jäähdytysnesteen vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja foppa »

tere
kattelin manuaalista s.190 (vm.2000) nesteen vaihtamisesta ja vaikuttas aika yksinkertaiselta projektilta.
1. tyhjennyshana auki ja paisuntasäiliön korkki pois.
2. nesteet tyhjenee astiaan.
3. tyhjennyshana kiinni
4. uudet nesteen paisuntasäiliöön.
5. moottori lämpimäksi ja nesteen lisäys max merkkiin.

ei vaikuta kovin monimutkaiselta, vaan tekijät kertokoon jos hommaan liittyy jotain muuta.
toi vanha neste on varmaan ongelmajätettä ?

ps. huomasin vaan itsellä, että nestetaso on sen asteikon ihan alareunassa ja edellisesta vaihdosta ei ole tietoa.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja masas »

No eipä siinä muuta, tosiaan vanha neste on ongelmajätettä eikä saa kaataa viemäriin.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

foppa kirjoitti:tere
kattelin manuaalista s.190 (vm.2000) nesteen vaihtamisesta ja vaikuttas aika yksinkertaiselta projektilta.
1. tyhjennyshana auki ja paisuntasäiliön korkki pois.
2. nesteet tyhjenee astiaan.
3. tyhjennyshana kiinni
4. uudet nesteen paisuntasäiliöön.
5. moottori lämpimäksi ja nesteen lisäys max merkkiin.

ei vaikuta kovin monimutkaiselta, vaan tekijät kertokoon jos hommaan liittyy jotain muuta.
toi vanha neste on varmaan ongelmajätettä ?

ps. huomasin vaan itsellä, että nestetaso on sen asteikon ihan alareunassa ja edellisesta vaihdosta ei ole tietoa.
Tähän lisäisin jäähdytys/lämmitys järjestelmän puhdistuksen jollain hyväksi koetulla aineella. Esim CRC radiator cleaner niin saa vanhat p***at pois järjestelmästä! On hyvä tehdä jos vanha neste näyttää likaisen samealta ja nesteeksi aina edellisen värinen pakkasneste :).
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja foppa »

elikkä toi puhdistus mönjä valutettas venttiili auki vaan läpi ?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

foppa kirjoitti:elikkä toi puhdistus mönjä valutettas venttiili auki vaan läpi ?
Lasketaan jäähdytinnesteet pois, lisätään puhdistusaine ja vesi. Käytetään moottori kuumaksi ja katsotaan tietysti välillä että paisarissa on riittävästi nestettä! Voihan tällaisella + kelillä tehdä autolla vaikka 10km lenkin niin jäähdytin ja lämppärin kenno putsaantuisivat tehokkaammin! Lasketaan aineet pois järjestelmästä varoen polttamasta näppejään. Täytetään järjestelmä KUUMALLA vedellä jolla huuhdellaan riittävän monta kertaa.
Lopuksi täytetään laadukkaalla vesi/ pakkasneste sekoituksella 50%/50% seossuhteella ja kokonaistilavuus on muistaakseni 7,5 litraa.
Näyttääpä vaikealta mutta ei se sellainen kummiskaan ole ja kannattaa tehdä koska näin säilytetään kennojen puhtaus ja toimintavarmuus!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja foppa »

aivan. osaatteko sanoa mistä johtuu kun se nesteen taso on siinä alamerkissä...kuulus varmaan olla ylämerkissä ?
ei ole mielestäni laskenut muutamaan kuukauteen kun on auto ollu.
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja foppa »

aa...okei !
eli välttämättä ei olekkaan mitään vikaa, jos kylmänä pitää olla alamerkissä.
seuraan tilannetta ja vaihtelen nesteet kun kelit vähän lämpenee.
APC
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 14:50

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja APC »

SID ilmoittaa, jos nestettä pitää lisätä.
9-5 Aero Wagon -06
Jarmon
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: To Tammi 17, 2008 19:12
Paikkakunta: Järvenpää

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja Jarmon »

9-5T kirjoitti:
foppa kirjoitti:aivan. osaatteko sanoa mistä johtuu kun se nesteen taso on siinä alamerkissä...kuulus varmaan olla ylämerkissä ?
ei ole mielestäni laskenut muutamaan kuukauteen kun on auto ollu.
http://www.nousuhumala.fi/saabclub/albu ... si_082.jpg
Käsittääkseni säiliössä ei ole ylämerkkiä vaan ylemmällä viivalla lukee teksti joka viittaa pystyviivan alapäähän eli neste on kylmänä oltava alamaisessa viivassa.
Mielenkiintoista. Itse olen myös ihmetellyt omassani, että onpas tyhjä pytty, pinta nippanappa alarajalla. Mitä mahtaa tapahtua, jos pytyn täyttää siihen ylempään merkkiin, puskeeko ajossa ylimääräiset liemet ulos jostain?
Elämä ilman SAABIA on.........., no, ei ainakaan elämää!

9-5 wagon 2.0t 2005
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja foppa »

tuo ois kyllä mielenkiintoista tietää...onhan se vähän kummallista kun on tollanen asteikko :) yleensä kai tuollaiset purnukat laitetaan "täyteen"
2slow4motion
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Missä tämä "hana" sijaitsee? Kiirus olis!
2slow4motion
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 22:45

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 2slow4motion »

Löytyi jo! Muille etsiville. Löytyy kuskinpuoleisesta päädystä syyläriä autonalta.
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja 900S »

Hemmetti tätäkin hommaa! Nostin auton ylös ja otin sen pohjan muovisuojan pois, mutta siihen se ilo loppuikin.. Onko jotain hyvää niksiä miten sen vihreän venttiilin syylärin kulmasta saa oikeasti auki?? Siihen saa yläkautta yhden sormen ja alakautta toisen, mutta ei riittänyt voimaa tutin avaamiseen! Jostain luin, että sen pitäisi kääntyä 1/4 kierrosta vastapäivään ja sitten vetämällä pois. Mutta kun en saa sitä liikahtamaan milliäkään, eikä sinne oikein mitään pihtejä/tonkejakaan mahdu. Isolla talttapäämeisselillä sain alakautta kammettua samalla kun yksi sormi väänsi yläkautta, mutta kun ei niin ei!! :evil: :evil:
Ja varmistetaan nyt vielä, että kai se siis kääntyy kuskin paikalta katsottuna vastapäivään?
9-5 2,3t Wagon `06
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Juu vastapäivään pyörättämällä samalla ulos vetäen. En nyt muista mimmosia pihtejä olen apuna käyttänyt, jotain kuitenkin.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: jäähdytysnesteen vaihto

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

akku helvettiin ja pelikaanipihdeillä yläkautta!
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Vastaa Viestiin