saab sai kolhun :(

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja foppa »

Näin kävi.
Täti tuli kolmion takaa eteen ; kuskin ovi ja takaovi mutkalla. Maalipinnassa ikävä viiru ja sivulista mäsänä.
Kävi jopa niin, että vastapuoli pysähty risteykseen ja kun olin melkein kohdalla painoi kaasua...argh.
Selvä tilanne ja ihan mukavan tuntonen rouva niin vakuutus asiat hoitu kyllä. Kävin näyttämässä Magneetissa ja varasin korikorjaamolta ajan kuukauden päähän, kun on kuulemma jonoa...talvi varmasti ruuhkauttaa.
Toivottavasti saavat ehyeksi :)

:saab:
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja foppa »

hain eilen rakkaan autoni korjaamolta ja pakko myöntää, että magneetin pojat tekivät ensiluokkaista työtä ainakin ulkonäön puolesta.
Väri on cayanne red.
Ei tullut kysyttyä minkälaisen takuun antavat maalaukselle. Onko yleisestä linjasta tietoa ?

edit : Havaitsivat korikorjauksen yhteydessä seuraavaa ; "laturin suojamuovi halki" (?) ja "alustan pitkittäisten takatukivarsien helat revenneet".
Sanoivat, että helojen vaihto on n.1000€...ziisus...
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Luulisin, että Magneetissakin annetaan normaali 12 kk maalaustakuu. Muuten korjaamotakuu on ehtojen mukainen 6 kk. Voi olla, että jossain saa korjaamoehdoista poiketen pidemmäkin takuun, mutta aika harvinaista olisi.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja JKen »

foppa kirjoitti:...ja "alustan pitkittäisten takatukivarsien helat revenneet".
Sanoivat, että helojen vaihto on n.1000€...ziisus...
Etelässä kaikki on kallimpaa, tuohon hintaan vaihtaa kaikki 6 kpl takapuslaa täällä pohjoisessa kahdesti.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja foppa »

tämä oli omakin reaktio kun sano sen hinnan.
Pitää katsoa jos ne rupee häiritsee tai ei mee ens syksynä katsastuksesta läpi.
En kyllä tuolla meinaa teettää.
Onks toi laturin suojamuovi hankala vaihtaa ?
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja koistha »

foppa kirjoitti: Pitää katsoa jos ne rupee häiritsee tai ei mee ens syksynä katsastuksesta läpi.
Ei kannata katsella kovinkaan kauaa. Voipi tulla renkaiden osto eteen nopeammin kuin kuvitteletkaan, jos vetkuttelet vaihdon kanssa.....
Kuten sanottu, ihan hyviä vaihtopaikkoja on PK-seudulla muutama.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jos olet pitämässä autoa pitempään niin suosittelen samalla vaihtamaan nuo puslat uretaanisiin, pitäisi kestää pitempään mitä orkkikset. Hintakin taitaa olla suurin piirtein sama jollei jopa halvemmat.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja foppa »

te jotka omistatte Haynesin huoltokirjan (oma englanniksi), miltäköhän sivulta löytyy noi helat ? Olisi mukava vähän tutkia, miten vaikea projekti tuo vaihtaminen on.
Niin ja mikä toi hela on lontoon kielelle väännettynä ?
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

foppa kirjoitti:te jotka omistatte Haynesin huoltokirjan (oma englanniksi), miltäköhän sivulta löytyy noi helat ? Olisi mukava vähän tutkia, miten vaikea projekti tuo vaihtaminen on.
Niin ja mikä toi hela on lontoon kielelle väännettynä ?
Ei ole helojen vaihto-ohjeita Haynesin manuaalissa. Hela on Enklannin kielellä "bush" (ilman kaksois V:tä... :P )

Merkkiliikkeissä helojen vaihto on kallis operaatio koska tekevät sen valmistajan suosituksen mukaisesti. Sikäli kun olen oikein ymmärtänyt, siinä taka-akseli joudutaan pudottamaan, joka teettää ihan hemmetisti hommaa.
Torekilla Espoossa vaihtoivat puslat (uretaaniset, oma osa) akselia pudottamatta, joka täten maksoi reilusti alle puolet siitä mitä Länsi Autolla olisi maksanut. Tosin omistus Torekillakin vaihtunut, joten enpä tiedä miten uusi kaveri homman tekee. Tod. näk. samoin.
Viimeksi muokannut Tannisto, La Helmi 28, 2009 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mimmi kirjoitti: Kerrotko kuinka kauan nuo uretaaniset sitten kestää?
Kaipailisin tarkkoja faktoja.
Tarkkoja faktoja vaikea antaa, koska esim. käyttämässäni huollossa (Torek) eivät vielä koskaan olleet joutuneet vaihtamaan rikkoontuneita uretaanisia. Originaaleja "vähän" enemmän. Yritin kyllä kysellä samaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Mimmi kirjoitti: Edelleen: Kuinka paljon pidempään nuo muoviset kestävät?
Omassa pikkudieselissä vaihdettiin 235000 kohdalla ensimmäisen kerran (orkkisosat orkkisosiin).
Siitä ei ole tietoa. Pointtini on, etten ole vielä tällä foorumilla tai huollon yhteydessä törmännyt siihen, että niitä olisi jouduttu vaihtamaan. Tai ehkä se on niin uusi keksintö, ettei kenellekään vielä ole ehtinyt kertymään riittävästi kilometrejä :wink:
Tämänhetkinen tuntuma aiheeseen on: kumisia on vaihdettu - uretaanisia ei ole vaihdettu.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla muunkinlaisia kuulumisia, mikäli niitä on eteen tullut.

Omaani vaihdettiin 190 tkm kohdalla ja puslat oli aivan repaleina. Kestävyys riippuu niin paljon siitä ajosta. Tasaista maantieajoa, paljon kilometrejä vuodessa, ne kestää varmaan satoja tuhansia kilometrejä. Mutta ehkäpä aika syö kumia herkemmin ja vaihtelevammassa ajossa kumi löystyy nopeammin.

Sen ajan mitä tuo auto itselläni on käytössä (ehkä noin 100 tkm), riittäisi kumipuslat paremmin kuin hyvin. Päätin nyt kuitenkin kokeilla uretaanisia ja mielestäni ominaisuudet tai meluisuus ei muuttunut mitenkään huonompaan suuntaan. Parhaassa tapauksessa seuraavankaan omistajan ei tarvitse alkaa puslaremonttiin. Nyt niillä ajeltu 60 tkm. Viiden vuoden päästä tietäisin paremmin :lol:
Viimeksi muokannut Tannisto, La Helmi 28, 2009 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja J.N »

Musti kirjoitti:Uretaaneilla saattaa(?) päästä parempiin lukemiin, mutta onhan sillä hintansa (ääni&tuntuma). Tehdas olisi varmasti laittanut sellaiset vakioksi, jos niissä olisi jotain parempaa noihin kumisiin verrattuna.
Kaikille auto ei ole työkalu jolloin vuositason kilometrit ovat jotain aivan muuta kuin esim. taksilintoissa. Kestävyyttä ei voi mitata pelkästään kilometrilukemilla, vaan täytyy huomioida myös aika. Kumipusliin ajan hammas ja muut ulkoiset rasitukset puree hieman eritavalla, kuin esim. uretaanisiin, vaikkei autolla ajettaisi metriäkään.

Ja se, mitä palikoita tehtailla vehkeisiin mätetään kiinni ei kyllä kerro juurikaan mitään. Moiset osavallinat ovat puhtaasti kompromisseja kustannustehokkuuden ehdoilla.
#3418
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

J.N kirjoitti: Ja se, mitä palikoita tehtailla vehkeisiin mätetään kiinni ei kyllä kerro juurikaan mitään. Moiset osavallinat ovat puhtaasti kompromisseja kustannustehokkuuden ehdoilla.
Ja leikillisesti voisi kai ajatella, ettei monet osat voisi huonolaatuisia tai keskeneräisesti ajateltuja olla jos kerran Opelkin niitä käyttää :lol:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja foppa »

heh...totta :lol:
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: saab sai kolhun :(

Viesti Kirjoittaja koistha »

Tannisto kirjoitti: Tosin omistus Torekillakin vaihtunut, joten enpä tiedä miten uusi kaveri homman tekee. Tod. näk. samoin.
Käsittääkseni uusi kaveri kävi jo ennen kauppaa "testissä" Toropaisella ja hommana oli puslien vaihto. Ja sen mukaan mitä olen kuullut, niin käytännön vinkkejä on tullut senkin jälkeen eli tuo on varmaan hyvä arvaus.


Mitä tuohon kestävyyteen tulee, niin meikäläisen ruostekasasta meni 3 vuoden ikäisenä takapään isot puslat uusiksi ja tilalle pantiin uretaaniset. Nyt siitä on 3 vuotta ja varmaankin sen saman 70000 kilsaa eikä löystymisestä ole merkkejä. Eikös se jo joskus jossain keskustelussa todettukin, että aika taitaa olla pahempi noille orkkispuslille kuin ajetut kilsat ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Vastaa Viestiin