Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
hatsku
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 16:52

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja hatsku »

Moro :D
Kyllä tipahti iso kivi sydämeltä, kun luin tätä aihetta... Mellä on -99vm 9-5 2,3T laite ja siihen on kerran kansiremppa tehty ja eilen vaimo selitti, että tikku on vaahdossa taas :evil: . Pelättiin jo pahinta, mut tuohan se syy on lopulta.
On se vaan tosi kiva, et on tämmöset mahtavat sivut olemassa :lol:

Aurinkoista kevättä 8) :D
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Nyt oli vähän murheita kun pakkanen laski tuonne -18C paikkeille. Ilmeisesti huohousjärjestelmä jäätyi ja öljyntäyttökorkin kautta purkautui hieman öljyä/hajua. Vika korjaantui putsaamalla letkut.
Kondenssivettä tuntuu kerääntyvän eniten venttiilikopan yli imupuolelle menevään metalliputkeen. Takaiskuventtiilit ovat kunnossa.

Välillä tuntuu kuin jokin konepellin tiiviste puuttuisi tms. kun putket jäähtyvät pitkillä matkoilla mutta lyhyessä ajossa kondensointia ei tapahdu lämmittimen ansiosta. Onko tuolla konehuoneessa jokin kumitiiviste tms. jolla olisi moinen merkitys?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kirjoitanpa tähän ketjuun omaa juttua 9-5 2,3t:n kanssa. Keskustelu on liikkunut samoilla vesillä ja näitä moottoriin liittyviä keskusteluja on ollut muitakin.

Tosiaan, mittarilukema on nyt 246tkm. Tuo oli syönyt viimeiset 40tkm ajan öljyä tasaiseen 1litra/4000km, kunnes joulun alla alkoi mennä 1litra/1000km. Jotakin on selvästi siis muuttunut tuossa vaiheessa. Sunnuntaina käytin dp:n irti ja kokeilin turbon välyksiä. Akselin suunnassa löytyi monta milliä klappia. Hommasin käytetyn turbon tilalle ja asensin sen eilen paikalleen. Asennuksessa uusin turbon ja pakosarjan välisen tiivisteen, sekä laitoin uuden öljypaluun tiivisteen. Öljysuodattimen jalalta lähtevään öljyputkeen laitoin uudet kupariprikat, koska siinä oli epäilyttävän näköinen kovettunut usit-tyyppinen tiiviste toisella puolella.

Kun auto oli nosturilla, niin otin öljypohjan pois ja tarkastin imusihdin. Imusihdistä ei löytynyt mitään mainittavaa likaa. Muutama hassu karstan pala siellä vain oli. Kauhutarinat öljypohjan lietteistä tai karstautumisesta eivät ainakaan koske tätä potilasta. Huohotinjärjestelmä näyttää siltä alkuperäiseltä, eli ei ole päivitetty. Tasapainoakselien ketju oli kireä ja ei näyttänyt yhtään kuluneelta tai venyneeltä. Liimasin öljypohjan takaisin Kentin liimalla. Kun remppaa olin tekemässä, niin samalla tuli vaihdettua pakoputki jousto-osasta taaksepäin uuteen.

Saas nähdä vaikuttaako öljyn kulutukseen, kun turbo on vaihdettu. Ainakin on ihan selvää, että turbo oli sökö. Vanhassa ahtimessa oli tyyppitiedot kaiverrettu suoraan kompressorikoteloon ja siinä luki made in Italy. Voisiko tuo olla jopa alkuperäinen ahdin? Tilalle laittamassani 9-3:sta peräisin olevassa ahtimessa oli sellainen niiteillä kiinnitetty kilpi. Kompurakotelo oli hieman eri näköinen muutenkin, vaikka ahdin kyllä kävi paikalleen ihan sujuvasti.

