Naps naps
Naps naps
Oikealle käännyttäessä, tyypillisesti motarin rampissa jarrutettaessa kuuluu vaimea napsaus/kaksi jostakin (vasemmalta?) edestä.
Vainoharhaisuutta
Mites nuo ysivitosen iskarioireet alkavat (vuotoja ei näy)...?
Taulussa kohta 36 tuhatta.
Vainoharhaisuutta
Mites nuo ysivitosen iskarioireet alkavat (vuotoja ei näy)...?
Taulussa kohta 36 tuhatta.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Naps naps täälläkin
Myös meidän 9-5:ssä (-04 2.3T, ajettu 10 tkm) on etupäässä joku pikku hämminki. Etupäästä kuuluu toisinaan liikkeelle lähdettäessä pieni napsaus, ja ohjauksessa tuntuu selvästi joku pieni epämääräinen välys, jonka lähdettä on ajotuntumalla aika mahdoton paikallistaa.
Pienen "lonksahduksen" voi havaita myös pienessä vauhdissa kevyesti "rytkyttämällä" vetoa päälle ja pois. Tätä diagnosointikonstia tosin vaikeuttaa se että auto on automaattivaihteinen.
Kyse on kuitenkin varmasti viasta eikä ominaisuudesta, koska vanhassa 65 tkm ajetussa 2.3t:ssä ei vastaavaa tautia ollut. Asia ärsyttää suunnattomasti erityisesti kaupunkiajossa ja auto on pakko saada kuntoon.
Voinee olla iskarivika(?) tai 9-5T:n mainitsema ohjausakselivika. Liekö muita potentiaalisia vikapaikkoja? On muuten vuoden 1987 mallisessa 900i:ssä ollutta viallista etuiskaria lukuunottamatta ensimmäinen kerta meidän perheen 33-vuotisen Saab-historian aikana kun tuliterässä Saabissa on tällainen mekaaninen vika. Eli ei näitä usein satu.
9-5T: mikä vika ohjausakselissa vaivan aiheuttaa ja kuinka iso remontti vaaditaan? Osaatko vihjata muita mahdollisia syitä?
Masa
PS. Rekisteröidyin juuri palveluun uudeksi käyttäjäksi, olen tosin lueskellut palstaa jo joitakin kuukausia. Kiitokset kaikille tasokkaasta palstasta. En malta erityisesti olla mainitsematta 9-5T:tä joka mahtaa tuntea 9-5:n ominaisuudet, viat ja sielunelämän paremmin kuin tehtaan miehet.
Pienen "lonksahduksen" voi havaita myös pienessä vauhdissa kevyesti "rytkyttämällä" vetoa päälle ja pois. Tätä diagnosointikonstia tosin vaikeuttaa se että auto on automaattivaihteinen.
Kyse on kuitenkin varmasti viasta eikä ominaisuudesta, koska vanhassa 65 tkm ajetussa 2.3t:ssä ei vastaavaa tautia ollut. Asia ärsyttää suunnattomasti erityisesti kaupunkiajossa ja auto on pakko saada kuntoon.
Voinee olla iskarivika(?) tai 9-5T:n mainitsema ohjausakselivika. Liekö muita potentiaalisia vikapaikkoja? On muuten vuoden 1987 mallisessa 900i:ssä ollutta viallista etuiskaria lukuunottamatta ensimmäinen kerta meidän perheen 33-vuotisen Saab-historian aikana kun tuliterässä Saabissa on tällainen mekaaninen vika. Eli ei näitä usein satu.
9-5T: mikä vika ohjausakselissa vaivan aiheuttaa ja kuinka iso remontti vaaditaan? Osaatko vihjata muita mahdollisia syitä?
Masa
PS. Rekisteröidyin juuri palveluun uudeksi käyttäjäksi, olen tosin lueskellut palstaa jo joitakin kuukausia. Kiitokset kaikille tasokkaasta palstasta. En malta erityisesti olla mainitsematta 9-5T:tä joka mahtaa tuntea 9-5:n ominaisuudet, viat ja sielunelämän paremmin kuin tehtaan miehet.
Naps
Kerrohan sitten mahd. kokemukset hoitotuloksesta. Mulla on vielä kymppitonni matkaa seur. huoltoon. Ennemmin en viitsi lähteä narisemaan.
Tosiaan, tuo ääni ilmenee myös pienessä vauhdissa vedon vaihdellessa. Ihan vaikka taajama-ajossa risteyksissä tms. Tietysti ääntelylle herkistyy koko ajan...
Tosiaan, tuo ääni ilmenee myös pienessä vauhdissa vedon vaihdellessa. Ihan vaikka taajama-ajossa risteyksissä tms. Tietysti ääntelylle herkistyy koko ajan...
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Nyt on auto sitten käynyt hoidossa. Vika oli jossakin ohjausnivelessä (ilmeisesti siis juuri 9-5T:n kuvaama vika) ja auto tuli kuntoon. En osaa valitettavasti sanoa mitä autoon vaihdettiin. Kuntoon kuitenkin tuli ja nyt auto on taas kuin uusi.
Auto korjattiin Olarin Länsiautossa, missä vika arvattiin jo kuvauksen perusteella.
Auto korjattiin Olarin Länsiautossa, missä vika arvattiin jo kuvauksen perusteella.
Napsut
Nyt kun olin pessyt korvat niin alkoi kuullostaa siltä, että napsaukset kuuluisivat jostakin kuskin penkistä?
Selvittelen vielä asiaa, mutta kun nuo äänet kiertävät jalkatilassa niin, ettei oikein ota selvää. Eikä voi oikein vauhdissa kurotella ja kuunnella tuonne jalkatilaan kovin pitkää aikaa
Selvittelen vielä asiaa, mutta kun nuo äänet kiertävät jalkatilassa niin, ettei oikein ota selvää. Eikä voi oikein vauhdissa kurotella ja kuunnella tuonne jalkatilaan kovin pitkää aikaa
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Omasta 9-5:ssa kuului kanssa harmittavaa napsuntaa etupäästä. Tampereen Metro-Autossa selvittelivät sitä pariin otteeseen löytämättä syytä moiseen. Huoltopäällikko totesi lopuksi, että "nämä napsunnat on aika vaikeita selvittää..." Muun huollon yhteydessä PRO-Carservicessä tutkittiin asiaa. Pohjasta kiristettiin löysälle päässeet/jääneet ruuvit ja vaihdettiin rikki menneet ilmansuodatinkotelon kumit. Tämän jälkeen napsunta loppui siihen paikkaan. Täytyy sanoa, että PRO-Carservicessä kuunnellaan asiakasta ja tehdään tarkkaa työtä.
Saab 9-5 Aero Sedan -02
Re: Naps naps täälläkin
..noh noh, eläpäs kehu 9-5T:tä liikaa ettei se ylpisty. Tosin täytyy kyllä sanoa että on se itselläkin käyny mielessä että 9-5T ON joko saabilla töissä tai muuten vaan tykkää lukea iltalukemisina saabin WISsiä ja vikaraportteja...MattiR kirjoitti:
PS. Rekisteröidyin juuri palveluun uudeksi käyttäjäksi, olen tosin lueskellut palstaa jo joitakin kuukausia. Kiitokset kaikille tasokkaasta palstasta. En malta erityisesti olla mainitsematta 9-5T:tä joka mahtaa tuntea 9-5:n ominaisuudet, viat ja sielunelämän paremmin kuin tehtaan miehet.
#1901 / 9-3 2.8TS v6 Aero
9-5T
Pätevä jätkä.
Sai minut hommaamaan viriboxin, ja mm. tieto kulutuksen pienenemisestä piti täysin paikkansa. Muuten enempiä yrittämättä matkapainotteisessa ajossa tietsikka näyttää keskimäärin 7.3 sataselle. Eikä rekan taakse ole jääty roikkumaan.
Sai minut hommaamaan viriboxin, ja mm. tieto kulutuksen pienenemisestä piti täysin paikkansa. Muuten enempiä yrittämättä matkapainotteisessa ajossa tietsikka näyttää keskimäärin 7.3 sataselle. Eikä rekan taakse ole jääty roikkumaan.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Naps
Nyt on tutkittu äänenlähdettä kotikonstein ja tarkkaan.
Napsahtelu ja natina paikallistuu kuskin penkkiin. Penkki notkuu kiinnityksissään, jolloin tietyt kiihdytykset, jarrutukset ja käännökset saavat ilmoille joskus kovankin poksauksen (kovana toisin harvoin).
Verrattuna repsikan penkkiin notkuu aavistuksen enempi. Eikä sitä näyttäisi voivan kiristää tms. Vai voiko?
