös monista muista varaosaliikkeistä). Scantech kannattaa kiertää kaukaa.
Kehuivat PCS:llä ainakin vastaavan alkuperäistä laadultaan ja jota myös itse rempoissa käyttävät. Itsellä myöskin aiemmin ihan hyviä kokemuksia Payenin tiivisteistä, kyseinen tiiviste nyt paikallaan ja ei ongelmia. Orkkistiivisteenkin vuoto tosin oli vielä vähäistä, todellinen vuodon syy löytyikin sitten puhkiruostuneesta öljynjäähdyttimen putkesta, kannattaa ehkä tarkkailla NG900/OG9-3..
Kehuivat PCS:llä ainakin vastaavan alkuperäistä laadultaan ja jota myös itse rempoissa käyttävät. Itsellä myöskin aiemmin ihan hyviä kokemuksia Payenin tiivisteistä, kyseinen tiiviste nyt paikallaan ja ei ongelmia. Orkkistiivisteenkin vuoto tosin oli vielä vähäistä, todellinen vuodon syy löytyikin sitten puhkiruostuneesta öljynjäähdyttimen putkesta, kannattaa ehkä tarkkailla NG900/OG9-3..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com