Huoltokirjan perusteella autoon on vaihdettu öljyjä pitkillä huoltoväleillä alkuaikoina johonkin vähän yli 100tkm asti. Sen jälkeen öljyt on vaihtuneet näköjään noin 10tkm välein. Ite olen käyttänyt öljyinä aina halvinta mahdollista synteettistä öljyä. Teboil Gold, Delphin, Eurol tms. En ole maksanu pönikästä koskaan 18euroa enempää. Tässä autossa ei ole ollut mitään smetana-ilmiötä. Vaimo ajaa töihin noin 9km matkan päivittäin. Lisäksi tulee pätkäajoja n. 3km pyrähdyksiä ja viikoittain satunnaisesti voi tulla maantieajoa yli 100km/päivä.

ps. sain auton nosturille klo 16:30 ja koeajon suoritin klo 01.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä ne orkkis GT17:t on made in italy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

Eski kirjoitti:Huohotinpäivitys löytyy varaosanumerolla 5561200.
Asennsohjetta löytyy esim. tuolta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=512

Eski
nyt on hieman epäselvää kannattaako moinen päivitys tehdä? kaikki ilmeisesti eri mieltä.
1998 2,3 turbo 251tkm keltaseks väritti öljykorkin myös sisäpuolelta.. öljyt vaihdettii kansi kiristettiin ja venttiilikopan tiivisteet vaihdettiin.. venttiilikopan kansi oli jopa yllättävän siisti mut silti putsaus.. otin muuten sen nokka ketjun "ohjurin"(pätkä kumista roiskeläppää) irti ja ajattelin sen putsata.....ei ole hyvä idea:se sit meni poikki ja maksaa 33,90e.
mut edelleen tuli smetanaa korkkiin vajaan 50km matkalla...
vaikea kuvitella vian olevan kannessa/tiivisteessä koska öljyssä itsessään ei ole mitään epäpuhtauksia vain ja ainoastaa korkissa ja täyttöputken suulla...

pitäkö vaihtaa volvo :oops:
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja suapas »

Toivotoivoton kirjoitti: pitäkö vaihtaa volvo :oops:
Volvoko..... :lol: :lol: :lol: En tiedä onko volvoissa vastaavia onkelmia, mut jos epäilet huohotinvikaa, niin laita huohottamaan "väliaikaisesti" suoraan pihalle. :)
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Toivotoivoton kirjoitti: vaikea kuvitella vian olevan kannessa/tiivisteessä koska öljyssä itsessään ei ole mitään epäpuhtauksia vain ja ainoastaa korkissa ja täyttöputken suulla...
Vika tuskin on kannessa vaan huohotuksessa. Tarkista öljyntäytöputkelle menevän letkun takaiskuventtiili ja puhdista letkut. Myös muut takaiskuventtiilit kannattaa huohotusjärjestelmästä tarkistaa. Pesin oman takaiskuventtiilini spriillä ja sen jälkeen se ei enää mennyt lukkoon pakkasella tai sateella. Smetanaa ei sen jälken näkynyt. Pitäisi varmaan vaihtaa mokomat uusiin, mutta en ole saanut aikaiseksi. Järjestelmään kerääntyy näköjään suhteellisen paljon kondenssivettä (väritöntä) ja jos virtaus on väärään suuntaan niin se sekoittuu öljysumuun ja tukkii putket. Tämän jälkeen ongelma ruokkii itseään. Metalliputki imupuolelle kannattaa myös puhaltaa auki, se on luultavasti myös mömmöä täynnä.

En vielä tunne systeemiä täysin, kannattaa käyttää omaa harkintaa.
Toivotoivoton kirjoitti: pitäkö vaihtaa volvo :oops:
Ei sentään, kyllä tuon vian voi selvittää.
Henrikki
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Helmi 18, 2008 08:16

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Henrikki »

pitäkö vaihtaa volvo :oops:

Pitää jos haluat toimivan moottorin ja vaihteiston...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Nii, allekirjoittanut on vaihtanut sen takaiskuventtiilin, joka on tuossa venakopan nipalta lähtevässä ohuessa letkussa. Maksoi suolaiset 22euroa marmoritiskillä, joten jos joku haluaa säästää rahaa, niin 99turbossa samaa tehtävää ajaa 7euron arvoinen tarvikeosa, dieselpolttoainelinjaan tarkoitettu takaiskuventtiili...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Mertmi kirjoitti:Maksoi suolaiset 22euroa marmoritiskillä,
Johan oli suolainen - meilläpäin samaisella tiskillä 7,42 euroa!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Myös PCS:ltä kyseisen venan saa muutamalla eurolla.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti:Nii, allekirjoittanut on vaihtanut sen takaiskuventtiilin, joka on tuossa venakopan nipalta lähtevässä ohuessa letkussa. Maksoi suolaiset 22euroa marmoritiskillä, joten jos joku haluaa säästää rahaa, niin 99turbossa samaa tehtävää ajaa 7euron arvoinen tarvikeosa, dieselpolttoainelinjaan tarkoitettu takaiskuventtiili...
Joskus -05 9-5:n takaiskuvena letkuineen maksoi noin 6-7 euroa, olisiko varaosan hinta voinut nousta noin monta sataa prosenttia?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vanhassa oli leimat vuodelta -99. Olisiko ollut niin pitkään? Viimekesänä vaihdoin tosiaan sen venttiilin, kun vanhass meni ilma läpi molempiin suuntiin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja oju »

Tuli muutama kysymys mieleen asian tiimoilta.
Katsotaanpa yksinkertaistettua kuvaa järjestelmästä:
http://www.mitt-eget.com/saab/images/ccv_1998_large.gif
(haara letkusta B öljyntäytöputkelle puuttuu kuvasta)

Kokemukseni mukaan mömmöä (vesi/öljy emulsio) ilmestyy öljyntäytöputkeen lähinnä letkusta B tulevan kosteuden myötä. En oikein usko että ilmaa tulee täytökorkin kautta niin paljoa että se on ongelma, ainakaan tässä uusimmassa korjauksessa.

Letkuissa on öljyhöyryä/öljyä, mutta sehän kuuluu huohotinjärjestelmän luonteeseen.
Letku B jatkuu imupuolelle metalliputkena. Vettä on lähinnä tässä letkussa/putkessa. Vesi vaikuttaa puhtaalta kondenssivedeltä, voihan se toki olla myös sadevettä tms. En ihan heti epäile jäähdytysvettä koska se ei värjää paperia kun se imeytetään ja koska ilmiö näkyy lähinnä sadesäällä.

Kysymykset:
-Eikö kondenssiveden tulisi mennä letkua B pitkin turbon imupuolelle ja hävitä sinne? Kun sitä on öljyntäyttäputken sisäpuolella, on se mennyt väärään paikkaan, eikö niin?

-Aina kun minulle ilmestyy moista niin se tapahtuu märällä kelilä ajettaessa pitkää matkaa. Eikö imupuolen imu ole riittävä vai tiivistyykö kosteutta liikaa? Voisin kuvitella että reipas kaasunkäyttö välillä imaisisi veden sinne minne pitääkin. Toisaalta, eihän tuo voi olla toimivan järjestelmän vaatimus käyttäjältä, varsinkaan kun en yleensä muutenkaan jää jonoon köröttelemään.

-Voisiko öljynkerääjässä voi olla väärän kokoiset reiät (vaihtoivatko he sen aikoinaan päivityksen yhteydessä vai jättivätkö jonkin välimallin?)?

-Onko läppäkotelon luona, turbon jälkeen, todellakin alipaine verrattuna venttiilikoppaan? Ilmeisesti tämä on totta lähinnä tyhjäkäynnilla.

Tämä ongelma ei sinänsä ole niin paha kuin tuo öljyn pikeentyminen. Tätä vaaleaa mömmöä ei ole kuin vähän ja se lähtee myös pois olosuhteiden muuttuessa. Kovilla pakkasilla se voi silti tukkia letkut joten haluaisin siitä eroon.

Tekisi mieli laittaa vedenerotin letkuun B :)
Toivotoivoton
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Maalis 09, 2009 21:07

Re: Pikatilanne: öljyt näyttää pahalta

Viesti Kirjoittaja Toivotoivoton »

nyt ehkä hieman viisaampana... annetaan nyt sen volvon vielä olla :)
rassailin ja availin letkuja ja letku joka tulee venttiilikopan kanteen on aivan täynna mustaa karstaa.. mitä alemmas letkua katsoin niin sitä vaaleammaksi se mömmö muuttui. siitä samasta letkusta lähtevä haara jossa takaisku on niin pikkuletku ilmeisesti tukossa ainakaan siinä ei ollut silmin nähtävää reikää edes thaarakappaleessa. takaisku toimi ainakin "poskipaineilla" normaalisti. laitoin suuremman thaaran ja vaihdoin letkut, noin 30km jaksoin kaupungissa ajella ja 20 maantietä eikä vielä ainakaan ole mömmöä ilmestynyt ja aikaisemmin tuli vajaan 30km lenkillä korkki aivan keltaiseksi.

mitä muita takaiskuja systeemi sisältää ja missäpäin ne mahdollisesti sijaitsee??
Vastaa Viestiin