Kesärenkaiden kesto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Ajattelin turvautua taas tämän foorumin asiantuntemukseen, koska täällähän on ihmisiä jotka ajavat työkseenkin paljon femmalla ja heillä on kokemusta hyvistä ja huonoista renkaista.

Eli tarve olis ostaa aeroon hyvät kesäkiekot, jotka olis kestävät ja suht hiljaiset. Jotku renkaathan tuntuvat kuluvan aika nopeesti femman alla ja näissä "monsuuni" kuvioisissa renkaissa on järkyttävä ääni.

Kertokaahan kokemuksistanne.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja JKen »

Nopeusluokkaa pienentämällä pääsee kestossa hyviin tuloksiin.

J = 100 km/h
L = 120 km/h
M = 130 km/h
N = 140 km/h
P = 150 km/h
R = 170 km/h
Q = 160 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
U = 200 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
Z = yli 240km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja myllypa »

ajelin yhden kesän pirellin pzeroilla ja just kestivät kesän ja pintaa oli jäljellä 5500 ajetun kilometrin jälkeen vajaa milli jäljellä ja kaiken lisäksi renkaissa oli järkyttävä äänitaso ja pinta kovuus, tästä suivaantuneena ostin halvimmat ei pinnatut kesärenkaat tilalle jotka oli ja on edelleen kiinalaiset sunny- merkkiset ja olen ollut kyllä tyytyväinen näihin halpis renkaisiin vaikka toiset niitä mollaakin ja oma kulkineeni on -01 farkku aero jossa potkua liki 300 hummaa ja viime kesän ajojen jäljiltä on noissa kiinankengissä vielä reilusti pintaa jäljellä ja on paljon hiljaisemmat ja mukavammat renkaat kuin pirellit tosin parhaat on varmaankin nuo edellisen kirjoittajan mainitsemat misukat mutta kyllä nuo kiinalaiset on ainakin minun mielestä hinta/laatu suhteeltaan erinomaiset, suosittelen
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

itse en kyllä tajua että mitä hyvää niissä "halpis" renkaissa on, toiset niistä on tautisen liukkaat ja toisia ei saa tasapainoon ja jotkut pitää hirveää ulinaa.. itsellä on ollut niitä paskoja muutamassa autossa kun olen auton ostanut ja pois olen ne ottanut. välillä pistää naurattamaan parkkipaikoilla kun äijillä on jotkut makaroonit 90T€ mersun alla. jos merkki rengas maksaa 225/45-17" n.600€ ja joku kiinan tekele n.450€ niin säästö on aika pieni.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
ysikolme
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Ti Helmi 27, 2007 22:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja ysikolme »

Kannattaa näissä mietinnöissä aina vaikka tsekata TM vertailu: Kesärenkaat 2009.
Rengaskoko: 205/55R16 H

1. Continental ContiPremiumContact 2, pisteet: 9,3
2. Goodyear Optigrip pisteet: 9,1
3. Nokian Hakka H pisteet: 9,0

Kiinalaiset renkaat eivät taaskaan saaneet kovin mairittelevia kommentteja, ei lähellekään.

Goodride SA-05, pisteet: 6,4
Wanli S-1088, pisteet: 5,2

En muista, mutta jommasta kummasta noista kiinalaisesta lähti sellainen ääni, johon ei toimitus ollut koskaan törmännyt.
karkivi
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 19:22
Paikkakunta: Kotka

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja karkivi »

Tonnarissa oli Kumhon kesärenkaat ja nyt on myös talvikumet. Niissä tuntuis olevan hinta/laatu aika kohdillaan. Ei ehkä kaikkein hiljaisimmat, mutta kestävät aika lailla saman kuin kalleimmat merkit. Ääritilanteissa oli käytös aika neutraali ja pito riitti hyvin. Ajattelin hommata kumhot myös femmaan nokian tilalle (nopeusluokka W).
9-5 2,3t(+) Vector wagon -02
9000 CS 2,0 -93
95 kartano -74
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Misukan Pilot Sporteista ainakin positiivisia kokemuksia, etenkin ajo-ominaisuuksiltaan ja myös kestoltaan. Metelistä paha sanoa, kun 9-3 on niin h*lvetin meluisa muutenkin. :D
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja myllypa »

tulihan sitä palautetta kiinalaisista mutta tuo hintaero on minun mielestäni kohtuuton kun pirelli sarja maksoi 1580e ja nuo halpis renkaat 280e sarja joten minun laskujeni mukaan saan viisi sarjaa mielestäni parempia ja kestävämpiä renkaita joilla ajaa taatusti pitempään kilometreissä kuin yhdellä sarjalla kalliimpia ja epämukavampia renkaita mutta tämä on vain minun mielipiteeni asiasta ja saa ja pitääkin asioista olla erimieltä vai kuinka...
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Tarkoitus ei tosiaankaan ole "raiskata" tuota aeroa millään halpis renkailla. Ehkä nuo Misukat tai Goodyearit olis hyviä vaihtoehtoja.

Itsellä kokemusta 2x Nokian renkaat(järkyttävä melu), Bridgestone Turanza(todella heikko kesto) toisin kuin Potenzassa ja Dunlop sport9000 oli suht kestävä ja hiljainen.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

white9-5 kirjoitti:Tarkoitus ei tosiaankaan ole "raiskata" tuota aeroa millään halpis renkailla. Ehkä nuo Misukat tai Goodyearit olis hyviä vaihtoehtoja.

Itsellä kokemusta 2x Nokian renkaat(järkyttävä melu), Bridgestone Turanza(todella heikko kesto) toisin kuin Potenzassa ja Dunlop sport9000 oli suht kestävä ja hiljainen.
Jos haluaa ja malttaa sijoittaa kalliisiin eurooppalaisiin laaturenkaisiin, niin Marangoni Verso on varma valinta. Viime kesärengaskautena tuli ajettua niillä 12tkm, ja kuluminen oli alle 2mm (eli menisivät noilla kilometreillä kolme kautta). Todella todella hiljaiset, suuntavakaat, loistava pito niin kuivalla kelillä kuin (ja erityisesti) sateella, suosittelen!
Marangoneista on aiempaakin kokemusta, ja aina ovat olleet erinomaiset.

Nuo näyttävät saaneen Tyretestin käyttäjiltä mainiot arvosanat (Falkeneista ei ole kokemusta, mutta Dunlopin kesärenkaat oli alla yhdessä Saabissa, ja hyväntuntuiset nekin olivat):
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?d ... LoadRange=
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

myllypa kirjoitti:pirelli sarja maksoi 1580e ja nuo halpis renkaat 280e sarja
Saako kysyä että minkä kokoiset kumit maksaa 1580€? Itse ostin viime keväänä Bridgenstonen Potenzat re050A 225/45-17 nopeus luokka W maksoivat tasan 600€ asennettuna, ja olen ollut todella tyytyväinen. Olen ajanut niillä viime kesänä n.15tkm ja pintaa on vielä puolet jäljellä, joten pääsen niillä melkein tämänkin kesän. Kyllähän kaikki kumit saa kulumaan vaikka illassa jos haluaa (pois lukien Aurooran renkaat jotka on niin kovat että ne kestää 10v.)
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ng900aero kirjoitti:Marangoneista on aiempaakin kokemusta, ja aina ovat olleet erinomaiset.
Komppaan tuota, parit Marangonit on ollut, sekä kesä että talviversiot. Siinä on gummissa hinta ja laatu kohdillaan.

Traktorissa oli ostettaessa Continentalin PremiumContact W-nopeusluokan nakit, eli siis foorumiasiantuntijoidenkin mielestä premium-rengastus, eikö? En kiinnittänyt niiden elämöintiin sen suurempaa huomiota, kunnes toinen takakumi puhkesi ja piti ostaa taakse uusi sarja. Tilalle tuli laadukkaanoloiset Multistrada Corsa 2233:t, speksi 205/50/16 91W. Valmistusmaakaan ei ole Kiina, vaan teknisesti edistyksellinen Indonesia 8)
Jumankekka kun hiljeni takaloosterista kuulunut "kumina" noilla Multistradoilla, eli ovat ainakin hiljaiset. Kestävyyttä vähän paha arvioida, kun ovat viellä sen verran tuoreet, mutta pitoa on ainakin sen verran että ennemmin loppuu traktorikusilta uskallus kun gummista pito :)
Hinta? Noin puolet halvempi kuin vastaava "merkkirengas".
Harmi vaan kun taitaa olla Suomessa suht huonosti saatavilla noita Multistradoja.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

Ostin viime keväänä Nokian Z muistakseni kirjain oli Z.Koko oli 225/40/18 ,laitettiin alle huhtikuussa ja otettiin pois Marraskuun alussa kilometrejä vähän yli 12 t.Ääni oli kovenpi kuin Hankookin nastarengas 225/45/17.Kulutuskestävyys tyydyttävä renkaasta urasyvyyttä jäljellä 6mm 9 tai 8mm oli uutena (Renkaassa kulutusnumerointi).Hinta oli kohtullinen tutulta rengaskauppiaalta allelaitto+liimapainot 500€.Kokonaisuuteen olen tyytyväinen ja kuten tiedossa on, niin mitä isompi vanne koko ja matalampi rengas sen äänekkäämpi se on.Talvirenkaaseen olen ihan tyytyväinen vaikka se on ns,halpisrengas,ja sitä se kyllä olikin ainakin hinnan puolesta.Renkaat aluvanteineen 700€. :)
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
vector 2,3t
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: To Helmi 02, 2006 21:48
Paikkakunta: Salo

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja vector 2,3t »

Aloin itse miettimään noita kulutuslukemia ja kävin tarkistamassa.Edessä olleet lukema oli 4mm ja5mm vaiheilla takana olleet oli 6mm.Eli tänä keväänä takarenkaat eteen ja eturenkaat taakse ja loppu kesästä saa hankkia ainakin 2 uutta ellei kaikkia. :(
Saab 9-5 03 Hirsch Wagon (kaikilla herkuilla)
malait
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Maalis 30, 2005 16:15
Paikkakunta: keski- suomi

Re: Kesärenkaiden kesto

Viesti Kirjoittaja malait »

Täällä liputetaan myös Marangoonien puolesta, niissä on kyllä kaikki kohdillaan ja jos jollain niistä on negatiivistä sanottavaa, niin voi melko varmasti sanoa, että silloin puuttuu myös kokemus renkaista
Saab 9-5 2.3 t se wagon -99 (R.I.P)
Saab 9-5 Wagon 2,3T Turbo Pilot A5 2007 Biopower
Saab 9-3 ss 1.8t 2004
Saab 9-5 2.3 T Aero Wagon 2006
Vastaa Viestiin