Takaiskari tavallinen vai sport?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve!
Menee vähän aiheesta sivuun, mutta kysynpä kuitenkin: Muistan nähneeni iskariputiikkien kotisivuilla mainittavan, että alkuperäisiskareita (siis niitä, jotka autossa olivat uutena) vastaavat tarvikeiskarit olisivat alkuperäisiin nähden hieman jäykempiä alustaan ikääntymisen myötä syntyneen "löysyyden" kompensoimiseksi. Jos saapikkaaseen vaihdetaan orkkisiskarit merkkihuollossa, niin ovatko nekin alkuperäisiä jäykemmät? Itse pidän Saabini lievää ilmalaivafiilistä (ei koske kiihtyvyyttä :) ) pelkästään hyvänä asiana, joten varon kaikkea sitä vaarantavaa... Onneksi vielä ei ole iskareiden vaihtamiseen tarvetta.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

eeskola kirjoitti:Säästö-&nopeussyistä tuli sit laitettua normi-Sachsit tilaukseen. Jos edustavat samaa tasoa kuin alkuperäiset, niin noin neljäsosahinta kompensoi tilannetta ja saa viikonlopuksi työn alle.

Ja työn kun tekee itse, niin ei tarvitse sitten myöskään kinata merkkiliikkeen kanssa "oikeaoppisen työsuorituksen" seurauksista vuoden päästä.

E

Ja sinne tipahtivat paikoilleen Sachsit, tosin samalta putiikilta ne alkuperäisetkin olivat. Sachs tuntee 9-5:een kolme tuotenumeroa taakse, joista tuo (312708) on ilmeisesti kaikkein jäykin, koska siinä oli suositus Wagon, uudemmat vuosimallit sekä sport että standardi. Männänvarsi oli noin sentin lyhyempi kuin vakiossa (sama ero kuin Saabin omissa sport-alustoissa vs. tavallinen). Lopputulos varsin hyvältä tuntuva ja parihintana kohtuulliset 133 eypoa eli 1/4 merkkiliikkeen hinnasta. Nyt voi sit jännittää kestoa.

Asennuskin oli melkein mukavaa. Paljon enemmän meni aikaa ja hermoja ihastellessa merkkiliikkeen interpretaatiota vetonivelen suojakumin klemmarin asentamisesta.

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:Vanhempiin Saabeihin tarjotaan nykyisin alkuperäisinä vain sentin lyhyempiä.
Nojoo, ilmeisesti -05 on myös vanhempi sitten, kun siinä tehtaalta ainakin se pitempi iskari oli. Ei niin, että tuolla sentillä tuossa mitään merkitystä ole - havainto vain asennustyön ajalta. On vain tainnut GM:kin rationalisoida varaosavarastoaan sen verran, etteivät pidä jokaikistä varaosanumeroa ikuisesti.

Lähinnä sillä (että on lyhyempi) on merkitys lyhyempien jousien kanssa, jotta ne eivät jää ilman esijännitystä ulosjoustossa. Koskee tosin enempi näitä miinus paljon mm madalluksia tai rälläkkämadalluksia, joissa asialla voi joku merkityskin olla.

E
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja arska »

Motonetin takaiskarit (49 eur/kpl -10%) laitettiin 9-5w:n alle ja hiihtoloma reissulla tuli täydellä kuormalla ajettua Ruotsissa n.2000km 90-130km/h nopeudella ja painumissa yms. muissa heitoissa koeponnistettua. Ihan hyviltä tuntuivat nekin ja kestivät ainakin tämän reissun. Iskarin merkkiä en tiedä mutta jossain kohtaa taisi lukea made in france.
Viimeksi muokannut arska, Ke Helmi 25, 2009 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 W 2.0T -01, 9-5 AeroW -08
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

arska kirjoitti:Motonetin takaiskarit (49 eur/kpl -10%) laitettiin 9-5w:n alle ja hiihtoloma reissulla tuli täydellä kuormalla ajettua Ruotsissa n.2000km 90-130km/h nopeudella ja painumissa yms. muissa heitoissa koeponnistettua. Ihan hyviltä tuntuivat nekin ja kestivät ainakin tämän reissun.
Minkä valmistajan tavaraa Motonetin iskarit 9-5:een ovat (tällä hetkellä)?

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

9-5T kirjoitti:
eeskola kirjoitti: Minkä valmistajan tavaraa Motonetin iskarit 9-5:een ovat (tällä hetkellä)?

E
Hyllyssä voi olla monia merkkejä, eivät ole merkkiuskollisia.
Nojuu, tämä tiedetään, siksi kohta "tällä hetkellä". Uudelleenmuotoilu: Minkä valmistajan tuote saapui hyllystä käteen kyseisellä hetkellä kyseisessä ostopaikassa kyseiselle ostajalle?

E
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Takaiskari tavallinen vai sport?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

E[/quote]
Hyllyssä voi olla monia merkkejä, eivät ole merkkiuskollisia.[/quote]

Nojuu, tämä tiedetään, siksi kohta "tällä hetkellä". Uudelleenmuotoilu: Minkä valmistajan tuote saapui hyllystä käteen kyseisellä hetkellä kyseisessä ostopaikassa kyseiselle ostajalle?

E[/quote]
Viimeksi jarrupaloja ostaessa niitä oli tarjolla kolmelta eri valmistajalta samassa hyllyssä samalla tuotenumerolla.[/quote]

Samoin lähikaupassani oli suomalaisen Valion maidon lisäksi Ruotsista tullutta maitoa (ei siis pidä sekoittaa Arla-Ingmanin suomalaiseen maitoon). Niillä oli kyllä eri viivakoodi. (hymiö)

Mahdollisuudet lienee ollut ainakin saada käteensä KYBiä ja Sachsia.

E
Vastaa Viestiin