Tuli muutama kysymys mieleen asian tiimoilta.
Katsotaanpa yksinkertaistettua kuvaa järjestelmästä:
http://www.mitt-eget.com/saab/images/ccv_1998_large.gif
(haara letkusta B öljyntäytöputkelle puuttuu kuvasta)
Kokemukseni mukaan mömmöä (vesi/öljy emulsio) ilmestyy öljyntäytöputkeen lähinnä letkusta B tulevan kosteuden myötä. En oikein usko että ilmaa tulee täytökorkin kautta niin paljoa että se on ongelma, ainakaan tässä uusimmassa korjauksessa.
Letkuissa on öljyhöyryä/öljyä, mutta sehän kuuluu huohotinjärjestelmän luonteeseen.
Letku B jatkuu imupuolelle metalliputkena. Vettä on lähinnä tässä letkussa/putkessa. Vesi vaikuttaa puhtaalta kondenssivedeltä, voihan se toki olla myös sadevettä tms. En ihan heti epäile jäähdytysvettä koska se ei värjää paperia kun se imeytetään ja koska ilmiö näkyy lähinnä sadesäällä.
Kysymykset:
-Eikö kondenssiveden tulisi mennä letkua B pitkin turbon imupuolelle ja hävitä sinne? Kun sitä on öljyntäyttäputken sisäpuolella, on se mennyt väärään paikkaan, eikö niin?
-Aina kun minulle ilmestyy moista niin se tapahtuu märällä kelilä ajettaessa pitkää matkaa. Eikö imupuolen imu ole riittävä vai tiivistyykö kosteutta liikaa? Voisin kuvitella että reipas kaasunkäyttö välillä imaisisi veden sinne minne pitääkin. Toisaalta, eihän tuo voi olla toimivan järjestelmän vaatimus käyttäjältä, varsinkaan kun en yleensä muutenkaan jää jonoon köröttelemään.
-Voisiko öljynkerääjässä voi olla väärän kokoiset reiät (vaihtoivatko he sen aikoinaan päivityksen yhteydessä vai jättivätkö jonkin välimallin?)?
-Onko läppäkotelon luona, turbon jälkeen, todellakin alipaine verrattuna venttiilikoppaan? Ilmeisesti tämä on totta lähinnä tyhjäkäynnilla.
Tämä ongelma ei sinänsä ole niin paha kuin tuo öljyn pikeentyminen. Tätä vaaleaa mömmöä ei ole kuin vähän ja se lähtee myös pois olosuhteiden muuttuessa. Kovilla pakkasilla se voi silti tukkia letkut joten haluaisin siitä eroon.
Tekisi mieli laittaa vedenerotin letkuun B
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)