Napsahtelu ja natina paikallistuu kuskin penkkiin. Penkki notkuu kiinnityksissään, jolloin tietyt kiihdytykset, jarrutukset ja käännökset saavat ilmoille joskus kovankin poksauksen (kovana toisin harvoin).
Verrattuna repsikan penkkiin notkuu aavistuksen enempi. Eikä sitä näyttäisi voivan kiristää tms. Vai voiko?
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Napsis sanoi
Joo tuo napsunta on sitten ärsyttävää. Mulla on -03 ajettu 25thkm ja nyt jo on kaikki iskarit vaihdettu, mutta kyllä sitä napsuntaa aina joskus silti kuuluu vieläkin. Mä oon 2 kertaa käyttänyt auton huollossa takuuseen juuri noiden äänien takia, ja nyt en enää jaksa välittää. Tulkoon napsunta sitten vaikka kuskin päästä...
Mun mielestä napsunta kuuluu erityisesti silloin kun ajan autolla töyssyyn, ja vielä edestä renkaiden suunnalta. (Jostain syystä napinaa kuuluu enemmän pelkääjän puolelta, vaikka vaimo ei kyydissä olisikaan, taidan olla jo siihenkin napsuntaan niin tottunut)
Mun mielestä napsunta kuuluu erityisesti silloin kun ajan autolla töyssyyn, ja vielä edestä renkaiden suunnalta. (Jostain syystä napinaa kuuluu enemmän pelkääjän puolelta, vaikka vaimo ei kyydissä olisikaan, taidan olla jo siihenkin napsuntaan niin tottunut)
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Kuskin penkin mekanismissa on jossain "klappia", joka tuntuu persuksissa ja selässä penkin nytkähdyksenä, esim. ajaessa tallista matalan kynnyksen yli tai ylittäessä nopeudenhidastaja töyssyn tai vastaavan muhkuran. Taitaa siitä kuulua jokin napsahduskin, mutta sillä ei merkitystä.9-5T kirjoitti:Kuskin penkin korkeudensäädön niveliin 8kpl ruiskuta hiukan HSS2000 niin auttaa yhteen penkin napsuntaan, vanhemmissa myös ristiseläntuen remmi voi äännellä.
Penkin siirtomekanismissa on kyllä jonkin verran löysää, mutta ei juurikaan enempää kuin apukuskin puolella, jossa ei vastaavaa nytkähdystä tunnu.
Penkin alustassahan näyttää olevan muidenkin säätöjen mekaniikkaa yllin kyllin.
Onkohan muilla vastaavaa vaivaa esiintynyt ja miten on kunnostettu?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Mulla tuo penkki kanssa ääntelee, napsuu tai narisee, kaarteissa. Mitenkäs tuo voitelu käytännössä onnistuu? Joutuuko penkin irroittamaan tai mahdollisesti jopa purkamaan vähän?9-5T kirjoitti:Kuskin penkin korkeudensäädön niveliin 8kpl ruiskuta hiukan HSS2000 niin auttaa yhteen penkin napsuntaan, vanhemmissa myös ristiseläntuen remmi voi äännellä.
Ja niin muuten taitaa elämöidä tuo ohjausakselikin. Nyt kun tuli puheeksi... Ihmettelin sitä taannoin ja nyt taisi selvitä. Muistaako joku minkä hintainen osa kyseessä?
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Tuosta saattaa selvitä akselin boorituksen ravauksella, jos ääni on vain napsahtelua...Tannisto kirjoitti: Ja niin muuten taitaa elämöidä tuo ohjausakselikin. Nyt kun tuli puheeksi... Ihmettelin sitä taannoin ja nyt taisi selvitä. Muistaako joku minkä hintainen osa kyseessä?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Jahas... mitäs boorituksen ravaus (vai rasvaus?) tarkoittaa? Tai mikä on booritus ? Nimittäin täys maallikko kyselee...koistha kirjoitti:Tuosta saattaa selvitä akselin boorituksen ravauksella, jos ääni on vain napsahtelua...Tannisto kirjoitti: Ja niin muuten taitaa elämöidä tuo ohjausakselikin. Nyt kun tuli puheeksi... Ihmettelin sitä taannoin ja nyt taisi selvitä. Muistaako joku minkä hintainen osa kyseessä?
Mulla tuo napsahtelu ei ole ääntä vaan sellaista ohjauspyörässä tuntuvaa pientä ajoittaista napsahtelua pyörien ollessa linkussa ja pieni veto päällä.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower