moottori ja hevosvoima
moottori ja hevosvoima
2.3T(230 hv) ja 3.0t V6(200hv).
hassu kysymys, mutta miten ostajat tekee valinnan noiden kahden välillä. Tai siis mitä parempaa on tossa 3litrasessa koneessa ? isompi kone = isompi kulutus, mutta vähemmän heppoja...
Ainahan se on kiva, jos on 3litranen mylly, mutta onko siitä jotain iloa tohon 2.3T:n nähden ?
ps.miten hevosvoimat mitataan ?
hassu kysymys, mutta miten ostajat tekee valinnan noiden kahden välillä. Tai siis mitä parempaa on tossa 3litrasessa koneessa ? isompi kone = isompi kulutus, mutta vähemmän heppoja...
Ainahan se on kiva, jos on 3litranen mylly, mutta onko siitä jotain iloa tohon 2.3T:n nähden ?
ps.miten hevosvoimat mitataan ?
Re: moottori ja hevosvoima
Hevosvoima
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Hevosvoima (tunnus hv) on vanhahtava tehon yksikkö. Hevosvoima ei ole nykyisin käytössä olevan SI-järjestelmän mukainen, mutta sitä käytetään vieläkin varsinkin arkikielenkäytössä usein moottorien tehojen yksikkönä. SI-järjestelmän mukainen tehon yksikkö on watti (tunnus W) tai ajoneuvoihin sopivampi watin kerrannaisyksikkö kilowatti (tunnus kW). Hevosvoiman teholla pystyi määritelmän mukaan nostamaan 75 kilogramman massan nopeudella 1 metri sekunnissa siellä, missä painovoimalla on ns. normaaliarvonsa (9,80665 m/s²). Englantilaista mittajärjestelmää käyttävissä maissa se määriteltiin kuitenkin tehoksi, jolla voitiin nostaa 33 000 naulan massa nopeudella 1 jalka minuutissa; tämä vastasi noin 76,042 kilogramman massan nostamista yhden metrin korkeuteen sekunnissa vastaavissa olosuhteissa.
Hevosvoimat saadaan muutettua wateiksi (tai toisinpäin) verrannon avulla, kun tiedetään että:
\mbox{1 hv = 735,5 W}\,
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Hevosvoima (tunnus hv) on vanhahtava tehon yksikkö. Hevosvoima ei ole nykyisin käytössä olevan SI-järjestelmän mukainen, mutta sitä käytetään vieläkin varsinkin arkikielenkäytössä usein moottorien tehojen yksikkönä. SI-järjestelmän mukainen tehon yksikkö on watti (tunnus W) tai ajoneuvoihin sopivampi watin kerrannaisyksikkö kilowatti (tunnus kW). Hevosvoiman teholla pystyi määritelmän mukaan nostamaan 75 kilogramman massan nopeudella 1 metri sekunnissa siellä, missä painovoimalla on ns. normaaliarvonsa (9,80665 m/s²). Englantilaista mittajärjestelmää käyttävissä maissa se määriteltiin kuitenkin tehoksi, jolla voitiin nostaa 33 000 naulan massa nopeudella 1 jalka minuutissa; tämä vastasi noin 76,042 kilogramman massan nostamista yhden metrin korkeuteen sekunnissa vastaavissa olosuhteissa.
Hevosvoimat saadaan muutettua wateiksi (tai toisinpäin) verrannon avulla, kun tiedetään että:
\mbox{1 hv = 735,5 W}\,
Re: moottori ja hevosvoima
Mageemmat saundit. Kai ne jarrupenkissä labran puolella ajavat testikoneet joiden arvot annetaan ko. mallisarjan lekalle. Voiko sitä muuten testata?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: moottori ja hevosvoima
V6 motti tuotiin GM:n toimesta Saabin valikoimaan lähinnä tuomaan "uskottavuutta" ameriikan markkinoille, siellä kun ei nelipyttyset säksättimet ole vieläkään oikein kovaa huutoa...
Uudenkaupungin jampathan aikoinaan istutti myös V8:n tonnarin keulalle, mutta se ei päässyt koskaan tuotantoon.
Uudenkaupungin jampathan aikoinaan istutti myös V8:n tonnarin keulalle, mutta se ei päässyt koskaan tuotantoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: moottori ja hevosvoima
okei.
olisin olettanut, että 3-litrasen omistajilta olis tullut jotain positiivista sanottavaa
olisin olettanut, että 3-litrasen omistajilta olis tullut jotain positiivista sanottavaa
Re: moottori ja hevosvoima
Eihän tässä tapauksessa mitään järkisyytä veekutosen ostamiseen ole.
Olin poikasena vannoutunut kutosmoottorin kannattaja (köyhän miehen kasi).
Nykyään neloskoneesta saadaan varsin kovia teholukemia ja kone pysyy vielä jotenkin koossa. 2 pyttyä lisää tarkoittaa aina 1,5-kertaisia huoltokustannuksia sylinterikohtaisiin osiin liittyen eli tulpat, suuttimet jne.
Olikohan jossain 2,5 litran tietämillä tarpeen lisätä pyttyjen määrää, liikkuvien massojen tasapainotuksen halllitsemista silmälläpitäen.
Olin poikasena vannoutunut kutosmoottorin kannattaja (köyhän miehen kasi).
Nykyään neloskoneesta saadaan varsin kovia teholukemia ja kone pysyy vielä jotenkin koossa. 2 pyttyä lisää tarkoittaa aina 1,5-kertaisia huoltokustannuksia sylinterikohtaisiin osiin liittyen eli tulpat, suuttimet jne.
Olikohan jossain 2,5 litran tietämillä tarpeen lisätä pyttyjen määrää, liikkuvien massojen tasapainotuksen halllitsemista silmälläpitäen.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Re: moottori ja hevosvoima
Muistaakseni puskurissa kerran ajoivat kyseisellä autolla. Oli kova kulkemaan. Muistaako joku, mitkä olivat kyseisen auton tehot, huippunopeus ja kiihtyvyys 0-100 km/h.V.J.S kirjoitti:V6 motti tuotiin GM:n toimesta Saabin valikoimaan lähinnä tuomaan "uskottavuutta" ameriikan markkinoille, siellä kun ei nelipyttyset säksättimet ole vieläkään oikein kovaa huutoa...
Uudenkaupungin jampathan aikoinaan istutti myös V8:n tonnarin keulalle, mutta se ei päässyt koskaan tuotantoon.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1723
- Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
- Paikkakunta: Raum
- Viesti:
Re: moottori ja hevosvoima
http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htmSaab V8
Sisudieselin Linnavuoren tehdas kehitti Saabille V8:n ja valmisti muutaman koemoottorin.
Teho300 hp, vääntö300 Nm, 4 nokka-akselia, 32 venttiiliä.
Samoihin aikoihin GM tuli osakkaaksi ja ilmoitti heillä olevan uuden V6:n
ja niin V8 haudattiin. Tämä moottori on Linnavuoren moottoritehtaan museossa.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Re: moottori ja hevosvoima
wau
siitä ois hyvä lähtee virittelemään ylöspäin
siitä ois hyvä lähtee virittelemään ylöspäin
Re: moottori ja hevosvoima
JugiBoy kirjoitti:Mageemmat saundit. ta?
Noi äänet ja ilmeisesti kutosen tasasempi käynti on jo riittävä valintakriteeri
Onko toi kutonen tuplaputkilla?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: moottori ja hevosvoima
Eipä noita esimerkin mosia oikein voi, tai ainakaan pitäisi verrata keskenään lukemien valossa, koska ovat niin erilaisia ja ns. eri käyttötarkoitukseen tehtyjä.foppa kirjoitti:2.3T(230 hv) ja 3.0t V6(200hv).
hassu kysymys, mutta miten ostajat tekee valinnan noiden kahden välillä.
Kannattaa käydä joskus ihan itse kokeilemassa jotain värkkiä ensin jollain perus 4syl koneella ja sitten isommalla 6syl tai 8syl koneella. Asiasta luultavasti saa kaikista parhaiten käsityksen silloin, minkälaiset seikat voivat olla ihmisten valintakriteerejä.
Ja tietysti joillakin vuositason kilometrit ovat sen verran vähäisiä, ettei maailman pelastaminen autoilun kustannuksella jaksa kiinnostaa pätkääkään.
#3418
Re: moottori ja hevosvoima
vielä noista tehoista niin, miten tämä mitataan autoissa eli oli kyse sitten wateista tai hepoista. Onko tietoa minkälainen se "mittari" on ja miten sitä käytetään ? Ilmeisesti jonkun näkönen testipenkki-autoille.
Re: moottori ja hevosvoima
Yleensä kaikkein asiantuntevimmat kommentit tulevat henkilöiltä, jotka eivät ole koskaan omistaneet tai ajaneet ko. autoa/mallia.
Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta lähteä perustelemaan tai puolustelemaan muille omaa valintaani.olisin olettanut, että 3-litrasen omistajilta olis tullut jotain positiivista sanottavaa
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Re: moottori ja hevosvoima
jos ei muuta syytä niin ainakin laman torjuntatalkoisiin on helpompi osallistua hankkimalla 3.0V6
JanneH
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin