moottori ja hevosvoima

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja foppa »

2.3T(230 hv) ja 3.0t V6(200hv).
hassu kysymys, mutta miten ostajat tekee valinnan noiden kahden välillä. Tai siis mitä parempaa on tossa 3litrasessa koneessa ? isompi kone = isompi kulutus, mutta vähemmän heppoja...
Ainahan se on kiva, jos on 3litranen mylly, mutta onko siitä jotain iloa tohon 2.3T:n nähden ?
:saab:

ps.miten hevosvoimat mitataan ?
AERO-J
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Pe Maalis 25, 2005 16:22

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja AERO-J »

Hevosvoima
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun

Hevosvoima (tunnus hv) on vanhahtava tehon yksikkö. Hevosvoima ei ole nykyisin käytössä olevan SI-järjestelmän mukainen, mutta sitä käytetään vieläkin varsinkin arkikielenkäytössä usein moottorien tehojen yksikkönä. SI-järjestelmän mukainen tehon yksikkö on watti (tunnus W) tai ajoneuvoihin sopivampi watin kerrannaisyksikkö kilowatti (tunnus kW). Hevosvoiman teholla pystyi määritelmän mukaan nostamaan 75 kilogramman massan nopeudella 1 metri sekunnissa siellä, missä painovoimalla on ns. normaaliarvonsa (9,80665 m/s²). Englantilaista mittajärjestelmää käyttävissä maissa se määriteltiin kuitenkin tehoksi, jolla voitiin nostaa 33 000 naulan massa nopeudella 1 jalka minuutissa; tämä vastasi noin 76,042 kilogramman massan nostamista yhden metrin korkeuteen sekunnissa vastaavissa olosuhteissa.

Hevosvoimat saadaan muutettua wateiksi (tai toisinpäin) verrannon avulla, kun tiedetään että:

\mbox{1 hv = 735,5 W}\,
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Mageemmat saundit. Kai ne jarrupenkissä labran puolella ajavat testikoneet joiden arvot annetaan ko. mallisarjan lekalle. Voiko sitä muuten testata?
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

V6 motti tuotiin GM:n toimesta Saabin valikoimaan lähinnä tuomaan "uskottavuutta" ameriikan markkinoille, siellä kun ei nelipyttyset säksättimet ole vieläkään oikein kovaa huutoa...

Uudenkaupungin jampathan aikoinaan istutti myös V8:n tonnarin keulalle, mutta se ei päässyt koskaan tuotantoon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja foppa »

okei.
olisin olettanut, että 3-litrasen omistajilta olis tullut jotain positiivista sanottavaa 8)
Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja Zomm »

Eihän tässä tapauksessa mitään järkisyytä veekutosen ostamiseen ole.

Olin poikasena vannoutunut kutosmoottorin kannattaja (köyhän miehen kasi).
Nykyään neloskoneesta saadaan varsin kovia teholukemia ja kone pysyy vielä jotenkin koossa. 2 pyttyä lisää tarkoittaa aina 1,5-kertaisia huoltokustannuksia sylinterikohtaisiin osiin liittyen eli tulpat, suuttimet jne.

Olikohan jossain 2,5 litran tietämillä tarpeen lisätä pyttyjen määrää, liikkuvien massojen tasapainotuksen halllitsemista silmälläpitäen.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja Kylö »

V.J.S kirjoitti:V6 motti tuotiin GM:n toimesta Saabin valikoimaan lähinnä tuomaan "uskottavuutta" ameriikan markkinoille, siellä kun ei nelipyttyset säksättimet ole vieläkään oikein kovaa huutoa...

Uudenkaupungin jampathan aikoinaan istutti myös V8:n tonnarin keulalle, mutta se ei päässyt koskaan tuotantoon.
Muistaakseni puskurissa kerran ajoivat kyseisellä autolla. Oli kova kulkemaan. Muistaako joku, mitkä olivat kyseisen auton tehot, huippunopeus ja kiihtyvyys 0-100 km/h.
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Kuva
Saab V8
Sisudieselin Linnavuoren tehdas kehitti Saabille V8:n ja valmisti muutaman koemoottorin.
Teho300 hp, vääntö300 Nm, 4 nokka-akselia, 32 venttiiliä.
Samoihin aikoihin GM tuli osakkaaksi ja ilmoitti heillä olevan uuden V6:n
ja niin V8 haudattiin. Tämä moottori on Linnavuoren moottoritehtaan museossa.
http://www.saunalahti.fi/~rjh/saabv8.htm
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja foppa »

wau :P
siitä ois hyvä lähtee virittelemään ylöspäin
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja suapas »

JugiBoy kirjoitti:Mageemmat saundit. ta?

Noi äänet ja ilmeisesti kutosen tasasempi käynti on jo riittävä valintakriteeri :)
Onko toi kutonen tuplaputkilla?
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
J.N
"Hirsch"
Viestit: 955
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja J.N »

foppa kirjoitti:2.3T(230 hv) ja 3.0t V6(200hv).
hassu kysymys, mutta miten ostajat tekee valinnan noiden kahden välillä.
Eipä noita esimerkin mosia oikein voi, tai ainakaan pitäisi verrata keskenään lukemien valossa, koska ovat niin erilaisia ja ns. eri käyttötarkoitukseen tehtyjä.

Kannattaa käydä joskus ihan itse kokeilemassa jotain värkkiä ensin jollain perus 4syl koneella ja sitten isommalla 6syl tai 8syl koneella. Asiasta luultavasti saa kaikista parhaiten käsityksen silloin, minkälaiset seikat voivat olla ihmisten valintakriteerejä.

Ja tietysti joillakin vuositason kilometrit ovat sen verran vähäisiä, ettei maailman pelastaminen autoilun kustannuksella jaksa kiinnostaa pätkääkään.
#3418
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja foppa »

vielä noista tehoista niin, miten tämä mitataan autoissa eli oli kyse sitten wateista tai hepoista. Onko tietoa minkälainen se "mittari" on ja miten sitä käytetään ? Ilmeisesti jonkun näkönen testipenkki-autoille.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Yleensä kaikkein asiantuntevimmat kommentit tulevat henkilöiltä, jotka eivät ole koskaan omistaneet tai ajaneet ko. autoa/mallia.
olisin olettanut, että 3-litrasen omistajilta olis tullut jotain positiivista sanottavaa 8)
Minulla ei ainakaan ole mitään tarvetta lähteä perustelemaan tai puolustelemaan muille omaa valintaani. :)
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja foppa »

niin
jannehei
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Marras 23, 2008 20:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: moottori ja hevosvoima

Viesti Kirjoittaja jannehei »

jos ei muuta syytä niin ainakin laman torjuntatalkoisiin on helpompi osallistua hankkimalla 3.0V6 :)
JanneH
jäsen #3505
1999 Saab 9-5 3.0t V6 Griffin
Vastaa Viestiin