Ahtopaineet hukassa edelleen!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja soap95 »

no niin!
Kävin vähän tutkimassa pellin alla. Onko se "ylempi" takaisku ohjaustehostimen öljysäiliön takana oleva solukumilla suojattu sininen murkula? jos on, niin onhan taas saatu mielenkiintoiseen paikkaan. On nimittäin irroitettava öljysäiliötä että saa uitettua letkua "ulos" jos haluaa vaihtaa venttiilin tai revittyä sen pois ja tulpattua letkut. Toivottavasti en tapani mukaa ihmetellyt jotain ihan väärää paikkaa :?
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja masas »

Joo on, ja se toinen on valojen "luukun" kohdalla. Tuo pienin se tais olla, kuitti on autossa ja huomenissa saat tarkempaa tietoo, karat saat samasta paikasta.

Nuo 2 takaiskuu ja 4kpl 10mm päätä reilu 27 €

Jos tulpata haluat, niin helpoiten se "letku" lähtee irti vetämällä helposti läppäkotelolta, läppäkotelon päähän 10 mm pultti ja "letkuun" 8 mm.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja soap95 »

No niin, tuli eilen irrotettua ja tulpattua letkut läppäkotelon päästä. Kyllähän veto taisi hieman parantua, tuntuis' että varsinkin alakierroksilta lähtee vetää herkemmin. Tai sitten kuvittelua, mutta onko letkut liimattu niihin takaiskuihin? On nimittäin niin tiukassa että jos meinaa vaihtaa takaiskut, pääsee helpommalla kun leikkaa letkut poikki. Mahtaakohan enää ylettyä? Vaikuttaako se "alempi" takaisku paljon suorituskykyyn?
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja masas »

Ainakaan mulla ei kiihtyvyyden/vedon suhteen ollut "alakierroksilla" mitään poikkeavaa (tää siis pers tuntumalla) mutta kun kierroksia on 2800< rupee ahdin työntää softan verran, ja jos se jämähtää viallisen takaiskun takia siihen 0.5-0.6 bar, niin sen kyllä huomaa. Toisin sanoen, jos autossani olis vakio softa, niin ei kyllä huomais noiden taka-iskujen vikaantumista, mun ymmärtääkseni.

(ja jos sulla on aikaa, kurvaile tänne metro-varikolle,( duunit loppuu klo 15.00 ja sitten on muuta menoa), eli ennen 14 jos olet täällä niin katsellaan.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Mulla oli pitkään ollut ahdot hukassa. Tätä lueskeltuani päätin tarkastaa sen huohotuksen takaiskun ja paskanahan se oli. Siinä tuli kiva virne naamalle kun veti niin makeesti :) Sitten piti hakea muija kyytiin ja sillekkin tuli kiva virne naamalle :) Ei ikinä mun aikana (1,5vuoden) ole vetänyt näin hyvin, vaikka joskus mittasinkin ne paineet 1,3 bar. Auton käyttäytyminen muuttui täysin. Täytyy lyödä se mittari taas kiinni ja katsoa mitä sieltä tulee. Eli kiitos tälle maailman hienoimmalle foorumille tästä!! :).

Edellinen omistaja sanoi laittaneensa jonkun saabin viriboxin, en tiedä sitten mikä siellä on. Täytyypä tarkastaa mitä kirjotuksia sieltä boxista löytyy kunhan pääsee taas auton kimmppuun. Sitten toivottavasti joku foorumilainen kertoo miten saan selvitettyä mitä se boxi ajattelee
9-5 2,3t -98
SpedeX
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: To Touko 21, 2009 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja SpedeX »

Jaahas... Täytyy itekkin kattella noi venat huomena... Mulla jumittaa paineet tasan kiloon, ja yhtäkkiä saattaa heittää normiin 1,5 kiloon...
Mitenkä viallinen magneettiventtiili oireilee? :?:
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Pola »

Hohhoi. Hermot alkaa menemään vaihteeksi. :cry: joka autossa samat ongelmat :D Jos jollain on kiinnostusta lainata ehjäää immua, sytkäkasettia, magneettiventtiiliä, hukkiksen kelloa, bypassventtiiliä, lambda-anturia tai koko mottoria jossain kuusamoa lähempää niin olisin ihan otettu :D Tänään tulppasin tuon huohotusletkun eikä vieläkään tunnu olevan ihan tikissään. Soitanko manaajan? Jos jollain sattuu olemaan vikakoodinluluaparaatti niin siitäkin voisi olla hyötyä.

Nii tuli koitettua ajaa W-letku irroitettuna muttei meno muuttunut silläkään tempulla kovin kummalliseksi :roll:
#3272
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja masas »

Vika koodin luku ei auta mitn. jos ei engine chek valo pala.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jkotka »

Pola kirjoitti:Hohhoi. Hermot alkaa menemään vaihteeksi. :cry: joka autossa samat ongelmat :D Jos jollain on kiinnostusta lainata ehjäää immua, sytkäkasettia, magneettiventtiiliä, hukkiksen kelloa, bypassventtiiliä, lambda-anturia tai koko mottoria jossain kuusamoa lähempää niin olisin ihan otettu :D Tänään tulppasin tuon huohotusletkun eikä vieläkään tunnu olevan ihan tikissään. Soitanko manaajan? Jos jollain sattuu olemaan vikakoodinluluaparaatti niin siitäkin voisi olla hyötyä.

Nii tuli koitettua ajaa W-letku irroitettuna muttei meno muuttunut silläkään tempulla kovin kummalliseksi :roll:
jos ei w-letku irti ahda niin sitten on ahdin rikki, kyllä se painaa fuel cutille hyvin nopeesti jos hukkis on kokoajan kiinni.
-
Janne #2769 stcf #40
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja peinu »

...paitsi jos vaikka hukkaportin tangon sokka on tippunna ja hukaportti läpättää auki koko ajan. Mikä tahansa putki voi olla rikki, bypass rikki tai putkiliitos voi olla auki turbon ja kaasuläpän väliltä.

Mutta jos w-letku irti alkaa ahtamaan, on syynä magneettiventtiili, mutta eihän T7-vena mene rikki koskaan ikinä milloinkaan?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jkotka
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Marras 26, 2005 17:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jkotka »

peinu kirjoitti:...paitsi jos vaikka hukkaportin tangon sokka on tippunna ja hukaportti läpättää auki koko ajan. Mikä tahansa putki voi olla rikki, bypass rikki tai putkiliitos voi olla auki turbon ja kaasuläpän väliltä.

Mutta jos w-letku irti alkaa ahtamaan, on syynä magneettiventtiili, mutta eihän T7-vena mene rikki koskaan ikinä milloinkaan?
jos w-letku irti alkaa ahtamaan niin syynä voi olla kaikki muutkin mahdolliset painevuodot.

yks hyvä testi on irrottaa imukärsä ilmamassamittarilta ja kaasuläpältä paineputki, napata moottoripyörän sisukumi poikki ja kummankin pään ympärille. Sitten kompuralla painetta sisusgummiin ja kuunnellaan mistä sihisee jos on ahtovuotoja.
-
Janne #2769 stcf #40
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Pola »

reilu 300€ makssaa delta-autossa muuten tuo kaasuläppäkotelolta lähtevä letku :lol:
#3272
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuntuu melkein joka toisessa vanhemmassa T7 autossa olevan tuo ylempi evap takaiskuventtiili rikki.

Sitä vaan ei varsinkaan matalapaineissa huomaa koska ahdot rajoittuu vuotavalla suurinpiirtein sinne mihin ne muutenkin jäisivät.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja raiveh »

Ahdot oli kateissa täälläkin ,takaiskut kunnossa mutta turbo jumissa 8O joku roska oli turbiini puolella siipien ja kotelon välissä .
Toivottavasti ei ollut männänpalanen :)
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Ahtopaineet hukassa edelleen!

Viesti Kirjoittaja Pola »

Saattaa toi tulppaus toimia sittenkin! Laitoin äsken bypassin letkun kiinni ja nyt tuntuis kulkeva :lol: Hyvä etten kerenny laittaa paaliin :oops:
#3272
Vastaa Viestiin